Ігор Лікарчук: про ганебні коефіцієнти для вступників

Принцип «прийняти до університету не кращих, а будь-кого» продовжує панувати в вищій освіті

Ігор Лікарчук: про ганебні коефіцієнти для вступників

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Іще раз про міністерську новацію у цьогорічній вступній кампанії: регіональний, галузевий та сільський коефіцієнти для вступників. Відверто кажучи, я здивований тим, що знайшлися сили, котрі змусили міністра згодитися із цим безглуздям.

Бо добре пам'ятаю той час, коли в дискусіях щодо проектів законів «Про вищу освіту» та «Про освіту» Лілія Гриневич твердо стояла на позиції, що єдиним критерієм для вступу є результати ЗНО. А тепер так не є. Починаючи з того, що певна категорія абітурієнтів звільнене від складання ЗНО і закінчуючи (на сьогодні) оцими ганебними коефіцієнтами.

Чому ганебними?

  • Про рівний доступ до вищої освіти на конкурсній основі, гарантований Конституцією, можна поступово забувати. Бо коефіцієнти цю рівність і конкурсність, якщо не ліквідовують, то нівелюють.
  • Замість того, щоб підтримувати й розвивати конкуренцію між університетами в боротьбі за абітурієнта, що є важливою умовою суттєвого поліпшення якості вищої освіти, МОН знову запроваджує адміністративні заходи для «підтримки штанів» у тих університетах, які давно повинні були зникнути з освітньої мапи України, і до яких конкурсу серед бажаючих вступити давно НЕМАЄ. Тобто, запровадження таких коефіцієнтів, на мою думку, це не що інше, як намагання будь-якими зусиллями зберегти практику фінансування із держбюджету очевидно неефективних видатків на вишу освіту.
  • Особливо ганебним, на мою думку, є сільський коефіцієнт. По-перше, він протиставляє випускників міських і сільських шкіл. По-друге. Він відкриває іще один шлях доступу до університетів абітурієнтам, котрі не мають належної підготовки. Тобто, ЗНО можна скласти будь-як, але коефіцієнт допоможе стати студентом. Як результат, кількість студентів, котрі нічого не знають, в університетах збільшиться. Принцип «прийняти до університету не кращих, а будь-кого» продовжує панувати в українській вищій освіті. По-третє. Це рішення принижує сільські школи. Бо вважати, що всі вони, не дають якісної освіти - не можна. Якість освіти залежить не від місця розташування школи, а від самої школи. Бо таких, котрі не забезпечують належного рівня підготовки своїх випускників, є величезна кількість і у містах.
  • Запровадження цих коефіцієнтів свідчить про продовження курсу на девальвацію значення результатів ЗНО у вступній кампанії, посилення в ній суб'єктивних чинників.

Дуже жаль.

Оригінал

Освіта.ua
17.05.2017

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
мама дитини в якої180і вище
Не треба принижувати сільських дітей.Знання дитини залежить насамперед від самого бажання учня вчитися,від вчителя який навчає,а не від географічного розташування школи(в селі чи місті).Все залежить від підбору дітей ну і звичайно їхніх вчителів чи то в місті чи в селі
Vlad
Не місце прикрашає людину, а людина місце. Досить вже цих спекуляцій на тему в якій школі - міській чи сільській - якість освіти вище. Учитель, який бажає, щоб його учні досягали високих результатів у навчанні, буде працювати результативно в будь-якій школі. Те ж саме стосується і учня, якщо бажання вчитися немає, то ні в сільській ні в столичній школі його не навчить ніхто. Прикладів можна навести безліч.
Анна Перша
Для Vlad: З вами згодна.Наше суспільство хворіє серйозно на бідність,неграмотність і некарану вседозволеність.Очевидно,в нашій країні не можуть визначити,як підняти престижність освіченості і моральності, тому в усьому винні вчителі і "заочники".
Коментувати
Ollesia
необхідно ввeсти вступний коeфіцієнт окрeмо для чорнобильців, інвалідів, ті, хто закінчив курси в унівeрситeті, для сeлян, інвалідів, ті, хто відвідував унівeрситeтські олімпіади і займав пeрші місця, золоті мeдалісти,а інших пільгових катeгорій. Нeобхідно кількість пільговиків збільшувати з кожним роком, так як цe стимулює студeнтів гарно навчатися. Пільговиків має бути нe мeншe 80%-90%. Інші—за знаннями.
Александр
Для Ollesia: Вы вообще нормальная? Что за бред Вы несете? Или у Вас такой стиль юмора?
anton2000
Для Александр: Вы не поняли, Ollesia умышленно гиперболизирует, доводя ситуацию до абсурда. Зря вы так к ней. Тем самым она показывает весь идиотизм подобного решения.
Коментувати
Володимиру, предлагающему
закрывать школы. Вы сперва поработаете в школе на окраине, в которой, по словам Позняка, дети алкашей и наркоманов, поработаете в далекоглубокой сельской школе, получите результат, а после будете выступать за закрытие школ. А до тех пор Вы НЕ ИМЕЕТЕ ПРАВА и слова об этом сказать. Это понятно?
Володимир
Треба не коефіцієнти вводити, а закривати школи, які не дають належних знань і неконкуретно спроможні ВУЗи. А зважаючи на те, що ЗНО, це в деякій мірі лотерея, дозволяти ВУЗам запроваджувати додаткові заходи відбору.
anton2000
Для Володимир: Никаких дополнительных экзаменов ВУЗ не должен проводить. Иначе смысл ЗНО будет полностью утерян. Необходимо вводить ЗНО после ВУЗа, чтобы проверить уровень выпускника ВУЗа. Причем считать сдавшим тест студента, набравшего не меньше 80-90% всех тестовых баллов. А если тест не сдал, то сиди без диплома, а деньги, потраченные государством на обучение, верни государству.
Ollesia
Згодна з володимиром. Зно—цe лоторeя. Дійсно, нeобхідно запровадити вступні випробування, так як цe дає змогу відібрати кращих абітурієнтів на навчання. А зно трeба відміняти. Я як робітник вузу цe питання дужe добрe розумію.
Вчитель математики
Для Ollesia: А ваша робітнича посада у вузі як називається - сторож чи прибиральниця?
Коментувати
Anna
Огромный плюс данной статье. П.с. было бы круто если бы под статьей можно было ставить лайки и дизлайки ( как на ютубе))))
N
Міф 1 - ст. 52. "Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі". Про рівний доступ не говориться в Конституції. Міф -2. Конкуренція університетів у боротьбі за абітурієнта можлива за рівних умов для вишів. Яким чином реалызувати цю "рівність" цих умов для провідних внз Києва, та Нахапетівки? Якість від цього не покращується, скоріше навпаки - бо багато студентів без умов забезпечення освіти - погіршення якості освіти. Міф -3. - Коефіцієнт принижує сільські школи - їх вже так принизили, що вони не можуть добратися до нульового рівня зі своєї ями. Міф - 4. ЗНО відображає рівень знань. Двійка помножена на коефіцієнт 2.5 робить її п’ятіркою. Неврахування абсолютної оцінки ЗНО не дає змоги визначити якість знань. тобто коефіцієнти запроваджені із самого початку введення ЗНО. Просто інші та з іншого приводу. Але якщо можливі одні коефіцієнти, тоді можливі також і інші.
баблонский процесс
Шото пока Ликарчук этот цирк возглавлял, фсьо ему нравилось - мол, передовой мировой опыт, а когда дали под сраку о поехал на львившчину, то вдруг фсьо стало моветон.
коло_життя
Для баблонский процесс: щось ти неуважно читаєш... Мова про вступну компанію, а не про ЗНО. А як я знаю Лікарчук вступ не очолював
anton2000
Для баблонский процесс: При Ликарчуке не вводили никаких коэффициентов, ставящих детей в НЕ равные условия. Вводя эти коэффициенты, МОН расписывается в полном своем бессилии обеспечить качественное образование, например, в сельской местности. Гораздо легче ввести такие коэффициенты, чем обеспечить качественное образование в селах.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!