В. Бєлий: ніяких «або/та» між історією і математикою на ЗНО

Як привернути увагу старшокласників до свідомого перспективного планування освітньої траєкторії

В. Бєлий: ніяких «або/та» між історією і математикою на ЗНО

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Старші класи і планування індивідуальної освітньої траєкторії

Основи сучасного проектного менеджменту передбачають акцент системи на методи цільової мотивації учасників діяльності, але ніяк не ломку їхньої волі чи потурання безвольному стану щодо вибору власної освітньої траєкторії у відповідності до природної схильності кожної окремої особи.

Зараз в Україні лише 8% старшокласників вибирають для поглибленого навчання математично-природничий профіль. Такий показник у контексті сучасних викликів є більш ніж критично ризиковим.

Як можна цьому зарадити та ще й на додачу привернути увагу старшокласників до свідомого перспективного планування власної освітньої траєкторії?

Попереду відповіді варто не забувати, що цей сегмент освіти на етапі 5 – 9 класів основної школи є принципово іншим за сутністю, ніж на фініші навчання в 11/12 - му класі.

Розширенню бази здобувачів математично-природничої освіти старшокласників як кількісно, так і, особливо, якісно можна посприяти вже зараз методом реорганізації умов вступу до ВНЗ.

  • По-перше, запровадити для всіх абітурієнтів технічних та математично-прикладних напрямків освіти наступний базовий комплект сертифікатів: українська мова (як єдиний мовно-літературний елемент освітньої компетентності), англійська мова (як чинник приналежності до глобального освітньо-наукового простору) і математику (як «робочу» мову всіх прикладних наук продуктивної сфери суспільства). І ніяких існуючих тепер варіантів з «або …», а лише «плюс …». Той, що відображатиме додаткову специфіку професії.
  • По-друге, встановити для всіх випускників 11(12)-х класів наступний базовий комплект ДПА у формі ЗНО: українська мова, математика або історія, англійська мова і предмет за вибором. І ніяких «або/та» між математикою та історією. Саме у цій «дрібниці» (або/та) й ховається той диявол, що робить усі потуги до становлення реально успішної профільної освіти марними. Звісно, що таке може спрацювати лише за умов існування в українському суспільстві феномена аморальної більшості. Немає у світі держав, які б підтримували таку університетську практику, за якої на фізматфакультет приймали такого абітурієнта, у котрого переважає схильність не до математики, а історії.

Варто визнати чесно – всі ми знаємо, що для хліба та макаронів вищого ґатунку потрібно сіяти пшеницю твердих сортів. Пшениця м’яких сортів передбачається для інших потреб. Тому держава не має робити вигляд, що університети здатні з абітурієнта, який вступив до ВНЗ завдяки сертифікату з історії, «зліпити» майбутнього інженера, технолога чи програміста тощо.

Має бути адекватна життєвим реаліям державницька позиція у процедурі ДПА-ЗНО щодо математики та історії на етапі завершення особою загальної середньої освіти.

Для процедури ДПА у формі поєднання із ЗНО, що здійснюється за ДЕРЖАВНИЙ кошт, кожен випускник має право вибору. Це плюс. Але вибір вимагає однозначності: або математика, або історія, як конкретний реально-цільовий засіб до самореалізації у принципово різних профільних освітніх напрямках.

Якщо ж хтось є таким унікумом, котрий одночасно будете реалізовуватись і в одній, і в іншій сфері діяльності, то ради Господа, будь ласка. Але за рахунок окремого від ДПА відповідного такому рідкісному феномену ще одного ЗНО.

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2017

Популярні блоги
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Наталія Піпа: існують 2 ризики через перенесення ЗНО Не можна скасовувати ЗНО, якщо нема пропозиції, а що робити натомість
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
111111111111111
Мені здається, що Українську мову і літературу, Історію та культуру України повинні ставити в ЗНО для всіх. А далі- ті предмети, які потрібні для вуза. Англійська - для гуманітаріїв, математика (фізика, хімія) - для технарів
Skjeld
Або/та між математикою та історією повинно бути, бо серед всіх випускників є і гуманітарні фахівці, яким ваше ДПА з математики не лізе "ні у тин, ні у ворота",їм життєво необхідно ДПА з історії. Ваше додання предмет за вибором не потрібне, оскільки це , я вважаю щоб знову перевантажити і так добитих школярів. А з українською , англійською та історією повністю згоден для гум. профілю, а технічно-природничі нехай плюсують собі математику або фізику, в залежності від вибраного вузу та спеціальності. Ось і все , не ускладнюйте життя іншим. Хоча ДПА за моїх часів це був ілюзорний процес на папері, де всі учні списували і мали адекватні оцінки.
дотепно і цікаво
У МОНУ точно має бути статистика. Подивіться будь-ласка з якого року рівень знань почав стрімко падати і проаналізувавши всі обставини зробіть певні висновки. Припущення озвучувати у таких випадках недоречно. Після вивчення всіх обставин, можна напрацьовувати програму для виходу з кризи.
Ruslan Kuznetsov
З англійською не згоден, її вивчити на належному рівні за даних умов (підготовка вчителів, технічне забезпечення тощо) неможливо. Крім цього далеко не всі технарі в ній мають потребу в своїй роботі (а коли потреба з’явиться, то і стимул до її вивчення з’явиться, а без стимулу, то не навчання).
Василина
За таких умов технічні вузи не наберуть і половини абітурієнтів і вони будуть сколрочені або закриті, в тому числі і ваш Хер сонський ліцей. А чрму? А тому що знання дітей, падають катастрофічно, особливо з точних предметів.
дотепно і цікаво
Для Василина: Для Василина: Знання падають з усіх предметів. Але ЗНО відмінювати - теж не варіант. Полегшити завдання, дозволити, як на олімпіадах користуватися планшетами, купувати відповіді і т.д. Результат одразу виросте. Як інакше пояснити, коли призер міської олімпіади з точної дисципліни здає ЗНО з того самого предмету на 4. Треба дісно ставити всім блатам крапку і починаючи від оцінювання на уроках, контрольних робіт, олімпіад ставити об’єктивні оцінки. Можливо тоді дійсно відбудеться усвідомлення реального і результати покращаться. Якщо не прийняти ситуацію і не подивитися їй в очі. Від зглажування і подігрованія нічого не стане краще.
Володимир
Для Василина: а навіщо набирати нездар. За державний кошт, нехай навчаються тільки обдаровані діти, а всі інші за гроші, якщо їм потрібен тільки диплом.
спец
Для дотепно і цікаво: "Треба дісно ставити всім блатам крапку і починаючи від оцінювання на уроках, контрольних робіт, олімпіад ставити об’єктивні оцінки. Можливо тоді дійсно відбудеться усвідомлення реального і результати покращаться". Ви у якій країні живете? Це ж фантастика вищої проби!
Коментувати
Шанований В. Бєлий
У нас в державі знищена математична освіта. Якщо так поступити, тоді десь під 40% випускників не подолають пороговий бал. Можливо і такий крок буде правильний, адже низькі результати спонукають до активізації процесу навчання. Тільки не факт що одразу все покращиться.
Владимир Белый
Для Шанований В. Бєлий: Розумний думає наперед, а не "взад", набираючи сьогодні будь-кого, щоб завтра мати ще гірший стан, а післязавтра - взагалі повний пшик. Якісну освіту здатні зробити лише схильні до того студенти, а таких за низького рівня вимог ставати лише менше. За грамотного менеджменту не буде засилля гуманітаріїв, бо у них апріорі значно менше робочих місць, а тому за рік-два значно більше молоді наляже на математику та природничі науки.
Коментувати