Сергій Горбачов: література в школі – яка й навіщо?

Естетична складова літературного твору вторинна, первинний – інтерес до змісту

Сергій Горбачов: література в школі – яка й навіщо?

Автор: Сергій Горбачов, директор Спеціалізованої школи ім. Івана Багряного №148 м. Києва

Навіщо і які уроки літератури потрібні у школі?

Колега запитала, чи всі мої учні читають літературні твори (повні чи скорочені), що робити з тими, які не читають?

Запитання, яке, мабуть, цікавить багатьох. Бо скарги на те, що "діти не читають", чуємо постійно.

Питання взагалі складне: дуже багато факторів.

Дам свою відповідь. Вона, звичайно, не універсальна, і обов'язково є такі, що думають інакше - це нормально. Але дискусія потрібна.

Відразу - уточнення. Я працюю зі старшокласниками: зараз це 11 клас, зарубіжна література другої половини ХІХ - початку ХХІ століть. Відповідно, методика "заточена" саме на цю вікову групу. Про роботу з середніми класами зараз висловлюватися не ризикну: вікові відмінності суттєві, а з цим віком не працював досить давно.

Отже.

Читають, на жаль, не всі.

Тут головне для себе зрозуміти: чого, власне, я прагну досягти як вчитель?

За будь-яку ціну ("оціночним" шантажем, моральним тиском тощо) змусити прочитати твір, ризикуючи закласти відразу до літератури якщо не на все життя, то, принаймні, надовго?

Чи створити такі умови спільної роботи на уроці, щоб твір став базою для самопізнання, роздумів про життя та запам'ятався саме як те, що варте уваги і що треба перечитати пізніше?

Моя позиція така, якщо коротко: урок літератури має стати уроком життя, коли ми, звертаючись через літературний твір до досвіду інших людей, роздивляємося різноманітні життєві моделі людських вчинків та стосунків, приміряємо ці моделі "на себе".

Це спрацьовує, бо саме таким чином - через актуалізацію власної потреби молодої людини розібратися у собі і в житті загалом - можна досягти досить впевненого знання літературних творів. А коли є інтерес до змісту, можна говорити і про естетичну складову, про сюжет, композицію, стилістичні особливості, підтекст, художню деталь тощо.

Ну а для тих, хто не прочитав, використовую те, що Шаталов називав "методом солоного огірка" - занурити їх в таке середовище, запустити таке обговорення, щоб учні запам'ятали зміст і проблематику твору незалежно від того, хочуть вони цього чи ні.

Поясню на прикладі: якщо, скажімо, на матеріалі п'єси Ібсена активно обговорювати з 16-17-річними молодими людьми питання, хто в родині головний: чоловік чи жінка, то зміст і герої "Лялькового дому" запам'ятаються надовго.

І для кожного літературного твору можна знайти такі мотивуючі ситуації, які зачіпають сучасні життєві проблеми і виводять нас на зацікавлене сприйняття літератури. 

Дуже стисло та узагальнено - я бачу саме такий шлях. Цікаво почути про інші моделі.

Оригінал

Освіта.ua
20.10.2016

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Nemo
Загалом метод доволі здоровий. Зауважу ще, що не завадив би вибірковий підхід до ідейно-художнього аналізу творів. Наприклад, не вишукування тропів окремо від усього іншого (принаймні я подібне спостерігав не раз), а в першу чергу розуміння того, як вони допомагають у створенні того чи іншого образу. Щоб був окреслений Вами зв’язок "зміст - поетика - стилістика". Але є питання до автора: якщо ми будемо відштовхуватись від змісту і зв’язку із життям, відсуваючи на другий план естетику, то як вивчати, скажімо, "Intermezzo" Коцюбинського? І що тоді взагалі робити з поезією?)
Марущак Ольга
Цілком підтримую, колего! Я теж іду цим шляхом вже давно, і це працює! Не всім учням літературний твір цікавий як витвір мистецтва, а якщо його вивчати саме так, усіх він зачепає.