Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: що робити зі шкільним болотом?
Віктор Громовий: що робити зі шкільним болотом?

Шкільне болото більшості закладів є ідеальним середовищем для руйнації усіх реформаторських потуг

Віктор Громовий: що робити зі шкільним болотом?

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Болото створює часом враження глибини.
Станіслав Єжи Лєц

Шкільне болото є ідеальним середовищем для руйнації усіх наших реформаторських потуг.

Колись Дмитро Корчинський написав влучну характеристику ситуації, яка є у більшості українських шкіл: «Ти можеш піднятися на найвищу гору, якщо ти в горах, але в болоті ти можеш піднятися лише на поверхню, де всі - на одному рівні. Їх тягнуть за ноги й топлять ті, хто хочуть на поверхню…Суть болота не в тому, що воно тхне, а в тому, що воно гомогенне. І воно консервує себе саме».

Звісно, «кожен кулик своє болото вихваляє», тож «болотні школи» особливо схильні до показухи. Це чи не єдиний спосіб зовнішнього маскування невтішних внутрішніх реалій.

Парадокс ситуації в тому, що «життя на болоті» цілком влаштовує абсолютну більшість його «аборигенів». Більше того, до їх табору починають активно прибувати ті, хто тягнеться саме до такого життя. Недаремно ж кажуть: «Свиня завжди болото знайде».

От тільки в таких школах немає чого робити тим, у кого душа, за прикладом героя відомого мультфільму, співає:

Эх, жизнь моя жестянка,
Да ну её в болото
Живу я как поганка,
А мне летать,
А мне летать,
А мне летать охота!

Усе так заболочено в нашій шкільній освіті. Як будемо здійснювати осушування?

Оригінал

Освіта.ua
10.04.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Для Vladimir Che:
и о том, что всем не следует изучать всё. В старшей школе, в особенности в старшей ПРОФИЛЬНОЙ школе для ОТОБРАННЫХ,ЗНАЮЩИХ программу основной школы,детей и профиль есть вариант иметь. Профиль в качестве углублённого изучения определённого направления. НО равного изучения остальных основных предметов школьного курса, которые дадут знания для перехода из одного направления деятельности в другой. И... если ребёнок в 11 классе (при 12летнем обучении) решил сменить профиль изучаемых предметов, ему следует дать такую возможность. И это можно сделать. Спокойно. Было бы стремление. Так что, возможно, мы, всё ж, смотрим в разные стороны...
Vladimir Che
Для: Та ні , зовсім не в різні. Навпаки , швидше , в одну . І Ви , навіть , радикальніші за мене. Ви за профільне навчання. При цьому і вивчення багатьох предметів.. І тут же стверджуєте , чи погоджуєтеся , що , далеко не всі діти зможуть справитися з такою програмою. Що і зрозуміло - всі діти , учні різні . То навіщо і 11 -12 кл. змушувати вчити тих хто цього не хоче ... і не може... ( з різних причин -націленість чи , навпаки , зневага до навчання в сім’ї, можливе недопрацювання , нерозуміння вчителів в початкових і середніх класах , вплив оточуючого середовища, кінець-кінцем- стан суспільства . А діти , таки , бачать і розуміють усю фальш дорослих , влади ... та це інша велика тема). Зрештою , 11 кл. , 12 кл- якщо це буде - це ДОРОСЛІ люди і вони ПОВИННІ ВІДПОВІДАТИ ЗА СЕБЕ. Якщо не за свою успішність , свої знання чи незнання , - то за поведінку в школі , на уроці. .... От така, майже ідеальна картина вималювалася ...
Коментувати
Для Vladimir Che:
Когда человек говорит о том, что он знает ОДНОГО,это значит,что человек уже НЕ проигнорировал мысль.Теперь следущее.Таких детей много.Внимание обращают лишь на тех,кто решил выступить на олимпиадах.А кому олимпиады до лампочки?Просто до лампочки.Или те,кто не занимается олимпиадными ТЕМАМИ-ведь чтобы попасть на олимпиаду надо бы немного вникнуть в темы,которые могут быть на них предложены.Далее.При адекватно составленных программах нормальные дети,попавшие в старшую академическую школу с баллами более 50%, способны усвоить предложенные направления.Не одно.Несколько.В нашем быстроменяющемся мире узкая специализация ведёт к безработице,к вымиранию,к ниществованию, или... Не лучше ли дать детям более широкий выбор в будущем? А те, кто не способен к работе головой, их направилть учиться работать руками. ((Спасибо, Ваш ответ был неожиданностью))
Владимиру че(продолжение)
пересмотреть программы,поскольку речь будет идти о перемещении детских садов в школы).Дети, проведя определённое время в школе, сдают экзамены, и,либо получают документ об образовании, либо получают ВЫПИСКУ с полученными баллами по каждому предмету (справка),которая должна быть ЮРИДИЧЕСКИМ документом на случай,если человеку в будущем необходимо это будет.НУ мало ли что изменится в жизни страны.Вот Вам и отсутствие аттестата,и возможность детям НЕ изучать то,чего они,в принципе,изучить не способны.И,что главное,граждане каким-то боком начнут ДОВЕРЯТЬ государству.А доверие,оно дорогого стоит.Почему доверять? Да потому что дети будут изначально видеть,что те, кто способен к умственной работе, будут иметь возможность ею заниматься. Те, кто способен к предметной деятельности,те будут ЕЮ заниматься. Хотя нам,как нации,жить по правилам - в принципе тяжело.НЕСПОСОБНЫ мы к этому
Vladimir Che
Здається , ми говоримо про одне , хіба що , різними словами . Не можна осягнути неосяжне, - тим більше , -всім . Я знаю ученицю дев’ятого класу що брала участь в ОБЛАСНИХ олімпіадах з п’яти предметів !!! При цьому друга з географії , третя з фізики і далеко не остання з решти . При цьому чудово малює ( навіть заробляє, виконуючи портрети), співає і сама створює пісні . На жаль , далеко не всі діти так можуть . Навіщо ж всіх змушувати вчити те що він не хоче і не вивчить ... все не вивчить, бо об’єм знань з усіх предметів занадто великий .
Коментувати
Владимиру, который че.
Ещё раз.О недбальстве,которое присутствует у учеников.Вы только что показал НЕХЛЮЙСТВО организаторов школьного обучения.Почему?(Ответ на ЭТОТ вопрос Вам способен дать полную картину происходящего, роли организаторов в том, что происходит, варианты выхода из ситуации).Мне интересны люди,умеющие мыслить.То,чтоВы показываете,это всего лишь картинка существующего./// А теперь моя картинка.ГОсударство, обирая людей, взамен даёт их детям равные стартовые возможности равным обеспечением их обучения.Государство создаёт такие условия,при котором детиВСЕ дети,получают ПОЛНОЕ среднее образоване. НО в таких его объёмах,на которые каждый ребёнок способен.То есть-отбирая в старшую академическую школу тех,кто способен к акаемическому обучению,направляя в профессиональную школу тех,кто способен к прикладному обучению(или кому это необходимо на первом этапе).Каждому даётся время на обучение-к примеру до 18 лет, или полных 11 (лучше 10,если в школу с 7 лет принимать, или 13,но в таком случае...
Pasha 23
Що таке болото? Значення болота в природі! Вже доосушували болота - маємо величезні екологічні проблеми. А може досить вже сушити болото. Просто робити свою роботу - вчити і виховувати дітей. причому робити її якісно, полишити метушню, паперотворчість, конкурсоманію, фронтальні і не дуже фронтальні перевірки. А болото - воно фільтрує, відстоює, відразу видко хто є хто. Хто "піявки", а хто "кровосісі". До речі - болота є низинні, верхові, перехідні. Вибирайте собі до смаку, панове.
Ольга Петрівна
Стало дуже модним казати всіляку "БЯКУ" на школу, вчителя, систему освіти. І ще думаю, що ті, хто це робить, сприяють зниженню авторитета педагога в школі. Завтра батьки, які читають пана Громового, прийдуть у школу зі словами: "У вас болото! От я вас тут усіх!.." Як учитель-переможець обласного етапу болотного конкурсу "Учитель року", як учитель із 20-річним стажем скажу, як висушити "болото". 1. На законодавчому рівні ЗАХИСТИТИ рядового болотного мешканця від образ, побоїв батьків та учнів. У своєму житті я двічі переживала таке. Коли хотіла подати до суду, керівництво заявило: "А що скажуть у МІНІСТЕРСТВІ???". Не сумніваюся навіть у тому, що отакі ж освітні експерти звинувачували б лише мене, а не того, хто прийшов у нетверезому вигляді на батьківські збори. 2. Зменшити, в першу чергу, паперове "болото" та перевірників від УО. Ніколи не знаєш, чого від тебе вимагатимуть...Тому й показуха. 3. У ЗМІ давати ПОЗИТИВНІ образи вчителя. Чи в нас уже немає гарних учителів, а одні піявки?
Просто вчитель
Не питайте, не змушуйте, зацікавте, захопить... А той геній крім комп’ютера і пива більше ніяких інтересів не виявляє, книжки не відкриває, бо з усіх усюд суспільство кричить, що великі гроші заробляють двієшники. Хіба учитель, який перебивається від зарплати до зарплати, може бути авторитетнішим за бритоголового сусіда, помічника депутата, який і двох слів зв’язати не може? Діти бачать, що у світі керують гроші і сила... А ми з своїми рожевими ідеалами не можемо на них впливати... звичайно серед нас, як і в інших професіях є випадкові люди, але не можна аж так узагальнити. Вчителям не потрібні грандіозні реформи, що обіцяють творчу свободу. Ми хочемо, щоб всі просто виконували свої обов’язки: вчителі вчили і отримувала заслужену зарплатню, учні старалися і поважали вчителів, батьки перестали шукати винних, що їх власна дитина курить, матюкається чи не вміє носа видути, а управління нехай собі управляють і перевіряють, бо ні один процес не може йти безконтрольно...
Pasufik
Експерт, який би мав виробляти рекомендації запитує, як будемо "осушувати освітянське болото". Без Вас п. Громовий, точно без Вас, мені це виразно видно.
kvp1248
Нескінченність, яка лежить в основі будови реальності, вирівнює можливості і геніїв і болота. Тому не ми українці визначаємо напрямок і швидкість прогресу глобальних технологій. Але, завдяки цій же нескінченності, всі, в тому числі і українці, мають шанс сказати своє вагоме слово в сприянні еволюції. Головне не пропустити свого шансу. Для цього необхідно мати адекватну ситуації модель реальності. Необхідно змінити ставлення до індивідуального і соціального. Сучасна модель, де домінує соціум має змінитись на модель, в якій на перше місце буде поставлено індивідуум.
покажите мне модель,
Для kvp1248: в которой во главу угли вместо социума поставят индивидуума. Миллиарды индивидуумов БЕЗ абсолютного социума. И к чему война на Донбассе? Гражданская война, в которой части индивидуумов отказано в их индивидуальной идее... Если показанная Вами картинка выйдет относительно приемлимой, можно поумать над Вашей (и не только,ведь подобное муссируется давно) идеей. А пока - в моей картинке это хаос... То бишь - истребление человечества полностью... Людьми. Индивидуумами
kvp1248
Природа давно все поставила на свое место. Нужную ветвь реальности, в которую попадает социум, выбирает гений. На начальном этапе эволюции Наблюдатель вынужден информационно объединяться в стаи для эффективного решения главной общей задачи. Тогда это была задача борьбы с голодом. Сейчас, в связи с развитием технологий, главной задачей становится познание человеком самого себя. Большинство обывателей живет не своей жизнью, а жизнью «соседа» – копируя увиденное. Но, достигнув достаточно солидного возраста, порядка 150 лет, происходит прозрение. Оказывается, что жил по-настоящему только во время сна….
;-), Вы повторяетесь.
Для kvp1248: А я хочу, всего лишь, увидеть, показанный Вами, мир, в котором во главу угла поставлен индивидуум, а не социум./// А природа? Природа действительно возьмёт своё, УБРАВ человека, как вид, с планеты. НО природа ли это? Не глупость ли человека уничтожит его, как вид, поскольку поставив во главу угла ЕДИНОЛИЧИЕ индивидуума, социум приходит к уничтожению этого индивидуума, поскольку - каждый стремиться ДОМИНИРОВАТЬ)))
Коментувати
RRGM
І що? Геть усі школи України болото? Бажано привести статистику, вказавши критерії "болота".
Софи Неземная
Вибачте, але такі висловлювання для заслуженого вчителя - це абсурд. А що Ви зробили для тощо щоб цього "болота" не було? Так, зараз модно мати блоги, висловлювати всі свої "фу" у соцмережах і все. Як працювали, так і працюємо. реформи творять не шкільні вчителі, а реформатори із вишів, то реформуйте виші, а школи мають реформувати самі вчителі, адже вони краще знають, що треба змінювати!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Досить знущатися над дітьми!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Діти виросли, давайти згубимо онуків!!!!! Я так розумію, на дітей начхати, важливо кричати: "Реформа, реформа, реформа"- вам ні про що не нагадує??!!!
Ego
Як і все, що пише Громовий: бла-бла-бла, все погано, все треба ламати "до основанья, а затєм...", про все підряд і НІ ПРО ЩО. З такими "експертами" освіту реформувати будемо ще не одне століття :(
СУСА
100 відсотків підтримки! Для ххх. Громовий - руйнівник, а не будівничий. "шумим,братцы,шумим!"
василю
ничего не поменялось? Дети знают, умеют, применяют. В смысле - компетентны в предметах, которые изучают и за которые имеют высший балл? Медалисты подтверждают свои медали собственными достижениями через 5-10-15 лет? Люди стали более грамотно выражаться в общественных местах? В смысле - более литературная речь стала звучать в устах 9-16летних подростков на улицах? Все ВУЗы стали университетами и дают шикарнейшие знания? Университеты(в смысле институты), которые удовлетворяли потребности в высшем образовании на ВСЕЙ территории страны разрослись как грибы после дождя, вероятно от возросшего количества населения страны? Подростки имеют варианты проведения свободного от обучения В ШКОЛЕ времени где-нибудь, кроме баров-кафе-улицы? Что там ещё. Учителя подняли на высоту обнищания с тем, чтобы он самостоятельно обеспечивал себя путём оболванивания бестолковых собственных (в прошлом) учеников? Нет, ровным счётом не изменилось ничего... ТОчно.
василь
Для Наблюдаю Изумляюсь А что поменялось с тех добрых времен?.
Ольга
Можливо варто перестати говорити метафорами, а розпочинати конструктивну дискусію? Цей твір не має жодного сенсу, без конкретики, наповнений узагальненнями та стереотипами -це якраз те, від чого ми страждаємо. Не розумію чому провідний освітянський ресурс це публікує. Дійсно, є багато проблем, але їх не можна настільки песимістично узагальнювати. Потрібно говорити конкретно, розглядати альтернативні системи і дискутувати рішення
Владу
ДА 4 класса церковно-приходской школы им и хватит. Читать-писать научились. А то и крестики ставить. ЗАЧЕМ им уметь читать-писать-роботизировано всё будет.Чипы в головы внедрят (ну так, чтобы отсвечивали местонахождения - правнукам такая жизнь подойдёт?)///Да, отмена полного среднего образования развяжет многим руки.1 - обучение в старшей школе станет ПЛАТНЫМ.2-учителям будет ЗНАЧИТЕЛЬНО легче./// А ТЕПЕРЬ. Попробуйте, просто попробуйте,представить себе общество, где нет ОБЯЗАТЕЛЬНОСТИ среднего образования. Нашего, пока ещё НЕ чипизированного, общества.Мы не Индия с их буддами и рассмотрением себя изнутри. У нас писять-какать в море-помрём через пару лет.Мы не Китай и не Пакистан... и даже не Афганистан с их внутренним миром.
Anna
Для Владу: если что, то старшие классы это 10-11))) и учиться в старшей школе дейтсвительно нужно далеко не всем. В нормальных странах после 9 класса уходит в другие учебные заведения намного больше людей чем в Украине
Ага. А теперь
Для Anna: хотелось бы подробнее об ИХ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВЕ. Поконкретнее - со скольки лет родители ОБЯЗАНЫ отдать детей в бюджетную школу (Пакистан-Индию- Афганистан-страны Африки в расчёт не берём. Или берём, Анечка?). До КОТОРОГО ВОЗРАСТА молодые люди обучаются и с КАКОГО возраста их берут на работу на постоянной основе с выплатой регулярной заработной платы и так, чтобы никакие ОПЕКУНЫ НЕ обязаны заботиться о взрослых 15-летних детях. Аннычка, будьте так добра, предоставьте ссылки на документы. А то так, голословно, это не дело. Ведь у каждого из нас кто-то есть в дургих странах, или кто-то владеет информацией, и эта информация несёт нечто другое, в плане выпуска подростков на улицы...В самостоятельность, типа
Vladimir Che
Навіщо переводити розмову на зовсім іншу тему ?? Ну маємо ми Закон про обов’язкову середню освіту. Чи не ВСЯ молодь отримує атестат про середню освіту . І що - вони від цього стають розумніші , мають ТІ НЕОБХІДНІ ДЛЯ ПРАЦІ І ЖИТТЯ ЗНАННЯ ??? Та в нас чи не всі мають "вищу освіту". І що - наші власники дипломів про вищу освіту створюють щось потрібне , вміють творити ... та просто ПРАЦЮВАТИ , використовуючи набуті ( чи не набуті знання) ?? Закон про обов’язковість середньої освіти і , навіть , атестат про середню освіту чи не в більшості випадків зовсім не є гарантією середньої освіти , гарантією хоча б мізерної частини тих знань що випускники шкіл мали би мати . І як би не розвивався НТП, завжди потрібні будуть працівники яким вистачить вміння і здорового глузду виконувати роботу без липового атестату про середню освіту. А своїм недбальством , небажанням і неможливістю вчитися , не сидячи в школі , вони не будуть заважати іншим що хочуть і можуть вчитися .
Коментувати
василь
пане Вікторе вся наша радянська система освіти велике болото, не реформувавши систему управління не потрібно навіть думати про реформи. тотальний контроль управлінь, відділів освіти і створюють показуху в освіті, підлабузництво і таке інше. тільки вільний вчитель буде творить, а вільний директор підтримувать творчість вчителя. тоді з явиться здорова конкуренція, яка принесе результат, а поки що управління імітують реформи а , школи танцюють під їх керівництвом.
Наблюдаю. Изумляюсь.
Для василь: стесняюсь спросить. А откуда У НАС советская система образования?
Тетяна Ю
А ми з неї за великим рахунком не виходили. Можете не соромитися. Питайте. Запитання свідчить лише про Вашу молодість.
Олекса Позняк
Для Тетяна Ю: СССР - дисциплина была на уроках однозначно, двоешник мог остаться на второй год а это пятно на всю жизнь поэтому не мешал детям учиться. К сожалению двоешник сейчас король школы и управы на него нет. Страдают умные, увы
Коментувати
Vlad
Навчатися у старших класах повинні тільки ті учня, які бажають вчитися. А для цього необхідно відмінити норму 53 ст. Конституції України: "Повна загальна середня освіта є обов’язковою". У професійно-технічних училищах вчити професії, а для тих, хто захоче отримати повну загальну освіту створювати окремі групи. Але тільки за бажанням учнів, а не адміністрації та викладачів. Атестат про повну загальну середню освіту для більшості випускників загальноосвітніх шкіл просто папірець, який свідчить не про освіту, а про два роки неробства. Якби в школах реально оцінювали рівень знань учнів, то відсотків 75 - 90 мали б оцінки низького і середнього рівнів. А такі показники не влаштовують ні відділи освіти, ні адміністрацію школи, ні батьків. Вчителів змушують завищувати оцінки. А для тих вчителів, які незгодні з цим, створють умови, щоб вчитель пішов зі школи.
ххх
Для Vlad: Ви помиляєтеся. Насамперед слід відмінити в Україні обов"язкову ... вищу освіту. Ви навіть не уявляєте, яке болото зараз у наших вузах, навіть тих, які за інерцією й досі вважають провідними. І нічого не можна вдіяти, бо зверху тобі погрожують: виженеш десять баламутів - сам підеш за ними, навіть в конкрактах викладачів це неявно прописали. А щодо публікацій Громового, то він, здається, й досі себе уявляє на своїй колишній посаді члена ЦК ЛКСМУ: яким бів трєплом - таким і залишився.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!