Григорій Клочек: література на противагу кліповій свідомості

Студенти з кліповою свідомістю виявляються функціонально неграмотними, не розуміють тексти

Григорій Клочек: література на противагу кліповій свідомості

Автор: Григорій Клочек, доктор філологічних наук, професор.

Ця стаття була написана приблизно місяць тому. І лише недавно оприлюднена на сайтах.

Але тепер я написав би її по-іншому, інакше розставляв би акценти. І вони були б більш тривожними.

Справа у тому, що останнім часом мав багато розмов зі своїми добрими знайомими, університетськими викладачами математики та інформатики, які, до того ж, мають гарну гуманітарну розвинутість.

Висновок, до якого ми прийшли спільними зусиллями, полягав у тому, що теперішні студенти, котрі прийшли в університет з уже виробленою кліповою свідомістю, виявляються функціонально неграмотними.

Вони погано РОЗУМІЮТЬ ТЕКСТИ, ні, не художні, а звичайні, наприклад, інструктивні. Не бачать усіх слів, не сприймають смислу речення. Фактично більшість з них не вміє висловлювати письмово думки. Проблема надзвичайно серйозна. Невже так масово деградуємо?

І тут ми сходилися на думці, що шкільна літературна освіта має виробляти особливу методичну систему, спрямовану на те, щоб протистояти розвитку кліпової свідомості.

Якби зараз працював над цією статтею, то, очевидно, приділив би більше увагу роздумам про те, яким чином вивчення літератури змогло б протистояти масовим захворюванням на кліпову свідомість Проблема серйозна, яка мала б постати в центрі сучасної психолого-педагогічної науки.

Її, цю проблему, пророче передбачав В. Сухомлинський.

Оригінал

Освіта.ua
12.12.2016

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
галина
Як навчити дітей розуміти і любити художнє слово?З кожним роком робити це стає важче. Кажу це як філолог . Меркантильний бездуховний світ вимиває душу. Суспільство живе у пошуках хліба і видовищ-залежно до якої соціальної групи належить. Учителям кажуть , що не вміють зацікавити. Але це загальна фраза.Ні у кого немає рецепта, як можна навчити ЛЮБИТИ літературу. А Григорію Дмитровичу вдячна за цікаві думки. Мій викладач . Неординарний і завжди сучасний.
дякую
"Висновок, до якого ми прийшли спільними зусиллями, полягав у тому, що теперішні студенти, котрі прийшли в університет з уже виробленою кліповою свідомістю, виявляються функціонально неграмотними...." Давно об этом говорю в школе, админу, но ..."что хочу, то ворочу" - стиль рук-ва, а палец вверх держат. Типа "я-не я и проблема не моя". Об этом надо говорить на всех уровнях, но это не всем "на руку", имею ввиду местечковых.
pasufik
п.Клочек. Так, дійсно йде масова деградація молоді завдяки інтернету і комп*ютеризації. Коли я прошу внука щось прочитати він мені каже:" А навіщо, усе є в інтернеті, коли мені це буде потрібно я і прочитаю". Я так у свій час полюбив твори Бальзака, що досі перечитую їх по черзі, і при цьому насолоджуюся музикою його мови і наповторним стилем. Внук з мене сміється і каже, що я непрактична людина. Комп*ютеризація, при всій її користі, вдарила по нас з іншого боку, вона сприяє зростанню цинічного, низькодуховного і черствого громадянина. І це не тільки наша проблема, це біда усього світу. За усе треба платити, ми і платимо. Поки що, наука безпорадна перед цим "Дияволом бездуховності" і не може нічого запропонувати суспільству. Хіба що протестанти, які забороняють своїм дітям дивитися телебачення та гасати в інтернеті.
Григорій
Для pasufik: Дякую! Дуже розумні думки. А про протестанство - цікаво...
Коментувати
-----------------
Что значит люди НЕ общаются с детьми. Да, они печатают, да, они "работают с текстовыми сообщениями" - от таких же неуков, как сами. Пролема значительно глубже, или проще. Культуру, равно как и мышление, создаёт общество. А направляют денежные мешки. Вот и подумайте над тем, что сделать, чтобы изменить ситуацию. А ещё похлопайте в ладоши пану В.Спиваковскому.
kvp1248
Як сказав колись С.Корольов: «Щоб навчитись літати, треба літати». Розповсюдження соціальних мереж привело до того, що учні дуже багато друкують, працюють за текстовими повідомленнями. Це дещо інше, ніж класична література. Але більшість сюжетів класичних художніх творів являються утопіями і на перше місце виходить значення емоцій, які виникають в читача. Наприклад, на балет «Щелкунчик» ми йдемо не заради сюжету, а щоб відчути як Чайковський передав весь жах закоханого красеня принца, в момент коли він побачив своє реальне спотворене зображення у відбитті ялинкової іграшки. Як би там не було, але розвиток сучасних технологій приводить до того, що книга втрачає монополію в взаємодії з душею людини, з’являються конкуренти. Це вимагає від літераторів зосередитись над висвітленням в вигляді доступному для широкого загалу головного фундаментального що є в житті людини. Але спочатку автор твору має для себе визначитись в цьому.
filologf
Пане професоре, раніше у ВНЗ приймали найкращих, а тепер - усіх, і це одна з багатьох причин.
совесть
"Кліпова свідомість"... Пане професоре, що це таке? А раніше (до кліпової свідомості) всі могли висловлювати письмово свої думки? Чи може усно всі могли висловити? Ні. І не зможуть... Завжди дивував той факт, що вчитель один і той самий текст вимовляє для всіх учнів у класі, але лише 5-10 з 30 учнів встигають за ним опанувати матеріал. Найпотужніші емоційні тексти, що читав вчитель на уроці, викликали сльози співчуття герою лише у кількох учнів. Іншим - байдуже... чи не так боліло. Всі різні. Були, є, будуть...
Lillestrem
Зараз вже дійшло до того, що учнів навіть не можуть в школі навчити правильно висловлювати свої думки, я вже не говорю про письмову грамотність...
Тетяна
Для Lillestrem:Дуже просто в усьому звинуватити школу. Проблемя ця набагато глибша: діти перестають читати, не всі батьки прищеплюють любов до книги, в умовах розвитку ІКТ перевага надається електронним ресурсам, твори доступні в мережі Інтернет для списування (для чого ж думати), мала кількість навчальних годин, велика наповнюваність класів (оптимізація), небажання багатьох учнів учитися тощо.
Коментувати
kvp1248
В літературі головне не тексти, а емоціональна напруга яку передають художні твори. Як фізик-теоретик, я пізнаю нескінченність світу завдяки моделям. Хороша модель має відобразити головну характеристику об’єкту відкинувши все другорядне. На мій погляд, головним недоліком майстрів всього гуманітарного соціуму є те, що навчившись визиваючи емоції в читача, вони не знають головного, для чого ці емоції необхідні індивідууму. Сучасна наука працює над розгадкою таємниці емоцій, інтуїції, совісті…. Виявляється емоції, совість – своєрідна машина часу, яка дозволяє передати звісточку в свою власну юність, застерегти себе молодого від критичного кроку який може змінити долю. Геніальні поети напряму відчувають подих нескінченних віток реальності, віддзеркалюючи в рядках суть істини. Якщо подивитись уважно навколо себе, то можемо відчути таких людей, які здатні впливати на своє минуле, змінюючи реальність. Істина в тому, що майбутнє, сучасне, минуле існують одномоментно.