О. Мірошниченко: держави не існує, а ритуали залишились

З першого дня у 1 класі до останнього в 11 класі дитина привчається брехати, маючи замість свята імітацію

О. Мірошниченко: держави не існує, а ритуали залишились

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Про безглузді ритуали.

Усі ритуали можемо розділити на дві групи. На ті, які мають сенс, і на ті, сенс яких давно втрачено.

Саме до других ми можемо віднести обов’язковий шкільний атрибут – шкільну лінійку.

Навряд чи хтось може логічно пояснити а для чого власне з фанатичною впертістю всі дотримуються цього пафосного ритуалу. Він став таким же обов’язковим атрибутом шкільного життя, як і салат «Олів’є» на Новий рік.

Якщо проаналізувати, відкинувши вбік емоції, просто поміркувати: для чого і для кого все це?

Ну для першокласників та випускників це має ще якийсь сенс. Для всіх інших учнів – не дуже приємна процедура. Чому неприємна? Невже хтось може подумати, що дитина може отримати задоволення від процесу стояння на місці протягом години-півтори та вислуховування офіційно-занудних промов адміністрації школи та спеціально запрошених гостей?

Хто власне отримує задоволення від шкільної лінійки? Батьки, які мають привід для фотосесії своєї дитини, запрошені депутати, які мають можливість прорекламувати себе, представники керівних органів освіти, які успішно імітують діяльність. Оце і все.

З першого дня в першому класі до останнього дня в 11 класі дитина привчається по суті брехати. Робити вигляд, що формалізоване та нецікаве збіговисько має бодай якийсь сенс. Замість свята – імітація.

І хіба ж хтось запропонує замість формально-радянського заходу організувати справжнє свято для дітей? Ні. Всі роблять вигляд, що стояння на місці під занудні промови і є святом.

Звичайно, в СРСР шкільні лінійки мали сенс. У рамках ідеологічної парадигми тієї держави. Але! Держави вже не існує! Держави не існує, а ритуали залишились. І не так страшно, що залишились ритуали. Страшно що залишилась традиція імітації.

Чи це надважлива тема? Мабуть – так. Бо лінійка – найяскравіший прояв базових проблем нашої школи. Наочна ілюстрація. Свято для дитини чи дитина для свята? Школа для дитини чи дитина для школи? Чим є дитина? Статистичною одиницею чи головною цінністю? Ось про це варто поміркувати, стоячи на черговій шкільній лінійці і намагаючись не заснути під промови тих, хто начебто опікується дітьми. Чи все ж таки не дітьми?..

Оригінал

Освіта.ua
02.03.2017

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Pasufik
Традиційна лінійка - це дешевий захід, а не св*ято для всіх учнів. На проведення св*ята потрібні кошти, а вони у нас завжди відсутні. Щоб провести св*ято потрібно попрацювати, а навіщо, коли можна поговорити і розійтися. Формалізм-зручне явище, можна імітувати роботу і при цьому не напружуватися. А потім дивуємося, чому наші діти виростають не щирими і марнославними.
рома
У нашому районі заввідділом освіти став колишній завгосп, електрик за фахом.Круто!!! А ми хочемо, щоб в освіті був професіоналізм.Львівщина!!!
ангеліна
Для рома: Невже це правда? Щось не віриться.Без педосвіти на цю посаду не попадеш. А може купив????
Олекса Позняк
Для ангеліна: у Деснянському районі Києва зав районо був інженер- сантехнік.Думаєте учителі відчули різницю?Там основне - крутить фінансами.І після такої посади автоматично висока пенсія -тому блатняки і лізуть на такі посади
Коментувати
Роман
Коли ліквідують кріпосне право в 21 столітті в освіті - відділи освіти, ІППО, які підтримують адмістративно - командну систему в освіті.Скільки будуть тримати "незамінних" десятки років директорів і заучів, які пешкоджають всякій дієвій реформі в школі.Потрібно встановити конкурсну систему вибору директора школи, ліквідувати чи забрати контролючі функції в районних відділів. Головним в школі повинен бути вчитель, а всі решту освітні установи разом з дирекцією не повинні мати право постійно втручатися в роботу вчителя.Чому в Польщі, Англії та інши країнах вчитель не має над собою наглядачів, а в Україні жебрак і кріпак вчитель повинен переживати, як би якась перевірка не приїхала, чи всі звіти здані, чи задоволена дирекція його роботою.Яка оже бути реформа, якщо існує таке відношення до вчителів?
Олекса Позняк
Для Роман: Ліля ключові фігури по збиранню грошей розжене?Незалежний учитель Лілі потрібен?А при атестаціях хто буде здавати гроші, якщо у директора владу над рабами забрати?
Роман
Реформа в освіті необхідна і в цьому Лілію Гриневич можна підтримати, але які зміни можуть бути із старими управлінськими кадрами, які думають тільки як зробити вчителя рабом чи кріпаком і збирати данину, страждають манією величі, вважають себе єдиними непомильними. Потрібні інші люди з новими підходами, які самі готові змінюватися і вчитися новому. Думаю, що більше таких серед учителів хоча і тут багато самодурів, яким дай владу - будуть гнобити гірше ніж теперішні чиновники від освіти. Потрібна справжня академічна свобода для вчителя, незалежність від освітянських чиновників для вчителів, які хочуть застосовувати нові, творчі підходи в освіті.
Коментувати
революціонерка
У нас (Одеська область) школа живе і працює ще у радянському часі: робочі лінійки проводяться у п’ятницю кожного тижня. На лінійку класні керівники заганяють усіх дітей і 20 хвилин( а то і більше), в залежності від настрою адміністрації школи, діти вислуховують нотації директора та двох заучів про поведінку на перервах, ходіння в туалет під час уроків і т.д. Ця всешкільна виховна година уже поперек горла і вчителям, і дітям, бо часто навіть до туалету не встигаєш піти. Кому скаржитися !!!! Якщо для адміністрації це просто хвилини слави та влади над усіма.
Голосzнарода
Як же обійтися без ритуалів, коли школами керують професійні відьомські шабаші, а ритуали для них то святе.
Олекса Позняк
Для Голосzнарода: ритуал отримання зарплати у банкомату підтримую
Коментувати
Родион
Ще б якось можна зрозуміти ці лінійки, якби їх організовували престарілі, ще ті керівники з такими ж гостями.Та ні! Стоїть молодий директор і така ж розмальована дамочка з відділу освіти: сами себе хвалять та діючу владу за наше щасливе дитинство. Або щотижневі лінійки-розбірки "порушники крок вперед". Або ритуал "он уважать себя заставил" - вставання зі співанням "доб-рий день!", коли їх величність директор-заступники надумають під час контрольної зайти в клас, подивитись чи не горить даремно світло. А цим керманичам ще років 30 працювати і як же без ритуалів? Мабуть це надовго.
DR
Повністю підтримую думку автора. Також додам, що все це входить до цілої низки заходів для "загону стада в стійло". Залякування на телебаченні постійно, безнадія, 0 позитиву, 100% негативу, вседля психологічного злому нації. Радянське виховання "строим строем"
Педагог
Та так... Від усіх ритуалів давно вже пора позбутися... Для чого вони? Взяти б хоча весілля: живуть років пять, а тоді, бац! весілля! Або похорони: стоять на морозі, чоловіки без шапок ... замерзли всі... чекають не дочекаються, коли вже в яму опустять. Геть усякі ритуали! Хоча можна і лінійку по-святковому організувати...
революціонерка
Для Педагог: Дурепа , нашла з чим порівнювати!!!
Педагог
Для революціонерка: По-перше, я Вас не ображаю, а по-друге, як Ви збираєтеся елементарно вручати нагороди, відзнаки своїм вихованцям? Десь у закутку? А може відмінемо і нагороди, заохочення? Треба міняти не форму, а зміст. Чомусь радіолінійок, які проводив Олександр Антонович Захаренко все село чекало з нетерпінням... Хоча навряд чи Вам це ім’я про-що небудь говорить.
MamaTaya
Ага, а індіанці, кажуть трубку миру курили!!! Часи змінюються і форми також! Нагороди вручають, щоб похвалитись "Дивіться, як гарно ми навчили!!!!" Хочете відзначити - поставте стенд "Гордість школи" і достатньо. А хто навчив? Моя дитина показала гарний результат на олімпіаді, але то робота вчителя+репетитора+дитини! І донька не хотіла йти на лінійку через оте "вручання"
Коментувати
Лана
додати до них ще щотижневі лінійка кожного понеділка - а-ля лек-ко моралі... Нудить просто. І МОН ніби не знає. Це треба заборонити!
hmelena
Для Лана: Та ще й, здебільшого,"поминальні"....
*******
Для Лана: дирекція школи виконує рекомендації листа департаменту освіти "про проведення щотижневих лінійок з обовя’язковим підніманням прапора та виконанням гімну", що сприятиме вихованню патріотизму а листи департаменти , напевно, написали за рекомендаціями МОН. Рекомендації цього листа виконуються вже 3 роки і ніхто їх не відміняв. А перевіряючі відділів освіти обов’язково при перевірці виховної роботи школи перевіряють тематику лінійок та матеріали їх проведення.
Коментувати