Леонід Булава: прохання поважати працю викладачів

Варто турбуватися про якість вищої освіти, а не про дотримання формальних умов у паперах

Леонід Булава: прохання поважати працю викладачів

Автор: Леонід Булава, викладач Полтавського педуніверситету імені В. Г. Короленка.

В останній час неодноразово привертав увагу до проблеми надмірної завантаженості професорсько-викладацького складу розробкою і постійною переробкою навчально-методичного забезпечення освітнього процесу та волюнтаризму з боку перевіряючих цього забезпечення.

Знаючи, що продовжується робота над проектами державних стандартів вищої освіти, нових ліцензійних умов, Положення про акредитацію освітніх програм, а також узагальнюючи пости колег при обговоренні проблеми, просив би Вас звернути увагу, що:

  • в більшості європейських і північноамериканських університетів навчально-методичне забезпечення - то справа автономії ВНЗ і особистої відповідальності викладача. Замість Н-МКД на десятки й сотні сторінок, укладених за жорсткими «нормами», як правило, загальнообов'язковим документом є Syllabus навчальної дисципліни обсягом від однієї до кількох сторінок, доступний для загального ознайомлення в електронній формі;
  • в ліцензійних умовах існує поняття «постійна робоча група освітньої програми», «Гарант освітньої програми». На жаль, загальне положення про групу і Гаранта прописане недостатньо. А це могли б бути структури, які значною мірою відповідають за забезпечення внутрішньої якості освітнього процесу, оскільки складаються з професіоналів. Натомість, функції контролю практично повністю покладені на навчальні відділи й служби, працівники яких далекі від знань тонкощів конкретної освітньої програми, і тому перевіряють навчально-методичне забезпечення на предмет його відповідності «букві і титлі» форм, за основу яких взяті форми горезвісного Наказу міністра Д.Табачника 2012 року.

Причіпки щодо відповідності цим формам і постійні переробки Н-МКД після перевірок виснажують фізичні сили і висмоктують душу викладачів. Тим більше, коли претензії пред'являються від непрофесіоналів - це вкрай образливо. Така ситуація, в поєднанні з іншими проблемами вищої освіти, вкрай негативно впливає на моральний клімат у колективах і працездатність викладачів.

Тому велике прохання: при розробці вищезгаданих документів пам'ятати, що за вашими рішеннями - майбутнє української освіти, доля викладачів і студентів. Будьте зваженими. Радьтеся із громадськістю, не нехтуйте нею.

Вам, як керівникам, варто звернутися з таким же проханням до експертних комісій з акредитації спеціальностей та ДІНЗ: турбуватися про якість освіти, а не про дотримання формальних умов.

Оригінал

Освіта.ua
02.02.2017

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
za.aria
Четко и конкретно изложено, образованный человек - ясно. Так и в школе также, вот что интересно,- точь в точь:"функції контролю практично повністю покладені на навчальні відділи й служби, працівники яких далекі від знань тонкощів конкретної освітньої програми, і тому перевіряють навчально-методичне забезпечення на предмет його відповідності «букві і титлі» форм","причіпки щодо відповідності цим формам після перевірок виснажують фізичні сили і висмоктують душу викладачів. Тим більше, коли претензії пред’являються від непрофесіоналів - це вкрай образливо. Така ситуація, в поєднанні з іншими проблемами вищої освіти, вкрай негативно впливає на моральний клімат у колективах і працездатність викладачів". То бишь, реформа реформою, а кадры - главное.
zolota orda
Вношу корективу до тексту блогу: виявляється, що перевірками займаються не працівники навчальних відділів, а створювані Наказами ректорів моніторингові групи. Чесно кажучи, не знав про це, тому прошу вибачення перед працівниками навчальних відділів внз України, які звернули на це увагу та панові Володимиру Бугрову. Але все ж, краще, щоб перевірки за змістом велися в рамках постійно діючих робочих груп освітніх програм. І ще: як указано в оригіналі допису https://www.facebook.com/groups/261451893969652/ сформульовані питання є узагальненням постів викладачів різних внз, і ніякою мірою не стосуються якогось конкретного із них. З повагою, Леонід Булава
Голосzнарода
Проходити б Вам всім акредитацію та ліцензування без хабарів, то 50% вузів закрили б за низьку якість освітніх послуг.
pasufik
Для Голосzнарода: Ваша правда. Один з універів готує спеціальність менеджер по туризму, бакалавр, а вчитися 4 роки, за власні гроші звісно. Ні лабораторій, ні обладнаних аудиторій, дидактики -О. Дошка 100ч100 см, на якій писати неможливо ото і вся мат.техн.база. Викладачів запрошують на чверть ставки і тим платять менше, ніж педнавантаження. А на папері усе супер, от вам і акредитація, от вам і ліцензування. Зате купа чиновників, які безсоромно смокчуть бюджетні кошти. Які потрібно реформи, щоб навести лад хоча б у акредитації ВУЗів?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!