Олена Панич: конкуренція як передумова корупції

"Конкурсні засади" в освіті, не створюють нових освітніх благ, а обмежують доступ до тих благ, які є

Олена Панич: конкуренція як передумова корупції

Автор: Олена Панич, кандидат історичних наук, Національний педагогічний університет ім. Драгоманова.

Скільки б не говорили про переваги конкуренції в освіті, але треба пам'ятати, що така конкуренція великою мірою є причиною корупції. Якщо доступ до благ штучно обмежується, попит на них сильно зростає. Задовольнити його в таких умовах можна лише корупційними методами. Що більші ставки, то дорожче коштує. Адміністративне обмеження доступу до освіти - це стовідсоткова гарантія посилення корупційних механізмів. 

Тому всім, хто дбає про конкуренцію у вищій освіті і хоче закривати "зайві" навчальні заклади, скорочувати кількість бюджетних місць для абітурієнтів і таке інше, слід все-таки подумати про альтернативи для тих, хто через це не отримає доступу до вищої освіти. Такі обмеження не повинні викликати ситуацію депривації.

Великою мірою проблема конкуренції стосується і шкільної освіти. Останнім часом школи прагнуть стати "елітними" і брати "кращих" дітей. Створюють такі собі змагання чи то для дітей, чи для їхніх батьків.

Звичайно, з "кращими" працювати легше і приємніше. Але чи дійсно виграє суспільство від цього? Насправді ні. Штучне відокремлення "кращих" від "гірших", призводить до ізоляції, сегрегації різних груп дітей. "Гірші" при цьому мають всі передумови, щоб відчувати себе занедбаними, а світ - несправедливим. А "кращі" рано чи пізно відчують, що до них ставляться утилітарно і цінують в них не особистість, а показники, які вони мають давати школі. У обох випадках діти ростуть з дещо викривленим поглядом на світ і обмеженим потенціалом до подальшої адаптації в ньому.

Такого роду селекція деструктивно впливає і на розвиток педагогічної школи, тому що педагоги, психологи звикають думати, що є діти, з якими варто працювати, а є ті - ким можна і знехтувати, бо "все одно з них нічого не буде". Відтак вчителі шукають не нові методи і підходи до навчання, але дітей, які можуть бути продуктивними і за старих методів. Це може стати причиною серйозної професійної деградації.

На мій скромний погляд, ми лише тоді зможемо якісно навчити "кращих", коли знайдемо способи робити успішними "гірших". 

Що найважливіше, коли ми свідомо обираємо "конкурсні засади" в освіті, ми не створюємо нових освітніх благ, ми лише обмежуємо доступ до тих благ, які є. Сам по собі цей спосіб заохочення конкуренції не стимулює зростання знань чи освітніх технологій, а лише позбавляє ресурсів якусь частину людей. 

Суспільство відкритого доступу мусить турбуватися про те, щоб доступ до благ був так чи інакше забезпечений для всіх. Свідоме обмеження такого доступу, та ще й адміністративно-командними важелями, призводить до того, що люди замість створення нових благ, направляють свої сили на подолання цих обмежень, а також почуття несправедливості, яке при цьому виникає.

Оригінал

Освіта.ua
22.04.2016

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Голосу о Сталине
я не знаю,как там шутят у геев,но то,что Сталин,вернее сперва Ленин(читал его тексты?),заставилл людддей вести себя так,как заставил-это да.То есть да,они изменили всех(вот гда"менятся все или никто"),кто сумел.КТо не сумел,не захотел,тех просто уничтожили.В принципе это происходит и сегодня,но не ак явственно.И да,люди вынимают из себя то,чо помогает им жить,ездить по мИру,брать деньги за то,что должно бы быть бесплатным...----------Мысль,конечно,хорошая:"Изменяемся все".Значит так-концепция изменений это: ничего не делатьбесплатно.Консультация-за деньги.Идея - за деньги(как там у блокера:"они ушли вперёд и теперь продают свои идеи").Урок - за деньги.То есть мысль хороша - все массово уходим из государственных школ, поскольку жить на предлагаемую олигархамимплатят плату невозможно, а работаь с детками немотивированными неинтересно.Куда уходим?Туда,где платят.В тренеры - не спортивные,в торговлю,в банковую систему.И в няньки
тина
Все почему-то забывают, что школа - это не только учебное, но и ВОСПИТАТЕЛЬНОЕ заведение. Образованный, но не воспитанный чиновник, человек без принципов погубит и себя и страну. Думать нужно о воспитании детей, а не о себе и своем престиже в профессии, для этого меньше искать натасканных детей и натаскивать, а больше трудиться над собой, учиться не врать о своих результатах.
совесть
Для тина: Последние 25 лет в школе как-то тихо воспитательную функцию смяли (дерибан страны; недовоспитанные, недоученные живут и икорку жуют. Часть доученных и воспитанных, вовремя примкнувших к дерибанщикам, рассказывают о своем нелегком и праведном успехе... А воспитанные и умные, вот учителя, к примеру, "ноют" о том, что благодаря субсидии на газ и эл.энергию денег хватает лишь на хлеб). Этот ЗАВОРОТ МОЗГА у детей случается еще в средней школе... Так зачем Учиться! Это так тяжело! Как будем Воспитывать? Будь честным, помогай слабым, не воруй, соблюдай законы... И будешь ЛУЗЕРОМ! Как учителя...
воспитательную функцию
Для совесть: невозможно смять. Детей воспитывает ОБЩЕНИЕ.С кем общаются,такие и получаются.Общались с лицемерами-лицемерами выросли.Вроде как НЕЛЬЗЯ,но можно.Врать нельзя,но на контрольной(экзамене) можно. Взятки давать нельзя,но деньги нести в школу можно(даже нужно,поскольку не принесёт - будут проблемы).Воровать нельзя, но чужим пользоваться - можно,и даже нужно.ЭТО воспитание/Вроде равенство, но тот,кто наворовал больше - живёт лучше...
совесть
Для воспитательную функцию: В Вашем голосе столько понимания, толерантности и всепрощения к воспитанным сегодняшним ОБЩЕНИЕМ, что всплывает лишь мысль о невозможности что-либо изменить... А надо. И можно. Только больно кому-то будет. Очень больно! А иначе - ложь порождает еще большую ложь... Да и мозги логически мыслящему человеку, как и желудок голодному не отключишь... Так что либо ВСЕ меняются, либо НИКТО! И от скорости принятия этого тезиса зависит наше будущее. А отнюдь не от изменения содержания образования или сертификации учителя (это будет лишь следствие ИЗМЕНЕНИЯ ПРАВИЛ ОБЩЕЖИТИЯ)...
Коментувати
Голосу ---я не "хочу сказать". Я ГОВОРЮ
,что в условиях сегодня украинские дети растут и развиваются В РАЗНЫХ УСЛОВИЯХ,поскольку они НЕ имеют возможности развиватся в РАВНЫХ условиях.Мы ушли из союза,когда подобное было максимально возможно.Больше этого НЕ будет по крайней мере лет сто. А вот поступление в ВУЗ - это уже НЕ дети.Неужели Вы,взрослый,умный человек,считаете выпускников детьми?(Это я могу некоторых так называть,поскольку... но - лишь некоторых)И,опять таки - это НЕ конкуренция. Это определени возможностей мозга для дальнейшей работы.Всего лишь. Хотите назвать подобное конкуренцией? Рано. Вот когда они поступят, отучатся, вот тогда они смогут конкурироваь для того,чтобы найти более комфортное место для работы, или для жизни,или для...Но если Вы,другой-третий будете называть это именно так,то и дети,и само общество будут считать, что уже в 6летнем возрасте ДЕТИ начинают конкурировать между собой. Не думаю,что нам с Вами в таком обществе будет комфортно...
Голосzнарода
Для Голосу ---я не "хочу сказать". Я ГОВОРЮ: Очевидно, що Вам дуже комфортно в існуючому суспільстві, де справедлива конкуренція повністю підмінена корупцією. Я не до кінця розумію Ваш вислів про те, що діти шестилітнього віку мають конкурувати між собою - якщо говорити про вступ до елітних шкіл, то так завжди було, відбирали тих, хто краще проявляв свої здібності, і це нормальне явище.
расскажите мне больше
Для Голосzнарода: об "элитных школах".Это куда же отбирали 6 леток по их способностям? В музыкальные-художественные школы республиканские школы? Но это специфический дар. А стремление отбирать 6 леток в обычную школу,названную "элитной" появилось в новом времени.И Именно ЭТО порождает коррупцию и ненормальность мамаш,стремящихся получить на выходе... Да,а кстати,ЧТО они желают получить? .Справедливая конкуренция среди детей 6-летнего возраста?Ну-ну.Жаль - я не могу Вас видеть...
Голосzнарода
Для расскажите мне больше: Und що? Якщо дирекція школи корумпована і вимагає від батьків взятки за вступ дитини до кращого класу, то хіба це настільки масове явище в суспільстві?
Коментувати
Голосу
конкуренція в освіті можлива лише за умови досягнення певного віку між тими,хто прийматиме участь у ній. Не можна ставити в умови конкуренції малих дітей.То невігластво.Ба,то злочин. Злочин перед суспільством, на який сьогодні йдуть певні кола людей. Конкуреція можлива лише тоді,коли дітям дали можливість рости та розвиватися в рівних умовах допевного віку. Конкуренція? Конкуренція серед дітей можлива ЛИШЕ у спортивних змаганнях. А о розподіл по напрямках діяльності - ТАК.Саме через відсутність конкуренції,а з метою якісного використання наявного потенціалу.++++++++++"гірший" та "кращий" у відношенні до людини, а особливо до дитини, не має ані звучати, ані матися на увазі. Над цим варто подумати
Голосzнарода
Для Голосу: Невже Ви хочете сказати, що діти в сучасній українській школі не мають можливості рости та розвиватися у рівних умовах?При вступі у вуз діти, або вже дорослі особистості, мають чесно конкурувати за державні місця, а потім мають чесно конкурувати за робочі місця, і це вигідно, в першу чергу, і закладам освіти, і підприємствам, бо, отримуючи більш інтелектуальнорозвинутого студента, заклад отримує можливість розвинути з нього визначного практика чи теоретика в тій чи іншій галузі знань. А підприємство, отримавши кращого фахівця, отримує шанс розширювати своє виробництво, розвиватися та багатіти. Це природний та логічноздоровий спосіб розвитку економічної системи, інший, прийнятий, що візьмемо на державне того студента, чиї батьки дань заплатять, чи взагалі інваліда, а потім на підприємтсво візьмемо того працівника,якийкупитьцеробочемісце,- ак це впливає напряму на результати економічної діяльності,насумузарплатнітапенсій.Чимгіршепрацюєпідприємство,тимменшізарплативоноплатить.
Коментувати
Голосzнарода
Чесна, справедлива конкуренція за здобуття благ і освіти існує для того, щоб гірший почав навчатися, розвивати свої якості, щоб досягнути рівня кращого. Якщо ж гіршому просто так гарантоване тепле містечко, то він нічого не буде робити, щоб досягати вищого рівня. І навпаки, краща дитина зрівняна із гіршою, поставлена на один рівень з тим, хто значно слабший, почне деградувати і не стане творити науково-технічний прогрес, бо буде бачити, що нічого не отримує від того, що важко навчається, творить, і має ті ж блага, що і дитина, яка нічого не робить і не хоче робити. Тому відмова від конкуренції, це радше не дискримінація, яка веде до приниження одних і звеличення інших, а звичайна одна невігластву та лінощам.
Владимир Белый
Тому-то відповідальні лідери найвищого рівня "зі шкіри лізуть", а роблять все і більше (державним коштом), щоб ВСІ школярі початкової та основної ланки (1 - 9 класи) попри будь-які відмінності (соціальні та особистісні) пройшли через однаково ГАРНИЙ освітній процес. А далі, ні не конкуренція, не блокування доступу, але й не безвідповідальна, тобто без особистісної відповідності, профанація рівності всіх до "всього". Просто далі - рівні умови для продовження посильного, а не лише бажаного і обов"язково по-справжньому відповідного стандарту вимог ЗДОБУТТЯ освіти у старшому профільному сегменті загальної середньої освіти, і далі на цій профільній базі - її дорослого професійного варіанту. Так успішно діють системи освіти у сотнях тих країн світу, ВВП яких є достатнім щоб жити не з позичок, а власним сталим розвитком. Невже ми й далі будемо вигадувати собі "хитрий" велосипед іншої "освіти" і ходити по світу у пошуку позик, які може й не потрібно буде віддавати?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!