Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: гарному вчителю методисти не потрібні
І. Лікарчук: гарному вчителю методисти не потрібні

Сьогоднішні методична служба абсолютно не потрібна і освіті наносить шкоди більше, аніж користі

І. Лікарчук: гарному вчителю методисти не потрібні

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Ще кілька думок про радянсько-совковий рудимент у вітчизняній системі освіти - методичні служби.

Як історик освіти, можу сказати, що вони з’явилися у той період, який в сьогоднішній історіографії називається сталінським. Коли потрібно було нівелювати й придушувати будь-які вияви педагогічного вільнодумства та учительської свободи, а діяльність кожного вчителя мала відповідати лінії партії.

Армія освітніх наглядачів, яка в той час існувала (інспектори) не могла охопити всю педагогічну рать. І тоді виникла ідея створити «методичну» службу. Для «навчання» та спрямування на путь «істинний» педагогів.

Ото з тих часів й налітають на школи, як саранча в пошуках свіжого листя, сотні тіток і дядьків: перевіряють, шурихаються в паперах, проводять моніторинги й контрольні, вишуковують огріхи в записах у класних журналах, узагальнюють, атестують, збирають інформацію та нагромаджують дані про кожного педагога...

Мене завжди цікавило таке сакраментальне питання. Учитель, щоб займатися педагогічною діяльністю, повинен мати диплом. Сьогодні відповідний диплом починаємо вимагати від директора школи. Навіть перед державними службовцями ставиться вимога мати спеціальну освіту.

А що таке «методист»? Який університет готує методистів для системи освіти? Яким має бути його освітній і фаховий рівень? Урешті, яким має бути його IQ? Яким має бути, для того, щоб людина прийшла в заклад освіти, нахабно зайшла на урок до вчителя, а потім довго й нудно розповідала йому про те, як потрібно проводити урок. Або щоб перевіряла робочі плани та інші папери вчителя, а потім виказувала тому, що у них «не так».

Чому методистами, у багатьох випадках, стають посередні вчителі, або ті, хто школу бачив лише у страшному сні? Чому вчитель, який посів посаду методиста, перетворюється у ворога для своїх колишніх колег? Чому, урешті, переважна більшість вчителів не поважає цю освітянську службу і БОЇТЬСЯ її представників? Урешті, чому у нас існує така недовіра до вчителя й постійне панування думки, що вчителю ПОТРІБНА якась методична допомога у вигляді методичного памперса?

Та зрозумійте просту істину: хорошому вчителю такі памперси не потрібні. Хороший вчитель постійно й без методистів працює над удосконаленням свого фахового рівня. Сьогодні для цього є величезні можливості. Інтернет, громадські інституції, живе спілкування роблять набагато більше, ніж тисячі отих методистів, багато яких заклякли у своєму педагогічному світогляді на рівні минулих років минулого століття.

Мені можуть заперечити, що це для хорошого вчителя. А я відповім, що поганого й могила не виправить, не те, що один чи ціла армія методистів... Отож, укотре повторюю, що сьогоднішні методична служба абсолютно не потрібна і освіті наносить шкоди більше, аніж користі. Урешті, у нас працює чимала армія учителів-методистів. Краще доплатити їм за методичну роботу (допомогу на замовлення іншим учителям), а не утримувати величезну армію наглядачів/масовиків-витівників у системі освіти.

І економія бюджетних коштів буде буде, і користь для освіти чималенька. І справжня, а не памперсна допомога.

Оригінал

Освіта.ua
20.03.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
I'mteacher
Браво, пане Лікарчук! Одне питання: коли цих паразитів скасують??? Коли Міністерство нарешті займеться даною проблемою і ліквідує методичні центри -"осередки зла". Хто ці люди? Вони приходять до МЦ без досвіду роботи, з другою категорію, отримують на місцях підвищення, стають "методистами", не маючи при цьому досвіду роботи ні нормального вчителя, ні класного керівника, ні керівника МО, ні заступника директора, але повчають досвідчених вчителів, знущаються в період атестації, проводять якісь совдепівські технопарки і семінари. Самі ні до чого не спроможні: лише без кінця вимагають звітів про проведені в школі заходи. За день до школи надходить до 10 так званих "телефонограм" під номерами. Ні одного західу самими мутодистами не проведено, все тільки за рахунок шкіл. Їхня основна функція - КОНТРОЛЮВАТИ! А нащо нам зайвий контроль, коли всі ми ЧЕСНО працюємо з дітьми, від яких вони забігли геть до МЦ!
Anna Grushko
А ще для економії державних коштів ліквідувати соціальні центри у справах сім’ї та молоді, які теж тільки перевіряють, а не надають допомогу та посади психологів і соціальних педагогів у школах, які взагалі тільки з паперами працюють, замість дітей.
Марта
Ви , "великий рехворматоре", відповіли б спочатку за свої прорахунки, а не вирішували питання, про які Вас ніхто не просить.
Олег
Для Марта: Згоден, супер.
Коментувати
PS:
ТАКОЇ СЛУЖБИ ПРОСТО НЕПОТРІБНО. РАЙОНО, ІНСТИТУТ, ДЕПРТАМЕНТ. ДЛЯ ЧОГО?
Ірина
Методична служба - це паразитична струтура на тілі вчительства, і це однозначно. Це той гвинтик, без якого вчитель був, є і буде. Користі жодної!!! Користь від методиста - предметника буде лише у тому разі, коли він , згідно обов’язків, буде зобов’язаний, не менше 4 рази в рік, практично ділитися своїми методичними знахідками, проводячи відкриті уроки, семінари, виховні заходи, навчаючи тих, кому це потрібно! І не буде заважати працювати вчителю, усім вище переліченим! І тоді методист, для вчителя стане авторитетом. Тим більше, що вони майже всі мають вищі категорії і звання!!!МЕТОДИСТЕ - НАВЧИ ВЧИТЕЛЯ!
Сергей Лимонов
Кому потрібні ваші дебільні й безкінечні МОНІТОРИНГИ і який з них зиск ???Дармоїди й запотиличники кляті!
вчитель
Абсолютно підтримую думку пана Лікарчука! Жодної допомоги від методистів за 6 років роботи у школі не отримала, жодної методичної поради. Уявіть собі у нас у Взонесенському районі методиста що " кирує" цілим суспільно-гуманітарним циклом, за фахом - учитель української мови та літератури, а методичну допомогу " здійснює" з історії, укр.мови та літератури, зарубіжної літератури та навіть іноземних мов. От і виходе як не звернешся по пораду - відповідь одна - НЕЗНАЮ!!!! Але їх все одно тримають!!!! Постає логічне питання - НАВІЩО??????
Nina Batanova
Не полінувалася прочитати не лише міркування високошановного п.Лікарчука,а й усі коментарі,як власні, так і замовні...Згодна з тим, що хороший учитель сам себе прагне удосконалити, не чекаючи метод. вказівок.Але є ряд учителів, які використовують методистів не за прямим призначенням - як допомогу, а лише як паличку - виручалочку. Наведу приклад, який мають перед очима усі вчителі України: Відома за телешоу на телеекранах Марина Поплавська -вчитель української мови та літератури однієї зі шкіл Житомира. На її уроках я не була, та й більшість колег теж не мали такого задоволення, бо вона більше часу на гастролях, ніж у школі. А її дві тітки - обидві інспектори міськво її прикривають.Це теж метод. допомога?!Ні! Проте начальство у рот води набрала, бо ж Поплавська ще й корпоративи веде, може, скидочку зробить...Цікаво, що у ці дні школа проходить акредитацію, але пані П. це аж ніяк не торкнулося: написала заяву на відпустку за свій рахунок, ось так.
не методист
Напевно, пан Лікарчук ображений на весь світ, тому і пише безтактні та безпідставні статті, зовсім не орієнтуючись, чим займаються методисти. Краще б, пане, висвітлили свою роботу, і чому стільки фальшивих результатів ЗНО було? Може, хтось і про вас напише "памперс"?
Роман
Для не методист: Лікарчук може помилятися, аможе написати правду, але про паразитичне утворення в освіті - відділи освіти він написав правдиво.Це підвердить любий вчитель. Методисти займаються відомо чим - переслідуванням вчителів, паперотворчістю і організацією непотрібних і шкідливих олімпіад, конкурсів, перевірок, атестацій шкіл, контролю над школами і іншими непотрібними і нікчемними речами.
Вчитель
Для не методист: Як вірно написали:"зовсім не орієнтуючись, чим займаються методисти." Жодний вчитель не орієнтується, не розуміє - ЧИМ В ДІЙСНОСТІ ЗАЙМАЮТЬСЯ МЕТОДИСТИ? Від них явна користь паперовій промисловості, і адміністративному апарату, як засіб тиску на вчителів.
Коментувати
Олег
Пане Лікарчук, коли Ви останній раз були у школі, коли останній раз проводили урок? Ганьба Вам, як педагогу.
Набрид неконструктив
Пане Лікарчук, будь ласка, аргументуйте свої думки детально, наведіть приклади. Зараз Ваші випади справді нагадують про сталінізм. І про замовну статтю. "Я сказав, а ви слухайте". Набирайтесь злоби, просто так, бо я маю таку ДУМКУ.
тетяна
Шановні колеги! Може вже досить ганьбитися? Чому така ненависть , адже всі, хто працює в освіті - колеги! Чому ж лікарі не дозволяють собі отакої ганьби? Вчитель завжди відрізнявся інтелігентністю! А тут...
Игорь Соломонов
Методкабінети - це як старе ДАІ.
Олег
Для Игорь Соломонов: А зараз "Нова Поліція" краще за ДАІ?
Коментувати
Олекса Позняк
Мінусуйте мене мудисти але жодного районного мудиста в інтернеті з гарними відеоуроками не зустрічав. НЕМАЄ ЧОГО ЇМ ПОКАЗАТИ УМІЮТЬ ЛИШЕ ТОРБИ ТА КОНВЕРТИ ТЯГНУТЬ
Tet-a-tet
Методисти і методкабінети, будьмо чесними, -це рудимент радянської кагебістської системи освіти. Вони створювалися як ідеологічний контроль держави над вчителем. Часи змінилися, а кабінети переважно працюють по-старому. В деяких управліннях методисти виконують роль писарів для чиновників,( доповіді, звіти і всіляка інша ерунда), аби керівництво не перепрацювалося. А в деяких справді допомагають молодим викладачам, підміняючи завучів, які це зобов*язані роботи за своїми посадовими обов*язками. Наша Академія ПНУ вже давно мала би дослідити цю ситуацію і запропонувати міністру варіант її вирішення. Там їм щось пороблено, бо ніяк не можуть проснутися з летаргічного сну, ділять кабінети, столи чи ще щось?
Галина
Шкода, що на освітянському порталі написана така ганебна стаття педагога про інших педагогів. Мабуть Вельми шановний Пан Лікарчук забув, що нас Педагогів читають усі учні та батьки. Враження таке, що починаючи з дуже коректним висловів про методиста Лікарчук та інші дають оцінку собі. Чи є в Україні у когось здоровий глузд припинити ці похороні наклепи? Подумайте, як після цього педагогів поважатимуть учні!!! Якщо пан хоче, то нехай розкаже правду про себе!!!
Фыркач Ежик
Для Галина: З методиста така ж користь, як і з тебе, а ТС правильно каже, молодец Лікарчук. Ганяй цих нездар.
Галина
Для ежик. Таким як ти я користі не роблю, а оточуючі якось не жа ліються. Cкільки вам платять за цей бред московські прихвостні.
Коментувати
Капец
методисты - баласт в работе учителя!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
простоктото
МЕТОДИСТОВ долой! Требование времени. Лекарчук прав!!!!!!
учитель
Лебедина пісня ображеного чиновника. Співчуваю.
методика
Що робити??? Як методист допомагаю спланувати календарне, пояснюю як написати конспект, мету ( триєдину ніхто не відміняв і хто цього не знає показує свій рівень знань) іт.п. Вчитель викидає половину тем з програми , бо вирішив, що вона заскладна, а сам працює рік. Пише конспект з трьох пунктів: Систематизувати,закріпити і дом.завд. Оцінки кладе зі стелі, не опитуючи, теми подає у вільній інтерпретаціі, даючи те, що хочеться з додатком неймовірно, але факт. ЯК навчити??? Робить все як заманеться. Як пояснить батькам звідки оцінки і чому в дітей ноль знань з предмету? Якщо не пробувати навчити ( чому активно протистоїть), то що робити? Свідомості ноль. Коли кажеш, що потрібен конспект план поограма---утискаєш!
111
Для методика: А що, у школі завуча немає?
Вчитель
Для методика: Подайте законні вимоги до написання конспекту, у нас кожен методист має свої вимоги, або взяв їх у свого колеги таког ж методиста! З "Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 17.08.2016р. № 1/9-437" Методичні рекомендації для початкової школи. "У зв´язку з внесеними змінами у навчальні програми, наголошуємо, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим." Ви читали лист - "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя". Лист МОН № 1/9-630 від 05.12.14 року. Працюйте у правовому полі, а не полі власних вимог і критеріїв.
Пилипчук О.П.
Для методика: І скільки часу в подібній ситуації методист готовий витратити на роботу з одним вчителем? Чи не будуть обділені інші?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!