І. Примаченко: як радикально змінити нашу школу на краще

Ми маємо ліквідувати всі надумані обмеження для приходу нових людей на посади вчителів

І. Примаченко: як радикально змінити нашу школу на краще

Автор: Іван Примаченко, засновник платформи Prometheus.

Як радикально змінити українську школу на краще? Підйом зарплатні вчителям, сам по собі, мало що дасть. Для реальної реформи потрібен не один, а, як мінімум, чотири серйозних кроки:

1) Українська педагогічна освіта потребує фундаментальних змін - фактично, ми маємо відбудувати педагогічні факультети/виші з нуля за найкращими західними моделями. Але цей процес перезапуску займе 8-9 років (2-3 роки на підготовку і сам перезапуск навчальних закладів, 5-6 років на випуск перших магістрів). Чекати стільки часу ми не можемо.

Тому, паралельно з фундаментальною реформою педагогічної освіти, маємо звернутися до Гарварду, Стенфорду та інших провідних західних університетів із замовленням на розробку річної (чи дворічної) експрес-програми підготовки вчителів за найбільш передовими світовими стандартами. Після цього маємо зробити цю програму доступною кожному (як тим, хто вже працює вчителем, так і тим, хто захоче почати викладати в школі) у вигляді офлайн та змішаних курсів (офлайн+онлайн).

2) Для того щоб об'єктивно перевірити якість навчання слухачів цих курсів підготовки/перепідготовки вчителів, маємо створити незалежний орган (чи домовитися з вже існуючим УЦОЯО, який проводить ЗНО), що буде проводити їх зовнішнє незалежне оцінювання та атестацію.

3) Підвищення (радикальне підвищення!) зарплатні вчителя буде відбуватися тільки після того, як він/вона успішно пройдуть незалежну атестацію за новою програмою підготовки. До речі, ті вчителі, які і так слідкують за сучасними досягненнями науки про навчання, зможуть легко підготуватися до атестації самостійно і пройти її без жодних підготовчих курсів - і відразу радикально збільшити свою зарплатню.

4) Нарешті, ми маємо ліквідувати всі надумані обмеження для приходу нових людей на посади вчителів. Кожен, хто має диплом бакалавра, пройшов експрес-курси підготовки і був атестований, зможе претендувати на посаду вчителя в рамках відкритого конкурсу, де критичну перевагу матимуть нові претенденти, що вже пройшли зовнішню атестацію за новою програмою.

Таким чином, ми отримаємо найкращу комбінацію для оновлення вчительського складу шкіл. Талановиті вчителі, що вже викладають в школах (а таких багато!) оновлять свої знання за світовими стандартами, швидко підвищать свої зарплати і за допомогою атестації отримають автономію від забаганок місцевих районо та інших «контролюючих органів». Одночасно, талановиті фахівці з інших галузей отримають можливість і мотивацію (гідна зарплатня і новий престиж посади), щоб відмовитися від старого стереотипу «краще куди завгодно, лише не в школу», та приходити викладати в початкові та середні навчальні заклади. Вже за 5 років ми матимемо абсолютно нову якість викладацького складу – а, відповідно, матимемо і нову школу.

Так, підвищення зарплат вчителям - це фундаментальна і невід’ємна частина реформи. Але це лише один з мінімум чотирьох потрібних кроків.

Оригінал

Освіта.ua
11.07.2017

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
N
Особливо мені "сподобалося" слово радикально - це так, щоб нічого не залишилось? Особливо добре радикальність виявилася у закритті сільських шкіл - звичайно, що після цього з освітою стало краще. Чи не вбиваємо ми пташок, щоб не хворіли? Кращий засіб змінити щось у школі - включити здоровий глузд і відсторонити від впливу на прийняття рішень "експертів" від НАПНУ та "педагогічну науку" - більшої шкоди освіті не завдав ніхто інший.
Pasufik
Атестаційна коміісія НЗ:Директор(голова), його заступники, методист, психолог,голова профкому і декілька наближених до директора викладачів.Тобто усі, від кого залежить вчитель і хто може його заатестувати, якщо він надто чесний та принциповий. Отже 5 років ти маєш лизати їм зад, інакше тобі категорію не піднімуть, переконався на власному досвіді. АК мали би вже давно бути незалежними, тоді їх робота не викликала б стільки нарікань. Наприклад, закінчив курси підвищення кваліфікації, тут же засідає незалежна кваліф.комісія і приймає рішення про рівень твоєї майстерності.Викладачі вищої категорії та старші проходять додаткову атестацію в управліннях освіти. Директор НЗ зачитує подання( знову залежність) і комісія на його основі підтверджує категорію викладача або підвищує, якщо цього хоче директор. І виходить, що викладач увесь час від когось залежний і мусить бути дуже "чемним". якщо хоче мати більшу оплату за свою працю. Чому МОН не змінює порядок проведення атест., коли це очевидно.
петро
Для оптимізації (реорганізації та інших ...ацій ) у шкільну програму бажано ввести, крім 21 існуючого предмету, ще мінімум 20 дисциплін. А вже потім - атестації, сертифікації та іншів нікому не потрібні викручування рук для і так сильно завантажених вчителів. А , окрім того, вводити в Україні системи освіти тих держав, у керівництва яких міліардер Порошенко благав надати кредити. Тобто, освіту хочуть добити до кінця.
Ксенія
Шановний п.Примаченко, ви щось розумієте в освіті?!!! Скільки вас розвелося !!! Скільки ви будете пхати носа туди , в чому ви абсолютний нуль. Всі готові атестувати, сертифікувати і т.п. Вас би усіх уже хтось просертифікував і проатестував!!!!
Вчитель
Так, вигнати старих учителів, на чиїх плечах все-таки тримається освіта. І наші випускники чомусь такі бажані за кордоном. Набрати інших молодих людей? Ми щось таке вже маємо в поліції! А наслідки відомі всім.
Оксана
Не лякайте нас, шановні, атестацією! Знаємо наперед, що вона буде організована таким чином, щоб якомога менше вчителів її змогли успішно пройти (у нас же головне завдання - знайти в школі того, на кому можна було б зекономити). Почніть тестувати міністрів і депутатів, багато з яких просто неграмотні. А у школі ще ні один перевіряючий не сказав : "Тікай звідси, вчителю, я сам піду замість тебе на урок і покажу, як треба його провести".
Klio
Задача реформ - глобальное совершенствование системы с целью улучшения результата. Если мы получим вследствие новой реформы образования высококвалифицированных супер-педагогов с мелом и указкой в руках, проблему это никак не решит. Потому что проблема не в учителе. Проблема в недофинансировании системы. Нет технической базы - нет прогресса. Дураку понятно, что снова прикрывается глобальная проблема донкихотством.
Хочуть, як завжди …
Давайте змінимо школу на краще ПО-НОВОМУ: зробимо якісні ремонти за державні кошти, (як у Верховній Раді), обладнаємо кабінети по-сучасному( як у Європі), побудуємо нові школи за зразками Європи, (школа – як фортеця), навчимо вчителів працювати з новою технікою, запровадимо європейські зарплати.. А вже потім будемо атестувати вчителів – вирішувати, хто може працювати, а хто не може… А зараз як і що будемо атестувати?
Ефрата
Опять ак в пословице:пока лиса докажет,что она лиса,с нее шкуру спустят.Оставте вы нас в покое. Дайте мне нормальный химический кабинет,я научу детей ( и уберите всяких разних вымогателей конспектов,сайтов и т.д.).В школах нет материально-технической базы - пока ребенок своими руками не сделает опыт,а глазами не увидит результат - никакая методика не поможет.
ОЛЯ
Лишіть вчителя в спокої. Забезпечте сучасною матеріально-технічною базою школи, забезпечте підручниками, гідною зарплатою.Щоб щось спитати з вчителя , то треба йому чимось допомогти. Але , на думку багатьох , сьогодні в усіх проблемах в освіті винен саме вчитель. Чому ?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!