Osvita.ua Блоги Георгій Зайцев: чому ідея "опорних" шкіл є хибною?
Георгій Зайцев: чому ідея "опорних" шкіл є хибною?

Є ризики, що реалізація проекту може привести до ще більшого занепаду і деградації середньої освіти

Георгій Зайцев: чому ідея "опорних" шкіл є хибною?

Автор: Георгій Зайцев.

Останнім часом в освітньому комьюніті йде жвава дискусія щодо створення т.з "опорних" загальноосвітніх навчальних накладів (по іншому "шкіл-ХАБів"). Такі школи, наскільки я зрозумів, планується створювати в містах (яких? за якими принципами будуть відбиратись?) на базі існуючих, з метою створення "проривних точок росту".

Ідея нібито народилася у прем’єр-міністра А. Яценюка і як і будь-яка, що просувається владою, набула широкого розголосу.

Вважаю саму постановку питання про "будівництво кращих" за державний (читай – наш з вами) рахунок хибною. Більше того, я бачу великі ризики, що реалізація цього проекту не тільки не сприятиме розвитку середньої (системостворючої) освіти в державі, а може привести до ще більшого її занепаду, деградації і навіть підвищення суспільного напруження.

Може я заперечую необхідність реформування сфери загальної освіти в державі?

Не заперечую.

Може проти самої необхідності швидких і якісних зрушень в українській школі? Не просто не проти, але й намагаюсь щось робити, щоб зі зміни на краще таки відбулися.

Але ж диявол, як завжди, криється в деталях. Що ж це за "деталі"?

Після приходу до влади новим Кабміном (безумовно із подачі нового прем’єра і безумовно абсолютно правильно) було скасовано (закрито) фінансування двох загальнодержавних програм: "100 відсотків" і "Відкритий світ". Ніхто в суспільстві не мав і не має сумнівів, що розміри дерибану державних коштів в цих проектах ніяк не корелювалися із профітом, який суспільство (середня школа) за ці гроші отримувало. Спадок, залишений цими «проектами», точніше відсутність будь-якого вагомого спадку (результату) говорить сам за себе. Чому влада навіть не намагалася з’ясувати, що то були за проекти, які ставили завдання, що спромоглися досягнути, чому не спромоглися, куди поділися? Адже сама ідея створення "точок прориву" в загальній освіті була близька до нинішньої, тільки imho того разу ідея була більш масштабною і більш технологічною.

Стаття 53 нашої Конституції декларує можливість і необхідність отримання кожним громадянином держави безкоштовної повної загальної середньої освіти. Усі підзаконні акти унормовують саме цей принцип, починаючи із гарантій забезпечення державою т.з. освітнього стандарту і далі в напрямку "рівного доступу до якісної освіти". Зверніть увагу, саме рівність можливостей в отриманні базової і повної середньої освіти є головним для держави.

Будь-які намагання когось зробити "більш рівними" навіть із благими намірами, дуже небезпечні для суспільства. Адже вочевидь, що сама постановка питання про те, що будуть "кращі" школи (причому за державний рахунок), відразу відсилає нас до розуміння того, що поруч (іноді навіть через дорогу) змушені будуть бути і "некращі". Ця проблема існує і нині, коли в одну школу конкурс (хоч він і заборонений законом) до першого класу, а в школу поруч не можуть набрати жодного першого класу а із старших класів діти просто тікають.

Можливо, я б погодився із тим, щоб "підтягнули" саме ці "відсталі" школи, але маю великі сумніви, що ідея прем’єра полягає саме в цьому. Більше того, питання якості школи – це насамперед питання якості його керівництва і трудового колективу, а не "статусу школа-ХАБ". Адже назва човна – це лише необхідна, та не достатня умова, щоб він гарно плив. Головною залишається клас екіпажу судна.

Окремо постає питання: якщо абсолютна більшість шкіл у нас комунальні і відповідно до 14 статті закону "Про освіту" та 18-й статті закону "Про загальну середню освіту" жодним чином не підпорядковуються державним органам влади, на якій підставі держава  на незрозумілих підставах надає додаткові кошти на сумнівні цілі. Яким нормативним актом ми зможемо гарантувати чесність і правильність розподілу цих інвестицій?

До речі, абсолютно незрозуміло, фінансування піде в межах освітньої субвенції чи окремим рядком? В обох випадках залишаються великі ризики для непрозорого дерибану замість реалізації Великої ідеї.

Я не буду звинувачувати прем’єр-міністра в "далеких планах" щодо відмивання грошей із державного бюджету. У мене нема таких доказів і по великому рахунку мене це не цікавить. Однак, ми знаємо, куди  нерідко ведуть "благі наміри". І якщо за державні кошти тими ж проектами "100 відсотків" чи "Відкритий світ" просто нічого не було зроблено, зараз є ризики зробити гірше, а може й набагато гірше.

Що роблять гарні (та, мабуть, усі адекватні) батьки, коли діточок у родині двійко (а може трійко чи більше), а ресурси, в першу чергу гроші, - обмежені. Вони ж не одягають бездоганно одного, щоб інші брали приклад і "тягнулися" за щасливцем. Ні, вони намагаються всім купити недорогий, але акуратний одяг, всім порівну дати в школи на обід чи за мірою можливості кожного направити на оздоровлення в доступний літній табір, а не одного, наприклад, на Мальдіви, а інших – на все літо на сільську галявину. Поза всяким сумнівом, наш уряд, головним завданням якого є забезпечення всім українським дітям якісної загальної середньої освіти, повинен діяти саме так.

Що треба зробити, щоб суспільство черговий раз не було за державний кошт розділено на "жебраків" і "переможців"? Що я пропоную?

Відмовитись від ідеї створення елітних шкіл.

Провести суспільну дискусію (конкурс проектів), головною метою якої поставити концептування одного-двох проектів, які зможуть дійсно «пробити» вікно в краще завтра української освіти.

Нарешті послухати Вчителів. Саме Вчителів! Поставити їх керманичами змін в освіті.

Тобто модифікувати ідею із "створюємо кращих за спільні кошти" в "спільно створюємо умови для створення кращих". Законно. За будь-які кошти (державні, спонсорські, грантовські, громад, батьків тощо). Не обмежуючи і не забороняючи ніяких інвестицій, але зробивши їх абсолютно прозорими і зрозумілими. Будь-якими законними методами. І тоді прийде розуміння, що дешевої освіти – не буває, так саме, як не буває дешевої армії чи дешевої медицини. Бо перефразуючи "лікуватися даром – даром лікуватися" буде "навчатися даром – даром навчатися".

Революція технологій: загальний вільний доступ до Мережі, безкоштовні онлайн-курси найкращих університетів світу… Усе це дає нашій країні шанс вирватися із щелеп нудьги і зневіри та зробити стрибок в краще майбутнє.

Тільки стрибати треба енергійно і стрімко, чітко розрахувавши зусилля, щоб черговий раз не плюхнутись в чергове болото з якого, боронь Боже, можемо вже й не виповзти…

Оригінал

Освіта.ua
02.03.2016


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Що сподобалось?
для???:кожна почута-прочитана фраза здатна викликати масу думок в певному напрямку. Вчитель видав не єдин напрямок. Цікаво видав.
Що сподобалось?
Для Що сподобалось?: перескочило(( )
Ярослав
Я так розумію, що всі ці викрутаси для того, аби збільшити зп і деяким учителям, не збільшуючи загалом витрат на освіту,тобто за рахунок внутрішніх резервів. Тобто, як би так щось зробити, аби нічого не робити. Які проблеми освіти? Низька якість ? А що таке низька якість? низькі оцінки? А якщо учень не хоче вчитися, як би ене старався його мотивувати? Та й чим мотивувати? Сьогодні сякий-такий робітник чи торговець отримує більше інженера, вчителя, лікаря, економіста підприємства чи організації, бухгалтера тощо. А якщо він ще за кордоном?.. Дитина все бачить і розуміє. Учень вчитися не хоче, і батьки не беруть в цьому ніякої участі. Чому за низькі оцінки відповідає лише вчитель? Хто це все придумав так подати бачення проблеми? Так легше притиснути вчителя? Менше платити і оголосити його професійно не здатним? Позакривати звичайні школи через непрофесійність вчителів цих шкіл? І повідкривати якісь хаби? Для чого? В нас і так є непогані ліцеї і гімназії декілька на область.
пронизливо
Для Ярослав: Читаючи коментарі з самого початку ,до кожного хотіла відповісти. А ви написали те,що у мене було на думці. Якщо уряд хоче щось зробити для освіти ,то він має почати з створення умов у яких освіта буде престижною. Діти не мають жодної мотивації,батьки теж. Тому,ніякі ХАБИ нічого не змінять.У нас ,на відміну від усьго світу, рівень життя обернено пропорційний рівню освіти. От з чого треба розпочинати.
так-то
Для Ярослав: Так и речь о том, что "не по количеству, а по качеству" чтобы финансировать школы - "опорные" и это правильно. Ну, а лицеев, колледжей развелось много и будут финансироваться как " школа". Названия, не сразу, но менять придется.
No departaments!!!
Для Георгій Зайцев: Тому що бандити при владі, нічим не кращі і, навіть гірші, за "папєрєдніків". Ті, які економіку країни піднімають не виробництвом, а друкарським станком і позиками мвф. А хабні школи лише прикриття для їхньої авантюри.
Леонідович:Він з дитинства знавби що обдарований. Навіщо ще якісь там відкриття?
а вот ЭТО супер - МЫСЛЬ Для Леонідович: А ведь действительно, скажи маленькому ребёнку, да в старшекласснику тоже, что он "одарённый человек" и можно получить ТАКООООЕ на выходе, чтя вся это лубуда со школами для одарённых покажется детской сказкой по сравнению с тем, что можем получить. Ведь это ФОРМИРОВАНИЕ человека. НЕЛЬЗЯ малышу говорить о том, что он исключительный. В одном - исключительный, в другом-то - нет. А формирование уже происходит.И что будет с такими детьми, когда они ничего не смогут. Мы ведь живём в реальном мире. Логичнее всего дать всем детям одинаковую программу до 9 класса. С одинаковыми учебниками (чтобы внутренняя миграция проходила спокойно). А кто из них будет лучшим - пусть иду в АКАДЕМИЧЕСКИЕ лицеи с не более 8 предметами, те же, кто не способен учиться- в профессиональные лицеи. Ну а кто между ними - тем - колледж (техникум). Вот тогда и выскочат реально одарён
иванович
Для Леонідович:Говорить не нужно, так. Но определить СПОСОБНОГО=одаренного учитель ОБЯЗАН и не в Программах и Учебниках дело.Следите как учень запоминает после объяснения учителем темы, как рассуждает над вопросом, задает ли вопросы и много чего еще. Читайте, учителя,методическую литературу. Сваливать на МОН не честно.Если я вижу, что мне МОН не дает ответы на мои вопросы, сама их нахожу, делюсь своими умозаключениями с вами. А вы? Одни слезы и жалобы: то денег мало, то учебники не пришли, ...Вам, что мало учебников от других авторов, ресурсов Интернета?
а почему с маленькой буквы?
Для иванович: И ГДЕ у меня об учебниках,которые не пришли?И ГДЕ у меня о неопределении?Вы вообще читала мной написанное,или так,галопом по европам?Определить способного(одарённого)? А в чём? разница между "способный" и "одарённый"?И почему? позняковский Вася НЕ есть одарённый?Всего лишь потому что с ним в детстве никто не общался?На том уровне,на котором необходимо реальное общение для создания одарённого ребёнка?И в чём отличие способного,но НЕ желающего работать,человечка от обычного,но работоспособного. Вы,извините,когда реальных ЖИВЫХ Васей,Васей, а не Изабелл,встречали?Да тот Вася в тысячи раз одарённее,но из него в 8 классу НИЧЕГО не выйдет, да просто потому что мама считает его самым умным,но на то,что этот Вася должен ещё и РАБОТАТЬ,внимания НЕ обращает.А дело РЕАЛЬНО В ПРОГРАММАХ. Да и учебник тоже не помешает.Для детей до 9 класса
МБ
Рівний доступ до якісної освіти в бідному суспільстві - нонсенс. Тільки завдяки інерційності, характерній для середньої освіти вона все ще зберігає певні, часто тільки зовнішні ознаки рівності і загальнодоступності (говорю саме про отримання освіти, а не право відвідувати школу). Але об’єктивна реальність закономірно і неминуче штовхає нашу школу в напрямку диференціації за соціальним статусом. Найкраще, що може зробити міністерство в такій ситуації - сприйняти нову реальність як факт і спробувати очолити процес, щоб спрямувати його по найбільш ефективній траєкторії.
Светлана Иванова
Для МБ: Хочете диференціації за соціальним статусом для вас є приватні школи. А держава не зобов"язана обслуговувати ваші амбіціі. Кожний громадянин за Конституцією має однакові права.
МБ
Для Светлана Иванова: Ви не уважно прочитали мій комент (я якраз не хочу, якщо Вам цікаве моє суб’єктивне ставлення до ситуації). Я про те, що держава не здатна зараз (і не буде здатна в середньостроковій перспективі) фінансово забезпечити декларований нею стандарт загальної освіти. І ніякі реформи в сфері освіти цього факту не змінять. Тут потрібні реформи в сфері економіки.
да тут реформами не обійдеться
Для МБ: хіба ж у нас існує економіка? Так, залишки. Тут по-новому СТВОРЮВАТИ потрібно. А кому створювати, якщо все розбирається ручками липкими, трощиться (бо ж - не створене) та й жирується, бо ж - а ЩО ще робити?
«Страшные мысли»
Как бы огорчился Эйнштейн, узнав про нынешние «школы для одаренных». Он учился в обычной школе, даже не подозревая, что могут быть такие школы! Он даже не подозревал, как и все окружающие, что он сам – одаренный! Интересно, что бы он еще открыл, если бы учился в подобной школе!.. Или, может быть, ничего не открыл.. (даже страшно подумать)!
Леонідович
Для «Страшные мысли»: Він з дитинства знавби що обдарований. Навіщо ще якісь там відкриття?
а вот ЭТО супер - МЫСЛЬ
Для Леонідович: А ведь действительно, скажи маленькому ребёнку, да в старшекласснику тоже, что он "одарённый человек" и можно получить ТАКООООЕ на выходе, чтя вся это лубуда со школами для одарённых покажется детской сказкой по сравнению с тем, что можем получить. Ведь это ФОРМИРОВАНИЕ человека. НЕЛЬЗЯ малышу говорить о том, что он исключительный. В одном - исключительный, в другом-то - нет. А формирование уже происходит.И что будет с такими детьми, когда они ничего не смогут. Мы ведь живём в реальном мире. Логичнее всего дать всем детям одинаковую программу до 9 класса. С одинаковыми учебниками (чтобы внутренняя миграция проходила спокойно). А кто из них будет лучшим - пусть иду в АКАДЕМИЧЕСКИЕ лицеи с не более 8 предметами, те же, кто не способен учиться- в профессиональные лицеи. Ну а кто между ними - тем - колледж (техникум). Вот тогда и выскочат реально одарённые люди (как чёртики из табакерки).
вчитель
Ейнштейн не був обдарованим,він тільки отримав доступ до різних відкриттів завдячуючи роботі в патентному бюро,і вдало використовуючи відкриття інших, приписуючи їх собі. Познайомтесь з історією фізики (оригіналами), а не з видуманими радянськими псевдонауковцями,історіями і зрозумієте,що ні в Німеччині, ні в США Ейнштейн аж вже такого геніального не відкрив. А тому,що навчився Ейнштейн, списуванню, наша українська школа навчає з успіхом. Учні списують поголовно, потім йдуть в керівники і теж списують чужі рішення,от навіть вся Верховна Зрада кинулась у Європу,щоб списать що ж робить з парламентом... А герої-оригінали завжди залишаються невідомими, бо ж злидні-списувачі Порошенко, Гройсман кричать через всі канали які вони розумні. Страшні думки - немає героїв в нашій Вітчизні, а є лише списувачі...
Владимир Белый
Дяка пану Юрію за гарний аналітико-проек тивний матеріал, спрямований на те, щоб стверджувалося очевидне - "Поза всяким сумнівом, наш уряд, головним завданням якого є забезпечення всім українським дітям якісної загальної середньої освіти, повинен діяти саме так". Втім, є бажання застерегти від того, щоб без відділення "котлет" від "мух" прямолінійно зробити ставку на "Саме Вчителів! Поставити їх керманичами змін в освіті", бо багато зних з тієї "опери", коли "жабам доручають осушити болото". По-науковму це звучить: "Жодна усталена система не зможе реформувати сама себе". Тут радше опертися на батьків і, звісно, далеко не всіх.
об одарённых детях
одарёнными сегодня называют детей,которые немного лучше что-то умеют,немного больше что-то знают в отличие от среднестатистического ребёнка, забывая о том, что "одарённость" ребёнка младшей школы, и одарённость ребёнка СТАРШЕЙ школы не есть одно и то же и "одарённые" малыши не факт что вырастут в ОДАРЁННОГО старшеклассника. Реально одарённый ребёнок проявляется в старшей школе, когда, пройдя этап подросткового созревания сумеет остаться что-то больше знающим и что-то больше умеющим. И именно поэтому определять одарённость до 15 лет- нонсенс.В смысле - абсолютное непонимание процесса.
Владимир Белый
Для об одарённых детях: Шановний пане/пані, буду вважати за честь мати на ФБ такого друга як Ви. Може загляне на мою сторінку і залишите контакт.
Дуже дякую
Для Владимир Белый: за прийняття моєї точки зору.
горе
Для об одарённых детях: Вы и ваша админ не имеете понятия как определить одаренного ребенка. Само слово "одаренный", о чем-то говорит вам? Как думаете кем одарен человек? Природой, гены. Красивыми рождаются - как и талантливыми, без хирург. вмешательства. Можно НАТАСКАТЬ старательного ребенка, но ученого из него не получится никогда! Чиновник выйдет, да, "писарь-волостной", будет трудится в поте лица, продвигаясь по карьерной лестнице, но САМ ничего нового не создаст.
гість
Шановний автор не розуміє що середовище грає надзвичайну роль. Чому наприклад в фізматліцеях діти на рівень вище інших? І не тільки тому що вибір, а і середовище сприяє розвитку. Бо ніхто не тикає що ти ботан. Потрібно як мінімум два типи опорних шкіл, математичні і гуманітарні І втуп туди наприклад після 7 класу тільки по екзаменах
да потому что
Для гість: за ними ещё и родители следят. Либо систему ОБРАЗОвания, либо стремительное сползание в Екатерининскую эпоху. Нас. Украинцев.
ложка к обеду
Актуальный вопрос поднял, автор, плюс за своевременность статьи. Премьер прав в том, что одаренных детей единицы и должны быть школы на особом внимании к ним. Вопрос в наборе учащихся в такие школы и состава преподавателей, а это сложно на данный момент. Загальнодержавних програми: "100 відсотків" і "Відкритий світ" провалены из-за недобросовестности их исполнителей. Удостоверения на прохожд. курсов Веб- 2 вручались чаще тем, кто не владеет навык. работы и это можно наблюдать по работе вертуальных РМО, ШМО, город. объедин. учителей предметн., медиаресур. самих же учителей. В МОН это могут проследить легко, но не занимаются этой работой, хотя замов у министра много и сам должен , хоть изредка просматривать Странички своих подопечных. На сайтах школ чаще одни лишь картинки мероприятий, а где медиа ресурсы общения, где их использование каким-то конкретным Учителем при работе с учащимся во время того же карантина и просто-общения. Правильно подняли вопрос, главное -вовремя, автор статьи.
N.
Як хотілося, щоб вас почули, але ...

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!