Osvita.ua Блоги Лілія Гриневич: про білінгвальну освіту не йдеться
Лілія Гриневич: про білінгвальну освіту не йдеться

Спекуляції навколо мовного питання треба припиняти конструктивною співпрацею МОН з громадськими активістами

Лілія Гриневич: про білінгвальну освіту не йдеться

Автор: Лілія Гриневич, міністр освіти і науки

За час мого відрядження минулого тижня розгорівся скандал навколо статті 7 законопроекту “Про освіту”. У зв'язку з цим хочу наголосити, що одне з пріоритетних завдань МОН - розширити застосування української мови в системі освіти України.

Важливий факт: після проголошення Незалежності України в 1991 році лише 49% школярів навчалися українською мовою, у 2015–2016 роках – 89% вчаться українською. Динаміка очевидна.

На жаль, непорозуміння під час розмови між представниками МОН та громадськими активістами, однією з яких була Лариса Ніцой, спричинило створення міфів навколо законопроекту “Про освіту”, які потім почали поширюватися у ЗМІ, та суттєвого викривлення позиції МОН щодо мовного питання. Я повинна їх спростувати.

По-перше, поняття “білінгвіальної освіти” відсутнє в законопроекті “Про освіту”. Взагалі Юрій Кононенко згадав про цей термін в контекcті пілотного проекту, який має зовсім інший зміст, ніж було представлено в медіа. У його рамках в школах з мовою викладання нацменшин додаються предмети, що викладаються українською мовою. І, увага, цей проект спрямований саме на підвищення рівня володіння українською учнями в таких школах. Наразі в нас лише 3 такі школи (бо це лише пілотний проект). Але потреба його розвивати очевидна - Закарпаття, де відчутний відсоток шкіл з мовою навчання нацменшин, показує найгірші результати ЗНО з української.

По-друге, законопроект “Про освіту” забезпечує застосування державної мови у навчальних закладах в тому ж обсязі, що й за чинним законодавством. По суті, норми статті 7 законопроекту не відрізняються від норм чинного законодавства. І під час кількарічного обговорення цього законопроекту саме ця стаття не викликала зауважень експертів.

Крім того, в Законі про вищу освіту чітко обмежено використання будь-якої мови, крім державної. Зокрема, викладання іноземною може вестися лише в приватних навчальних закладах та філіях іноземних університетів.

По-третє, пункт 2 статті 7 законопроекту “Про освіту”, в якому йдеться про право представників нацменшин навчатися рідною мовою у державних та комунальних навчальних закладах, практично повністю ідентичний останньому абзацу статті 53 Конституції України.

Просто порівняйте. Ось останній абзац 53 статті Конституції:

“Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах”.

А ось пункт 2 статті 7 законопроекту “Про освіту”:

“Особам, які належать до національних меншин, гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних закладах освіти. Це право реалізується через мережу закладів освіти, класів (груп), що створюються відповідно до законодавства”.

Особисто я налаштована на конструктивну співпрацю з громадськими активістами. Ми не зможемо обмежити цю статтю лише гарантією вивчення мови нацменшин і повністю виключити пункт про “навчання рідною мовою”, адже це право, гарантоване Конституцією України.

Однак, ми можемо в законі розширити цю статтю. Розшифрувати, що навчання мовами нацменшин здійснюється лише в початковій школі, а починаючи, наприклад, з базової, ми починаємо розширювати спектр предметів, які викладаються українською.

Варіанти напрацювань у нас вже є, зараз головне - зустрітися з активістами і спільно опрацювати пропозиції до законопроекту, які ми подамо на розгляд профільного комітету. Лариса Ніцой, як мені повідомили, зараз перебуває закордоном.

Важливо. Я жорстко попередила колектив міністерства і окремих посадових осіб про неприпустимість грубого спілкування з будь-ким, хто звертається до МОН. У разі повторення - будуть висновки. І ми працюємо над зміною ганебної, але глибоко вкоріненої української бюрократичної практики, коли відповідь на запит дається, щоб пояснити, чому "не можливо", а не для того, щоб пояснити, що робиться, щоб було "можливо". Це нелегка, але вже інша історія.

Оригінал

Освіта.ua
18.10.2016

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
УЧИТЕЛЬ
Я пишу по русски так как не принадлежу титульной нации. Будучи ребенком учил русский язык и литературу как предмет. Потом ВУЗ - все на русском. Украина стала независимой! Я лично радовался искренне. Постепенно в национальных школах установился языковой баланс и наши дети вписываются нормально в украинское общество. Проблема "возникла" после тотального ЗНО по украинскому языку. А где анализ результатов по математике? А процент випускников зарегестрированных на физику? А что нашей Украине не нужны инженера, проектанты, грамотные юристы ... Давайте об этом дискутировать!
Олекса Позняк
Для УЧИТЕЛЬ: Да нормально у нас с языками, только есть люди которые создают волну вокруг русского языка:обижают нас, путлер введи войска.В Украине больше сотни нац меншин.Почему у них нет проблем? Болгары, гагаузы, евреи не орут на всех форумах что их обижают.У меня напротив - еврейская школа.Изучают украинский и иврит, танцуют любимый 7-40.Не нагнетайте: газеты, радио тв, книги - всё на русском и если украинский хочет хоть немного подняться тут же раша орёт что наших угнетают.Закрываем исскуственно созданную истерию и занимаемся прикладными науками
Коментувати
УЧИТЕЛЬ
Дошкольное и среднее образование ребенок должен получить на родном языке - это аксиома. Ясно, что необходимость знания государственного языка очевидна. Однако эта необходимость должна исходить от родителей, представителей нетитульной национальности. Насильное обучение неродным языком травмирует ребенка на всю жизнь. Это хорошо знают воспитанные и образованные украинцы. Мои дети закончили национальную школу, поступили в ВУЗ на бюджетные места, преподование - на украинском, закончили с отличием. Школьные предметы одинаково сложны на любом языке!
Олекса Позняк
Для УЧИТЕЛЬ: аксиому сам придумал?Вот сейчас турок, сирийцев миллионы нахлынуло -закроем немецкие школы -откроем сирийские.А миллионы украинцев в раше? Была в Москве одна библиотека и ту закрыли а директора судят.На весь крым было 4 украинские школы - все закрыли.Иди путлеру расскажи о аксиоме.
УЧИТЕЛЬ
Не надо путать мигрантов с коренными народами, тем более если это признано на уровне законов. В приграничных регионах Украины это реальность и нельзя прятать голову в песок. Это в первую очередь некоректно уважаемый Олекса Позняк.
Коментувати
Skeleton
Ницой? Эта та фашистка, которая устроила скандал в детской больнице из-за того, что нарисованные рыбки были подписаны на русском?
Ірина
Для Skeleton: Помиляєтесь! Лариса Ніцой - це українська письменниця, яка хоче, щоб українські діти в українській ДЕРЖАВНІЙ лікарні перебували в україномовному середовищі. В приватній лікарні, будь ласка, пишіть якою бажаєте мовою, в себе вдома спілкуйтесь, як захочете, але державна мова в державних установах повинна бути одна українська. Якщо Вас щось в цьому не влаштовує, ви можете змінити місце проживання.Ніхто плакати не буде.
Skeleton
Для Ірина: я украинец и это моя страна. Никуда я отсюда не уеду. Я останусь здесь и буду бороться за свои права с такими как ты, тварями.
Ірина
Для Skeleton Це я- УКРАЇНКА! Це МОЯ Україна! А тварина це той, хто в чужій для нього державі хоче насадити свої правила життя. Такі як ти тварини кричали про утиски "русскоязичныих" і закликали прийти Путіна. А такі як я віддавали свої гроші і збирали речі чоловікам, які йшли в АТО. Або вивчи мову і поважай звичаї країни, в якій живеш, або закрий рота і пиляй в свою Рассєю. Звертаюсь на ти, а не на ви, бо користуюсь правилом: "як крикнеш, так ы выдызветься"
Коментувати
Мила
Здравствуйте, мне кажется, что речь об украинском или русском языках это замкнутый круг, или "старые грабли". У Вас, что нет больше других проблем? В школах нет нормального отопления, лимиты устанавливают "рабские", т.е. все хорошее - детям. Школы нужно утеплять, окна менять, ремонты делать. Хватит надеяться на родительские деньги!!!!!! Школы - КОММУНАЛЬНАЯ собственность - ГОСУДАРСТВЕННАЯ!!!!!!!!!!!!!!!! Об этом нужно заботиться!!!!!!!!!!!!!!!!!! Школы построены все уже давно.......
Олекса Позняк
У моей знакомой в селе на Волыни есть только один русский да и тот узбек.Но этот узбек - директор школы.Всё село хором начиная с 1 класса учат русский который им вообще не нужен.Директор всесилен в школе и для учеников и для учителей. Моя внучка в киевской школе учит 2 часа украинского и 2 русского хотя все родители против.Но заинтересованы в этом директор и классовод.Директор потому что тяжело найти препода 2го иностранного языка, а классовод потому что потеряет 2 часа к ставке - английского читать не может.За два лишних часа она и родину продаст не то что мову.Выкручивают руки и заставляют выбирать русский.Поймите, я не против русского языка - на бытовом уровне мы все отлично владеем - а тонкости грамматики ни к чему - в МГУ поступать не будем.Уберите навч. план где 2 иностранных языка-дайте на один в 2 раза больше часов - выучить чужой язык за 2 часа в неделю нереально.Прекратите насильственную русификацию!!!!!В МОНе работают враги Украины.СБУ не спи!
Skeleton
Для Олекса Позняк: она русскоязычная (внучка)? Государственный знать, конечно, нужно, но и свой родной тоже знать необходимо. А то будет каша в голове и безграмотность. И не важно куда ты там поступать будешь. А русификация - это когда, например, украиноязычных заставляют переходить на русский. Так что в Украине сейчас есть только "украинизация". Нет смысла кричать о "ворогах", совок.
Олекса Позняк
Для Skeleton: Родители 30 детей пришли к директору и попросили не вводить русский язык.Директор в ответ: а где я вам учителя немецкого возьму? Учите русский.А на английский ещё 2 часа дать не имею права - такой план МОНа.Где ты тут увидел украинзацию совковая лопата?Но я работаю ещё в очень крутом лицее.Дипломаты и менеджеры высшего звена.Так они русский не изучают.Зачем изучать язык на котором все умеют говорить? И который не сдавать на ЗНО?Если бы моя внучка общалась на английском как на русском....Ну а если у кого скрепы в голове -выбрасывате всё и изучайте русский
Коментувати
Родион
Є більше десятка варіантів навчальних планів з різним співвідношенням годин української мови, іноземної та мови нацменшин. Школа самостійно повинна вибирати оптимальний варіант, враховуючи особливості народонаселення в тій чи іншій місцевості. А що маємо: школа (читай: директор) вибирає варіант з мовою нацменшин (російською), а в школі жодного представника цієї меншини. Політики тут ніякої нема, цілі меркантильні: треба ж дружину чи куму до півтори ставки довантажити.
Лина
А корона пани Гриневич не жмет? Мнение людей спросить не хочет? Или только "активисты" решают все?
Я
Для Лина: Так они уже давно ни с чьим мнением не считаются. Посмотрите, что наворотили в Умовах вступу до ВНЗ 2017!!! Разве этого мало????
Коментувати
Люблю українську
А, може, все-таки краще двомовна, а не білінгвальна?!!!
учителька
Для Люблю українську: Раніше була русифікація, а тепер - англофікація. А у рідній мові таких красивих слів, як білінгвальна немає
УЧИТЕЛЬ
Для Люблю українську: дошкільна та середня освіта - РІДНОЮ МОВОЮ!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!