Osvita.ua Блоги О. Співаковський: плюси і мінуси закону «Про освіту»
О. Співаковський: плюси і мінуси закону «Про освіту»

На засіданні експертної групи фракції БПП розглянули законопроекти про освіту і науку

О. Співаковський: плюси і мінуси закону «Про освіту»

Автор: Олександр Співаковський, народний депутат, перший заступник голови Комітету ВР з питань науки і освіти, член фракції БПП.

Вчора відбулось засідання експертної групи фракції БПП на якому розглядалась низка законопроектів, які сплановані до розгляду на цьому пленарному тижні, в тому числі закони, які регулюють правовідносини у освітній та науковій сфері.

Зокрема обговорювались проекти законів №№ 3312-д “Про працевлаштування випускників”, 4349 “Про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (щодо уточнення деяких положень) та 3491-д “Про освіту” .

За результатами обговорення законопроекти № 3312-д та № 4349 були підтримані одностайно.

Навколо ж проекту закону № 3491-д “Про освіту” розгорнулась конструктивна дискусія.

Під час свого виступу я наголосив, що цей проект Закону закріплює соціальні гарантії в освіті, демократичні правила управління і громадського контролю у сфері освіти, і в цілому відповідає проєвропейському курсу нашої держави. Він враховує інтереси основних стейкхолдерів освіти, закладає можливості для кращого зв'язку освіти з ринком праці, а також формує нові цінності і орієнтири освітньої політики.

Також мною було зазначено, що Комітетом з питань науки і освіти були отримані в цілому позитивні висновки на проект Закону «Про освіту» від НАН України, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства соціальної політики. У підготовці цього законопроекту взяло участь багато практиків освіти (керівники навчальних закладів, експерти, громадськість), які виражають суспільний запит на нове унормування відносин в цій сфері.

При цьому необхідно виділити слабкі та сильні сторони запропонованого законопроекту, а саме:

Сильні сторони:

1. Впровадження інклюзивної освіти

2. Визнання формальної, неформальної та інформальної освіти

3. Територіальна доступність повної загальної освіти, в тому числі опорних шкіл, створення освітніх округів

4. Профільна старша школа (у вигляді професійного або академічного ліцею)

5. Право навчальних закладів створювати освітні комплекси

6. Запровадження громадського контролю і нагляду в освіті всіх рівнів

7. Оновлення системи забезпечення якості відповідно до європейських вимог (створення окремого орган державної влади з контролю за якістю освіти, незалежних установі з оцінювання якості освіти)

8. Забезпечення відкритості і прозорості закладів освіти

9. Забезпечення державно-громадського управління закладами освіти, зокрема, у сфері повноважень батьківських об'єднань для роботи шкіл.

10. Впровадження системи освітніх і професійних кваліфікацій, створення Національного агентства кваліфікацій, яке буде здійснювати зв'язок освіти з професійним середовищем

11. Впровадження сертифікації педагогічних працівників з метою підвищення якості викладання

12. Унормовується дотримання академічної доброчесності

13. Закріплюються соціальні права і гарантії здобувачів освіти, а також педагогічних, науково-педагогічних працівників

14. Декларуються академічна та фінансова автономія закладів освіти.

Слабкі сторони та загрози:

1. Відсутній механізм фінансового забезпечення реформ, передбачених в цьому проекті.

Згідно Експертного висновку Міністерства освіти і науки України на реалізацію законопроекту необхідно передбачити додаткове фінансування у розмірі 36 млрд. грн у 2017 році та 66 млрд.грн у 2018 році. За розрахунками Міністерства фінансів України, для імплементації законопроекту потрібно 44,1 млрд.грн та 55,3 млрд.грн у 2017 та 2018 роках відповідно.

2. Проект Закону не передбачає механізмів вирішення проблеми міграції з регіонів України абітурієнтів та студентів, що може загрожувати катастрофічною нестачею трудових ресурсів вже в найближчому майбутньому.

3. Прийняття законопроекту вимагатиме розробки численних підзаконних актів та інших нормативних документів, що, цілком ймовірно, приведе до гальмування важливих змін.

4. Концепція 12-річної освіти та терміни для її впровадження, не є достатніми. На сьогодні випускники наших шкіл отримують достатньо знань для того, щоб вступати до вищих навчальних закладів не лише України, але й європейських країн, зокрема Польщі. Як приклад, проводиться масова агітаційна кампанія польських вишів не тільки серед студентів, але й вже серед школярів України. Для профілізації старшої школи цілком достатньо двох років з подальшим продовженням навчання у середніх спеціальних або вищих навчальних закладів. Ні навчально-методична, ні матеріальна база шкіл України поки що не готова до переходу на 12-річний термін навчання. Тому збільшення терміну навчання на один рік поки що не виглядає виваженим.

За результатами обговорення експертна група дійшла одностайного висновку щодо підтримання, в якості компромісу та розблокування подальшої роботи над ним, проекту Закону «Про освіту» (реєстр. № 3491-д) у першому читанні та суттєвого його доопрацювання під час підготовки до другого читання.

Оригінал

Освіта.ua
04.10.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
освітянин
Як завжди - слабка сторона - фінанси. В законі чітко потрібно прописати як нараховується і виходячи з чого заробітна плата вчителя, директора, заступника, наукового співробітника і т.д. Тільки тоді вчитель буде знати плюси і мінуси закону. Я завжди настоюю на тому, що основним напрямком реформи є і буде розмір кишені вчителя (це доказано високорозвиненими державами). Тільки заможний вчитель може бути незалежним і виконувати свої обовязки, не боячись свого нищівного становища в суспільстві.
мотря
Я НЕ РОЗУМІЮ - ЩО ІЗ ЗАКОНОПРОЕКТОМ №4477 ПРО ФІНАНСУВАННЯ АКАДЕМІЙ НАУК????????

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!