І. Лікарчук: кому потрібен галас про оновлення програм

В існуючій системі координат (системі управління освітою) такі обговорення - лише ширма

І. Лікарчук: кому потрібен галас про оновлення програм

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Читаю подібні повідомлення і ніяк не можу знайти відповідь на кілька питань.

1. Кому і для чого потрібний оцей галас навколо участі (?) вчителів в «оновленні» навчальних програм. Мені здається, що МОН взагалі не повинен мати до навчальних програм ЖОДНОГО ВІДНОШЕННЯ. Його справа - затвердити державний стандарт з того чи іншого предмета. Приєднуюся до думки тих небагатьох колег, хто відстоює позицію, що навчальну програму має розробляти кожен вчитель. Розробляти ВЛАСНУ НАВЧАЛЬНУ ПРОГРАМУ виконання державного стандарту. І в цьому буде його педагогічна свобода. Бо що зміниться від того, якщо у десятий раз переоновлені програми знову стануть ОБОВ’ЯЗКОВИМИ для використання їх усіма вчителями: відповідальними й безвідповідальними? ЩО зміниться від того, коли деякі теми будуть викинуті, деякі переназвані, а деякі - доповнені? Відразу відповідаю, що не зміниться НІЧОГО.

2. Про що говорять ось ці цифри із міністерського повідомлення? «За 5 днів у другій сесії публічного обговорення вже оновлених навчальних програм для 5-9 класів на онлайн-платформі EdEra взяли участь 170 дописувачів, які залишили 1271 пропозицію». Мені здається, що вони говорять про одне: більшості вчителів це обговорення, м’яко кажучи, до лампочки. Бо вони прекрасно розуміють, що в існуючій системі координат (у системі управління освітою) подібні обговорення - лише ширма, видимість, райдуга... А завтра вони отримають «обговорені» програми, післязавтра прийде полчище інспекторів і методистів, котрі почнуть вивчати (моніторити) стан виконання і викладання... І крайнім знову залишиться вчитель. Бо ця система інакше працювати не може. Навіть, якщо в публічному обговоренні візьме участь 127100 вчителів. Таке наші освітні діячі також можуть влаштувати: спустивши донизу іще один циркуляр. Чи може, він іще не дійшов?

3. Що означає поняття «відповідальний вчитель», яке нещодавно з’явилося в лексиці міністерських діячів, в повідомленнях ЗМІ, від громадських контролерів діяльності освітньої системи (більшість із яких поняття не має, як та система працює ізсередини). Десь зустрічав, що саме «відповідальні» вчителі і є найактивнішими учасниками оцих публічних демонстрацій новоявленої освітньої демократії/демагогії. За логікою, якщо є «відповідальний вчитель», то має бути й «безвідповідальний». Якщо так, то дуже хочу знати: «Чому «відповідальний» та «безвідповідальний» отримують однакову зарплату? Чому «безвідповідальні» успішно проходять атестацію за процедурою, визначеною МОН? Скільки серед «безвідповідальних» тих, хто став недавно директором, методистом, освітнім чиновником місцевого масштабу? І що зробило МОН, щоб таких «безвідповідальних» не було, а всі свіжі випускники педуніверситетів відразу виходили із званням «відповідальний» та розумінням сутності цього поняття?

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2017

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Маруся Богуславка
Для vladko: Лікарчук і його поплічники з підірвали довіру до ЗНО як до найоб’єктивнішого інструменту для процедури вступу до ВНЗ. А зараз своїми сентенціями на "околовсячеську" тематику та пошуками "ворогів народу" у середовищі освітян намагається відволікти увагу спільноти від своєї г....ї сутності.
Василь Д.
Для Маруся Богуславка: Знаю крутих, які здали ЗНО (дуже високий бал!) з іноземної, яку в школі не вчили. А я то думав- Як?
Коментувати
Віола
Якщо вчитель складає власну навчальну програму (скільки вчителів, стільки й програм), то як же бути із ЗНО? Вчитель, наприклад вважає, що "Максима Гримача" не треба вивчати. А в програмі ЗНО, наприклад, він з*являється. Це ж бардак якийсь буде. Навіщо винаходити велосипед, якщо він давно є. Взагалі, 12-бальна система наплодила липових відмінників. Що таке 10 балів? 5 з мінусом по-старому. А коли за 5 з мінусом медалі давали? Не пригадую. Раніше 1-2 медалі на випуск було, а зараз по 3-4 на клас. Проблема комплексна, я б так сказала. А програми які? А підручників скільки? Шкільну науку перетворили в комерцію. Друкують шпаргалки, відповіді на питання тестів... Навіщо? Відповідь на поверхні. Кому потрібні такі "знання"? Зрозуміло, що там, де комерція, не варто шукати стабільності у програмах.
Nedolya
Для Віола: В ЗНО література не потрібна. Потрібно здавати мову, бо учень повинен розуміти, висловлювати свої думки і писати українською - мовою викладання у внз. Те саме в інших державах - тест на мову. Літературу можна вивчати у школі, але не складати ЗНО. Якщо все ж такі знанні потрібно оцінити при вступі на журналістику, театральне мистецтво, українську літературу - існує творчий конкурс. Тоді Ваше запитання буде не актуальним щодо ЗНО і можете обирати інші твори для вивчення.
Коментувати
HKSH
Якщо вчитель повинен буде розробляти ВЛАСНУ навчальну програму, то за логікою, він повинен відповідно до ВЛАСНОЇ програми розробляти і ВЛАСНИЙ підручник?
Anton
Плохо еще и то, что программы , в основном, составляют люди, которые или вообще не преподавали в школе, или давно преподавали, ил,если и преподают, то в специализированных школах-лицеях. Не должны составлять программы люди, которые ВИДЕЛИ процесс преподавания в школе только извне. Программы должны составлять только постоянно практикующие учителя (причем ЗНЗ всех типов - обычных средних школ, специализированных, лицеев, гимназий, ...), а не работники министерства, академии наук, институтов модернизации, последипломного пед. образования и т. д. А в обсуждение предложенных программ учителя действительно не верят. Из всех школ (а это далеко не одна тысяча школ) в обсуждении поучаствовало всего 170 человек. Если бы министерство было заинтересовано, то была бы запущена вся вертикаль управления (районо-гороно-облоно) для получения максимальной информации, а так только скоротечное обсуждение на сайте.
Василь
Від розвантаження чи перезавантаження навчальних програм нічого не зміниться. Проблема освіти очевидна, діти не хочуть вчитися, тому що не цікаво. Потрібно змінювати сам навчально-виховний процес (спосіб викладання, форми занять, систему оцінювання, професійний рівень педагогів, матеріальну базу і т.д.). І не затягувати з реформами, в іншому випадку результати реформ будуть= 0!
Вчитель
Для Василь: Діти не хочуть вчитися тому, що немає потреби у грунтовних знаннях. Тому, що без освіти на робочих професіях заробляють набагато краще, ніж з освітою.
Олекса Позняк
Для Василь: не тому що нецікаво а тому що немає стимулу.Ти хоч з баяном скачи бідя дошки а в планшеті завжди буде цікавіше
Коментувати
vladko
Для "правдолюбів" . Ви жалкуєте за часом коли заплатив і Ваш "БАРАН" уже студент. І напевно і зараз ви "святі"
Маруся Богуславка
А кому потрібна твоя писанина? Напиши краще про 200 фальшивих сертифікатів 2014-2015 років, завдяки яким на бюджетні місця попролазили чада усіляких бонз
Фастів
Для Маруся Богуславка: А ще хай згадає про 200 наших дітей, у яких він разом із своєю зажерливою камарильєю відібрав можливість вступити на бюджет, тому що продав вищі бали "потрібним людям"
Vera Rouz
Як можна обвинувачувати?Ви суддя?
hmelena
Тепер всі судді. Право мають.
Коментувати