Олена Панич: про вступну кампанію

Загалом у всіх цих наших реформах у сфері освіти катастрофічно не вистачає одного — поваги до людини

Олена Панич: про вступну кампанію

Автор: Олена Панич, кандидат історичних наук, Національний педагогічний університет ім. Драгоманова.

Зізнаюсь, у своїх міркуваннях про освіту я завжди відчуваю себе поза пануючим дискурсом. Це створює для мене неабиякі труднощі комунікації. Дуже важко очікувати, що люди всерйоз сприйматимуть пропозиції, які майже повністю перебувають за межами їхньої повсякденної практики.

От скажімо, я не розумію, чому прийомна кампанія до вищих навчальних закладів повинна організовуватися на рівні вищого керівництва Міністерства освіти. Зрозуміти це мені не дано від природи. Все виглядає таким чином, що міністри і заступники міністрів за гроші платників податків організовують якісь технічні речі, які цілком можна було б віддати на місця. На рівень самих університетів. Але це ж якби в нас була довіра до університетів.

А так, щороку для сотень тисяч громадян нашої країни прийомна кампанія перетворюється на напружений і емоційно виснажливий івент. Правила прийому стають все складнішими, скарг і клопотань все більше, а вирішення побутових недорозумінь і неполадок тягне величезні зусилля. Втім ця прикра обставина нікого не підштовхує до думки, що, можливо, треба рухатися в іншому напрямку, скажімо, взявши до уваги принцип субсидіарності. Якщо щось не працює так, як нам хотілось би, то який сенс виснажувати цим не лише себе, але й цілу країну?...

Також я не розумію, чому шлях до вирішення проблеми корупції в освіті бачиться виключно лише через посилення контролю і тиску на заклади освіти та їхніх працівників, а не через застосування економічно мотивуючих чинників. Чому принцип «гроші за студентом» впроваджується таким чином, що на практиці від цього втрачають і студенти, і навчальні заклади: перші затиснуті в рамки правил вибору спеціальностей, другі — від неспроможності подолати свою залежність від кількості бюджетних місць, які до них надходять.

Не розумію, скажімо, чому не зробити ЗНО більш user friendly і не надати право всім бажаючим складати його за власні кошти у зручний для них час, в тому числі більше, ніж один раз на рік. Всі аргументи, які мені висловлювали з приводу того, чому це неможливо зробити, об'єктивно не можу сприймати всерйоз. Здоров'я 200 тисяч дітей і можливість для них уникнути зайвих стресів, на мій погляд, набагато важливіші, ніж будь-які труднощі, які для цього треба подолати.

Загалом у всіх цих наших реформах у сфері освіти катастрофічно не вистачає одного — поваги до людини. До її часу, здоров'я, зацікавлень і прагнень, і до сплачених нею податків. Параноїдальне бажання запобігти зловживанням, зрештою, призводить до виснаження і вихолощення змісту будь-якої діяльності. Відтак наше «реформування» тягне все більше і більше суспільних ресурсів і практично нічого конструктивного не приносить. Принаймні нічого такого, що можна було б відчути вже зараз чи передбачити у майбутньому.

Оригінал

Освіта.ua
08.08.2016

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Svit Ucr
Для ПН. Відповідно до програм з математики в 6 та 11 класах декілька годин виділяється на статистику. Як на мене, це потрібно знати для загального розвитку, особливи в нашій державі, в якій ми і року не проводимо без виборів. Але вибірку я навела просто для прикладу. Інтеграл, первісна, логарифм - далеко не весь перелік понять, яким майбутній студент має оволодіти іще в школі (відповідно до програми). Шкільні програми та структура навчального року - це продукт діяльності міністерства освіти. А воно саме ж порушує їх. І вся Україна порушує. У мене старша донька була інструктором у себе в академії під час трьох ЗНО. Академію в ці дні (робочі) закривали. Закривали і школи, в яких проводилось ЗНО. Таких прикладів дуже багато. А зарплати то виплатили за ці дні всім працівникам. Іде розбазарювання державних коштів. ЗНО дуже потрібно, але потрібно вчитись на помилках і проводити його більш ефективно та організовано.
І така думка
За доброю половиною дописувачів Північна Корея плаче- могли б то задушили цих абітуріентів, зацькували б їх. Хочеться людям щоб усі тремтіли і боялися невідомо чого. Мабуть молоді люди (бо зно здавали), а таке відчуття, що з Совєцького минулого голос подають. Коли ми вже будемо просто поважати людину, розумну і не дуже; потім життя покаже хто на що здатний. Ця стаття як ковток свіжого повітря у нашому постсовєцькому просторі.
Молодець
Для І така думка: совершенно верно!
Коментувати
Виола
Очень хорошая статья.Трезвый взгляд на обучение.Если общество не строится на уважении к человеку,и на в верхних эшелонах царствует непроффесионализм,то получаются вот такие вот вступительные компании.
Петро
Я підтримую цю вступну кампанію. Той,хто проти неї, той лишився якоїсь власної вигоди. Подивіться на сайт КНУ Шевченка. Головний ВНЗ країни. Сьогодні 10 серпня. Студенти правники досі не мають списків рекомендованих, зарахованих в магістратуру. В приймальній комісії "нічого не знають", бо все вирішується черех декана, можливо ще когось. Приймальні комісії інших ВНЗ вже оприлюднили списки зарахованих. А в КНУ бюджетні міста не заповнені при майже 600 заяв на 97 місць.
Svit Ucr
Коли ви її вичитали? Первісна, статистика, теорія ймовірностей, об’єми геометричних тіл - це все теми другого півріччя. Ті, хто став студентом і не здавав математику, будуть вивчати, наприклад, статистику в біології, медицині. І в університеті їм не будуть пояснювати, що таке вибірка. Це вони знають зі школи (повинні знати). Ви точно знаєте, яка інформація є лишньою? Ніхто не може сказати, що, де і коли потрібно знати. Можна навчатись в медичному, а в результаті стати співаком чи дизайнером. Шкільний процес повинен бути нормальним. Я виступаю за те, щоб в одинадцятих класах програма вичитувалась до нового року, а потім діти готувались до ЗНО з учителями і кожен був присутнім на тому уроці, який йому потрібен. В цьому році в дні проведення ЗНО закривали великі школи, учні1 - 10 класів із радістю гуляли, але хіба це нормально? Для чого тоді програми, структура навчального року? Навчаання, атестат, відпочинок, зно, вступна компанія - це нормальний стан справ.
рп
Для Svit Ucr: а что в школе учат что такое выборка? что то новое. И не надо оно там точно. В медицине конечно полно статистики SPSS вообще для медиков изначально создавалась, но зачем это детям?
Anna
вообще учат что такое выборка ( в этом году закончила школу) В физмате мы выборку учили в 6 классе в общеобразовательных учат в 10-11.
рп
мы шли в мед, историю сдавали, химию и биологию. Но было бы совсем не плохо если бы выровняли возможности и вместо химии прошел бы бал по математике или истории. Это не честно, что в мед приходится сдавать 4 зно. хотя остальным достаточно 3., лишний стрес, затраты времени, сил, да и стредств. На остальных специальностях есть выбор география или язык например, история или англ. и т.д.
Коментувати
Вопрос.
"бачила власними очима як деякі учні якийсь час не можуть писати, бо у них тремтять руки." - ЧТО способны сделать взрослые,чтобы убрать страх молодых людей(выпускники - это взрослые молодые люди,но уж никак НЕ дети) перед ЗНО. ТО есть перед серьёзным испытанием.
Anna
Для Вопрос.: вот тут как раз и польза олимпиад против которых многие так выступают. Когда ты так 10 раз поволнуешся на олимпиадах то на 11 поймешь что волноваться не за чем. И на ЗНО все придут спокойными.
)))))))))00
Для Anna: сколько детей имею возможность проходить через олимпиады, детка?
Anna
у нас в школе все время просят, ну сходите на олимпиаду ну сходите. Немецкий, география, биология, химия и так далее по списку, учителя и рады отправить кого-то да никто не хочет(: Просто это + в сторону олимпиад, на этом сайте была статья по поводу олимпиад и очень многие говорили что их и вовсе нужно убрать, а мне вот олимпиады помогли и я не хотела бы чтобы их закрывали.
Коментувати
Svit Ucr
Для мама та вчитель. Я також вчитель, але звичайної загальноосвітньої школи. У мене 14 учнів здавали ЗНО з математики, з них п’ятеро здавали історію. А на економіста і на право якраз і потрібно було здавати ці два предмети. Я не проти ЗНО. Я проти такої організації. Наприклад, тим, хто вступав до медичних вузів не потрібні були ні історія, ні математика. А вони вимушені були тратити час на їх вивчення, а потім іще й вчити та здавати хімію та історію. Щодо вибору ВУЗів. Два роки тому моя донька вступала на спеціальність "технолог харчової промисловості". Пройшла на бюджет в біоресурсів та в харчовий. Обрали харчовий (зручніше добиратись). А якби в харчовий вступила на контракт, тог обрали б біоресурсів. У неї був вибір. А у цьогорічних випускників не було. "На всех уроках они сидели и делали тесты по тем предметам, какие нужно было сдавать, и мы, как учителя их не трогали, не забивали им головы лишней информацией." Мене дивує це признання. А якже програма навіть по тій же математиці?
---------
Для Svit Ucr: Вы в своём уме? Что значит "не надо тратить время на изучение"?-------------- Пусть и не учат.Имеют свои 3-4 балла и всё.
Anna
У нас всю программу учителя вычитали за 2-3 месяца до ЗНО чтобы потом нас не трогать ( да и трогать особо некого было, посещаемость ужасная, на уроках по 10 человек из 30)
_Summertime_Sadness_
Для Svit Ucr: выбор у в этом году был у всех. Выбор состоял в правильной расстановке приоритетов. Кто-то этим воспользовался с умом, кто-то нет. Но выбор был абсолютно у всех
Коментувати
Вчитель
Золоті слова людини, незашореної комуністичним минулим. На зно скільки разів бачила власними очима як деякі учні якийсь час не можуть писати, бо у них тремтять руки. У нашій школі кілька випускників не отримали цього року цілком заслужені медалі, бо не вистачило кілька балів. Готувалися працювали...перехвилювалися,звісно. А діти розумні і працьовиті! Одинадцять років сумлінно працювали... Діти різні. Зно,безумовно,потрібне у такій корумпованій країні як наша, але ,дійсно, можливо, хоча б без металошукачів. Це принизливо. Члени комісії мають слідкувати,щоб не списували. Дякую Пані Олені за статтю. Справді, потрібно поважати особистість.
Anna
Для Вчитель: в жизни еще много ответственных моментов будет. А как эти дети сессию в универе сдавать будут? а как собеседывание на работу проходить? там уже никому не будет интересно переволновались ли вы или у вас головка болела или собака умерла. Вы приходите и показываете на что способны - если же нет - скатертью дорожка. Это взрослые люди (17-18 лет) которые должны уметь справляться со своим волнением. + меня лично как участника зно металоискатель никак не оскорбил. У одного мальчика нашли телефон в кармане, он бы просто пошел с ним в туалет и там списал , или вы предлагаете проверяющим стоять в кабинке туалета чтобы никто не списал??
.........
Надеюсь, вы не учитель. Если да, то бедные дети. Сколько зла и ненависти.
_Summertime_Sadness_
Для Вчитель: потеряли медаль, как их жаль, медаль ведь показатель чего-то(нет) и так нужна в жизни(нет)
Коментувати
Yflsz
По правилах вступу мало би світитись,що абітурієнт рекомендований в інше місце(вуз.спеціальність) і зразу все видно.А тут уже закінчується набір на контракт, а нічого,крім бюджету(а в деяких вузах нема зараховано),навіть ті,що не здали оригінали є.Якщо спочатку пишуть(пр.)10 місць,а потім раптом-1.і то йде на контрактом на іншу спеціальність...Може задум десь глибоко і непоганий,але...Як на мене,ліцензований облік затверджує МОН,дайте% по спеціальності і мін.балів(тільки ж не рівняйте Київ і регіони).А крику було-половина буде вчитись на бюджеті,збільшили кількість бюдж.місць.Правда:написано(пр.)10(минулий рік-5),а залишилось-1. Недоопрацьовано,непрораховано.Може з часом,а теперішні діти? Зато економія бюдж.місць,грошей.
Наталія Ткаченко
Рекомендую почитати http://zaxid.net/news/showNews.do?minfin_proponuye_pozbaviti_stipendiy_mayzhe_vsih_studentiv&objectId=1400164
людина
Для Наталії Ткаченко: Я ж і стверджую, що сам процес зарахування на бюджет викликає низку запитань й потребує пристальної уваги громадськості та всебічного обговорення в ЗМІ. На жаль, для журналістів проблема вступної кампанії є неприбутковою, тому абітурієнти не мали доступу до усебічного тлумачення правил гри(зокрема, відсутність інформації про кількість пільгових місць на кожну спеціальність).
людина
Дорогі українці, перед тим, як хаяти ЗНО, згадайте, як легко було завалити абітурієнта на вступному іспиті в недалекому ще для нас минулому. А сьогодні ЗНО- це незалежність знаючої дитини від хабарників в системі освіти. Щодо "тупеньких", то їм стає все важче за окрему плату проштовхнутися на бюджетні місця.
Наталія Ткаченко
Для людина: А Ви подивіться на результати вступу в університет фіскальної служби на спеціальність "Право" (факультет: Факультет підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників податкової міліції). А ще, по-людські, спробуйте пояснити справедливість тим абітурієнтам, які не поступили на бюджет, але мають такий самий високий прохідний як і ті, хто пройшов на бюджет, але не подав оригінали документів.
Лєна
правила вступу були відомі абсолютно всім і, якщо дитина не розрахувала свої сили, то в наступному році є можливість перездати слабке ЗНО і спробувати ще. Раніше теж не всі поступали з першого разу і кількість місць для пільговиків була більше. Складання рейтингового списку теж є певною задачкою і до цього треба було ставитись серйозно.
Коментувати
людина
Як мама абітурієнта можу сказати, що організація вступної кампанії з моменту складання ЗНО й до моменту подання електронної заяви організована загалом добре. А сам процес зарахування на бюджетні місця викликає велике розчарування й певні сумніви щодо справедивого ставленнія до всіх абітурієнтів України.
_Summertime_Sadness_
Для людина: все баллы и зачисление открыты для каждого
Коментувати
Ксеня
Кампанія вступна була хороша, трохи треба було розібратися з правилами, але, якщо людина, яка претендує на вищу освіту, не може їх зрозуміти, то може, ну, його, той вуз. І це прекрасно, що було прибрано "человеческий фактор". Ваш вуз показав увесь "клас". Взяли аж 1 (!!!) фізика із 96.3 балів по ЗНО. Оскільки моя дитина вступала до КПІ, то я спочатку навіть цифру не зрозуміла, те ж і з математикою. Проте набрали на туризм, журналістику, право, якусь просто неймовірну кількість психологів, інженерів програмного забезпечення. Кому потрібен такий педвуз? Що тут педагогічного, крім заробітчанства? От для того вам і потрібне "ручне керування". А, помилки бувають, ніхто не застрахований, ще й досі з нетерпінням чекаємо вже офіційного підтвердження з вузу на папері (конверти ж здавали при подачі документів), хоча бачили себе в списках "на склі"
_Summertime_Sadness_
Для Ксеня: они 10 физиков набрали
Ксеня
Це на фіз-мат. вони набрали, а на "фізика та астрономія" - все той же аж 1 (!!!), отут треба запитати, куди йдуть наші податки, там внизу в коментах хтось розпинався
Ксеня
Хочу уточнити, що 96.3 - це на фіз-мат, а той 1 на фізику і астрономію здав на цілих 129,45 (треба бути об"єктивною)
Коментувати
Svit
В освітніх реформах не вистачає не тільки поваги до людини, а й простого людського ставлення до дітей. Я не говорю про любов до всіх. Це неможливо. Але думати про здоров’я, про психіку учнів потрібно. Таке враження, що всі, хто займається реформами освіти, не мають уявлення про те, що діти - це не машини, над якими можна проводити експерименти бескінечно (зламалась - замінили). Проведення ЗНО під час навчання згубно діє на наших дітей. Чому не можна закінчити спокійно навчання, вручити дітям атестати, дати можливість спокійно обдумати свої бажання, перспективи та можливості, здати ЗНО в червні, і в липні - серпні проводити зачислення у ВУЗи. Кому потрібна ця гонитва? Поспішиш - людей насмішиш. У мене дві доньки вступали у 2012 та у 2014. Як на мене, тоді було краще. Ми кожний день бачили картину вступу. І у нас була можливість обдумати, який ВУЗ краще вибрати. А випускники цього року не могли змінити свої приорітети, і це нівелювало їх свободу вибору. Порада: дослухайтесь до вчителів.
Мама и учитель
Для Svit: я с Вами не согласна. В этом году мой сын сдавал ЗНО, и я могу оценить вступительную кампании не просто как мама, но и как учитель. Уже ближе к марту никто из моих учеников не мог сосредоточиться на каких-либо предметах кроме Зношных. На всех уроках они сидели и делали тесты по тем предметам, какие нужно было сдавать, и мы, как учителя их не трогали, не забивали им головы лишней информацией. Ну зачем, скажите, ребёнку, который сдаёт математику и физику, распыляться на химию и биологию, ведь мозг может принять и удержать только какое- то количество информации. Не понимаю, почему вы о ВУЗах начали думать только в конце года, почти все мои ученики знали, куда будут поступать ещё в 10-м классе. На мой взгляд, такое расписание экзаменов было оптимальным и оправданным. Мой сын даже возмущался, что так сильно по времени были растянуты первый и второй блоки экзаменов: хотелось уже по-скорее сдать их и расслабиться.
Наталія Ткаченко
Ви вважаєте оптимальним розкладом ЗНО для тих хто здавав і математику, і історію, коли математика - 11 травня, історія - 13 травня? У ВНЗ, наприклад, між екзаменами встановлена норма - 3 дні. Це добре, що Ваші діти визначилися зі вступом у 10 класі. АЛЕ правила вступної кампанії змінювалися після її початку, невже Ви цього не помітили? З приводу "зачем, скажите, ребёнку, который сдаёт математику и физику, распыляться на химию и биологию" розповім Вам історію. Одна моя знайому, яка не розпилялася на біологію, вступила у ВНЗ, закінчила ВНЗ, вийшла заміж і народила дитину, а зараз серйозно розповідає, що новонароджена дитина бачить не так як звичайні дорослі люди, а перегорнутою картинкою. Я уявляю, що вона подумає, якщо у дитини група крові не співпаде з групою батьків, бо "пробєли" знань з біології явно є. Тому робіть правильні висновки, якщо Ви мама і вчитель.
Лєна
математика і історія здавались на вибір, більшість дітей не розпилювались на протилежні напрямки. Мій син рік готувався на додаткових курсах (не в інституті) і до моменту здачі ЗНО йому вже було однаково, у який день який екзамен здавати. Розумію, що бла-бла про любов до дітей - це дуже конструктивно, але раніше діти здавали екзамени в школі, потім в інститутах, тобто по декілька разів один чи більше предмет і розклад екзаменів інститути між собою не узгоджували... Я задоволена напрямком руху реформ і сподіваюсь, що цьогорічні помилки будуть виправлені в майбутньому. І ще: думаю, що випадки корупції мали таки місце, але будуть виявлені завдяки скаргам. Сподіваюсь, ми ніколи не повернемось до сліпого вступу за хабарі.
Коментувати
Лариса
Да,Елена ,вы абсолютно правы,поступление в университет превратилось в какой-то нездоровый драйв,все заброшено и забыто на целый год есть только страшное слово ЗНО.Им пугают детей все,кому не лень,особенно стараются учителя в школе,хотя 90% из них подготовкой к нему не занимаются. В сентябре озвучивается предложение не жалеть денег на репетиторов.И пошло-поехало,до самого лета.А в этом году все закончилось апофеозом идиотизма,самая звериная вступительная компания за все время моих наблюдений.Бюджетные места,которые просто сгорают на глазах не прошедших на них,нелепая ситуация в КПИ,сам электрон вступ,который не работал 3 дня.У нас в образовании главенствует некомпетентность,причём на самом высоком уровне,от этого все проблемы.Неужели так сложно было провести элементарное тестирование новой системы и продумать на несколько шагов вперед,а не как всегда"якось буде".
122
Для Лариса: В КПИ сказали, что такая нелепая ситуация с перекидкой детей с факультета на факультет, куда абитуриент очень не хочет, наблюдается во всех вузах Украины ( в НКУ тоже).
Roman
Не у всіх, лише в тих, куди "занадто розумна програма" наставила рекомендацій бюджетників більше, ніж можна прийняти на цю спеціальність всього (т.з. ліцензійний обсяг). От вони і викручуються, як тільки можуть, щоб ці місця у них залишилися, бо інакше міністерство їх відбирає. Хоч законність такого перерозподілу і під питанням.
Коментувати
Светлана Иванова
Пані Олено, Ви дуже далеко від вступної кампанії, яка цього року є неабияким досягненням. От якраз в вашій статті чується байдужість до звичайної дитини, що закінчила школу, до справедливості ( а ЗНО - це одна з небагатьох справедливостей в нашому суспільстві). Я зі своїми учнями пережила багато вступних кампаній. Але вступ 2016 був найлегшим і найсправедливішим, електронний вступ - встановлення пріоритетів є дуже корисним для дітей, бо це змушує їх думати про перспективи, аналізувати свої здібності, свої можливості, усвідомлювати відповідальність за своє життя. Цого року відбулося реальне запобігання зловживанням, а головне - запрацював принцип конкуренції між ВНЗ. Мене більше дивує "параноїдальне" бажання знецінювати будь-що позитивне, зроблене в освіті.
Roman
Для Светлана Иванова: З одного боку, не можу з Вами не погодитися - певні позитивні моменти у нововведеннях справді є. Проте, особисто мене дивує "параноїдальне" небажання деяких вчителів за малими позитивними змінами не помічати величезних проблем (а, скоріше, робити вигляд, що їх в принципі немає) на догоду вищому керівництву (?). Як на вашу думку, внесення досить кардинальних змін у "правила гри" за тиждень до початку вступної кампанії - це нормально? Чи те, що у міністерстві й по сьогодні немає жодної людини, яка детально розуміла б, яким чином розподілялися рекомендації? Ну, принаймні, у мене склалося таке враження після перегляду двох роликів на сайті МОНУ з пані Совсун у головній ролі. (Перший ролик, правда, стерли протягом кількох хвилин після розміщення, оскільки там був повний брєд.) А зміна назви "позаконкурсний вступ" на "вступ за квотами", якщо принципово (ну, крім переліку пільг) нічого не змінилося, і гучні заяви "позаконкурсного немає"? Оце справедливість?
_Summertime_Sadness_
Для Roman: ПК сильно отличается от квот. ПК заняло бы места бюджетников, а из-за широкого конкурса, это было очень большое количество мест в слабых ВУЗах. А квоты никак не трогают бюджетные места и широкий конкурс
Roman
Для _Summertime_Sadness_: Ви неуважно читали правила прийому і неуважно відслідковували роботу того автомата, який розподіляв рекомендації. Це було не дуже добре видно через те, що реальну кількість бюджетних місць і, відповідно, реальну кількість "місць за квотами" ніде не було опубліковано у вигляді таблиці. Реальну - це ту, яку врешті отримали вузи. Якщо Ви проаналізуєте подані до міністерства навчальними закладами т.з. "максимальні обсяги" місць держзамовлення, то Ви побачите, що частину цих місць (до 10 % але не менше 1 місця) виділяли під "квоту". І рекомендації автоматом виставлялися в першу чергу тим, хто проходив за "квотою", а вже потім тим, хто йшов за основним конкурсом. Від практики позаконкурсного зарахування минулих років "квоти" відрізняються лише кількісно - зменшенням верхньої межі відсотка виділених місць (до 10% замість до 25% у минулі роки), звуженням категорій пільговиків, які могли на них претендувати. Якісно ж - це той самий позаконкурсний вступ + піар міністра
Коментувати
Вадим Мендерецкий
Вперше за останні 10 років почув мудрі слова про вступну компанію..... Скрізь у країні йде децентралізація ... а в освіті бажають всіх ощасливити комуняцькими колгоспними підходами..... Чому за мої кошти платника податків мають організовуватись щорічні розпили коштів на якесь допотопне, відкинуте всією світовою цивілізацією ЗНО?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!