Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: моніторинг, доведений до абсурду
Віктор Громовий: моніторинг, доведений до абсурду

Спапуасине поняття «моніторинг» означає не контроль результату, а відстежування діяльності

Віктор Громовий: моніторинг, доведений до абсурду

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

У славному місті Хмельницький в усіх школах щороку проводять ось такий «моніторинг навчальної діяльності школярів».

Спочатку вираховують, скільки дітей закінчили семестр з високим рівнем навчальних досягнень з того чи іншого предмету, далі з достатнім рівнем, потім з високим та достатнім, а потім вираховують, який це відсоток від загальної кількості дітей…

Два запитання знавцям:

1. Який сенс вираховувати «% росту якості», якщо школи запросто можуть завищувати оцінки для гарного показника у звіті?

2. Спапуасине поняття «моніторинг» – означає не контроль результату, а відстежування процесу діяльності, виявлення тенденцій та динаміки її розвитку. А що з'ясовують у Хмельницькому за допомогою тієї таблиці?

P. S. Перші висновки з дискусії:

  • Ми є свідками дикого за розмірами, глибиною та абсурдністю – каргокульту в освіті.
  • Ми почули загадкові слова іншомовного походження на кшталт моніторинг, рейтинг, тестування, фандрайзінг…
  • Ми спапуасили все це і довели до повного абсурду.

Як наслідок, рейтинг учнів класу стає інструментом репресивної педагогіки, а рейтинг школи, який вираховується за кількістю переможців олімпіад та конкурсів, веде до підміни місії школи.
Під виглядом «моніторингу навчальної діяльності школярів» ми проводимо аналіз формальних результатів і лише заохочуємо процентоманію.

А потім дивуємось чому наш очеретяний освітянський літачок не летить, зовні ж він ніби схожий на справжні літаки.

Найсумніше, що у підсумку обговорення цього педагогічного каргокульту буде висновок: так, наш педагогічний літак з очерету не злетів, тож будемо тепер його робити з соломи!

P. S. Disclaimer

«Я не знаю, добре це чи погано». Див. «Притча: добре чи погано?»

  • Я - неупереджений експерт, який лише намагається поінформувати вас про існування реальних альтернатив.
  • Продукувати потік «довгої мови, що має дуже короткий зміст», - не моя стихія. Кожен мій матеріал не є істиною «в останній інстанції», це лише інформація для роздумів, яка має підтекст і затекст.
  • Я не намагаюсь дати прості відповіді на складні питання, адже вони завжди неправильні.
  • Я усвідомлюю, що у сфері освіти єдино правильних відповідей не існує взагалі.
  • Утім, ваші погляди на цю проблему, якими б вони не були, - найкращі! Це єдино правильні погляди, які дозволяють вам не виходити з вашої «зони комфорту».

P. S. S. Так, я згоден з Льюїсом Керролом, справді «найкращий спосіб пояснити - це самому зробити!». Та не треба посилати мене працювати директором школи, я вже це робив упродовж 12 років.

Хай у вас усе виходить. Будьмо!

Оригінал

Освіта.ua
06.01.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Lana
У нас теж таке роблять.Ще й поурочне враховують
22=4
Это еще не верх тупизма. Вот когда в одну таблицу заносят школы різних ступенів, порівнюють показники і на нараді директорів починають розповідати як в одних школах гарно, а в інших дуже погано, то цей тупіз потрібно тільки бачити.
pasufik
Я не знаю, добре це чи погано; я не упереджений експерт і т.д. Ви мені нагадуєте такого собі полохливого хом*ячка, який сидить у норі і всім сигналить, як там погано на поверхні. Однак голод все одно усіх виганяє на поверхню, їх час від часу з*їдають конкуренти і все продовжується знову. Нарешті з*їли і полохливого, у стаї стало спокійно, бо усі перестали думати про небезпеку. Спробуйте знайти у цих словах мораль.
),Ваше "виповзай на поверхню"
Для pasufik: доволі яскраве. Ви ніколи не помічав(ла),як люди,які виринають на поверхню,починають з того, що розповідають власні регалії світу (читачам)? Як вважаєте,через що те відбувається? Чомусь мені думається,що все мною сказане тут, говорилося і ПОЗА цим сайтом.І доволі голосно для тих, хто вміє читати.
Вважаю, що
Для pasufik: коли у людини є що сказати голосно, вона обов*язково теє скаже.
Коментувати
дотация - суть
возврат налогов,уплаченных хозяйствами в центр.Не следует смотреть телевизор - следует попробовать разобраться с налогами,которые хозяйства ОТДАЮТ на содержание центральных трутней. А идея КОЛХОЗА не нова.Очень не нова.Белорусы,по информации тех же СМИ не разогнали свои КОЛХОЗЫ,Лукашенко НЕ позволил.Видел,вероятно,пользу от коллективного хозяйствования.Ту пользу,которая и в союзе от колхозов-миллионеров была как для трутней центра,так и для жителей села и детей школы,которые массово ОСТАВАЛИСЬ в собственном селе - чувствовали собственную значимость для собственной общины... Что ж Вы,pasufik, о союзных колхозах не вспоминаете? И люди деньги имели.И для детей своих и для себя-пока наши "успешные" воры эти деньги в виде промышленности себе под матрац не поклали. А теперь обратно к колхозам всех поворачивают. Не смешно. Страшно... Началось
pasufik
Для дотация - суть: Разница в том, что селяне остаются собственниками своих паев и добровольно, а не з вывозом в Сибирь объединили свои участки для удобства обработки. И директор не присланный "голова - коммунист", а избранный самими людьми. Было бы так раньше, сколько хозяев земли осталось бы в живых, а не погибли как кулаки. Моя мать получала в колхозе 5 коп. за трудодень, это можно сравнивать з тем, что я описал? Ленин обещал землю крестьянам, а наградил Сибирью и гулагами. Теперь, когда крестьяне действительно владеют землей ждут доброго дядю, который за них самих будет работать. Вот где беда. Раньше люди жизнь отдавали за кормилицу-землю, а сейчас дармовую не хотят как следует использовать для собственного блага. Не станем трудиться все на своем месте- придут другие и покажут нам, что мы имели и что потеряли. Вот за что я волнуюсь.
ещё раз
Для pasufik: я вижу человека заставшего трудодень по 5 копеек и считающего,что эти трудодни продолжались и в 70-90х.То есть Вы ментально там.А ведь 80е вывернули на нормальный уровень развития.Но наши колбасники(и комсомольские рулевые тоже колбасники)стремились лезть в дела и других стран,что вышло им боком.Но Украина ,в рещультате, за много веков получила возможность стать отдельным Государством.Не вышло.Да,http://expres.ua/news/2017/01/07/221804-comu-seli-nema-problem-robotoyu они молодцы.Но процесс,как правило,происходил в обратном порядке-люди СОГЛАСИЛИСЬ отдать паи человеку,которого знали,человеку,который имеет на них влияние(такие есть не только в этом колхозе,но постепенно они подминаются местными и не совсем нуворишами).А люди используют землю.Там,где это возможно.Мало того,они начинают объединяться против рейдуров,стремящихся просто взять землю с помощью центральных рулевых.Мало того,реально возникшая конкуренция+опасность рейдерства привели к фразам:"Это земля людей...
Мы поможем.Говорите,что надо"
То есть ребята-фермеры,которые обрабатывают людские паи,начинают бояться того,что люди отдадут свою землю конкуренту,который платит несколько больше.Бояться за то,что прийдут рейдеры,и НИКТО не поднимется ПРОТИВ них.Возможно в Вашей голове есть инормация о том,как несколько лет назад в одном из сёл люди вышли с вилами против тех,кто приехал закрывать их малокомплектную школу.ЭТО и есть- ГРАжДАНСКОЕ общество.То есть его зарождение.А то,что люди пьют,ну это ведь закономерно.Сильные и умные давно выехали в города.КТО остался?Слабые и неразвитые.ЧТО они могут?То же,что идущие в церковь-следовать кому-то.А если некому следовать?Если НИКТО не ведёт?Тогда они уходят в наркозависимость-алкоголь-наркотики-игры...Как учитель,которому несут деньги родители,как директор,который собирает деньги с родителей,как чиновник,который живёт с поборов-взяток...Это всё звенья одной цепи.
Коментувати
pasufik
В одному з укр.сіл мешканці об*єднали свої паї, створили колективне господарство, вибрали керівника і усі мають роботу. Взимку зарплата 2 тисячі, влітку 4-8 тисяч. Молодь тримається села, побудували прекрасну школу, мають працюючий клуб, гарну дорогу і ніхто не просить дотацію у держави на утримання школи. А в інших п*ють як подуріли, городи заростають бур*янами і кленуть владу, яка про них не дбає. Працьовитій громаді не потрібне МОН, ВР, ще хтось, вони самі господарі на своїй землі і самі плекають своє майбутнє. Починаймо з себе і у нас усе вийде, ми не гірші від голландців, які приїжджають до нас і показують нам як треба господарювати на такій багатій землі.
і податки ЗАЛИШАЮТЬ
Для pasufik: у себе в колгоспі...
Коментувати
Алла Петрівна
У нас міський відділ освіти вже років 5 моніторить одну папалель щодо початкового рівня в учнів. На паралелі є чоловік 5-6, які повинні мати початковий рівень, не можуть, або не хочуть ці діти вчитися краще, особливо, з математичних предметів. І якщо ти поставив оцінку початкового рівня, повинен писати звіт. яку індивідуальну роботу з цим учнем проводив та план, як ти з ним будеш працювати далі. Згадують про цього вчителя на педратах та атестаціях, що не навчив. Отож, щоб не мати геморою, ставимо четвірки тим, хто зовсім не працює. Бо МОНІТОРИНГ.
Василий Шмындрук
Наведу свою цитату мовою оригіналу: «Нынешние методические структуры, как, впрочем, и сама система управления, больше заняты статистикой, чем методикой. От учебных заведений регулярно требуют объемных отчетов по итогам полугодия, года, директорских контрольных работ, олимпиад и прочих мероприятий. И машина завертелась: зам. директора пыхтят над цифрами, а секретари в спешке печатают. Насколько данные отчетов соответствуют действительности – это тема иного разговора. В торговле, где я когда-то составлял отчет производственного отдела, радужные цифры мне рекомендовали брать из «Справочника Стеля». Когда я интересовался, а где взять этот справочник, мне как молодому специалисту советовали: «Задери голову к потолку!»» («Жду начало реформ, которые припозднились», газета «День», №157, 04.09.2001). Минуло ПІВТОРА ДЕСЯТИЛІТТЯ з того часу, як я "наїхав" на бюрократичну систему в освіті. І що з того часу змінилось??? Ні-чо-го! Просто те, що взагалі прогнило, стало більше смердіти.
pasufik
Для Василий Шмындрук:Ви зайвий раз підтверджуєте, якою живучою є стара система організації освіти в Україні. А зберігають її ті ділки від освіти, які прекрасно вирили собі траншеї в її надрах і там паразитують на терплячості та інфантильності нашого народу. Ми далі керуємося принципом"моя хата скраю", допомагаючи свідомо чи не свідомо доїти бюджет ніби то надаючи освітню послугу.Скільки було рейваху з опорними школами, автобусів мовляв не буде, серед вчителів повстане масове безробіття і т.п. страшилки. А тим часом уся Європа і світ пішли по цьому шляху, бо вони вміють рахувати свої гроші і так само раціонально їх витрачати. Тому і багаті. А ми вміємо гарно бігати до кормушки, забуваючи, що туди потрібно ще щось класти, а не тільки хапати. Як може громада, нічого не сплачуючи до бюджету вимагати аби дотували їх школу? А ви що, інваліди, чи якісь немічні. Працюйте, заробляйте на свою освіту і будете мати, так є у всьому світі.
Коментувати
Надія
А про що ще будуть казати на педрадах, якщо не про моніторинг? Чим ще буде адміністрація " прикрашати " наради вчителів як не яскравими діаграмами з рівня успішності класів та порівняння останніх. А крім того, треба ж показати роботу заступників директорів у вигляді купи папірців - звітів , які надають вчителі : з техніки письма, читання, аналізи контрольних робіт з предметів, успішність з предметів з середнім балом кожного учня, звіт на кінець семестру, звіт про причини відсутності на заняттях учнів за семестр.... Добре хоч це припало на час карантину, а то кидай усе та роби звіти. Папірці понад усе!
Олександр
А ми ще й графіки будуємо. Доказують, що погана оцінка - це поганий вчитель. В початківців по математиці в учнів був високий бал.
Лана
пане Громовий, скажіть, будь ласка, а коли ви були директором, то звіти, моніторинги.... ігнорували; різні маразми, про які писали, в школі своїй не використовували? Дуже хочу почути відповідь саме від вас. Якщо так, то вам повага, а якщо ні, то, вибачте, але всі ваші статті - фікція
Віктор Громовий
Для Лана: Так, тримав жорстку оборону і не пускав на поріг гімназії жодного носія маразму.
Лана
дякую за відповідь. Успіхів вам!
Колега
Не вірю. Ви лукавите. А як же атестація навчального закладу, методичні дні, перевірки на колегію? Ваша гімназія мала виняткові привілеї?
Коментувати
ila
В моей другие таблицЫ(!), их несколько. Теперь всем понятно, что "кто на что горазд" - принцип работы админа школ. Анархия в школах, в руководстве. Вопрос возникает: вообще-то они в ВУЗе учились, сами Листы МОН читать умеют, без листов с РОНо обойтись могут, почему на сайтах школ нет этих таблиц с данными? Нет ЕДИНСТВА в табличных ОТЧЕТАХ даже этом. Уважение автору, вопрос актален.
захотілося продовжити список
"Ми почули загадкові слова іншомовного походження на кшталт моніторинг, рейтинг, тестування, фандрайзінг…" тьютор (наставник), курикулум (перспективна програма розвитку)...
Василий Шмындрук
То виходить, що я проживаю в державі під назвою Папуасія? Бо за останні 25 років наша влада усе довела до абсурду, а цивілізовані країни нас жахаються.
лия
Для Василий Шмындрук: Не считаю, что влада виновна, скорее АДМИН школ устраивает цирк, чтобы "к ногтю прижать" учителя, - как выразилась завуч (блатная терминология в стенах школы). Во как...
Василий Шмындрук
Якщо усіма шкільними "цирками" держави керують пришелепкуваті, то хто на них повинен шукати управу? Чи може для адмінів шкіл найголовніше вчасно відправити до управління щомісячний транш із батьківських поборів, а потім робіть, що забажаєте?
Коментувати
Ольга
Була я на тижневих курсах по моніторингу.В принципі ,те що у нас називають моніторингом, є ПСЕВДОМОНІТОРИНГОМ!!І я не розумію ,як можна порівнювати різні класи,школи,коли в них різний ,підбір.учнів. Є класи ,в яких не можна провести поганого уроку,і є навпаки. Зараз у сільських школах знизився інтелектуальний потенціал учнів і "будь ти сім пядей во лбу" нічого не доб’єшся,Є класи ,де переважає. початковий і середній рівень знань" Яка там "Висока результативність навчання" ????А "моніторить"змушені,щоб відпрацьовувати свою з.п.
Марьяна
"Ми є свідками дикого за розмірами, глибиною та абсурдністю – каргокульту в освіті. Ми почули загадкові слова іншомовного походження на кшталт моніторинг, рейтинг, тестування, фандрайзінг… Ми спапуасили все це і довели до повного абсурду." - саме так.
Олена
Можна подумати, що тільки в Хмельницькому так "моніторять". Цей "прекрасний" досвід Інтернет розніс по всій Україні. А почалося все з Положення про атестацію педагогічних працівників. "Висока результативність навчання" - обов`язкова умова отримання категорій. Отож її так старанно тепер і обліковують З Різдвом вас, колеги! Гарно відпочити і відновити душевну рівновагу!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!