О. Мірошниченко: як дітей потрібно привчати до праці

Не варто плутати примушення дітей до незаконної, безкоштовної та некваліфікованої праці з навчанням

О. Мірошниченко: як дітей потрібно привчати до праці

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Про працю

Є такі сентенції. Особливі. Які багато хто повторює, але мало хто вдумується в сенс того, про що говорить. У школі подібні «мудрі думки» сконцентровані особливо щільно. Ось про одну таку «думку» йде мова.

Як часто ми чуємо від педагогів: «Дітей потрібно привчати до праці». Красива фраза. І начебто важко зауважити щось. Начебто дійсно потрібно. Тільки ось до якої саме праці? І яким чином привчати?

Спробуйте задати ці питання педагогам. Більшість миттєво почне розповідати про всілякі чергування – прибирання. Ну от скажіть, панове освітяни! Припиніть повторювати чужі догми, трохи подумайте і скажіть: чому під «привчанням до праці» ви маєте на увазі виключно грубу, некваліфіковану фізичну працю? Невже ви не розумієте, що праця буває різною? І, приміром, інтелектуальна праця аж нітрохи не менше розвиває дитину ніж підмітання чи копання.

Хто старший – можливо, пригадає. Пам’ятаєте, як студентами нас посилали в колгоспи на «допомогу селу»? Я з жахом згадую, як майбутні піаністи, фізики, лікарі, співаки, художники, філософи копирсались в землі, збираючи всілякі моркви – буряки.

Тільки от не треба пафосу про «білоручок». Кому і що намагались цим довести? Лише те, що твій інтелект та таланти нічого не варті і якщо чиновник захоче – професор буде не оперувати хворих, а буде перебирати гнилу цибулю. Бо цей професор не особистість, а гвинтик. І все це йшло під красивими гаслами про «працелюбність».

Я вже не кажу про ефективність таких підходів. Вона плавно наближається до нуля. Чому? Бо кожен повинен займатись своєю справою. Селянин повинен збирати врожай. Бо він це вміє. Прибирати повинні клінінгові компанії. Бо вони профі в цьому. Знаєте чому в європейських школах школярі не займаються прибираннями? А вони дійсно цим не займаються – хоча час від часу і з’являються фейкові статі про те, як працюють школярі в Європі. Так от, вони не прибирають головним чином з двох причин.

Перша полягає в тому, що це не має жодного відношення до навчального процесу. Друга причина ще вагоміша. У цивілізованих країнах людям платять за роботу, а не за присутність на роботі. Зробив – отримав. Не зробив – не отримав грошей. Ось і виходить, що якщо школярі прибирають школу – вони роблять роботу за прибиральників. А це автоматично означає, що ці прибиральники грошей за роботу не отримують. Бо не вони її робили. Себто прибиральники самі зацікавлені в тому, щоб самим робити роботу. Тільки не треба заводити стару пісню про низькі зарплати. Те, що у прибиральника низька зарплата – не привід примушувати когось працювати взагалі без оплати праці.

Повторюсь. Кожен повинен займатись своєю справою. Професійно займатись. І не варто плутати примушення дітей до незаконної, безкоштовної та некваліфікованої праці з навчанням. Функція школи - навчити дитину, а не зламати її. І хіба є щось страшне в тому, якщо якась дитина так і не навчиться, приміром, підмітати? Нічого страшного – якщо ця дитина навчиться працювати мозком по 20 годин на добу.

Праця може бути різною. І віник – далеко не єдиний інструмент для прищеплення дитині працелюбності. Якщо, звичайно, ми мріємо про розвинену країну, а не про країну, де професори під пафосними гаслами перебирають гнилу цибулю…

Оригінал

Освіта.ua
22.08.2017

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тет-а-тет
Привчати дітей до праці чи ні- така ж дилема як хто з*явився на світ раніше- курка чи яйце. В епоху н/техн.прогресу груба фізична праця перестала бути необхідністю. Цю особливість відразу використали ледарі, які навіть лампочку вкрутити у себе вдома не хочуть, що тут говорити про прибирання та підмітання. Мене мати вчила, що вміти потрібно все, але перетворювати у професію не обов*язково. Однак використовувати екстра талановиту людину для домашньої праці справжнє марнотратство, тож ж прислуга потрібна, як би нам це не подобалося.Але як справедливо посортувати людей( хто для розумової праці, а хто- для обслуговування)? Це часто найкраще робить життя. Талановиті, нахабні і багаті-це еліта, а всі решта-обслуговуючий персонал. Щодо школи . то тут автор правий. Для роботи по прибиранню в ній має бути персонал( а не мертві душі).
Ольга
В кошторисі на штат техперсоналу площа, яка прибирається, вираховується без площ кабінетів восьмих-одинадцятих класів, які по замовчуваннюшколяри мають прибирати самостійно. Держава вирішила. (с) Мабуть ці гасла до держави потрібно адресувати, а не до вчителів?
Николай Иванов
Для Ольга: Можете показать нормативные документы, в которых закреплена трудовая повинность учеников по уборке школьных территорий?
Коментувати