Osvita.ua Блоги В. Бєлий: як насправді робиться самостійність учнів
В. Бєлий: як насправді робиться самостійність учнів

У наших педагогів багато висновків високого системного рівня, але мало бажання щось робити

В. Бєлий: як насправді робиться самостійність учнів

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Колись ще за радянських часів після роботи за кордоном припинив викликати учнів до дошки під час занять, коли за планом було вирішення задач з фізики. Закордонні ліцеїсти мимохідь самі мене вивели на такий стиль роботи, за якого вони мали обов’язково мати час, щоб спочатку самим спробувати справитися із задачею на попередньо пройденою теорію.

Потім я сам, опираючись на успішних у цей момент заняття ліцеїстів, методом «питання - відповіді - обґрунтування» показував правильний розв’язок на дошці для всього класу. Так записи на дошці завжди розгорталися у методично доцільному вигляді. Досить скоро на мої заняття стали проситися й учні «чужих» класів.

Так працює у нашому ліцеї вже третє десятиліття більша частина вчителів. З власного бажання, бо адміністрація нікого ні до чого не змушує насильно – вчитель є одноосібним хазяїном свого уроку.

Час йшов - і настали зміни й у цьому. Поступово став відмовлятися від того, щоб показувати одне й теж на дошці для всього класу фронтально. Видавав відразу кожному весь комплект задач, щ обули у плані на заняття і став показувати кожному окремо на чистому листі, як треба підступатися до тієї задачі, на якій він «застряг». Не дозволяю при цьому «тупо переписувати», а спрямовую учня до розуміння того, як те зробити самостійно, повернувшись за парту. Хоча й значно менша, але вагома частина вчителів також стала практикувати такий стиль роботи на практичних заняттях.

Був зрадів, коли опис такого підходу як загальнонаціональної практики побачив у витязі з книги французького педагога Поля Робера, яку той видав у 2009 році – «La Finlande: un modèle éducatif pour la France? Les secrets de la réussite».

А сьогодні читаю коментарі до матеріалу Тетяни Швець «Учить по-фински. Чему может научить украинцев финская школа» з журналу «Фокус» https://focus.ua/society/369758/… і ловлю себе на тім, як спрямованість бачення авторки нагадує таку ж від Поля Робера. Це щодо самого матеріалу про фінську модель загальної середньої освіти. Ось погляньте:

«У всех детей планшеты, тетради, кто-то работает за компьютером. Учительница даёт задание. Дети сидят по двое или группками, кто-то один. Кто не хочет сидеть за партой, может сесть на карематик тут же в классе. Один ребёнок вообще вышел в коридор и там работал, потому что ему нужна тишина», - пише пані Тетяна як свідок дійства.

«Учительница подходит к каждому, консультирует, подсказывает. При этом все свободно передвигаются, разговаривают между собой. В классе стоит лёгкий гул, но ощущения хаоса нет, все заняты делом. Преподаватель иногда хлопает в ладоши, в классе сразу воцаряется тишина — учительница даёт общие пояснения», - продовжує вона.

«Урок математики, на котором ребята самостоятельно выполняли задание, а учительница спокойно ходила между столами, подходя к тем, кто поднимал руку. Время от времени ученики подходили к столу учителя, где лежала открытая тетрадь. Оказалось, что в ней расписаны решения задач. Ответ к задаче есть в учебнике, и если ученик не может получить его, то он подходит к столу и смотрит ход решения, пытаясь найти свою ошибку. Это не только не зазорно, это правильно», - ще конкретизує й таку деталь.

Але самі коментарі викликали іншу реакцію. О Боже, як багато у наших педагогів висновків високого системно значимого рівня і жодного вигуку на кшталт: «О, завтра ж спробую попрацювати так само зі своїми!»

Спробуйте. Не пожалкуєте. Натомість пізнаєте стільки нового та приємного як у своїх учнях, так і в самому собі! Головне – це побачите, ЯК вчитель на ділі формує учнівську самодостатність. І воно варте, щоб пишатися своєю професією та своєю вчительською суспільною місією.

До речі, також і вчительська самодостатність так формується паралельно з учнівською, але є одне «Але» - якщо ви той вчитель, який відрізняється від гарного учня лише тим, що «знає на один параграф більше», то не варто й пробувати.

Оригінал

Освіта.ua
06.04.2017

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Зоя
Рекомендую купить планшет в Украине в интернет-магазине http://e-ton.ua/planshety/ Сама там покупала и осталась очень довольна
Олекса Позняк
Усі експерти вважають що коли учитель не тим боком зайде у клас або обвішається гаджетами, або буде викладати по іншому одразу наступить благодать. Не наступить. Уявіть собі що чи працюєте ви на роботі чи ні а вам зарплату видадуть. Багато з вас захочуть працювать? Краще прийти на роботу та на плашеті пограться -правда ? Уявіть собі що завтра Кремінь оголосить учителецентризм - щоб учитель не зробив - а винуваті учні батьки і директор. Уявили? Впевнений що знайшовся б учитель-Вовочка який би плюнув директору в каву з словами ну що казьол ти чому премії мені не дав? ДІТЕЙ ТОТАЛЬНО РОЗБЕСТИЛИ І ЗАБРАЛИ БУДЬ-ЯКУ МОТИВАЦІЮ ДО НАВЧАННЯ. ЧОМУ ВИ ДИВУЄТЕСЬ ЩО ДІТИ НЕ ВЧАТЬСЯ І ХАМЛЯТЬ?
Маруся
"У наших педагогів багато висновків високого системного рівня, але мало бажання щось робити" Зачем же так об учителях?...
Ірина Сергіївна
Для Маруся: як 1 вчитель може вплинути на ситуацію з ,, красивою статистикою,,? Які ваші результати у змінах системи? Зараз триває робота над ,, дебюракратізацією паперотворчості,, в школах. Буде результат? Вчителі припинять по району перепис дітей ( замість часу з родиною проводити) здійснювати?( як мінімум)
Коментувати
Олена
Думаю, що такі підходи у навчанні не є новинкою для багатьох учителів. Хто працює на якість навчального процесу, думаю, вже давно застосовує це на практиці. Якщо учні усвідомлюють свою власну відповідальність за результати своєї діяльності, то вони будуть навчатися без примусу і чесно виконувати всі завдання. Додатково треба врахувати, що успішність добре зростає, якщо діти самі (або з незначною допомогою) визначають і формулюють освітні цілі та завдання уроку (до конкретної теми), презентують свої результати, коректно захищають свою точку зору та ін. Творче освітньо-виховне середовище, доброзичлива атмосфера спілкування, врахування індивідуальних можливостей кожної дитини сприятимуть вирішенню будь-яких утруднень у навчанні в процесі самого навчання. У дитини має зростати самомотивація.
Олекса Позняк
Не путати ліцей з загальноосвітньою школою.Якщо у учня є мотивація до знань з даного предмету то усе ОК, а якщо лише бажання оцінки? А якщо у 80% і навіть бажання оцінки немає то будуть 3 учні задачі розв’язувати інші на планшеті грати, а ще інші забажають тиші в коридорі і чкурнуть у магазин
Владимир Белый
Для Олекса Позняк: Так, така "хвороба" у нашій системі давно. Для її подолання світ давно розробив ефективний "лікувальний протокол" - мережа профільних закладів для старшокласників, до яких вступають за результатами ЗНО після 9-го класу основної ланки. Так, щоб без блату і тіньових впливів. Сьогоднішні наші ліцеї - це лише грубий ескіз до дійсного ефективного "протоколу".
Педагог
Для Владимир Белый: Така хвороба не тільки у старшій школі...
Владимир Белый
Коли до ліцеїв вступатимуть лише за результатами ЗНО-9, то зміниться на краще ставлення до навчання й у школярів основної школи.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!