Тарас Добко: про зміни у керівництві МОН

Академічній спільноті, пощастило і зі Сергієм Квітом, і з Лілією Гриневич, якій треба надати підтримку

Тарас Добко: про зміни у керівництві МОН

Автор: Тарас Добко.

Кілька думок навздогін змінам у керівництві Міністерства освіти і науки.

1) Сергій Квіт. Розпочата глибока реформа системи вищої освіти. І тут важлива не тільки законотворча діяльність і створення нової правової оболонки, а й речі менш "намацальні", але від того не менш значущі - ціннісні моменти. Квіт чи не першим поділився повноваженнями з академічною спільнотою і створив важливий прецедент способу виконання влади як служіння. Це вдарило по ньому рикошетом у вигляді історії з НАЗЯВО. Але побічний ефект, який більше на совісті академічної спільноти, ніж Квіта, не вплинув на загальну настанову - не сковувати людей та інституції, а давати їм свободу дії, не зв'язувати, а розв'язувати. Лише вільні люди і автономні інституції спроможні на саморефлексію, творчість, зміни і ріст. Тут є за що подякувати Сергієві Квіту.

2) Лілія Гриневич. Величезний позитив у тому, що більше уваги отримає середня освіта, яка потребує істотного реформування. Якщо би переді мною поставили вибір, що я можу дати тільки одну єдину пораду новому міністру, вона би звучала так. Багато подорожуйте і зустрічайтеся з людьми на місцях. Шукайте точки зросту на всіх рівнях освіти і їх підтримуйте, надихайте. Вони є! Є багато людей, які готові на зміни, але вони повинні знати і відчувати, що Ви їх підтримаєте, коли їм доведеться долати опір закостенілого та інертного середовища. Розповідайте про цих людей та їхні ініціативи, створіть хвилю громадської підтримки навколо них. Займіться “євангелізацією” освітянської спільноти, а всю бюрократію залиште добрим і ефективним заступникам. Нова Україна відбудеться, якщо зміниться спосіб мислення людей і культура суспільної взаємодії. Цього не станеться без швидких змін в освітньому середовищі. Адже “коли сліпий веде сліпого, то обидва впадуть у яму”.

3) Три напутні поради по вищій освіті. По-перше, потрібно швидко провести притомну реформу державного фінансування освіти і науки. Система продовжуватиме свій інерційний рух дуже довго, якщо вона на своїй шкірі не відчує, що відсутність змін чи опір реформам дорого для неї коштуватиме. Якість коштує дорого! І якість повинна належно винагороджуватися! Чинний механізм розподілу державного фінансування не стимулює ні якості, ні прозорості, ні справедливості. Реформа у цій сфері повинна, як мінімум, створити конкурентне середовище серед вишів, які мали би змагатися за якість, і, як максимум, стимулювати точки зростання і прориву, появу гедлайнерів та їхньої мережі, які самим своїм існуванням і способом дії встановлять здорові правила гри у системі вищої освіти. По-друге, всіма силами (принаймні, морально) слід підтримати постання незалежних осередків якісних освітніх послуг, які творять дійову альтернативу “традиційній” системі. Нове вино треба наливати у нові міхи. Завдяки цим якісним альтернативам, підвищиться конкуренція на ринку вищої освіти і молоді люди матимуть можливість вибору між різними якісними пропозиціями. І тоді “традиційна” система почне змінюватися. Прикладами є платформа “Прометеус”, різні незалежні провайдери освітніх послуг на зразок Lviv IT School, сучасні альтернативні осередки післядипломної освіти для вчителів на зразок «Про.Світ», нові програми лідерства на зразок Українська академія лідерства, тощо.

І, нарешті, проблема зловживання академічною доброчесністю. Тут не уникнути питання Тертуліана «Що спільного між Атенами і Єрусалимом?!» Тут має запанувати zero-sum game. Потрібна потужна кампанія чи навіть рух “За чесний університет!” Навіть в умовах недосконалого законодавства, потрібно утруднити життя плагіаторам, щоб перед тим як вдаватися до порушень академічної етики, людина добре подумала, через яке чистилище їй доведеться пройти.

4) Нам, академічній спільноті, пощастило і зі Сергієм Квітом, і з Лілією Гриневич. Треба надати новій команді міністерства всю можливу підтримку для продовження і завершення реформ. Не будьмо байдужими!

Оригінал

Освіта.ua
18.04.2016

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!