Osvita.ua Блоги О. Мірошниченко: чому про підручники мовчать вчителі?
О. Мірошниченко: чому про підручники мовчать вчителі?

Підручники – вкрай корумпована прибуткова освітня сфера, тому всі зміни матимуть шалений спротив

О. Мірошниченко: чому про підручники мовчать вчителі?

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Дещо про підручники

За великим рахунком ситуація проста. Якщо дивитись на неї тверезо і адекватно. І такі ж прості вирішення цієї ситуації. Але хто і коли з очільників нашої освіти знаходив прості і адекватні рішення?

Мова про достославні шкільні підручники. Давайте чесно. Більшість шкільних підручників – елементарна халтура. Погано написана, нецікава, з помилками та поганенькою поліграфією.

Про це не лише батьки говорять. На це і вчителі жаліються. Низька якість підручників вимагає від вчителів чи мовчазної згоди з халтурою чи залучення всіляких додаткових навчальних матеріалів. За батьківські гроші, звичайно.

Зараз я нічого нового не пишу. Ситуація зрозуміла більшості, і лише вперті «відстоювачі» нашої недолугої освітньої системи можуть мати якусь відмінну думку.

Ситуація зрозуміла. Але що робити? Давайте зразу чесно скажемо, що підручники – вкрай корумпована та вкрай прибуткова освітня сфера. Саме тому якісь зміни тут будуть відбуватись лише через шалений супротив. Тут мова іде про мільйони і мільйони. Бюджетних (себто наших з вами) грошей.

Теоретично – підручник лише шлях. Один з можливих. І в ідеалі чиновники повинні визначати лише точку до якої шлях повинен привести учня. Себто є певний обсяг знань в рамках затвердженої навчальної програми, а от вже яким шляхом поведе вчитель – його персональна справа.

Теоретично педагог повинен сам вибирати з десятків і десятків підручників той, що йому більше до душі. Це взагалі не справа чиновників – визначати, за якими підручниками вчити. Чиновник повинен забезпечити фінансування закупки вибраних педагогом книжок і проконтролювати кінцевий результат навчання. Оце і все. Це в ідеалі. Я прекрасно розумію, що це досить фантастичний сценарій. Але чому б бодай не прагнути до цієї моделі?

Є інша складова проблеми. І ось тут рішення може бути більш реалістичне. Створилась абсолютно абсурдна ситуація. З одного боку і педагоги, і батьки масово висловлюють незадоволення підручниками, а з іншого слухняно цими підручниками користуються.

Для прикладу. Всі (!) існуючі шкільні підручники з англійської мови викликають різку критику і вчителів, і батьків. Тому і докуповуються іноземні посібники.

Чекайте! Але ж є елементарно просте рішення. Якщо бодай шістдесят відсотків вчителів оприлюднять свою позицію щодо цих підручників, якщо ця позиція буде викладена у вигляді публічного документу, якщо, зрештою, педагоги просто відмовляться вчити дітей по халтурних підручниках – що буде далі?

А далі чиновники будуть змушені щось робити. Шукати нові підручники, нових авторів, проводити публічні конкурси, зрештою – звітуватись перед громадою про попередні конкурси. Але зараз все залишається, як і було. Приватно розповідаємо, який поганий той чи інший підручник, але в публічне поле не виносимо. Бо це означає скандал. Бо це означає боротьбу. Легше підкоритись, пошукати варіант без конфліктів.

Вчителі в групі «Батьки:SOS» часто закидають батькам те, що батьки «лізуть» у сферу, в якій не є фахівцями. Добре. Панове вчителі! Ви – фахівці. У вас є професійна гордість (крім професійної солідарності). Так чому ви мовчите? Чому ви не намагаєтесь чесно назвати халтуру халтурою? Чому ви не відмовляєтесь вчити дітей по недолугих і бездарних підручниках? Вас же багато!

Невже ви не можете об’єднатись і назвати речі своїми іменами? І не абстрактно. Конкретно. Тут же все просто. Якщо бодай тисяча вчителів публічно заявить, що якійсь підручник поганий – чиновники будуть змушені щось робити. І жоден гриф не порятує. Чи знову є очікування, що ситуацію змінять батьки? Але ж ВАМ з цими книжками працювати. Це ВАШ робочий інструмент. Чи це не так?…

Оригінал

Освіта.ua
11.05.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
вчитель
Сколько лет писали отчеты по апробации учебников!!! Ну и что?! Работаем по ним уже лет восемь. Никто не заменил ни одного учебника. Зачем учителя потратили свое время? Результат - "0"! Программы поменяли, а учебники-то старые остались. Учителя должны работать и без учебников, творить. Учитель-то будет творить, а вот что "натворят" ученики в домашней работе? Где взять копировальную технику и бумагу на "творчество учителя"? Александр, давно хотела Вам написать. В школах запрещено курение и пропаганда курения. Вы же своей фотографией пропагандируете курение! Вы против здорового образа жизни? Наведите порядок в театре и кино!!!!
Наталья
В репозитарии заказываем одни учебники, а приходят совсем другие, некоторые неплохие...но по содержанию они больше похожи на пособия для поступающих - большой объем информации, мелкий шрифт, почти сплошной текст, некоторые задания в конце параграфов не соответствуют тому, что ученик уже должен знать по новой программе (скорее всего, некоторые задания списаны со старых учебников, без учета выученных тем). Интересно, а писатели знакомы с детской психологией? Они сами могут проанализировать каждый абзац своего текста? И еще вопрос: когда же ЗНО будет соответствовать школьным программам????
Вчитель
Не згідна з автором. Вчителі часто проводять апробації підручників, пишуть зауваження, дають коментарі .... Але! на це ніхто уваги не звертає. І що, що ми відправили свої зауваження? Підручник до шкіл прийшов - Вчіть як хочете.. а свої зауваження, виходить, тримайте при собі.
Tet-a-tet
Для Вчитель: А як може бути інакше в державі, яка допускає до організації освітнього процесу аморальних людей,коли підручник перетворюється у джерело наживи, а не джерело знань?
Коментувати
Teacher
Втомилися ми (вчителі мого району) бідкатися та нарікати на підручники з англ мови. Кому жалітися? Методисту - так він ітак все це знає. З кожним роком приходять нові підручники, які гірші за попередні. І так вже протягом останніх років з десять. Складається думка, що навмисно роблять такі умови, щоб діти не мали якісних знань. Хоча з вчителя вимагають! "Погано написана, нецікава, з помилками та поганенькою поліграфією", а головне та, яка немає системності та вправ для відпрацювання. В моїх класах досить розумні та допитливі дітки. Як би я хотіла, щоб побачили автори підручників, якими я змушена користуватися, як загоряються очі моїх учнів, коли я приношу їм додатковий цікавий сучасний матеріал...
Олекса Позняк
А тобі не видно що думка учителя нікого в МОНі не цікавить? 99,9% учителів вимагають закрити язву на тілі освіти - районо і передати фінансування дітям а Гриневич плює на учителів і на їх думку, а районо в свою чергу ще раз плює на нас бо ми вибираємо одні підручники а вони закупляють інші. Звідкіля ти такий наївний як ворона з мультика?
anton2000
Почему именно учитель должен доказывать, что учебники, например, по английскому языку, которые выпускаются в Украине, более низкого качества, чем хотелось бы? При согласии родителей закупаются учебники иностранных авторов (например издательства Pearson-Longman), по которым дети потом прекрасно работают. Почему это должен делать учитель, а не люди, которым государство платит деньги за то, что они не должны пускать в печать подобный мусор? Чем они тогда занимаются и за что получают деньги эти люди, если они не могут провести нормальный отбор?
Злючка
Головне, вірити в те, про що Ви пишете, пане Олександре. Учителі якраз і обирають підручники, з якими цікаво працювати. Це відбувається на першому етапі роботи в репозитарії. А потім - бабах - і цікаві підручники "чомусь" не проходять рейтинг і залишаються ті автори, які роками завозили до шкіл. І нібито все чесно, репозитарій працює, Інститут змісту освіти працює, школи вибір зробили. А ще, заради об’єктивності, зверніть увагу на склад експертів, там дуже мало учителів-практиків, усе тільки заслужені, методисти (які сидять в методичних кабінетах і в школах бувають рідко) тощо. От і маємо те, що маємо.
Tet-a-tet
Для Злючка: ...цікаві підручники не проходять рейтинг". Ну що тут не зрозуміло, хто підмастив той і поїхав. В інституті змісту освіти сиділи і сидять лобісти "своїх" авторів з яких вони мають мзду. Це як аптеки працюють з лікарями і відстьобують їм процент за виписку тих ліків, які аптека хоче реалізувати. Ми переживаємо за рівень знань учнів а чиновники - за свою калитку, щоб вона бува не спустіла. Така наша реальність і на теє поки що немає ради!
anton2000
Для Злючка: Так и программы пишут (в основном) не учителя-практики.
Коментувати
Віталій Карпа
"...Це ВАШ робочий інструмент... ".. Це для учнів інструмент, а не вчителя.. Хоча досвід останніх років, що і учень і вчитель умудряються спрацювати півроку, а той рік, без цього інструменту...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!