Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: чому вчителька робить свій останній випуск?
І. Лікарчук: чому вчителька робить свій останній випуск?

Чого й хто навчатиме під час «перепідготовки в найкоротший термін 22 тисяч учителів» початкової ланки?

І. Лікарчук: чому вчителька робить свій останній випуск?

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Уже кілька днів думаю над черговим «реформаторським» меседжем МОН про необхідність перепідготовки в найкоротший термін 22 тисяч учителів.

 А тут позавчора розмовляв із учителькою початкових класів, котра наступного тижня випускає своїх вихованців. Востаннє випускає. Тому, що вирішила покинути школу.

Головна причина - несприйняття ідей реформування її початкової ланки. Між іншим, потрапити в перший клас до цієї вчительки завжди хотіли батьки першокласників . Її дуже любили й люблять діти. Вона навчала, граючись: терпляче, з постійною посмішкою, максимально доброзичлива й ласкава, як мама. Має всі можливі відзнаки вчительської практиці, два рази виходила на загальноміський етап конкурсу «Вчитель року», але обидва рази через об'єктивні обставини не потрапляла на «республіку». Має достойні методичні публікації.

ЧомУ можна перепідготувати цю вчительку від Бога в числі отих 22 тисяч? Перепідготувати, щоб формувала компетенції? Вона їх формує, даючи знання. Якби не так, батьки б не бігали за нею з проханням взяти дитину у свій клас.

Навчити її нових методик? Вона й сама навчить хороших методик будь-кого із навчителів. Та й невідомо, чи ті методики, котрим її хочуть вчити, є кращими від тих, які застосовує вона. А, якщо буде мати потребу, то і сама навчиться нових методик без будь-якої перепідготовки; бо як риба у воді в Інтернеті, в Google, спілкується із зарубіжними колегами, слідкує постійно за фаховими новинами...

Так, її, мабуть, не можна назвати новомодним і трішки противним словом – «агент змін». Може образитися, бо має почуття гідності - поважає себе, й інші її поважають.

Не агент змін, бо, як працювала, так і працює, насправді сіючи оте розумне, добре, вічне. А не рапортує про сьогоденні «успіхи», намагаючись не вибиватися із фарватера реформаторської гарячки... І набридло їй щороку підлаштовуватися під нову «реформу». А вона пам'ятає їх не одну...

І думає: ось знову покличуть на чергові курси серед 22 тисяч, котрих необхідно перепідготувати. Стануть перед курсантами ті, хто про вчительський хліб лише чув або лише його надкусив. Але покатавшись по закордонах, надивившись заморських освітніх див, вирішили, що треба робити не так, як роблять в Україні.

І візьмуться вчити вчителів чи перенавчати їх. Того, від чого там, за кордоном, вже відмовилися. Навчати на базі заскорузлих у своєму розвитку обласних інститутів, чи страшенно відсталих від сучасної школи педуніверситетів... Бо інших варіантів такої перепідготовки немає. Як, урешті, й тих, хто навчатиме. Бо таких навчителів потрібно мати також тисячі.

Хоча, ті, хто сьогодні «читає» в обласних інститутах і в педуніверситетах, із радістю візьмуться за таку перепідготовку. Й програми понаписують, і плани, й презентації. Бо за те платять гроші. А вони «читати» можуть все. Переписавши лекції з Інтернету.

Недарма ж уже в обласних інститутах усілякі «спеціалісти» аж із штанів вистрибують, проводячи навипередки один перед іншим усілякі конференції в «контексті впровадження Концепції НУШ». Дарма, що Концепцію апріорі не впроваджують... Отакі там «науковці».

Тож зазначу лише одне: з примусу навчити нікого й нічому не можна. Навіть якщо буле видано десять, а не один наказ МОН. Навчити можна лише того, хто цього хоче й переконаний в необхідності такого навчання.

І ось тут виникає багато питань. А чи хочуть отієї перепідготовки 22 тисячі учителів? Чи хтось переконав їх у тому, що вони працюють не ТАК? І чи те, чому їх хочуть вчити, краще від того, що вони знають і вміють?

Думаю, що відповіді на ці питання не існує. І то дуже прикро.

Оригінал

Освіта.ua
22.05.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вчителька
Досвідчений вчитель може провести першокласний урок на вищому рівні, знаючи лише тему. То чи потрібна серифікація таким майстрам? Чи не краще було б переглянути роботу інститутів вдосконалення. Чи потрібні курсові роботи, які треба захищати. Розвантажте вчителя і він буде творити! На благо дітей! Чи потрібне безтолкове переписування календарних планів(друкованих) в класні журнали від руки? Це в наш час, коли є комп’ютери! Можливо ми дійдемо в кінці кінців лише до електронних журналів! А різні аналізи та звіти! Зараз обговорюється пенсійна реформа. Думаю, багато гарних вчителів піде зі школи, на вислугу. А чи є вже достойна заміна?!
Ірина
Всі хочуть змін, а чи хочуть змін самі вчителі, котрі все життя вкладають душу у своїх вихованців. А хороше слово отримують лише від декількох учнів. Батькам не так, і міністерству не так! А як? Сертифікувати? Атестувати? Чи, може, принизити?! Подумайте перш ніж ввести нововведення!!!
Julia
Всі райвно, облвно і інститути вдосконалення треба ліквідувати в першу чергу. Беруть взятки, влаштовують своїх протеже в найкомфортніші школи, псують життя і учням і вчителям. А найголовніше - їдять поважні суми з бюджету. Справді ноут для сільського вчителя і безліміт інтернет для школи був би набагато кращою альтернативою цим всім паразитичним закладам.
спец
Для Julia: А вище облвно? І тільки в сфері освіти? Вони не їдять поважні суми, вони їх крадуть. Ноут для сільського вчителя - звучить дивно. Доцільніше ноути для школи. А Інтернет для школи обов’язково. Але автором блогу піднято не це!
Коментувати
мама двох колишніх випускників
Не погоджуюсь з думкою тих авторів, які кажуть, що у сільській школі слабкі вчителі.У мене два сини навчались у міській школі.Закінчивши 10 клас за рекомендацією знайомої дала сина на репетиторство до вчителя історії, який доїжджав на роботу у сільську школу.Син прекрасно здав ЗНО на 197 балів, зараз закінчує юрфак Київського національного(державна форма навчання), згодом молодшого сина віддала до цього вчителя-теж прекрасний результат(син студент 2 курсу Львівськог університету).При зустрічі з вчителем запитала,чому не працює у міській школі( таких вчителів треба цінувати). А відповідь шокувала.,,кому я потрібен ? Щоб влаштуватись у школу за місцем проживання, треба заплатити хабаря, та ще й мати знайомих (протеже) Чому наших дітей вчать вчителі-слабенькі , а хорошим вчителям місця немає?
андріана
Для мама двох колишніх випускників: У якому місті ви живете?
Коментувати
Рома Король
Я - вчитель початкових класів в минулому. Директор школи на 500 вихованців сьогодні. Напишу коротко. Тих вчителів, які відходять від авторитарного режиму навчання до педагогіки наставництва, вчити не треба - вони вже змінились ментально самі або за допомогою спілкування з колегами в мережі. А насильно ніхто нікого нічого не навчить! Хочете допомогти? Кошти, які викине держава на навчання і яке осяде невідомо в чиїх кишенях, краще використайте на придбання усім вчителям ноутбуків. Вони самі дадуть раду. Є безліч сайтів як вітчизняних, так і зарубіжних, де можна почерпнути корисну інформацію і відкинути непотрібну.
совесть
Ми продовжуємо сидіти на шпагаті між минулим і майбутнім... більше 25 років. І болить, але яка вже гнучкість! Простий люд, вчителі саме там, втомилися від постійних реформ. Чи зрозуміють колись чиновники, що той, хто вчить, САМ навчається все життя! Такі вимоги до цієї професії! А хто вже не хоче донавчатися - тікає, йдє зі школи... Але так працюють найефективніші в будь-якій професії! Кращий у професії так просто відмовиться від неї? Думаю, ні. Там, скоріше, є інша причина. Загалом, наявне стійке розчарування людей від реформування за всі ці два десятиліття: якість життя продовжує стрімко падати. Правда, не для всіх... А ЛИШЕ для більшості. Але це вже інша історія?
іван
В яблучко! Всі ці інститути вдосконалення є зазвичай неспроможними зробити щось потрібне вчителю,однак навчились імітувати нововведення. Дай їм провести урок і буде великий провал. Часто,там працюють зазнайкуваті люди,а про директорів і говорити годі! Однак,МОН не бачить їм альтернативи.
Ксеня
і серце плаче від печалі...все життя - зміни, але це зміни за природнім принципом, ментальними особливостями...в еру Інтернету, можна доносити до педагога практичні поради у форматі відеороликів-рекомендацій, створити освітній простір, де викладачі ділитимуться практичним досвідом, без "паперових заумностей"...не тотальний контроль заохочує до розвитку й творчості, а сприятливе середовище, комфортні умови і любов до дітей...прошу Вас, зробіть менше конкурсів і для дітей, і для вчителів, збагатіть простори Інернету сучасним й актуальним матеріалом..вельми вдячна
Світлана
Кожен висловлює думку з огляду на власний досвід. Чи всі однаково проти курсів підвищення, чи всім там було так погано, на тих курсах? Зовсім нічого нового не дізнались? Чи тільки мені так пощастило - я не тільки дізналась нового, а ще й отримала натхнення і поради, як втілити ці новації. В кожному кабінеті проектор, жоден викладач не прийшов до нас без презентації, ми працювали за комп’ютерами, навіть черга дійшла до поробок з паперу, тканини:) Дівчата з моєї групи, і я так само, пішли навчатись далі, отримувати другу вищу педагогічну освіту. Чи все сподобалось мені на 100% ? Ні! Але на 90%-це точно! Якщо такими будуть курси перепідготовки - я ЗА!!! Я не думаю, що такий належний рівень лише в Харкові, просто більшість пише про негативний досвід.
Людмила
Для Світлана: Повністю з Вами, Світлано, згодна. Ми звикли спиратися лише на негативний досвід, а потрібно знаходити те раціональне, що заховалося десь між рядками.
Коментувати
Lidia Burban
Вірно все написано! Тільки стало сумно-сумно... Проблем - тьма-тьмуща. А на вирішення їх у влади один рецепт - перевчити всіх і вся. А перевчати будуть ті, хто "наваяв" теперішню горе-освіту. З ентузіазмом навчатимуть. Втулять по кілька курсових, контрольних, які нікому не потрібні. І піде бадьорим кроком "рехформа" з 30 учнями в класі, з безправним вчителем, що має ще одну корочку "перепідготовлений"!
Ніна
Марна трата грошей. Дайте вчителю волю, можливість самому вибрати де і як йому перепідготуватися і потяг поїде...
Олена
Для Ніна: пані Ніно, так узагалі-то одним з основних нововведень НУШ і є те, щоб учитель міг сам обирати, де і як йому перепідготуватись, а не лише в інститутах післядипломної освіти. Ще й програми, якщо схоче, зможе обирати чи писати сам - щобот як та вчителька, про яку стаття, підлаштовувати навчання підконкретних дітей. Мені здається, наша біда в тому, що ми зопалу відкидаємо будь-що, не нами писане-придумане, часто не читаючи навіть..
Коментувати
Лариса
Кожна людина ходить на роботу, щоб забезпечити собі, своїй родині гідне існування. Наші ж вчителі працюють на голому ентузіазмі. Я дивуюсь, як вчителі терплять такі знущання, а тепер їх примушують ще й іти на перепідготовку. Дайте вчителю 20 учнів, а не 35, гідну оплату праці, і досвідчений вчитель не потребуватиме ніяких лекцій від далеких від шкільної практики лекторів. Думаю, більшість вчителів підуть в приватні заклади, або змінять галузь діяльності
спец
Все правильно. Відчуваю, що треба йти з цього мороку, бо просвіти не буде. Всі реформи - дальше балаканини не йдуть. А такі люди як вчителька, про яку згадує автор, заслуговують на шану і повагу. Йду без всякого жалю ні за чим. Курси перепідготовки - потрібна річ. Це як додаток до відпустки. Яка там перепідготовка? А відпочити для вчителя - святе діло. Так робив завжди і всім рекомендую робити. Не забивайте голову тим, що через деякий час стане непотрібом.
Валентина
Я погоджуюсь з автором.Молодець,бо розуміє проблеми школи.Курси перепідготовки нічого не дають.Марна трата часу.
Ollesia
Для Валентина: Як це не дають, Валентино. Ви не розумієте- що курси перепідготовки дають грунтовні знання вчителям, навчають їх, як правильно потрібно вчити дітей в школі. Ще б зробили перепідготовку бухгалтерів, так як бухгалтерську программу заборонили (программу агрессора). Потрібно зробити так- щоб всі бухгалтери приїхали на курси до університетів, які вони закінчили, пройшли перепідготовку,захистилися (здали вступний іспит) в університеті по новій львівській програмі і можуть далі працювати собі спокійно. Таку перепідготовку необхідно зробити наприклад раз на 5 років.
N
Ви плутаєте перепідготовку та підвищення кваліфікації. Перепідготовка потрібна, якщо ви змінюєте напрямок викладання чи спеціальність. Підвищення кваліфікації потрібно, щоб перейти на інший щабель у освітній ієрархії. Звичайно для обох варіантів повинні бути опрацьовані програми, складені індивідуально під викладача. А не формалізм, який пропонується. Спочатку потрібно розібратися для чого такі заходи потрібні і яким чином це робити, а вже потім пропонувати це вчителям за їхнім вибором. Не впевнений, що інститути післядипломної освіти з їхнім обмеженим набором спеціалістів та спеціальностей на це здатні.
Коментувати
Володимир
Не може школа бути хорошою, а суспільство поганим, і навпаки. Ні французькі, ні фінські, не інші, нехай найкращі освітні технології, не будуть ефективними, доки українське суспільство буде олігархічно- советскім. Зміни потрібні, але вони повинні базуватись на реаліях сучасного життя в Україні. Не можна на урочистих лінійках і випусних заходах говорити те, що говорили при Брежневі, і відповідно будувати навчальний процес. За місце під сонцем, сьогодні, і в Україні, і в усьому світі, треба боротись. Це повинні зрозуміти учні, а завдання школи, закласти базові знання, які дозволять освоїти їм професійні знання, вміння і навички. Школа повинна вчити тих, хто цього хоче, і робити це добре. Щодо вчительки. Вона декілька разів була на курсах перепідготовки, витримає ще раз. Страшніше, коли не люблять учні, і не сприймають батьки.
Тетяна
Згодна. Мені сподобався спосіб організації навчання у "Пласті". Я нещодавно була на вишколі виховників новаків (тих, хто виховує дітей 6-11 років) . Нас навчали виховники з великим стажем рооботи з дітьми. Вони і зараз працюють з дітьми.
вчитель зі стажем
Для Тетяна: а у школі вчителі з великим стажем, виявляється, найтупіші і їх будуть переучувати молоді методисти, які в школі, як правило, не працювали ( або працювали недовго).
Коментувати
Андрій
У тексті багато загальних слів та скарг рівня бабусь коло під’їзду кшталту "от у наш час такого не було". І жодного конкретного факту: що саме не так у реформі, кому саме це не подобається окрім годнієї гпотетичної вчительки, як варто було б робити. Може, десь є петиція із конкретними вимогами до реформи та принаймні тисячею підписів? Автор нам про це не повідомляє. Таке. Бла-бла.
Оксана
Для Андрій: Згодна з Вами на всі 100
Коментувати
Бен Ладен
Все правильно написано.. Лиш, можна нагадати, хто сьогодні вступає в педуніверситети, з яким балом.. ..
ок
Для Бен Ладен: І не тільки сьогодні поступають, вони вже багато років у закладах освіти (((
Коментувати
N
Обласні інститути та педуніверситети існують, щоб влаштовувати на роботу своїх родичів та мати роботу самому після "виштовхування" з владних кабінетів. Тому навряд чи там чомусь корисному навчать. А термін "методика" я би взагалі заборонив, як георгіївську стрічку, тому що морочить людям голову, а результат негативний. Приклад - стан нашої школи сьогодні та корупція в педуніверситетах.
Світлана
Для N: а до чого тут методика? Про дидактики ще Я. Коменський говорив- чому навчати- знання, як навчати- методи, для чого навчати- компетентності- знання, вміння, навички, усвідомлення та вольові якості.
N
Так методи чи методики? В цьому відповідь.
Коментувати
Вчитель
Дуже правильно пишете!!! Дякую такій людині,яка розуміє вчителя!!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!