Ольга Деркачова: дикі танці на освітянській могилі

Освіту ми поховали глибоко і надійно ще тоді, коли надали вчителеві статусу почесного жебрака

Ольга Деркачова: дикі танці на освітянській могилі

Автор: Ольга Деркачова.

Можете закидати мене за цей блог камінням, але переконана, освіту ми поховали глибоко і надійно ще тоді, коли надали вчителеві статусу почесного жебрака і погнали торгувати китайським шматтям на базар та на заробітки підмітайлами і підтирачами закордонних дуп (послали, зрештою, не найгірших вчителів). Все. Після того, хто би що не міняв, не казав, не обіцяв, але статус вчителя вище від плінтуса так і не піднявся, а всі численні спроби форматування-переформатування освіти – то тільки надмогильні танці.

Освіта – то, мабуть, те, що найзручніше реформувати. Реформуєш собі, реформуєш, потім змінюється міністр з його командою – і ти вже ні за що не відповідаєш. А новий міністр починає свою реформу і за дії попередника, звісно ж, ніякої відповідальності не несе.  І реформується то все якось так уривками. То вища школа, то початкова школа. То пишуться підручники, то переписуються. Старі – погані, нових – нема. От, знаєте, плакала від розчулення, коли цитували підручник за перший клас (то я про сумнозвісну цитату про нуль). Так, складно, так, зайве. Але, шановні, а хто ж рекомендував той підручник, як і всі інші, для навчання у школах? Може, Міністерство енергетики?

Вчителі вже неодноразово скаржилися на неадекватність програми не лише початкової школи, але й середньої. Ці скарги постійно ігнорувалися. І тут раптом така небайдужість! Вчителів почули! Але чи почули насправді? І чомусь почули саме тоді, коли вони вже навчилися виживати в нелюдських умовах?

До речі, усе, що знає про програму початкової школи українець, – це те, що вона буде спрощена. І батьки тішаться, що от воно – щастя, адже бідні діти… Але батьки – то взагалі дивні створіння. Спочатку пхають дітей ледь не від народження на танці-співи-англійську-етику-музику-басейн-гімнастику, а потім виявляється, що писання прописів у першому класі – то річ складна і не для їхньої бідної дитинки. Немає у нас культу навчання, культу науки, культу освіти. Бо те, що дитина півночі товчеться з батьками в якомусь ресторані на святкуванні чийогось дня народження, – це нормально,  а посидіти за підручниками до 9-10-ї вечора – це жах і крайнє збочення.

Що ще винесли батьки із меседжів про освітні реформи, то це те, що вони мають право контролювати вчителів. Я не знаю… Для мене це щось на кшталт того, що я би контролювала хірурга, який би мені робив операцію. Які би розумні батьки не були, але будь-який адекватний вчитель краще за них знає, що і як повинно бути у нього на уроці.

Ще одне нововведення, якому тішаться батьки, – це відсутність виправлень червоною ручкою в учнівських зошитах. Червона ручка? Та ж це не найгірше зло. Діти бояться помилятися і отримують стрес, коли їм віддають зошит, що рясніє червоним? Та ну? А чи того вони бояться насправді? Чи не нашого гніву і безкомпромісності щодо того, що наша дитина не має права на помилки? Мені здається, що тренінги-лекції-семінари треба проводити не лише для вчителів, а й для батьків, аби пояснити їм елементарні норми поведінки у школі, а також втовкти у їхні голови, що успішне суспільство і успішна країна, частиною яких можуть стати їхні чада, залежать не від спрощень шкільних програм, а від праці, часто важкої – чи то фізичної, чи то розумової. Ми б не мали ні Івана Франка, ні Лесі Українки, ні Івана Пулюя, якби вони йшли шляхом спрощення.

Не подумайте, що я проти реформ. Тим більше, що ті, які запропоновані нам, непогані, але знаєте, як то у нас буває… Аби вчителів не засадили за одвічні звіти про те, як саме вони реформуються і чи реформуються взагалі. Та й реформа – це робота у групі, колективі. Чи є у нас у школах такі колективи, які би всі гуртом «лупали сю скалу»? Я не знаю.

Звісно, не може не розчулювати, що до спільноти, та й міністерства, нарешті за стільки років дійшло, що на педагогічні спеціальності вступають абітурієнти з найнижчими балами ЗНО. Але що з того? Як переконати дитину з високими балами, дитину розумну, талановиту, амбітну, що держава потребує її і саме її – молоду, ерудовану, сміливу вчительку у школі? Та й чи потребує насправді? Я поки що не бачу жодного свідчення чи доказу цього. І тут не лише про гроші йдеться, а й про ставлення до вчителя та його праці.

До речі, далі закриваються сільські малокомплектні школи. Неминуче скорочення вчителів. Щиро вірю, що хороший вчитель не залишиться поза школою. А ви?

Звісно, не може не розчулювати, що до спільноти нарешті дійшло, які ж випускники і з якими балами йдуть на вчителів, зокрема вчителів-початківців. Але далі що?

Що буде з реформою і її наслідками, побачимо тоді, коли цьогорічні першокласники закінчать одинадцятий (чи тоді вже дванадцятий) клас. Не раніше.

Хоча досвід підказує: хороший вчитель і так навчить, незважаючи на чи всупереч, а поганому жодні методичні рекомендації та реформи не допоможуть.

Оригінал опубліковано на сайті Галицький кореспондент.

Освіта.ua
22.08.2016

Популярні блоги
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи
І. Лікарчук: чиновники не уявляють життя без олімпіад Життя змінюється, формується абсолютно нова суспільна ментальність, а в батьків отих олімпіад – «скрєпи»
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Учитель
Потрібно не спрощувати програми до "нуля", а переглянути кількість навчальних предметів які викладаються в навчальному закладі. Наше Міністерство освіти доспрощувало програми що предмети самі по собі не інтересні для вивчення предмедів учнями. Програмами повинні займатись професіонали, а не ті що купили собі чиновницькі крісла і не працювали в шклі-лише відмивають на реформі "бабки"...
PatrioT
Якщо у новому законі залишити мінімальну наповнюваність 5 учнів. Багато шкіл можливо і не будуть закривати. А що далі? В учнів права великі, а права учителя ніхто навіть не хоче помічати. Ще молоді батьки виховані в стилі 90-х. Чим далі тим ваш виступ буде доповнюватися новими усними реченнями. Може час нагадати учням та їх батькам про те, що учитель теж людина і має свої права. І батькам треба подумати про власну відповідальність за виховання свої дітей. Де законодавство яке змусить батьків заплатити штраф за розбитку шибку та вульгарні вислови в адрес учителя. У кожній школі повинна існувати екстернатна форма в старших класах. І педрада повинна мати право за погану успішність та антисоціальну та ненормальну поведінку таких учнів переводити на таку форму навчання. Школа це не колонія. там повинні навчатися виховані учні.
PatrioT
Мабуть не всім прийдуть такі слова до душі. Але маю на увазі таку школу, яка забезпечить ефективний процес навчання та виховання. З середнім балом 3, 4 учню робити не має що в школі. Ці оцінки подаровані. І навіть якщо він буде вчитися екстернатом. Все одно його успішність ні впаде, а ні підніметься. Нехай йде працювати в супермаркет, чи будівництво. Можливо таким чином він краще виховається, ніж в умовах школи.
а своё мнение
Для PatrioT: ЧТО ЗНАЧИТ "подаренные оценки"? Люди, которые дарят оценки, они полностью БЕЗМОЗГЛЫЕ, что ли?
Stiv
Тов. "а своё мнение". А их заставляют дарить. Никто не хочет подавать в ра-но показатели 30% начального уровня 1-3. И даже 4 руководство и классных руководителей смущает. А вы осознаете, что 99 % учителей сейчас назвали "БЕЗМОЗГЛЫМИ"? Не красиво как-то.
Коментувати
а своё мнение
Директор, какой выход их патовой ситуации видите Вы? Это не игра. Это жизнь. И выход будет... Но. КАКОЙ? И второй вопрос. ЧТО конкретно делаете Вы, организовывая работу своего коллектива, тчобы в вашейшколе ситуациябыла НЕ патовой. Ведь и в этихусловиях подобное реально
Директор
Е-е-ех... "Програми не тільки початкової, але й середньої школи"??? Якби ж то! Програми з предметів доведені до пооооовного абсурду! Біологія - найперша, далі - фізика і хімія. Можна дитсадковій дитині на запитання "а звідки беруться діти"? абсолютно відверто і з чистою совістю викласти всі процеси в усіх подробицях: це абсолютно безпечно! Дитина зрозуміє (де там ще "запам’ятає"!) 0,5% сказаного: немає жодної ОСНОВИ для осмислення принаймні. Викладати біохімію і генетику в середній школі... Тії писаки хоча б вчили ці дисципліни в університетах? НА ОСНОВІ ЧОГО ДИТИНА ЦЕ ЗАСВОЇТЬ?! Те ж саме з фізикою - де математичні основи? Те ж саме з хімією, яка сама мала б бути "основою"! Не спрощувати програми? Не спрощувати підручники? У нас - ПАТ! З сьогоденними "оновленими" програмами і "інноваційними" підручниками дитина має з початкової шуоли ТІЛЬКИ "клято" вчитись "в поті чола" на мотиваційному рівні дипломника університету! Діти - ДІТИ, Карл?!! Чинуші будь що світле перетворюють в...
Лариса
Потрібно просто працювати. Читати багато. Цікавитися новинками з методики викладання, не закидати психологію. Відчувати й бачити те, чого не бачить більшість. Саме честь і гідність підіймали учителя завжди й в усьому. Нам слід покладатися тільки на самих себе. Адже нині кожен пересічний українець може закинути педагогу, котрий "плачеться", сакраментальну фразу: "А кому легко?" Тримаймо планку, досвідчені колеги! А молодь підтягнеться. А як же інакше?!
ЛЮДМИЛА
кОЛИ НА ПЕНСІЮ ПІДУТЬВЧИТЕЛІ З 39-40 РІЧНИМ СТАЖЕМ ,ХТО ПРИЙДЕ ІМ НА ЗАМІНУ З ТАКИМИ ЗАРПЛАТАМИ?мОЛОДІ ВЧИТЕЛІ НЕ БУДУТЬ ПРАЦЮВАТЬ ЗА ТАКІ ГРОШІ З ТЕПЕРІШНІМИ УЧНЯМИ ,ІХ БАТЬКАМИ І ВИМОГАМИ ДО ВЧИТЕЛЯ .
Олекса Позняк
Кремінь присвоїв з табачником 200 000 премії як "кращий учитель".Луценко не спи!!!!!
Вікторія  Давиденко
Підтримую цілком кожне слово. Але ви помітили, хто сидів поблизу міністра на колегії? Пан Кремінь. А пам`ятаєте, як він топтав учителів, коли був сам міністром? Чого ж було очікувати від нової реформи?
Олекса Позняк
Для Вікторія Давиденко: Кремінь розвалив освіту і знову у фаворі.Яке дибало таке і здибало.Отримаємо нову порцію знущань та принижень від цієї парочки.Профспілки просинайтесь.
психолог
Министр мечтает, наверное, о докторской диссертации
Коментувати
вiктор
Пiдписуюсь пiд кожним Вашим словом i думкою.З повагою вчитель чоловiчого роду,що в нас-велика рiдкiсть.
Вікторія Миколаївна
Спасибі величезне за відкритість, грунтовність думки!!!! Так думаю і я. І таких, як я тисячі. Ні! ВСІ! Точно - ВСІ!!! ЗАМУЧЕНІ РЕФОРМАМИ ВЧИТЕЛІ-ПОЧАТКІВЦІ, у яких із серця виривають дійсно любов і повагу до своєї праці. Безвідповідальність і експериментальна непідтвердженість усіх реформ, що проводять за державні кошти міністри овіти, викликає огиду! Чому я, як вчитель початкових класів, повинна ЩОРОКУ вчити талмуди НОРМАТИВІВ, РЕКОМЕНДАЦІЙ...тощо!!!????? Учити, плулатися, пояснювати незрозумілі постулати батькам, заохочувати.... за мізерні копійки, яких не вистачає купити нові босоніжки на Свято Першого дзвоника!!!!
Яна
Для Вікторія Миколаївна: Все так , але трошки не так. Ви думаєте про босоніжки вчителю, а в країні багато сімеймпросто недоїдає . І це реальність, і люди теж працюють і беруть кредити, щоб зібрати дитину до школи. А потім місяців 3-4 не можуть дозволити собі на роботі пообідати, бо відкладають гроші на погашення боргів. А потім в школі ще ремонти, книжки купити, бо нова програма, здати на харчування, на день вчителя і т.д. Всім тяжко , такий час і я не думаю, що вчителям найгірше.
Вікторія Миколаївна
Для Яна: Вважайте, звичайно, останню репліку іронією , що вказує на реалії нашого життя((( Вона не є конкретна і не може бути конкретною. Вона для іронічного узагальнення усього сказаного) Бо сумно.... дуже.....
Не байдужий
Для Яна: Знову ж таки винен вчитель, що батьки роблять ремонт в школі, де якісь діти з Марсу прийшли і пошкодили парти, стіни.... А, може переглянути своє ставлення до школи і виховувати своїх дітей за принципом "що я маю зробити, а що ні". І притензії за ремонт приміщень школи потрібно ставити владі і чиновникам, які зобов*язані робити, а не розкрадати. Не перекидайте свої обов*яки на вчителя. Він така ж людина, як і ВТИ !!!
Коментувати
оля башта
Все вірно! Яке право мають контролювати вчителів батьки, які , гуляючи з дітьми, при них же палять цигарки, п"ють алкоголь, лаються , а потім"школа винна, не навчили, не виховали"!! І переважно найбільше претензій мають батьки-колишні "трієчники"-"двійочники" Однозначно контроль ЗА БАТЬКАМИ потрібен!! З реальними ШТРАФАМИ за порушення прав дитини - неякісну шкідливу їжу, недотримання режиму дня, відсутність небюхідного фізвиховання. На це НЕ ПОТРІБНО багато коштів - лише бажання батьків. Ясно, що пити перед ТБ і лаяти когось на дивані легше.
Наталія
Все так правдиво, що хочеться підписатися під кожним словом автора...
Людмила Ракоч
Щира подяка автору за відкриту і чесну статтю. Таке враження, ніби Ольга Деркачова озвучила мої власні думки.
Мирослава
ДЯКУЮ! ДЯКУЮ! ДЯКУЮ ! за кожне слово!!!! Червона ручка -найбільше зло,яке викликає стрес.А можливо стресову ситуацію створюють батьки,реагуючи на невдачі дитини???А як виховувати стресостійкість,життєстійкість?? Навіть моя 22 річна донька і та питає мене:"Кого ми хочемо виховувати?"- теличне растєніє!
Степан
Так нам же в открытую говорят, что Украина нужна аграрной страной. Отсюда - и нынешние правила приема в вузы, и закрытие вузов, и профанация школы. Зачем же все это крепостному?
Педагог
В 250-тысячный город в этом году пришло АЖ три молодых учителя - так поднят престиж профессии!. А нужны: на начальную школу - аж кричит, на математику - аж стонет, на физику - аж попискивает! Предлагаю ввести еще контроль за родителями (к Вашим предложениям) - да, кстати, скоро придут и к ним в квартиры: чем кормишь дитё, о чем говоришь с ним, что читаешь с ним и пр. Пусть побудут в шкуре педагога. Причем спросят их обо всем этом отнюдь не специалисты, а так, сидящие в чиновничьих креслах "дядечки и тетечки" из ювенальной полиции. Тут они и столкнутся с государственной машиной - бумеранг к ним вернется. (Уж кто-кто, а учитель знает, что такое государственная машина).
Іванна
Клас!!! Повна правда, ОСОБЛИВО щодо батьків і їх ставлення до школи, вчителя і навчання!!! Молодець!!!
Наставник
Супер!!! Дякую за статтю! Якби ще ввести відповідальність батьків за виховання своїх дітей, а не давати їм право контролювати вчителя!
Елена Рудьман
хоч декілька слів правди!!! як ковток свіжого повітря! дякую автору. але сумніваюсь, щоб це почули функціонери від освіти. на жаль, вони вчителя не чують, слухають те, що їм вигідно чути, що підтримує їхні амбітні плани і задуми. за 25 років освіта в самостійній Україні забула, що таке стабільність, і кожен міністр зі своєю командою намагається довести, що не задарма хліб з маслом їсть. а школа в цей час намагається вижити наперекір усьому.
а своё мнение
Для Елена Рудьман: ))))))))))))))))))))))))), Вы слепа, глуха и..., что "слово правды как глоток свежего воздуха"?
Коментувати
Віктор
Треба навести порядок в країні і все стане на свої ммісця