Osvita.ua Блоги Олена Панич: про шкільні підручники
Олена Панич: про шкільні підручники

Шкільні підручники мають бути платними для всіх, крім дітей соціально уразливих категорій

Олена Панич: про шкільні підручники

Автор: Олена Панич, кандидат історичних наук, Національний педагогічний університет ім. Драгоманова.

Дозволю собі висловити непопулярну ідею, яку ніхто не підтримає. Ну, але, зрештою, я не політик, щоб говорити популярні речі. Після різноманітних дискусій, нарад і спроб розібратися в ситуації дійшла для себе висновку, що шкільні підручники мають бути платними. Для всіх, крім дітей соціально уразливих категорій. Кажуть, що встановлення плати за підручники буде порушувати Конституцію, яка гарантує право на безкоштовну освіту. Але якщо в країни немає ресурсів, щоб забезпечити це право, то треба просто подивитися правді у вічі і не вимагати неможливого. Існує щонайменше декілька аргументів на користь того, що встановлення оплати за підручники (якщо до цього підійти розумно і виважено) насправді в інтересах батьків, дітей і освіти в цілому:

1) Плата за підручники змінить характер моральних зобов’язань між авторами підручниками і споживачами. Вона буде сприяти більш відповідальному і вимогливому ставленню батьків до змісту цих підручників, а також поступово призведе до появи живого ринку підручників, де буде більше конкуренції і якості. Не секрет, що підручники в нашій країні вже давно викликають багато нарікань. Але оскільки вони формально безкоштовні для батьків, то держава діє за принципом «дарованому коневі в зуби не дивляться». Ніякої відповідальності за якість підручників ніхто не буде нести до тих пір, поки за них не будуть платитися живі гроші споживачів освіти.

2) Плата за підручники буде підштовхувати батьків зробити цей процес дешевшим. Це, зрештою, приведе до того, що монополізовані і корупціогенні механізми друку і поставки підручників будуть змінені (не спорадично, волею одного міністра, а на культурному рівні і назавжди). Для початку ніщо не заважатиме просто публікувати на сайтах макети підручників для того, щоб школи чи батьківські комітети самі обирали собі видавництво, де вони їх видрукують за прийнятною для них ціною.

3) Плата за підручники буде неодмінно сприяти більш дбайливому ставленню до самих цих підручників. Тому що людина завжди береже те, що є її власністю. Відтак, це знову призведе до більш уважного і вимогливого ставлення до змісту цих підручників, бо зберігати є сенс лише хороші підручники.

4) Підручники, придбані власним коштом, можна буде залишати вдома для подальшого користування. Іноді це зручно. Куплені мною для моєї доньки оксфордські підручники з англійської мови (які були доволі дорогими) потім ще довго служили, у тому числі для дітей моїх друзів.

5) Ніщо не завадить батькам продавати підручники за зниженою ціною після завершення шкільного року. Така практика вже давно існує в Польщі. Це можна навіть робити централізовано на рівні шкільної бібліотеки. Хоча, знову ж таки, продавати буде мати сенс лише те, що призначене для користування не один рік. Це буде потребувати оновлення підходу до написання підручників.

6) Плата за підручники по суті означає підвищення відповідальності батьків за майбутнє їхніх дітей. Це їхня інвестиція в майбутнє. Хоча це й дорого, але таку інвестицію необхідно робити, одночасно тримаючи під контролем якість та зміст освіти своїх дітей. Немає сенсу перекладати це на плечі державних інституцій, які на сьогодні виявили свою повну неспроможність в цих питаннях. Необхідно відмовитися від безкоштовних підручників як соціальної допомоги держави, тому що за визначенням така допомога не забезпечує дітям хорошої освіти. Навіть навпаки, вона вбиває освіту, системно працюючи на пониження її якості.

На жаль, так є, хоча сьогодні це не всі готові зрозуміти і прийняти.

Оригінал

Освіта.ua
22.02.2016


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Чтец
Згодна з автором статті. Цінується те, за що заплатив гроші.
Ольга
Платні підручники - це вже не "рівний доступ до освіти". З величезними цінами на компослуги та продукти харчування левова частка батьків не зможуть придбати ці підручники. Звичайно для "грошовитих" це буде не проблемою, але як бути сільській дитині, якщо отримати статус "малозабезпечена сім’я" в нашій державі проблематично? Цим самим освіту на селі знищать остаточно(((
Чтец
Для Ольга: у "рівному доступі до освіти" не прописано розумові здібності учнів, рівень їх культури. От і маємо стільки двієчників, та людей здатних псувати, красти, ...
Бабушка ученика
Я думаю,что автор статьи очень молода. Я -юабушка внука-школьника и,по-моему,идеи Елены совсем не новы. Я,прочитав эту статью сделала один вывод- "изобретали велосипед" в образовании 25 лет, да так и не изобрели. Ведь 90% " новшеств" это хорошо забытая система обеспечения учебниками в той, уже далёкой стране. Программы часто не менялись,поэтому учебники передавали последующим ученикам, бережно к ним относились. У меня до сих пор сохранились некоторые учебники,по которым училась я. Поверьте,мой внук читает их с большим интересом.Особенно " Зоологию" для 6-7 классов род ред. профессора Наумова. Чётко всё написано, доступно,красочно,умнО.
Дмитро
Відверто кажучи ця стаття навіть не заслуговує щоб її читали, а тим більше коментували. Раз ми рухаємось в "Європу".... та зрештою яка Європа??? ... то марно щось писати....толку з того ніякого....ніхто ж не хоче навіть дивитись на сільського вчителя...кому він здався...кому важлива його думка???
Олена
Шановний автор статті! Перегляньте будь ласка ціни на підручники, Заробітну плату, яку отримують батьки, скільки ми платемо за комунальні послуги? Скільки батьків здають дітей до інтернатів не в змозі прокормити вдягти - купувати будуть 1, 2 -є батьків, а останні? Докотилися до ручки пишемо пропало ..........................
Микола
Конституцію потрібно поміняти. В ній - платне навчання, лікування. Але все ті кошти бюджету, які передбаченні на освіту і лікування і якими розпоряджається держава, закласти в зарплату. Ось тоді підручники можна робити платними.
fox
якщо якість+помірні ціни, то можна і купити. а для багатодітних і малозабезпечених держава дає такі допомоги, що працюючі "багатозабезпечені" на їхньому фоні жебраки
дідусь
Если МОН даст 100% гарантию, что учебник будет актуален минимум 11-12 лет (весь школьный курс), то можно и ввести платные учебники в разумных ценах, т.к. малообеспеченная семья сегодня понятие неопределённое.
Ego
А от тут пропозиції щодо створення підручників від людини, яка знає стан справ не теоретично, не з вікна кабінету http://osvita.ua/blogs/49778/ Відрізняється підхід, правда?
Alex
а вона сама вірить в те що написала? То й плата за навчання змінить ставлення батьків. І навіщо взагалі навчання на Україні? В Польщі на ягодах можна і без освіти працювати.
nata
Батьки не пошкодують грошей на підручники, тому що усвідомлюють значення освіти для майбутнього дитини, згодна. Але ЯК і ЗВІДКИ вони знатимуть про якість? За обкладинкою чи малюнками??? Я як учитель біології не можу визначити якість підручника з математики. А батьки нехай і десять разів читають програму ( з усіх предметів!!!) і що це їм дасть? А сходіть-но в лікарню і виберіть собі медичний інструмент для маніпуляцій чи препарат без лікаря. Може й пощастить, а може...
Галина Церковна
Діти не бережуть підручники , це факт , але ж більшість батьків не мають можливості їх купити. За які зарплати???
nata
звісно, батьки, які хочуть щоб дитина навчалася не пошкодують грошей на підручники. Інше питання: ЯК і ЗВІДКИ батьки можуть визначити якість підручників? Ну це просто нереально!!! Я вчитель біології не можу знати чи якісний підручник з математики, навіть якщо ознайомлюсь із програмою. Хто пише такі статті паросто відірваний від життя. Сходіть но в лікарню і виберіть собі медичний інструмент для маніпуляцій чи то преперат без рекомендацій лікаря. Може й пощастить, а може й не виживете...
Бандерлог
Готовий погодитись з автором, що з точки зору тактики і логіки твердження істине. Але при одій єдиній вимозі - бюджет сім’ї 1000 у.е. Все інше утопія. Шановна пані Олено, як кандидат історичних наук ви повинні розказувати: як створити робочі місця, як побороти корупцію, як розвивати країну. Ситий ніколи не зрозуміє бідного, а тим паче голодного. Враження - стаття замовна.
Пелагея
Для Бандерлог: +++++++++++++
арго
щоб у країни були кошти на підручники, требе поумірить апетити чиновників, депутатів та інших їм подібних, зменшить кількість контролюючих структур. і вивільниться суттєва сума, якої вистачить не тільки на підручники, а й інші соціальні виплати.
совесть
Про шкільні підручники: фантазії про платні підручники в країні, де рівень життя 90% людей за два роки впав до найнижчих показників, до рівня виживання, просто дратують! Рішення ж уже прийнято під шаленим тиском громадськості! Знаєте, у школах США (не в усіх) у дітей по два комплекти підручників: один у школі, щоб не носити такий тягар, а другий - вдома! Але ми живемо в іншій реальності: кожного року - нові підручники під нові коми в нових програмах. І цей ганебний бізнес на підручниках за державні кошти багатьох влаштовує... окрім споживача! Так наведіть порядок: залиште 1-2 підручника з предмета на клас, найкращих! І друкувати легше й дешевше! Для чого створили інститут змісту? Та в складних умовах треба брати відповідальність і ДІЯТИ! Хоча, давайте ще пофантазуємо...
Tina
Як бути в ситуації коли батьки одного класу куплять для своїх чад підручники різних авторів? Класи в звичайних школах не диференційовані, і відмінник і трієчник навчається в одному класі, як тоді бути вчителю? Тай чи всі батьки так обізнані в шкільній програмі, що зможуть обрати відповідний підручник? Адже їх в такому випадку буде цікавити тільки вартість, де дешевше там і краще. Про зміст підручника з них мало хто переймається і буде перейматися далі. Потрібно не забувати, що розумні випускники шкіл потрібні не тільки своїм батькам, а й державі. Вона ж (держава) в свою чергу хоче перекласти свої обов’язки на плечі самих громадян.
Ego
п.1: плата за підручники не змінить моральних зобов’язань авторів, оскільки самі ці підручники складаються, як правило людьми відірваними від реальної середньої школи за програмами, складеними людьми, які так само не працюють в середній школі, тому вибір підручника буде відбуватися щоразу за принципом "кращий серед гірших". п.2: батьки зможуть впливати на монополістів-видавців? Як? п.3: Берегтиме книжку той, хто навчений берегти, а вплинути на того, хто не береже, буде неможливо: воно МОЄ, моя власність, що хочу - те й роблю! п.5: щоб можна було продавати підручники, повинна бути сталою програма, а не змінюватися щороку. п.6: добре інвестувати в майбутнє тому, хто має кошти, але переважній більшості батьків, навіть тим, хто не має статусу малозабезпечених, щороку накупити підручників навіть на 1 дитину, при їх вартості в 60-80 грн - не по кишені! Перш ніж публікувати подібні "висновки", корисно хоча б інколи виходити з кабінету і спілкуватися з реальними батьками, учнями і вчителями!

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!