В. Бєлий: сценарії підготовки вчителів для нової школи

Як може розвиватися підготовка вчителів: трирічний ліцей (2028 рік) та альтернатива (2018 рік)

В. Бєлий: сценарії підготовки вчителів для нової школи

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

ПРОЕКТНІ ПЛАНИ 

Ми вже відслідковували лінію можливого негативного сценарію для формування трирічної профільної освіти старшокласників за умови першого набору до новоякісного 10-го класу не раніше 2028 року.

Головним гальмом буде те, що до моменту набору у десяті класи трирічних нових ліцеїв виключно за результатами ЗНО для випускників 9-х класів, саме це ЗНО-9 буде не більше ніж його компрометацією. 

Відштовхуючись саме від цієї позиції є важливим прослідкувати за тим, як може розвиватися ситуація у сегменті підготовки педагогічний кадрів для НОВОЇ ШКОЛИ. Остання за проектом має складатися власне з початкової школи (1 – 4 класи), гімназії (5 – 9 класи) та академічних та професійних ліцеїв/коледжів.

Зрозуміло, що поступово до класів української гімназії (основна школа у теперішньому вжитку) будуть приходити вчителі, підготовлені за новими програмами вищої педагогічної та універсально-університетської освіти. Здавалось би, що кращого й не придумати, … АЛЕ є одна ТАКА надважлива річ як педагогічна практика у реаліях освіти старшокласників за програмами поглибленого вивчення профільних дисциплін. От, її то у нових випускників ВНЗ з учнями нових ліцеїв і НЕ БУДЕ!

Справа у тім, що специфіка основної школи (5 – 9 класи) і специфіка академічного/професійного ліцею, хай якими б оновленими кожна з них не були, - це ДВІ ВЕЛИКІ РІЗНИЦІ. 

Вчитель нового покоління, який матиме лише досвід, хай і нової гімназії, (нагадую, - це 5 – 9 класи з базовими основами лише початків наук) не може автоматично гарантувати успішної роботи у старших класах за програмами поглибленого вивчення профільних дисциплін без певного періоду такої практичної роботи. Без набивання «синців» на початку кар’єри професіоналів своєї справи у масових вимірах не буває.

ВІРОГІДНІ НАСЛІДКИ

За десятиліття від теперішнього моменту до 2028 року піде на пенсію більшість теперішніх профі високої кваліфікації, котрі з часів новітньої України працюють здебільшого у старших класах за програмами поглибленого вивчення наукоємних, і не тільки, дисциплін. 
Чи прийде замість них нова когорта не менш висококваліфікованих випускників університетів, здатна успішно відкрити нову еру в українській освіті – профільний трирічний цикл нової 12-річки? Ой, якби так, … АЛЕ без практики не буває дійсно високоякісного професіонала. Не мова про практику, яку «проходять» студенти-випускники. До того ж, нагадую, у сегменті 9-річки мають шліфуватися освітні компетенції зовсім іншого змісту та рівня ніж ті, що передбачаються для старшого циклу.

Відтак знову скоріше за все станеться так, що наші євроскептики отримають до рук ще один старий «козир»: «І для всього цього неподобства (низька якість освітньої підготовки, бо лишимося старих кваліфікованих кадрів, а нових для новоякісної ліцейської специфіки ще не матимемо) потрібно додавати 12-й рік навчання?»

Як вже було раніше нова хвиля заміщень у владі використає обіцянки про відміну рішення «паперєдніков», їх знову підтримають якби виважені представники очікувань суспільства на «справжні зміни». Коло замкнеться і українська освіта так і лишатиметься з прокремлівською моделлю початкової школи розтягнутої на 11-ть років, тобто з моделлю освіти, котра всіх здобувачів освіти сприймає виключно як школярів ОДНОГО закладу.

АЛЬТЕРНАТИВА             

Вона у тім, щоб «приготувати шампанське» і ризикнути поєднавши вже у 2018 році ЗНО для 9-х класів з принципово новим набором учнів до 10-х класів як виключно до трирічних академічних/професійних ліцеїв та коледжів. У такому випадку автоматично спрацює перехідний механізм «естафети» високого кадрового потенціалу від теперішніх вчителів вищої категорії, що працюють за програмами поглибленого вивчення окремих предметів до того нового ядра молодих вчителів, що будуть здатні її прийняти на гідному рівні.

Ми знаємо, що як раніше, так і тепер багатьом не до вподоби запровадження, наприклад, ЗНО. Попри спротив, а воно не тільки вистояло та втрималося, а й розвивається. І все завдяки масовій підтримці населення.

Так і з впровадженням профільних трирічних ліцеїв: як тільки випускники 9-х класів та їхні батьки побачать, що у нових ліцеях вже з 2018 року започатковуються нові навчальні плани (максимум 8-10 предметів замість 21-го), будьте певні – нікого З НИХ не треба буде агітувати чи переконувати - на ТАКІ ліцеї очікуватиме БУМ та МАСОВА народна підтримка не менша ніж маємо щодо ЗНО. Народ не настільки сліпий, щоб не бачити як від впровадження профілів бажаних для старшого віку залежить і якість освіти, і подальший особистісний успіх молодої людини.

Оригінал

Освіта.ua
11.07.2016

Популярні блоги
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи
Д. Ламза: учитель має залишати негаразди за парканом школи Потрібно залишати негатив за порогом школи, а дітям нести і сіяти добре, розумне, вічне
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віктор
Переходити до 12 річної профільної середньої освіти треба вже з 2018 р. Інакше буде пізно.
Viktoria Vdovenko
Для того, щоб підготувати висококваліфікованого вчителя для нової школи, необхідно, щоб до педвишів вступали "сильні" абітурієнти. Наразі маємо протилежну картину: в учителі йдуть ті випускники шкіл, які мають невисокі бали та не можуть вступити в інші виші. Без підняття престижу професії вчителя, його матеріального добробуту будь-які реформи будуть імітацією!
Голосzнарода
Для Viktoria Vdovenko: А якже сучасні вчителі, в яких по 10-20 років стажу, чому вони не можуть давати якісну освіту, а лише оцінки в журналах малювати за красиві очі чи за хабарі?
да не за красивые глаза они рисуют.
Для Голосzнарода: они рисуют лишь от страха.Того липкого невидимого,но огромадного С Т Р А Х А, который гнёт их дОнизу.И лишь сверху этот страх дано убрать.Да вот это "сверху" никак не решится на действия((.Почему лишь сверху?Админы не будут грузить учителя за то,что родители(чиновники,"благодийники"...)грузят самих админов,зав... и другие смотрящие не будут грузить админов за то, что их грузят родители(чиновники,"благодийники"...). Самих зав и сдругих смотрящих не будут грузить более крутые смотрящие...и так матрёшечкой.Понитно ли излагаю,Голос?
Viktoria Vdovenko
Для Голосzнарода: Часто вчителі малюють оцінки, бо на них тисне керівництво: "Поставте Васі 10 балів, бо в нього тато крутий, прийде в школу і влаштує..." Сучасний учитель - безправний, батьки приїздять до школи на Лексусах напітпитку і "виховують" учителів. А вчитель на роботу пішки йде, у рваних чоботях...
Коментувати
Голосzнарода
Професійно-технічний ліцей має навчати професії, а не давати шкільну освіту.
Владимир Белый
Для Голосzнарода: Саме так, щоб після робіт у сегменті сервісу та виробництва не треба було переробляти "результати" тих "робіт", але без мінімуму загальної та деякої дотичної до професій профільної освіти старшого програмного сегменту ніде у світі не обходиться. Звісно, що й не йде мова про підготовку до вступу до ВНЗ за рахунок занять у розкладі. На те можливі факультативи для декого з числа не просто бажаючих, ай здатних до того, вищого, рівня. Зрозуміло, якщо він, вищий рівень, не є профанацією як здебільшого у нас зараз.
Коментувати
Ольга
Всі колись були молодими спеціалістами. Знання молодих спеціалістів не гірші, ніж у старих кадрів, а досвіду набудуть. Це не проблема. Стаття двояка вийшла: то ЗНО після 9 класу не сприйметься, то всі захочуть раптом ВЧИТИСЯ в трирічному ліцеї... Вічні українські крайнощі, але природа є природа...і життя є життя, не всі учні будуть геніями через 12 років. Будуть і такі учні, як і тепер, як і колись:не у всіх людей єдина цінність знання. На щастя, для частини людства праця теж приносить задоволення, особливо, коли достойно за неї платять.
Альбина
Для Ольга: Ольга, золотые слова! Особенно о достойной оплате труда.
Владимир Белый
Щоб "золотые слова о достойной оплате труда" дійшли й до оплати праці працівників базового рівня в інтелектуальному її сегменті потрібна, у першу чергу, порядно організована вища освіта (без оцінок за хабарі та блат, без псевдодисертацій і т.п.), з якої і тільки з якої формується державна еліта. Вища освіта не стане порядною без потужного конкурентного ареалу абітурієнтів до ВНЗ, який, у свою чергу, у нас так і не з"явиться без того, на чому тримається БАЗИС освіти у цивілізованому світі - потужний "середній клас" старшокласників, тобто профільний сегмент загальної середньої освіти. Останнє, до речі, неможливо зробити лише тим, що відкрити "профільні" старші класи у масовій школі, що з 1-го по 11-й клас, тобто в одній будівлі, з одним на другий та третій ступінь навчання педагогічним рядовим та керівним складом. Більше того, з управліннями/відділами освіти, що керують закладами І, ІІ та третього ступеню це також зробити не можливо, бо у їхніх очах "ліцеї руйнують їм "їхні" школи.
правда
для Володимира Бєлого: ЗНО після 9 класу не сприймуть, по-перше, ті, що постійно беруть хабарі за вступ у коледжі (особливо медичні,а вони уже з вересня збирають мзду на наступний рік), а по-друге, ті, що за хабарі намагатимуться вступити. Уся Україна знає , що переважна більшість так і робить, і тільки ви не знаєте. А може, ви теж там пасетеся потрошку? Думаю, що питання риторичне.
Коментувати