Ігор Лікарчук: якби я був Міністром освіти

Кілька шляхів виходу з підручникової кризи: перше - кошти на підручники розподілити між школами

Ігор Лікарчук: якби я був Міністром освіти

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

У радянські часи в багатьох тодішніх популярних виданнях була рубрика "Якби я був директором..." У ній радянські громадяни, котрі хотіли себе на хвилинку відчути начальничком, фантазували на предмет того, що потрібно зробити. Зрозуміло, що до тих фантазій не прислуховувалися, їхніх авторів часто вважали диваками, але народу подобалося... Я також вирішив погратися в гру "Якби я був Міністром освіти" і запропонувати кілька шляхів виходу з підручникової кризи. Вони, на мою думку, є такими:

1) всі бюджетні кошти на придбання підручників розподілити пропорційно між загальноосвітніми закладами. Упевнений, що кожен директор краще знає, які підручники для його школи потрібно купувати, а які ні. Дехто боїться масових зловживань, що можуть виникнути. А їх до сьогодні не було?

2) видання підручників - комерційний проект. Тому ним мають займатися фахівці, а не чиновники чи педагоги. Цю справу потрібно забрати від ІМЗО та передати новоствореному "Видавничому освітянському дому". Його можна створити без додаткових бюджетних видатків, реорганізувавши існуючі в системі МОН деякі ДП;

3) не поєднувати в одній установі підготовку підручника, його видання й експертизу. Експертиза майбутнього підручника має здійснюватися незалежними кваліфікованими штатними експертами. А для цього потрібно мати в Україні Інститут освітньої експертизи. Його можна створити без додаткових бюджетних видатків шляхом реорганізації безплідного Інституту освітньої аналітики;

4) МОН має видавати лише гриф, котрий засвідчуватиме, що конкретна книга є підручником. Решта - справа видавництв і шкіл. Одні видають, інші - купують. Все-таки, за якість освіти відповідають останні.

Ось такі пропозиції. Зрозуміло, що я не міністр. Ніколи не хотів і не хочу ним стати. Але як людина, котра не є байдужою до проблем освіти, свідомо граю в гру "Якби я був міністром...". Запрошую й інших. Діючий Міністр Лілія Гриневич до думок не байдужих прислуховується. Це такий маленький комплімент. Заслужений.

Оригінал

Освіта.ua
01.06.2016

Популярні блоги
Віра Коткова: враження від навчання у 5 класі НУШ Враження батьків від цьогорічного навчання дитини у 5 класі Нової української школи
І. Лікарчук: що насправді цікавить учителів і директорів Про що педагоги хотіли би прочитати в листах і наказах напередодні 2023/24 навчального року
О. Мірошниченко: батьки не вороги освітянам Для батьків проблеми освітньої системи не є найголовнішою справою у житті
В. Онацький: які предмети зникнуть з розкладу шкіл? Кожен намагається знайти рецепт лікування освіти, хоча до школи мав дотик, лише будучи школярем
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
pasufik
Тому і "з*їли п. Квіта, бо був занадто принциповий і не зручний освітянській мафії. Хіба не можна мати одне- два державних видавництва і друкувати підручники для всієї України? Можна, але що тоді заробить приватний сектор на який працює МОН? А постійні зміни підручників, це що, не прояв кормпованості чиновників? Так і живемо, хто сильніший той і гнобить слабшого.
Богдан
Шановні, а навіщо в бідній державі за бюджетні гроші купувати підручники? Більшість учнів починаючи з 7 класу не читають підручників. Батьки, якщо хочуть, нехай купують підручники, а на наступний рік продадуть іншим учням. Якщо є учні з насправді бідних сімей, то школа через райдержадміністрацію може закупити декілька комплектів. Аналогічна ситуація з сніданками. Більшість дітей в містах не хочуть цього їсти. Якщо є потреба, то годувати бідних. Інші, якщо хочуть, хай платять.
Олекса Позняк
Для Богдан: для того щоб підручники не передавлись наступному поколінню МОНовська мафія регулярно перекидає розділи з одного класу в іншій.Нові підручники ідуть в макулатуру Ліля друкує собі в кишеню отримуюючи
Леонід
Як не прикро та факти підтверджують "комерційність" МОН. Додатковий аргумент лист Міністерства освіти і науки України від 23.05.2016 № 1/9-255 “Про закупівлю бов’язкової ділової документації для загальноосвітніх навчальних закладів». На початок червня немає навчальних планів на 2015/2016, а МОН займається "важливою справою "що і у кого купляти школам"
Коментувати
Инна Боева
Створити нові затишні крісла? А чому ж, шановні, вчителі не можуть створювати підручники??? От доки іх будуть робити люди, що в очі дітей не бачили, доти безлад і буде.
Вчитель математики
Для Инна Боева: Ви дурню написали. Кращи підручники з математики написали шкільны вчителі ,а саме Істер, і колектив Мерзляк,Полянський,Якір. Всі четверо - шкільні вчителі
Коментувати
совесть
"Якби я був Полтавським соцьким, багато б ДЕЧОГО зробив..." Щодо реорганізацій Лікарчук мастак. Але це його карма... Головна проблема з підручниками якраз криється у ВИКОРИСТАННІ БЮДЖЕТНИХ коштів (сотен міліонів грн.) КОМЕРЦІЙНИМИ СТРУКТУРАМИ!!! І все... Пані Міністр, НАСТАВ ЧАС приймати рішення САМОСТІЙНО!
так
Для совесть: она НЕспособна на подобное - принимать решения самостоятельно. Неужели до сих пор неясно?
Коментувати
ТАРАС
ТА ВИ ОБОЄ ВЖЕ ЩОСЬ ПІД СОБОЮ ВТРАТИЛИ ЧИ ВТРАЧАЄТЕ!!! Ви тут тарабаните, а міністр на різних заходах щодня. ПРАЦЮВАТИ ТРЕБА ТЕПЕР І ТОДІ БУЛО!!!