М. Хоменко: реформами можна все виправдати

Здебільшого всім відомі ті, хто розпочинав реформи, а от тих, хто їх завершують, – катма

М. Хоменко: реформами можна все виправдати

Автор: Микола Хоменко, заслужений працівник освіти, заступник директора ДУ НМЦ «Агроосвіта».

Говорячи про освіту, то, напевно, відому фразу, яка була виписана в кожному навчальному закладі якщо не на фасаді, то в вестибюлі біля бюста не менш відомої людини, необхідно перефразувати – РЕФОРМИ, РЕФОРМИ І ЩЕ РАЗ РЕФОРМИ.

Якщо провести аналіз процесу реформування в Україні за 26 років незалежності та порівняти, як подібні радикальні зміни відбуваються в світі, можемо з упевненістю сказати: наша країна найбільш прогресивна і «продвинута» в цьому напрямі.

Згадуючи роздуми одного із літературних героїв Шолохова щодо походження популярних на той час слів, здається, що «reforme» пішло з української, настільки воно ввійшло в наше повсякденне життя. Дуже зручне слово – ним можливо все виправдати, можливо прикритися, а, за необхідності, і відмежуватися. Головне, здебільшого всім відомі ті, хто розпочинав реформи, а от ті, які їх завершують, – катма.

Якщо попередні спроби щось змінити є псевдореформами – чи це в аграрному секторі, чи в медицині, а тим більше в освіті – про це необхідно говорити. Введення молодшого спеціаліста у вищу освіту, що в свій час вважалось одним із елементів глибокого реформування в освіті, сьогодні вже вважається недолугим рішенням. Кредитно-модульне навчання, конвертований диплом, Болонський процес, інтеграційні процеси, дистанційне навчання, ступенева освіта, ЗНО, бакалаври, магістри, доктори філософії, спеціальні рахунки, оптимізація, стандарти (послідовність і значимість не враховується) – це також елементи реформ, які впроваджувалися, і, будемо говорити відверто, не завжди вдало.

Нова реформаторська спіраль підтвердила європейське спрямування з пріоритетами щодо загальнолюдських цінностей, індивідуальної траєкторії, креативності. Імплементація Закону «Про вищу освіту», який по невідомій траєкторії обійшов Закон «Про освіту», змушує весь час вносити правки з метою приведення у відповідність між собою цих двох важливих документів.

Небувала активність освітянської спільноти протягом останніх місяців викликана розглядом Закону «Про освіту», концепції про підготовку молодших спеціалістів та дуального навчання.

Необхідно віддати належне МОН, це все піддавалось широкому громадському обговоренню – не тільки на засіданнях профільного комітету, робочих груп, зустрічах з активами навчальних закладів, які проходили, можливо, не так ефективно, як хотілося, зате гостро, з можливістю внести кожному свої пропозиції. Особливо активно велась дискусія в соціальних мережах. Здебільшого все зводилось до «все не так» і в дуже незначній мірі «як», через що консолідованої точки зору досягти було непросто.

З чим ми йдемо в новий навчальний рік і що ми від нього чекаємо:

  • затвердження законів і концепцій;
  • роботи над новими законами професійної і фахової освіти;
  • суттєвого підвищення заробітної плати;
  • запровадження дуальної освіти;
  • початку роботи щодо академічної доброчесності;
  • розробки професійних стандартів;
  • внутрішнього і зовнішнього моніторингу якості освіти;
  • запровадження академічної мобільності.

Сьогодні всі очікують результатів прийому. Якщо в минулому році освітянська спільнота була стривожена тим, що молодь, м’яко кажучи, не дуже хоче ставати «сіячем розумного, доброго, вічного», то в цьому році для багатьох навчальних закладів настане «момент істини» (для декого вже й очікуваний).

І причина цього не тільки в демографічній ситуації, у відтоку молодих людей за кордон, зменшенні бюджетних місць. На жаль, причини глибші і глобальніші. Молоді люди зараз хочуть отримати не тільки диплом, а ще й глибокі знання і уміння, щоб стати успішними в житті.

Освіта.ua
20.07.2017

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Fastov_Ivan
Не бачу нічого поганого в том, що не брендові ВНЗ не наберуть академічні групи. Навпоки, навіщо державі забезпечувати фейковий або третьокласний універ? Я ніколи не бачив підприємця, що забеспечував би поганого праціаника. Скороче6я ВНЗ - це можливість продуктивного заощадження. P. S. Культове отримання вищої освіти себе вичерпало.
Pasufik
От і прекрасно, яка пропозиція такий і попит. Наплодили фейкових ВНЗ, а тепер ділки від освіти будуть пожинати плоди, і чим скоріше вони луснуть тим краще для суспільства.
Марк
Для Pasufik: как раз в фейковые внз на специальности: юрист, экономист, журналист недобора не будет. А на технические специальности, в вузах из первой двадцатки рейтинга, будет жесткий недобор.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!