Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: освіта без начальника
Віктор Громовий: освіта без начальника

Перезаснування органів управління освітою як шлях до освіти без начальника

Віктор Громовий: освіта без начальника

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Найглибша криза, яка є в освіті, це криза управління цією сферою. Будь-які реформи не можливі без ліквідації ієрархічної структури управління освітою, переходу від неефективного зовнішнього управління навчальними закладами до школобазованого менеджменту.

Якщо ми справді хочемо щось змінити, замість існуючих зараз бюрократичних «контор», мають з’явитись принципово нові управлінські структури. У них мають працювати не чиновники, а топ-менеджери нової формації. Не обов’язково ці люди мають бути генераторами нових ідей, але вони неодмінно мають бути поцінувачами цих ідей, фасилітаторами якісних змін, організаторами руху «маленьким кроками до великої мети»…

Є два варіанти «перезаснування» органів управління освітою.

Перший варіант, давайте його умовно назвемо — голландський. Якщо в Амстердамі є чотири школи, які розвивають педагогіку Монтессорі, вони створюють відповідну Асоціацію шкіл Монтессорі, яка і здійснює управління цими навчальними закладами.

Другий варіант «перезаснування» — грузинський. Якщо традиційні управління освіти не піддаються трансформації, їх слід просто ліквідувати. Ті ж функції, які вони здійснювали, в такому випадку передаються на рівень навчального закладу. Гроші автоматично йдуть за дитиною завдяки освітнім ваучерам та за ідеями (гранти), директора призначає рада школи тощо.

Упродовж останніх десятиліть у абсолютній більшості країн світу практичним наслідком реалізації цього принципу став відхід від ідеї централізму як основоположного принципу управління системою освіти. Наслідком цього стала зміна ролі бюрократичної надбудови та утвердження свободи в управлінні (і відповідальності за результативність роботи) на рівні школи. Тепер школи в будь-якій демократичній країні вже не є надлишково керованими організаціями, вони мають можливість сповна скористатись головним ресурсом для успішного саморозвитку — ресурсом свободи.

Якщо ми справді хочемо рухатись до європейських стандартів управління гуманітарною сферою, роль бюрократичної надбудови в освіті має бути зведена до необхідного мінімуму (до організації матеріально-технічного забезпечення роботи закладів освіти та до захисту свободи всіх учасників освітнього процесу). Управління освіти будь-якого рівня має опанувати незвичну роль «великого спостерігача», який уміє вимірювати «температуру реформ», уміє підсилювати та координувати ті чи інші процеси в освітній сфері.

В Дорожній карті реформ ми записали як чи не найголовніше завдання: «Реформування системи управління освітою (ліквідація зайвих ланок в структурі управління освітою, функціональної та інформаційної надлишковості, проведення дебюрократизації, розвиток громадсько-державного партнерства в управлянні шкільною освітою, створення можливостей для розвитку школи як автономної юридичної особи)».

Мова йде про два напрямки змін:

І. Ліквідацію управлінь освіти і створення замість них (у разі потреби) департаментів (відділів) сервісного забезпечення роботи навчальних закладів.

Місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування створюються не «органи управління освітою», а сервісні центри із матеріально-технічного забезпечення роботи закладів освіти.

Департамент сервісного забезпечення роботи навчальних закладів матиме три функції:

  1. Консультативну (керівник школи чи вчитель зможе за потреби скористатись послугами кваліфікованого юриста, економіста чи фінансиста).
  2. Аналітичну (облік дітей, збір статистичної інформації тощо).
  3. Фінансово-господарчу (забезпечуватиме за згодою навчальних закладів обслуговування приміщень, харчування тощо). Цю третю функцію можуть виконувати і приватні компанії.

Тобто освітою ці структури не «керуватимуть», контроль не здійснюватимуть (цю функцію візьмуть на себе регіональні органи державної інспекції). Лише сервісні функції! Звітування перед навчальними закладами про виконання цих функцій.

Здав директор в червні ключі від школи у департамент сервісного забезпечення, зробив замовлення, напередодні 1 вересня приймає школу. Так робить його колега в якісь Швейцарії і так має бути в нас.

ІІ. Передачу функцій «органів управління освітою» на операційний рівень, тобто на рівень навчального закладу (функції підбору та призначення кадрів, затвердження штатних розкладів, тарифікації тощо), на рівень регіональних органів державної інспекції чи незалежних агенцій з оцінювання якості освіти (вони здійснюватимуть функцію контролю), на рівень місцевих асоціацій вчителів та керівників шкіл, недержавних центрів професійного розвитку педагогічного персоналу тощо (вони здійснюватимуть функцію методичного супроводу).

Можна йти на компроміси, наприклад щодо тривалості навчання на тій чи іншій ступені, а от щодо бюрократичної вертикалі, компромісу бути не може. Це той випадок, коли потрібна «шокова терапія», бо тільки так можна прийти до освіти без начальника, освіти без наказів, освіти без пустопорожніх нарад, освіти без конкурсоманії, освіти без хабарів, освіти без страху…

Якщо не буде ліквідована бюрократична вертикаль в освіті, ні про який перехід від неефективного зовнішнього управляння навчальними закладами до школобазованого менеджменту мова не йтиме. Забемхане вчительство і затуркані директори шкіл не стануть силами змін, а, навпаки, чинитимуть спротив будь-яким реформам. Рушійною силою реформ вони стануть лише тоді, коли ми їх вивільнимо від бюрократичного пресу, утвердимо презумпцію невинуватості, почнемо будувати стосунки за принципом довіри…

Оригінал

Освіта.ua
16.03.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Владимир
Вот это будет настоящий бардак! Сейчас - просто баловство...
ОЛЕКСАНДР
Теоретично усе наче правильно. Але чи можливо в нашій реальності казку перетворити в дійсність? Ні. І до тих пір, доки держава буде залишатись злодійсько-кримінальною. Крапка.
Миронович
Стаття ні про що. Хочу побачити: навчальні плани затверджені школою без перевірки управлінням освіти - що захочемо, те і викладатимемо, замовлення документів про освіту випускникам - нехай кожен директор поїде до ДП Інфоресурс та постоїть в черзі, набір в перший клас та до дошкільного закладу без контролю управління освіти- кого захочу, того і візьму, проведення ЗНО - нехай кожен директор залучає і навчає персонал... Ще потрібні приклади? Частину функцій треба забрати в управління освітою, наприклад атестація працівників і закладу. Але, Язиком молоти - не мішки ворочати.
Родион
Для Миронович: Доля істини тут є: школи, як і відділи освіти, особливо в провінції можуть перетворитись в вотчини ніким не контрольованих князьків. Але теперішній контроль по всій управлінській вертикалі перетворився в кришування керівників, що вписались в корупційну систему і розправу над інакомислячими. Я не розумію для чого існує гора нормативних і директивних документів, для чого Закон, адже освіта давно живе "по понятиям" Ви не переконались в цьому, коли бачите чого приїзджає в район чи в школу високе начальство?
Для Мироновича
Для Мироновича: А Ви вважаєте вчителів, директорів та завучів такими дурними, які самі не зможуть навчальний план скласти? Тут багато розуму треба? Є інваріантна складова, є кількість годин та коштів на варіативну. Знайти програми факультативів чи курсів за вибором, провести анкетування батьків та дітей, погодити з вчителем-предметником, та зробити так, щоб не була вся варіативна односпрямована (всі предмети гуманітарні чи математичні). Ой багато розуму треба. А навіщо відділ освіти для набору в перший клас??? Батьки віддають дітей в ту школу, яка НАЙКРАЩЕ навчає (на їх погляд). А раз є попит, то нехай і 5-6 класів наберуть, а школа без попиту, нехай хоч один нашкребе. Конкуренція. Мабуть, в міськіво працюєте, тепле містечко відстоюєте.
Миронович
Шановні, дякую за комплімент, щодо "теплого місця", запрошую Вас в управління на роботу, бачу Ви всі "фахівці" і допоможете реформам. Не може бути дискусії з людьми, які далекі від дошкільної та загальної середнбої освіти. Перше, щодо навчальних планів, їх робить заступник директора і вчитель тут ні причому. Якщо зробити неконтрольований розподіл, то частина класів буде вивчати предмети поглиблено, а частині зроблять навчання для, вибачте, "баранів". Ви мабуть в курсі, надіюсь. Крім того, Ви уявити собі не можете, скільки порушень, скарг, під час прийому дітей до школи - починаючи від "благодійних" внесків і "я так хочу". Батьки віддають дітей до школи за "різноманітних умов". Печаль єдина - управління зацікавлене в тому, щоб діти здобували освіту, але Ви, здається, розповідаєте про Громаду, хто з неї візьме на себе відповідальність?
Коментувати
Родион
Ніби все вірно, але утопічно і захмарно. Такі прожекти тільки відволікають суспільство своєю далекою перспективою, від нагальних і термінових дій по боротьбі з корупцією в освіті. Толерантність до корупції в останні роки різко зросла, неформальне вирішення питань (атестація, курси, навантаження, призначення на посади, нагороди) влаштовує практично всіх. Кого не влаштовує покидають освіту, не бачачи сенсу в боротьбі. В запропонованих автором управлінських схемах знову засядуть трішки перелякані реформами старі ворони. То ж на перших порах не структурні зміни, а персонально-кадрові.
Кузьміч
А що ж будуть робити ЖОРИ і ЛОРИ? А що ж будуть робити ЖОРИ і ЛОРИ? А що ж будуть робити ЖОРИ і ЛОРИ?
революціонерка
А як же жити без адміністрації школи??? У нас директор і два завуча називають на себе "свята троїця" .Так їх "Кіндрат ухопить" без влади над учителями і без постійних розбірок (наради при директорові) хто, де і що про кого сказав....
lira
Для революціонерка: Аналогічна ситуація у школі, де я працюю. Дирекція, жіночки передпенсійного віку, збирають усі плітки, хто, де, що сказав про них. Що говорять батьки і учні. Усі педради зводяться до обговорення "гарячих" новин. Окружили себе "джерелами цінної інформації". Навчитися працювати на комп*ютері немають ні часу, ні бажання. А попліткувати час і бажання є. Такі ніколи себе не реформують. Суцільний бруд і брехня.
Наталія
ой, і у вас те ж саме? А я думала, то в нас такі тільки. Бо походити по уроках, проконтролювати учнів, провести роботу з батьками - нема часу, а от плітки... то є час. І наради про те ж саме.
Коментувати
Мікрорайону нашого жителька
О Господи! А хто ж розробить низку заходів до всіх подій? А хто вимагатиме фотозвіти? Ви що, це ж "надзвичайно важливо", вчительки ж не знають ні про річницю Чорнобильської трагедії, ні про вшанування ветеранів.... Тим паче не проведуть ЄДИНУ(!) виховну годину (тепер це - модний захід). Замучили заходами, відмічаємо щось мало не кожного дня, то день народження когось, то поминки, то... І фотографуємось! А ремонти в кабінетах за свій рахунок, шановні, нам тільки фотозвіт... Хотілось би щось на зразок сервісного центру, віддали ключі - і ніхто з відпустки не відкликає - відмивати, бо ж ПРИЙОМКА! Приїдуть, щоки понадувають, перевіряють, як вчительки підготували школу до навч. року

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!