Osvita.ua Блоги М. Бобровський: мінуси проекту навчального плану
М. Бобровський: мінуси проекту навчального плану

Проект навчального плану для 10-11 класів містить досить багато мінусів і підводних рифів

М. Бобровський: мінуси проекту навчального плану

Автор: Марк Бобровський, ліцей «Універсум».

Дорогі друзі!.. Нарешті з’явився проект навчального плану старшої школи за новими стандартами... Не хотілося б огульно критикувати, але проект містить досить багато мінусів і підводних рифів, які оминути складно... Хотілося б висловитись з таких питань, які можуть стати болючими.

1. Подобається нам це чи ні, але старша школа «заточена» під ЗНО. Тому два профільних предмети - це недостатньо для дитини, яка буде здавати чотири предмети. Тому бажано було б використати нинішній поділ на предмети профільного та академічного рівня. Тільки не робити програму академічного рівня, як зараз - за принципом «відчіпного», за яким у ряду предметів академічний і стандарт нічим не відрізнялись. Або за яким у фізико-математичному профілі я не міг використати академічний рівень з української мови, а маю використовувати «розширений» стандарт. Погодьтесь - це безглуздо.

2. Не хочу образити жоден з предметів, але обсяг годин профільного рівня для деяких з них дещо неадекватний. Якщо я поставлю профільною математику (10 годин), то інший профільний предмет я вже не зможу використати. Тобто про фізико-математичний профіль я можу забути. А у нашому ліцеї, наприклад, багато хто мріє про спеціальність ІТ-технології, а там зараз пріоритетними є математика та іноземна. А у мене профіль буде обмежений математикою - 10 годин профільного рівня, а цикл профільних предметів обмежений 11 годин в 10 класі і 13 годин в 11 класі.

3. З приводу базових курсів «Людина і суспільство» та «Людина і природа». Чому перший обмежений обсягом 2/0, а другий - 3/3?

4. Зрозуміло, що курс «Людина і суспільство» буде викладати історик, і він сяк так буде животіти (я маю на увазі курс). А от щодо курсу «Людина і природа» мій прогноз - він розчиниться і дискредитується. Усе дуже просто - візьметься його викладати біолог - буде переважання до біології, фізик - до фізики і т. ін.

5. Вибірково - обов’язкові предмети. Реального вибору учнів цих предметів не буде. Більше того, це майже неможливо реалізувати технічно. Тому реально вибірково – обов’язкові предмети будуть використовуватись за «концепцією» і концепцією. Перший підхід нам дуже знайомий - будуть довантажувати учителів, які мають недостатньо годин. Другий підхід більш виважений - будуть обиратись предмети за принципом наявності кваліфікованих учителів, які зуміють зацікавити даними предметами учнів.

6. Якщо у старшій школі буде викладатись інтегрований курс «Література», то логічно робити ЗНО з української мови та української і зарубіжної літератури.

Пропозиції:

  • розділити старшу школу на загальноосвітню і профільну. Базові і вибірково – обов’язкові предмети закінчувати вивчати у 10 класі. 11 клас присвячувати профільним предметам, з яких діти будуть здавати ЗНО. Однозначно профільним предметом буде українська мова і, можливо, з 10 класу. Усі інші предмети стають профільними з 11 класу за потребами учнів;
  • у такому разі у нас відпаде необхідність у введенні псевдопредметів «Людина і суспільство» та «Людина і природа». Відчуваю, що ми з ними ще наплачемось;
  • у 10 класі «вибірково – обов’язкові» предмети зробити обов’язковими і в цьому ж класі закінчувати їх вивчення;
  • потрібно терміново розробляти навчальні програми з відповідним змістовим та методичним наповненням. Без цього навчальний план ми можемо крутити як завгодно, але не знаючи змісту навчальних програм, ми не прийдемо до правильного результату.

Оригінал

Освіта.ua
28.12.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Grigory Kravchenko
Очень широкий и глубокий обмен мнениями..Сразу можно определить глубину и ширину мышления участников. Но....желательно еще изучить образовательный и воспитательный, моральный и нравственный уровень нашей элиты, депутатского корпуса, правительства лучших из лучших представителей нашего социума. А затем составить общую картину в написании которой принимали активное участие и работники образовательных учреждений всех уровней, начиная с дошкольного воспитания....
патріот
Як старшокласники можуть визначитися з предметами, які вони будуть вивчати, як профільні після 9 класу, коли більшість з них визначаються на початку навчального року в 11 класі ( а деякі ще пізніше)? Чому нікому в міністерстві не спадає на думку проаналізувати кількість учасників ЗНО з біології та географії - це досить великий відсоток (а за новою програмаю ці предмети в 10, 11 класах будуть вивчатися як курс "людина і природа" ще й разом з фізикою та хімією). За програмою для учнів 10 класу курс вивчення географії вже закінчується, проте після 11 класу випускники складають зно з географії (5-6 місце предмет має за кількістю учасників зно). Діти рік не вивчають даний предмет (їм немає виходу, як йти до репетиторів).
Владимир Белый
Для патріот: У проекті НП точно передбачено профільну можливість і для географії, і для біології у 5-6 годин/тиждень протягом кожного року (10 - 11 класи), а "людина і природа" є курсом для гуманітарно-орієнтованих учнів, щоб коли стануть письменниками/філософами/сценаристами не втрапляли у халепу дотикаючись до законів матеріального світу. Головне нам у ході імпульсного обміну думками надіслати до 30 січня 2017 року на електронну пошту: n_beskova@mon.gov.ua або zasekina@ukr.net (пані Бєскова Наталя Володимирівна – МОН та Тетяна Засєкіна – НАПНУ) наші конструктивно оформлені бачення кращого. Звісно, що пропозиції зберегти наявне не варті якогось додаткового захисту, бо у нас з прихильниками "традицій" дефіциту ніколи не було й не має досі.
патріот
Випускники 9 класів не готові здійснити вибір профільного предмету.
Олекса Позняк
Людина і природа в 11 класі????Такі речі можна робити у молодшій школі на зразок природознавства, а у старшій? Перетворити курс у повторення 7-9 класів на рівні анекдотів і цікавих оповідок? Тому що вищого рівня неспеціаліст просто не потягне. Уявляю як географ буде читати мою фізику чи я біологію.
Коментувати
Ol Pozn
Людина і природа - про все і ні про що.Якщо я фізик то я їм хімію - біологію начитаю.Краще вже відмініть зовсім
Просто вчитель
Цей план нереально ввести e сільських школах, там, де кількість учнів у 10-11 класах складає 10-15 чоловік. Все дуже просто - кожна дитина має свої нахили - хтось математик, хтось філолог. Для таких класів навіть профільність по групах не вихід, бо комусь, можливо знадобляться і історичні науки. Таким чином, висновок тільки один - в кращому разі по селах збережуться тільки школи І-ІІ ступенів.
petro
Так потрібно все кинути на українську мову і математику, всі 38 годин! Це самі цікаві предмети і діти із захопленням будут 7 уроків писати диктанти та рішати логарифмічні рівняння з тригонометричними функціями! Ура укрматам і геть інші предмети!!!! (дивишся учителі самі на уроках зостануться)
отличник-выпускник
Дуреем от математики в профильном классе. где развитие всестороннее???Спецгруппы по физре 000000000000 Враньё
Ірина
1. Не погоджуюсь щодо п. 2. "Якщо я поставлю профільною математику (10 годин), то інший профільний предмет я вже не зможу використати. Тобто про фізико-математичний профіль я можу забути.". У інваріантному складнику Математика - 3 год, у варіативному - 11 год, тобто разом 14 год. На профільність 10 год. Отже, 4 год залишається. Тому можна передати їх на вивчення фізики. 2. Щодо вибіркових предметів. Якщо декілька класів на паралелі, то використавши навчальний план та склавши відповідно розклад уроків, можна зробити так, щоб учні дійсно обирали предмети на вибір.
хмель
Для Ірина: Вывод сделали верный, дай-то Бог, чтоб поняли нас.+++
Коментувати
совет
Если по 10 часов математики в 10-11 классе, то это натаскивание. В старших классах, учни, освоившие базовые знания 1-8(9) класс, должны больше САМОСТОЯТЕЛЬНО работать. Помню как в совктские годы выучивала с 5-8(9)класс, а в9-10(11) уменя забирали, отдавая "авторитетным" - с точки зрения дира учителю. В 10-11 легче работать, та как дети более осознанно учатся. Вот такую легкую жизнь и сегодня, с высшими категориями учителям, хотите обеспечить? Где справедливость? Возможно и сегодня такое практикуют директора где-то и кому-то.
Просто я
За - профілізацію 3 ступені школи. За - введення її з 2018 року. Помилки і недоліки будуть, з якого року її б не ввели, але чим раніше побачимо їх і почнемо долати , тим краще. Нічого ідеального на початку не буває. Проти - того, щоб поряд із профільною залишати загальноосвітню школу. Поясню чому. Я працюю у школі на околиці районного центру. Дітей небагато. За кожну дитину у десятий клас - битва. Якщо учні після 9 класу прагнутимуть піти до профільної школи, то ми всім педколективом будемо розказувати, як гарно навчатися у нас у звичайній школі. Бо кого ж я буду вчити, якщо всі підуть від мене. Я не хочу розказувати батькам про переваги загальноосвітньої школи над профільною, бо це неправда. та буду вимушена так робити. По- друге, я, мабуть, не зовсім розумію , що таке технологічний профіль. Учні шкіл, які зараз у нас навчаються за програмою технологічного профілю здобувають основи професій. Для чого? Для профорієнтації? Але витрачати по 6 годин щотижня для профорієнтації, чи...
борис
Для Просто я: А якщо до районного центру далеко, а в десятий клас прийшло шість учнів?
Мама дитини з села
Як вчитель я розумію, що профільна старша школа - це великий плюс. Як це буде у великих містах, також зрозуміло. Вже зараз у місті діти вибирають профіль, переходять із школи у школу. Я відправила свою дитину навчатися в обласний ліцей у 10-11 клас (це єдиний заклад в обласному центрі, який має гуртожиток). Живе 5 днів у гуртожитку, додому приїжджає на вихідні. Виникли додаткові витрати на проїзд та ін. Але такий вибір зробила лише моя дитина з 10 у класі. Решта здобувають освіту в сільській школі за універсальним профілем, здають ЗНО і поступають вчитися. А як надалі зробити профіль у школі, де середня наповнюваність 10 учнів у класі, до обласного центру - 80 км, до райцентру - 40 км, щодня не наїздишся, а гуртожитків школи не мають. Хто в цьому випадку пояснить фразу "РІВНИЙ ДОСТУП ДО ЯКІСНОЇ ОСВІТИ"?
охох
Для Мама дитини з села: Если учень досконально освоил Знания по математике за курс 1-9класса, то в 10-11 кл. он без труда овладеет знаниями. Я учила сына сама до 9 класса, затем класс отдали "вышке"-категорийной(принудительно), не понимал речь многословную этой дамы и сам брал учебник, работал, спрашивал, что не понял. Главное это ДО 9 класса ЗНАНИЯ. Поверьте.
Коментувати
Kostya
Як на мене, то 10 і 11 класи (або хоча б 11) дійсно направити на підготовку до ЗНО. Реально кожен учень і учитель фізично не в змозі висидіти час хоча б навіть 6 уроків. . Діти не так цінують свій час, як свій фізичний стан! Ну як так, що діти в 5 класі повинні висидіти вже 6 уроків (а це із 8:30 до 14:00 - 14:30!) мінімум 3 рази на тиждень? А ще, щоб бути відмінником, слід обов’язково СТАРАННО готувати домашні і просиджувати за ними МІНІМУМ 5 ГОДИН! Реально потрібно: - зменшити кількість уроків у школі - 5 на день. Це оптимум. - розумно (!) полегшити програми і розклади всіх класів. - в кінці кінців, скільки вже можна давати дітям зайві знання? Непотрібних знань немає. Є зайві, які просто ускладнюють дітям життя. Чому б, нарешті, вчити дітей КОРИСТУВАТИСЯ своїми знаннями, даючи походу навчального процесу трохи знань. НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС МАЄ ДАТИ ДІТЯМ НАВИЧКИ ВИКОРИСТОВУВАННЯ СВОЇХ ЗНАНЬ У СВОЄМУ МАЙБУТНЬОМУ! ТОДІ АВТОМАТИЧНО ДІТЯМ СТАНЕ ЦІКАВО ВЧИТИСЬ У ШКОЛІ!
Мама выпускников
Для Kostya: согласна с Вами на все 100%. Пять уроков - самая оптимальная нагрузка. А для набора часов для ставки учителям можно сделать факультативы по подготовке к ЗНО.
Мама выпускников
Факультативы по подготовке к ЗНО есть, ну туда никто не ходит. Учителя на восьмом уроке уже настолько уставшие, максимум, что они делают это диктуют конспекты. В этом тоже нет смысла, да и финансовой заинтересованности нет. Если репетитор не будет искать лучшие пути подачи материала, то от него просто уйдут и найдут другого, а учителя часто сидят на насиженном месте и уже не стараются. А как они могут стараться, если после седьмого урока у них начинается вторая смена. Наш учитель по математике в школе уходит со школы в 8 вечера в лучшем случае и даже на выходных приезжает. Где-то на каком-то этапе учитель вынужден расслабиться, но пострадает ученик, либо в школе либо на частном уроке.
Коментувати
Мама выпускников
Однозначно нужно убрать с десяток предметов и оставить профильные: как минимум три и как максимум 5 (для подстраховки, если абитуриент ещё не определился с выбором своего дальнейшего пути). Это полное безрассудство изучать 18-20 предметов, большинство из которых либо не преподаются либо просто отнимают время от подготовки к ЗНО. Мой сын уже учится в ВУЗе на первом курсе, и мне страшно вспомнить последний год в школе. Это борьба за хороший аттестат, курсы в ВУЗе и репетиторы. Да, результат есть, но зачем такой надрыв, зачем парню вышивать и делать поделки, когда на кону поступление? Тот же пусть сейчас проходим с дочкой-десятиклассницей. Только там здоровье по-хуже и приходится просто пропускать школу порой, чтобы дотянуть до конца года. Хочу заметить, что сын поступил в КПИ на ФИОТ на бюджет, другими словами дети не ленивые и не забитые, привыкшие к труду, но во многих предметах просто не вижу смысла.
Kostya
Для Мама выпускников: извините, но вы не правы насчёт числа "18-20 предметов"... В 10 - 11 классах изучаются около 14 - 16 предметов. Некоторые из них учатся только 1 семестр, 1 или 2 года. Тоесть, полная каша и неразбериха... И вы правы насчет отбора времени... А что парень делал разные поделки - не удивляйтесь. Он искал себя, то, что ему по душе и отдыхал от школы. Во всяком случае, делая поделки даже часами, Вашему сыну не нравилась учеба. Ровно столько же, сколько и другим детям...
Мама выпускников
Костя, сейчас в табеле за 10-й класс после первого семестра у нас 18 предметов плюс 2 вариативных. По поводу вышивания и поделок, это кому как нравится, но ведь технологии - это только один из множества других никому ненужных предметов. Как насчёт медицины, которою преподаёт учитель биологии и в это время заполняет журналы; художественная культура, на которою из урока в урок нужно готовить реферат, который даже не зачитывается, потому что в классе 36 детей? А уроки химии , где по воле учителя больше говорят про политику ( а может учитель давно поняла, что за один урок в неделю все-равно ничему их не научишь). И это в Киеве! Какой в этом смысл? Отдайте на украинский и другие профильные предметы больше часов, может толку больше будет и меньше растрат на репетиторов.
Коментувати
папа
На мой погляд - "розділити старшу школу на загальноосвітню і профільну. Базові і вибірково – обов’язкові предмети закінчувати вивчати у 10 класі. 11 клас присвячувати профільним предметам, з яких діти будуть здавати ЗНО." - есть смысл в этом. Но тогда увеличить кол часов в 8-9 классах по "математике", предмет "математика" насыщена информацией, без которой ни "физику", ни "химию" не освоить учню. А в 10 класс принимать владеющих знаниями по этим предметам, иначе пробелы в знаниях, за предидущие годы станут тормозом. Но вот - "11 клас присвячувати профільним предметам, з яких діти будуть здавати ЗНО" - нельзя. Это тож самэ НАТАСКИВАНИЕ к экзамену, только на ЗНО. Решайте...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!