Osvita.ua Блоги Олег Охредько: кримські діти мають дуже постаратися
Олег Охредько: кримські діти мають дуже постаратися

На сайті МОН з’явилися «Сім кроків для отримання українського атестату та вступу до ВНЗ»

Олег Охредько: кримські діти мають дуже постаратися

Автор: Олег Охредько, експерт, аналітик Центру громадянської освіти «Альменда».

Сім кроків … назад або кримські діти повинні дуже постаратися!

Нещодавно Верховна Рада України прийняла Закон №3832 «Про внесення змін до статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (щодо забезпечення права на здобуття освіти). Проте прочитати текст самого Закону неможливо, на сайті ВРУ тільки законопроект, а на пленарному засіданні вносилися зміни (з голосу), які не завжди були коректними. А зміни можуть відбутися радикальні, але МОН продовжує пропонує шлях для кримчан з окупованих територій (інтерв’ю на ГР Інни Совсун 21.03.2016 р.).

Розглянемо уважно ці пропозиції.

10 березня 2016 року на сайті Міністерства освіти і науки з’явилися анонсовані ще у лютому «Сім кроків для отримання українського атестату та вступу до ВНЗ України у 2016 році». Те, що вони в основному для громадян з окупованих або неконтрольованих територій, зрозуміло з того, що інформація розташована у розділі «Для жителів Донбасу та Криму» та з додатковою назвою «Дорожня карта для випускників із зони АТО і АР Криму». Дані «Сім кроків…» були підготовлені Українським центром оцінювання якості освіти (УЦОЯО), Міністерством освіти і науки України (МОН) та фондом «Відкрита політика». Дата розміщення (або створення) вказана у назві файлу «10.03.16-buklet-300.jpg».

З самого початку радує, що державні установи удосконалюють свої наробки. Минулого року МОН пропонувало «Шість кроків». Якщо так і далі піде, то мабуть наступного року буде вже вісім, а далі й дев’ять кроків.

Також не можливо залишити поза увагою і оперативність освітянських чиновників. Реєстрація на ЗНО розпочалася 1 лютого, а завершилася 4 березня, а давно анонсовані «Сім кроків» з’явилися тільки 10 березня. Хоча і є додаткова можливість на реєстрацію (з 19 березня по 20 травня), але, як кажуть, все повинно бути вчасно.

З самого початку «Семи кроків» починається плутанина. В першому ж кроці «1. Оберіть школу» пропонується обрати заклад, де «…Ви будете вчитися екстерном (дистанційно)…». Так екстерном чи дистанційно? В освітянському полі існує багато форм отримання освіти. Серед них є як дистанційна освіта, так і екстернат. Це два різних шляхи, що і обумовлено міністерськими папірцями – Положенням про дистанційну освіту та Положенням про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах. В чому ж різниця? Відповідно документів МОН дистанційне навчання - це «…індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій», а от екстернат – це «…одна з форм здобуття повної загальної середньої освітищо передбачає самостійне опанування екстерном програмового матеріалу в обсязі, для отримання документа про відповідний рівень освіти (табель, свідоцтво, атестат)». Тобто дистанційне навчання передбачає постійний супровід учня, а екстернат – тільки здачу річного оцінювання. Навіть організація самого процесу передбачає, що дистанційне навчання відбувається на протязі року, а екстернат – тільки наприкінці навчального року. Учень, який навчається за дистанційною формою, повинен опанувати програму на протязі біля 1000 годин на рік. А для екстернів держава виділяє аж 3 години з кожного предмету, це 54 години на рік. Окрім того, прийом на дистанційне навчання завершується до початку другого семестру, до 1 січня.

Далі випускникам пропонується обрати будь-яку школу, проте  рекомендують конкретні навчальні заклади, список яких знаходиться на сайті МОН. Для чого надається цей список, так і не відомо. Запропонований список з’явився ще минулого року, а в цьому році відбулись певні зміни – був доданий список шкіл для дистанційної освіти та змінена кількість шкіл для екстернів. Так, в минулому році в Новотроїцькому районі Херсонської області було запропоновано 19 шкіл, а в цьому році залишилось тільки 3 навчальні заклади. Чим ці школи відрізняються від інших шкіл району невідомо, адже ні додаткового фінансування, ні спеціального навчання педагогів не відбувалось.

В цьому ж пункті виявляється, що «Окремо для випускників із Автономної Республіки Крим та міста Севастополь рекомендованим навчальним закладом є «Міжнародна українська школа». Чому кримчан виділили в окрему групу знов таки невідомо. Проте відомо, що в цьому навчальному році МУШ прийняли для дистанційного навчання біля 200 кримчан і припинила прийом.

В другому кроці «2. Напишіть заяву» пропонується надіслати «…заяву в електронному вигляді (або письмово)». При чому в цьому кроці забули вказати, що для зарахування на екстернат потрібно надати ще «документ про наявний рівень освіти», тобто випускнику необхідно надати Свідоцтво про базову освіту. Для всіх учнів 9 класів 2014 року українська держава виготовила свідоцтва і їх потрібно тільки отримати. Проте, це знов таки складана бюрократична процедура, яка триває не один день.

В наступному абзаці червоним кольором виділено «Звертаємо увагу!» і повідомляється, що «…термін подачі заяв продовжено до 20 травня 2016 р.». От тільки листом № 1/9-436 від 14 вересня 2015 року «Щодо продовження здобуття загальної середньої освіти особами, які проживають на тимчасово окупованій території України» МОН заявило, що рішення про зарахування екстернів може прийматися «без обмеження терміну подачі заяв».

Крок три «3. Зареєструйтесь на ЗНО» вийшов зовсім нелогічним. Це відбулося в зв’язку з автоматичним перенесенням інформації з сайту УЦОЯО, а саме «3. Підготуйте необхідні для реєстрації документи та матеріали:» та додаванням невеликої інформації, яка повністю змінила все. Отже, зареєструватися на ЗНО таким чином, як пропонують «Сім кроків» неможливо. В третьому кроці відбулося поєднання різних речей – підготовка документів для реєстрації та отримання Реєстраційної карти.

А сама реєстрація пропонується у четвертому кроці, хоча він має трохи іншу форму (навіть немає окремої назви), а назва «4. Сформуйте комплект реєстраційних документів та подайте…» і є скопійованою інформацією з сайту УЦОЯО. Найцікавіше те, що документи пропонують надіслати до 4 березня, хоча самі «Сім кроків» з’явилися 10 березня.

Окрім того, в четвертому кроці розповідається про можливість подати документи пізніше (і ЗНО відповідно складати у додаткові терміни). І знов таки укладачі просто скопіювали інформацію, навіть не потурбувавшись зробити невелике роз’яснення, що підтверджуючим документом є «копія сторінки(ок) паспорта громадянина України (особи, яка реєструється, або одного з батьків (опікунів)), де вказано відомості про реєстрацію місця проживання, – для особи з неконтрольованої території».

П’ятий крок зовсім простий «5. Складіть ДПА». Тут інформується про те, що необхідно скласти ДПА (Державну Підсумкову Атестацію) з іноземної мови. І все. Потрібно особисто приїхати і здати. От тільки забули згадати, що відповідно Положення про екстернат випускник повинен подати «документ про наявний рівень освіти», а відповідно багатьох листів МОН – жоден документ про освіту з окупованої території не визнається. Таким чином за Положенням про екстернат «У разі відсутності документа про наявний  рівень освіти навчальний заклад, де організовано екстернат, самостійно визначає освітній рівень екстерна». Що це означає? А те, що випускнику-екстерну потрібно підтвердити рівень знань з УСІХ предметів, окрім тих, які він здасть у вигляді ДПА/ЗНО. А це біля 15 (П’ЯТНАДЦЯТИ) предметів.

Шостий крок «6. Пройдіть ЗНО». Ну, тут зовсім просто. Необхідно приїхати та здати ЗНО. При чому 2 предмети (українська мова та історія України або математика) враховуються і як ДПА. Для випускників з тимчасово окупованого Криму потрібно декілька разів проїхати «кордон» між окупованим Кримом та Україною, враховуючи можливі затримки. Також потрібно пам’ятати, якщо у учня немає українського паспорта, то його повинні супроводжувати або двоє батьків або один з них із нотаріально завіреним дозволом від другого батька (при чому визнається тільки дозвіл, завірений українським нотаріусом).

І нарешті сьомий крок «7. Вступайте до ВНЗ». Потрібно подати документи та пройти конкурсний відбір. Можливо кримські випускники спробують скористатися преференціями, які їм надала українська держава (Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» в Ст.7 п.12 абзаці 3 держава гарантує вступ до вузу, от тільки державні структури на чолі із Кабінетом Міністрів України ігнорує цей пункт).

На останнє, мабуть це буде восьмий крок. А саме подання документів до вузу. Для зарахування потрібно подати військовий квиток або приписне свідоцтво. Питання, де їх будуть отримувати громадяни України, які проживають в тимчасово окупованому Криму, залишається відкритим.

Підсумовуючи потрібно зазначити, що «Сім кроків для отримання українського атестату та вступу до ВНЗ України у 2016 році» є гарною імітацією бурхливої діяльності державних органів. За два роки освітні чиновники так і не спромоглися створити дієву систему для надання можливості юнакам та дівчатам з окупованого Криму отримати відповідну українську освіту.

Освіта.ua
22.03.2016


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Капаліка
А чому тут дивуватись, ще один приклад як МОНУ пише папірці. 99,9% документів МОНУ такі в більшій або меншій мірі. Решту 0,1% залишу на частку прес-релізів та звітів перед КМУ. Розганяти треба ту кодлу, від міністра до практиканта-стажиста (в тому числі і в установах МОНУ за межами проспекту Перемоги,10).

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!