В. Громовий: прості речі, які змінять в освіті все…

Замість фінансування навчальних закладів слід розпочати фінансування тих, хто здобуває освіту

В. Громовий: прості речі, які змінять в освіті все…

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Є прості речі, які змінять в освіті все…

Однією з таких «простих речей» є запровадження принципу «гроші йдуть за…»

Гроші йдуть за дитиною(учнем чи студентом), - це означає докорінну зміну системи фінансування освіти, створення нового ефективного господарчого механізму. Замість того, щоб фінансувати навчальні заклади (тобто утримання стін), треба нарешті розпочати фінансування тих, хто здобуває освіту (ваучер чи особистий освітній рахунок для школярів, освітній кредит для студентів). Вкрай необхідно скористатися наявним досвідом європейських країн для переходу до практики визначення базового «освітнього кошика», який буде розраховуватись на одного учня.

Гроші на професійний розвиток йдуть за вчителем - це означає демонополізацію й урізноманітнення системи післядипломної освіти. На практиці це має реалізовуватись шляхом запровадження ваучерів, які вчитель використовуватиме за своїми потребами у професійному зростанні на тих курсах, які вважає потрібними саме для нього. Він сам особисто знаходитиме тренінгові центри, конференції, семінари, які його особисто приваблюють і потрібні саме йому для саморозвитку.

Якщо ми хочемо стимулювати інноваційний розвиток, в освіті має бути закладено принцип: гроші йдуть за ідеями. Зокрема, ідеями на рівні навчальних закладів (міні-гранти на реалізацію проривних локальних проектів).

Спроба реалізувати принцип «гроші йдуть за ідеями» була здійснена в рамках проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» у період 2006-2009 років. Я тоді працював керівником компоненту «Удосконалення навчального процесу» цього проекту і безпосередньо розробляв пакет документів для запуску програми міні-грантів (до 10 тис. дол.), які б змогли динамізувати розвиток освітньої системи.

Згадую, як під час місії Світового банку (за їх кошти здійснювався проект) йшов на «амбразуру», щоб переконати й наших, і їхніх чиновників у необхідності раціональних механізмів конкурсного відбору проектів, які б справді давали максимальний ефект при мінімальному витрачанні коштів.

Та у високопосадовця з МОН, який на той момент «вів» проект, виникла інша ідея: за кошти «на інновації» збудувати в кожній області по басейну.

«Басейни теж потрібні в школах, але при чому тут інновації?! Ми що у цих басейнах проведемо апробацію якоїсь нової педтехнології викладання якогось предмету в процесі синхронного плавання?!», - публічно обурювався я.

Попереджав, що у випадку наполягання на непрофесійних і явно корупційних підходах цей напрямок проекту взагалі закриють. На жаль, тоді так і сталось, наші школи не отримали фінансової підтримки на реалізацію інноваційних проектів.

Зараз настав час нарешті все це зробити!

Оригінал

Освіта.ua
07.07.2017

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Клотримазол
Віктор! Ваша голова вже посивіла, а ви все в младореформаторські штанці міритеся. В якій із країн G-8 є така хрень? В Грузії є! Так це ж супер -бідна країна!! Придумали байстрюки - соросові ці "гроші- діти"... і носяться з ними , як дурень із ступою. Насправді в Україні ніхто не хоче освіченої нації , грошей на освіту Катма. На Приват 110 млрд знайшли, на школу і 10 млрд немає.... А ці найняті "рехворматори": квіти , горбачови, Ковтунці, савсуни, шарови, онищенки... - просто убогі заробітчани, які замислюються очі громаді, брешуть про реформи, не кажуть про справжні причини кризи. Не піднялася вище цього і міністр освіти . Оточила себе бідними- убогими львівськими кадрами і піариться на ТЗ реформах. А школи і виші, садки і училища засихають.... гірше Сабачника стало.
згодна
Для Клотримазол: +К грошам нужна и голова, правы. Проще всего виноватить "гроши", директор эти гроши потратит на ремонты труб, побелки покраски, черти на что, но не на оснащение кабинетов и не придерешься, а надо бы увольнять таких недоумков..
Коментувати
R@S
Матеріальноі бази в навчальних закладах немає, а ми фантазуємо про високі досягнення? Таке враження, що освіта в Украіні уряд взагалі не цікавить і вони хочуть взагалі ліквідувати такий інститут!
Я неСКИГЛЮ
ДЕМАГОГІЯ!!!!!!!!........Гроші йдуть,,,,,"Замість того, щоб фінансувати навчальні заклади (тобто утримання стін), треба нарешті розпочати фінансування тих, хто здобуває освіту (ваучер чи особистий освітній рахунок для школярів" Можна подумати ,що теплі стіни не потрібні. ТРЕНДІТЬ ДОБРЕ!!!! ХОЧ щось зробіть реальне,
N
Здається, цю тезу я чув від Інни Совсун - до чого вона призвела відомо. Ви спочатку надайте реальні кошти, а потім фантазуйте. Найбільш популярні виші, які "виграли" від такої тези - КНУ та КПІ - досі найбільші боржники за ЖКГ послуги. Хотілося б, щоб "запровадженням принципів" займалися люди, які у цьому щось тямлять.