Дмитро Заєць: зауваження до завдань ЗНО з української

Зауваження до коментарів УЦОЯО щодо спірних питань тесту ЗНО з української мови та літератури 2017 року

Дмитро Заєць: зауваження до завдань ЗНО з української

Автор: Дмитро Заєць, автор онлайн-посібника для підготовки до ЗНО з української мови та літератури.

Фахівці УЦОЯО опублікували роз’яснення з приводу спірних питань тесту ЗНО цього року. Маю низку заперечень та контраргументів щодо кількох питань.

Завдання 2 справді відповідає програмі ЗНО, проте фахівці Центру перекрутили зауваження до цього завдання, стверджуючи, що його критики зазначали, начебто «у завданні перевіряють наголошування слів, що не входять до активного лексикону випускника».

Насправді ж у критиці завдання йшлося про те, що наголошування слова «цінник» на другому складі вкрай рідко трапляється в мовленні сучасних українців, тобто суперечить їхньому повсякденному досвіду. З коментаря фахівців («Перелік слів з наголосом є в словниках української мови») випливає, що учні мають знати наголоси в усіх словах, що активно вживаються, а таких слів, напевне, декілька тисяч. Безумовно, варто викорінювати «звичку наголошувати слова на кшталт російської мови», проте не на рівні шкільної програми та не таким чином.

Завдання 12. Твердження про те, що це завдання перевіряє «такі знання з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»: сполучення йо, ьо, правила вживання м’якого знака, правила вживання апострофа, подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків», є хибним, а завдання суперечить чинній програмі ЗНО. По-перше, щодо теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» у графі «Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» зазначено лише таке: «Учасник ЗНО повинен уміти: розташовувати слова за алфавітом; розпізнавати явища уподібнення й спрощення приголосних звуків, основні випадки чергування голосних і приголосних звуків, чергування у-в, і-й. Наголошувати слова відповідно до орфоепічних норм. Розпізнавати вивчені орфограми; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила».

Завдання 12 не перевіряє жодної з цих навичок, а натомість вимагає вміння визначати звукове значення букв у слові. По-друге, намагаючись обґрунтувати відповідність цього питання програмі через зв’язок фонетики з орфографією, автори коментарів не звернули уваги на те, що для виконання завдання потрібні також такі знання, як звукове значення сполук літер дж, дз (джазист, дзюркотіти, їжджений) та літери щ (блищить). Знання ж того, що «подвоєні літери позначають один подовжений звук», аж ніяк не сприяє правильному написанню слів з подвоєними чи подовженими літерами. Отже, розглянуті аргументи мають відверто маніпулятивний характер.

Завдання 17. Ненормативність форми «найекстраординарніший» можна обґрунтувати таким чином: «Зрідка функцію збільшеної ознаки може виражати іншомовний префікс екстра-; прикметник, утворений за допомогою цього форманта, передає ознаку предмета, який виділяється серед подібних йому якоюсь винятковою рідкісною властивістю, напр.: «Кремнійорганічні сполуки стануть на варті людського здоров’я у тих екстраординарних випадках, коли для врятування життя знадобиться штучний орган» (журн.)» (Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови. Морфологія. – К.: Либідь, 1993. – С. 118).

Утім, варто знову наголосити, що прикметник «заповітний», наведений в іншому варіанті відповіді, означає «найцінніший», «найважливіший», «найдорожчий», «омріяний» тощо, тобто вже виражає високий ступінь вияву ознаки, а отже, ступені порівняння, утворені від нього, є з семантичної точки зору надлишковими. У наведених УЦОЯО аргументах лише містяться додаткові докази на користь такої точки зору. Наприклад, подано таке тлумачення значення цього слова з СУМ: «Заповітний – найдорожчий для кого-небудь у зв’язку з його задумами, спогадами і т. ін.» Наведених прикладів використання найвищого ступеня порівняння цього прикметника, як на мене, недостатньо для заперечення сумнівів у його нормативності, особливо зважаючи на відсутність прикладів використання вищого ступеня «заповітніший», «більш заповітний».

Завдання 25. З аргументацією працівників Центру в цілому можна погодитися.

Завдання 28. Не можу погодитися з твердженням, що завдання (а саме віднесення слова «останнє» до іменників) відповідає програмі ЗНО з української мови, оскільки така тема, як основні способи словотворення, до яких належить і перехід слів з однієї частини мови в іншу, вже не входить до програми (її не згадано в розділі «Будова слова. Словотвір», тоді як у програмі ЗНО минулих років справді була й тема «Основні способи словотворення в українській мові»).

Наведені фахівцями міркування про субстантивовані прикметники аж ніяк не підтверджують коректності цього завдання. Крім того, вони містять низку суперечностей. Так, порівняймо значення слова «останнє» в реченні з тесту ЗНО («…останнє, що я роблю, вимикаючи комп’ютер, видаляю історію пошуків, хай би що шукав») та наведене в поясненні УЦОЯО тлумачення зі «Словника української мови» (відп. ред. В. Жайвононок): «8. Щойно згадане, назване, сказане. Закінчується навчання, незабаром канікули. Останнє (ім., с.) особливо тішило школярів». Як на мене, розбіжність очевидна. У СУМ також наведено варіант, коли слово «останнє» може вживатися в значенні іменника: «У знач. ім. останнє, нього, сер. Рештки, залишки від чого-небудь. Поки зберемо, то й останнє здеремо! (Номис, 1864, № 10626); Чорнява вродлива дівчина — останнє з бутиля вилила танкістові в кухоль (Андрій Головко, I, 1957, 439)» (Словник української мови: в 11 томах. — Том 5,- 1974. — Стор. 783). Це тлумачення також помітно відрізняється від значення слова «останнє» в реченні з тесту. Отже, є підстави стверджувати про сумнівність віднесення слова «останнє» до класу іменників.

Завдання 34. Міркування про належність пісні «В кінці греблі шумлять верби…» до циклу родинно-побутових пісень цілком слушні, проте наведений уривок занадто короткий та недостатньо виразний, щоб учень мав змогу чітко визначити наявність або відсутність соціально-побутових мотивів. Крім того, сама пісня все ж таки не входить до програми ЗНО, не згадується вона й серед пісень Марусі Чурай (адже дві її пісні дійсно є в програмі). Наявність аналізу цієї пісні у двох підручниках для дев'ятого класу не є достатньо переконливим аргументом, оскільки учень не може пам’ятати зміст усіх підручників, особливо уривків, де йдеться про твори, що не увійшли до програми зовнішнього оцінювання.

Оригінал

Освіта.ua
05.06.2017

Популярні блоги
А. Ночкін: чому не варто скасовувати ДПА у формі ЗНО Скасування ДПА у формі ЗНО вкрай негативно вплине на випускників 2020 року і з організаційного боку, і на їхні результати
К. Спітковська: навіщо тримати випускників у заручниках? Потрібно відмінити ДПА в 11-х класах, аби розвантажити пункти тестування для складання ЗНО
І. Кузнецова: віртуальний світ втомлює або Бобік здох Віртуальний світ - неприродне середовище для людини, і при тривалому перебуванні перевантажує мозок
В. Бондаренко: ще раз про ЗНО у поточному році Пропоную МОН прийняти обдумано-революційне рішення – не проводити ЗНО у цьому році
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Юлія
доброго дня! а можливо отримати 0 за власне висловлювання????
Юрій
До речі, варто звернути увагу також на жанр твору "Наталка Полтавка". Вона ну ніяк не може бути соціально побутовою драмою, адже автор визначив її зовсім по іншому. Це некорректне завдання, адже з таким же успіхом можна було б обрати твір "Лісова пісня". Не можливо повністю вгадати думку автора тестів
Катя
Погоджуюсь щодо завдання номер 34, але не розумію чому є претензії до завдання номер 2, адже ми знаємо що слово випадок наголошується лише на 1-му складі тому слово цінник відпадає само собою. Також прошу переглянути завдання номер 17, адже слово найзаповітніших є неправильним. Зверніть, будь ласка, на це увагу!
Настч
Для Катя: у слові випадок рухомий наголос
Коментувати
Та, яка гарно сдала
Хто з тих, незгодних з відповідями, некоректним формулюванням, недостатньо форматним уривком, подавав чи подає апеляцію. Є контингент? Напишіть, куди звертатися і писати? Бо міністр каже, що все класно і чудово. А от педагогі та віпускники трохі не згодні. Є дуже багато зауважень до коректності питань з історії, англійської . Коментарі по укр. мові та літературі не зовсім відповідають дійсноті та програмі ЗНО. Приєднуйтесь, не мовчіть.
Наталия
Для Та, яка гарно сдала: Петиція щодо ЗНО з історії https://secure.avaaz.org/ru/petition/Direktoru_UCOYaO_Ukrayinskiy_centr_ocinyuvannya_yakosti_osviti/?cvGOemb
Наталия
Для Та, яка гарно сдала: Петиція щодо ЗНО з англійської https://secure.avaaz.org/ru/petition/Ukrayinskiy_Centr_Ocinyuvannya_Yakosti_Osviti_UCOYaO_Pereglyad_zavdan_z_chastini_Task_2_punkt_9_ZNO_z_angliyskoyi_movi_2/?clqGemb&utm_source=sharetools&utm_medium=copy&utm_campaign=petition-429944-Ukrayinskiy_Centr_Ocinyuvannya_Yakosti_Osviti_UCOYaO_Pereglyad_zavdan_z_chastini_Task_2_pu
Flower777
Ще раз силку на петицію з історії а то чомусь не заходить
Коментувати
Анна Перша
Для людини, яка закінчила школу з українською мовою навчання 27 років тому, ЗНО З мови і літератури здалося аж занадто " прилизаним і дрібним". Ну такі вже третьорядні питання повишукували! Це стосується історії також.Мені здається, що наші діти не так вже погано склали б ЗНО, якби не такі нюанси.
Flower777
Зарахуйте завдання 2 і 34????????????????????????Дійсно ж завдання саме ці неоднозначні...зрозумійте нас-дітей,будь ласка!
Світлана
Вимагаємо зарахування двох відповідей як правильних у завданні 34! Шановні посадовці, почуйте думку простих учителів!!!
Юля
Для Світлана: Підтримую, бо у програмі ЗНО цей твір конкретно не вказаний для аналізу.
Настя
Підтримую
Коментувати
Бован Андрій
про завдання з наголосами Я не зовсім розумію навіщо проводиться ЗНО? Якщо зараз всі "кричать" - основне завдання школи дати життєві компетентності, то де ж проявляються ці компетентності? в заучуванні слів зі словника ?
Олег
Для Бован Андрій: Якщо не вчити із словника, то де ж набратися життєвих компетентностей, тому діти і обрали цінник, бо так чують у побуті.
Коментувати
Оля
Для початку вважаю видати для школярів міні-словник наголосів, щоб мати базовий рівень, скажімо, у кожному класі, а тоді подавати ці слова на ЗНО, а так не знаєш чого чекати, які слова придумають!!!
Сергій
Для Оля: Згоден з тобою.
Коментувати
Іванна
ВИКОРІНЮВАТИ ЗВИЧКУ НАГОЛОШУВАТИ СЛОВА ЗА ЗРАЗКОМ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ПОТРІБНО ЩЕ ЗІ СТАРШОЇ ГРУПИ ДНЗ. Бо ПРАВИЛЬНЕ НАГОЛОШУВАННЯ СЛІВ - це щоденна праця. Працюймо зі своїми дітьми!!!
Олmuf
Для Іванна: Ми не проти, але дітей не можна ізолювати від навколишнього світу. Перегляньте дитячі телепрограми, розважальні для дорослих і почуєте "правильне наголошування слів", не ходити ж дітям зі словником наголосів, тому поки в державі українська мова не має належної підтримки, про правильне наголошування доведеться нам ще довго дискутувати!!!
Вы вообще поняла, ЧТО
Для Іванна: сказала. И главное - кому? И главное - в какой стране мы живём. Даааааа
Бован Андрій
Якщо на телебачені та радіо не буде жорсткого контролю за тим як розмовляють журналісти, та немає сенсу вимагати таких знань від дітей. Половина народних обранців не може нормально розмовляти українською, зате вони пишуть закони, і цікаво на скільки балів вони самі здали б ЗНО ?
Коментувати
Надія
Дуже слушні зауваження. Якщо здати тест ЗНО на високий рівень, то що вже робити випускникам у ВНЗ?!
Ніка
Підтримую п.Дмитра. Додам таке: щоб виконати усі завдання ЗНО , потрібно щонайменше закінчити філологічний факультет, а не всього лише школу. На окремі запитання відповідь без словника знають хіба що автори тестів. Так ми поступово втратимо усіх абітурієнтів.
Наталия
Підтримую п.Дмитра. Зауваження по 34 питанню доречні.
Анонім
Зауваження до завдань 2 і 34 вважаю дуже слушними.
Жанна
Зауваження може і доречні, але моя донька - випускниця звичайної, доречі, російськомовної школи, відповіла правильно на всі запитання ЗНО з української мови. Висновок наступний: хто готувався - той здав. Чому немає зауважень до ЗНО з історії? Всіх все влаштувало? На мій погляд, там є над чим працювати...
Наталия
Для Жанна: Ви зайдіть на сторінку, де коментують ЗНО з історії - там дууууже жваво це обговорюють.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!