Л. Булава: корінь проблем – у недовірі до ВНЗ і викладачів

Замість того, щоб дозволити ВНЗ самим вирішувати проблеми набору, МОН береться за керівництво всім

Л. Булава: корінь проблем – у недовірі до ВНЗ і викладачів

Автор: Леонід Булава, викладач Полтавського педуніверситету імені В. Г. Короленка.

Крайня централізація системи управління вищою освітою, що проявилася під час вступної кампанії-2017, призводить до когнітивного дисонансу між реальністю і декларованим курсом на децентралізацію життя країни.

Саме в цьому (і крайній недовірі до ВНЗ/ викладачів) - корінь проблем...

Замість того, щоб дозволити ВНЗ самим вирішувати проблеми (у т.ч. і набору здобувачів освіти, як це робиться в усьому світі), МОН береться за керівництво всім...

І справа не в тому, що не вистачає кваліфікованих кадрів: слава Богу, в останні роки там з'явилося кілька системних керівників. Справа саме в надмірній концентрації влади в одному центрі: МОН і власник, і розпорядник, і регулятор... Намагання всім керувати централізовано призводить до необхідності в ручному режимі реагувати на кожну дрібницю й суперечить правилам сучасного менеджменту.

Єдине право університетів - створювати власні Положення з дрібних бюрократичних питань (і то ... з оглядкою на те, «що рекомендовано у висновках останньої планової перевірки ДІНЗ в якомусь ВНЗ»).

Сподівання викладачів на свободу творчості, а ВНЗ - на самостійність, яке з'явилося за часів Квіта-Совсун, згашене в останні півтора роки. Викладачі стали більш розчарованими, байдужими, інколи - заляканими...

Оригінал

Освіта.ua
18.07.2017

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр
Автономія ВНЗ призвела до появи ректорів - корупціонерів, самодурів ігноруючих закони України, протеже МОН і Гриневич. ZB: ректор ДДТУ Коробочка О.М., м. Камянське
Вчитель
Дякую за правду!Змiни на паперi, покращення для вчителiв, зменшення паперовоi тягонини - де воно? З боку адмiнiстрацii дiйсно залякування. Щось нове, тiльки спробуй. Автономiя- та що ви.
Проректор
Леонiд, ви АБСОЛЮТНО ПРАВI!Думаю, що далi буде ще гiрше.
N,ясли-сад
а кто проводить ЗНО будет.Бомжи за тарелку супа? Но и тарелка супа денег стоит. Когда люди считают других идиотами, хочется спросить, они вообще всех за таких держат, или только тех, кто их читает
спостережливий
Якщо ВНЗ так вже хочуть автономії та незалежності від держави, то чому вони хочуть видавати дипломи державного зразка?
N
Для спостережливий: Це вимога Закону про вищу освіту, а не університетів.
спостережливий
Для N: Значить, щось десь із чимось суперечить. Або поняття "автономія" ВНЗ трактують якось кожен глибоко по-своєму... Ви ж не будете заперечувати існування стандартів? В тому числі й загальнодержавних? Так і в освіті мають бути якісь державні стандарти, на які не може впливати та сама автономія. Чи не так? Аналогія з електротехніки. Міжосьова відстань штирів електричної вилки становить 20 мм. Уявіть, що хтось буде робити розетки, у яких відстань між отворами буде, скажімо, 22 мм. Фактично вони будуть якісні та надійні, але нікому не потрібні. Те саме з кадрами вищої кваліфікації (кандидати і доктори наук). Коли я захищався, колеги "мичали", що ВАК - то зло, що треба залишити останнє слово за спецрадою... Так от, ВАК та його правонаступник ДАК - це своєрідні "установи по стандартизації кадрів", в результаті чого дипломи кандидатів і докторів дійсні по всій Україні. Бо було б, що зібралися троє та й дали кандидата наук четвертому - своєму "корєшу".
спостережливий
Для N: Ще одне поняття, таке ж абстрактне, як і "автономія ВНЗ". Це - "студентське самоврядування". Я регулярно запитую студентів, що це таке і в чому воно виражається. У відповідь - "водіння пальцями по воздусях".
Коментувати
ЗНО после бакалаврата
ПУСТАЯ ТРАТА МОИХ ДЕНЕГ. Остальные - как хотят. Но это МОИ деньги, и Я не хочу, тчобы их тартили с величайшей бестолковостью. Денег много? Потратьте их с умом. Недопустите пустоголовых в ВУЗы. НЕдопустите рисованные оценки, поскольку учителя открыто, ГРОМКО, ДЛЯ ДРУГИХ заявляют:"ДА, я ДОРИСОВЫВАЮоценкидеткам. А то они соплями изойдут". Ребята, включайте мозг и не траньжирьте МОИ деньги. СВОи-да сколько угодно.НО-СВОИ. Из своего кармана,если у вас их там столько, что на всех хватит.Ну как у тех, кто с помощью уЧИТЕЛЕЙ их под матрацы наклал
N
Для ЗНО после бакалаврата: Про які гроші Ви говорите? Хіба боти щось платять - скоріше навпаки.
anton2000
Для ЗНО после бакалаврата: А вас не смущает тот факт, что ВАШИ деньги тратятся впустую на липовые дипломы, когда на заседаниях кафедр в ВУЗах говорится о том, что давайте закроем студентам-должникам хвосты, а то некого будет выпускать, что давайте их выпустим. Вас не смущает тот факт, что люди получают липовые дипломы за ВАШИ деньги.
Коментувати
Pasufik
Згоден з АНТОН2000. Видавати липові дипломи наші ВНЗ мають самостійність, а працювати доброчесно -ні. Про це свідчать факти, що наші дипломи не визнають у Європі. Якби МОН не видавав липові ліцензії ВНЗ їх було би щонайменше удвічі менше, відповідно і краще фінансування. Скільки спеціальностей не потребують навчання у ВНЗ, достатньо професійного коледжу, але ділки від освіти зробили свою реформу, користуючись довір*ям і марнославством українців та безвідповідальністю влади. Правильно було би здавати ЗНО при отриманні бакалавра, тоді ми би побачили реальні результати навчання у ВНЗ. а не липові як зараз( у більшості випадків). Не хочу образити викладачів, більшість з них заложники того стану, який створило МОНУ, але мусить закінчитися епоха брехні та лицемірства у ВНЗ. Якщо ми визнаємо, що ВНЗ храм науки, то і заповіді слід виконувати всім без виключення.
математик
Проблема вузу-це набір учнів з середнім рівнем знань,ЗНО -дає можливість навчатись талановитим учням на бюджеті, Мій син не мав такої можливості, пІД ЧАС НАЧАННЯ за заліки екзамени не платив бо мав відповідний рівень знань
tet
"Викладачі стали більш ... заляканими..." . Ага. Якщо раніше гроші брали з рук в руки, то зараз дається номер банківського рахунку на який потрібно гроші перерахувати.
Марк
Для tet: Зачем? Номер карточки и - к ближайшему терминалу.
Коментувати
anton2000
Никакого когнитивного диссонанса здесь нет, а есть вполне понятное сожаление ВУЗов о потерянных рычагах управления при наборе студентов. А все остальные фразы просто демагогическое словоизвержение. ВУЗы лишили лишь одного - право проводить вступительные экзамены. Так ЗНО с этим хорошо справляется. А в остальном творчество ВУЗа никто не ограничивает, хотя жаль. Нужно было бы ещё ввести ЗНО при получении бакалавра, чтобы не выдавать липовые дипломы.
N
Для anton2000: Ви живете у своєму уявному світі і стверджуєте те, чого не існує. З чим ЗНО, як Ви пишете, "справляется"? Ніхто навіть чітко не може визначити відповідність балів ЗНО справжньому рівню знань. Я б не переводив ЗНО до "лику святих" :). Щодо права відбору студентів - Ви помиляєтесь. Держава лише може впливати на відбір студентів на держбюджет. На контракт такого впливу вона не має і він не передбачений законодавством. Але якщо таким чином буде здійснюватись набір, як у цьому році, університетам перестане бути цікавим "боротьба" за держбюджетні місця - багато галасу і проблем, а результат - пшик. Але МОН у такій ситуації втрачає важелі впливу на університети - гроші не дає, а вимагає більше ніж має на те право. Гадаю, що наступним кроком стане повна реалізація права університетів на автономію від дій міністерства і причиною є саме непрофесійні дії МОНУ. Якщо не в змозі - не берись.
anton2000
Для N: Это вы ошибаетесь, не понимая целей ЗНО. Цель ЗНО не определить соответствие между уровнем знаний и баллов ЗНО, а провести конкурсный отбор при поступлении в ВУЗы. А с этим ЗНО прекрасно справляется. И никто к "лику святых" ЗНО не относит, в нем есть ряд проблем (позорные ошибки в заданиях,...), но тот факт, что ЗНО существенно снизило коррупционную составляющую при поступлении в ВУЗы, неоспорим и очень позитивен. А если бы ВУЗам была бы не интересна борьба за бюджетные места, то не появлялись бы такие посты, такие (как ваш) комментарии и работники ВУЗов не занимались всяческой дискредитацией ЗНО.
N
Ця корупційна складова залишилась - система нарахування балів, відбір вступників за конкурсом є непрозорими - тому на справді нічого не змінилося. Якщо за рівнем складання ЗНО оцінюють та рейтингують школи - тоді Ви не праві. Розподіл бюджетних місць за спеціальностями та об’ємами теж є непрозорим. Тому не поділяю Ваш оптимізм і від свого коментаря не відмовляюсь. І не вважайте себе розумнішими за інших - всі ці речі банальні та давно відомі. Мета не виправдовує засоби. Система конкурсного відбору повинна бути прозорою та зрозумілою. Бюджетні місця при такому непрозорому розподілі перестають бути цікавими, бо не зрозуміло, яким чином виш може впливати на цей процес (відповідати умовам обрання свого вишу студентами). Гадаю, що проблема полягає у тому, що МОН України не хоче віддавати важелі впливу університетам. Одна справа визначити правила вступу за ЗНО, що є позитивним фактом, але інша - контролювати цей вступ у всіх університетах України. На мою думку - це адміністративна параноя.
Коментувати
Кравченко С. Г.
Точно ! У вишах є багато розумних менеджерів, гарних професорів. Та чиновники із вищої освіти гублять все. Міністр мусить замінити їх!!!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!