Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: школа як "камера зберігання"
Віктор Громовий: школа як "камера зберігання"

Як розглядають більшість батьків школу? Місце куди вони відводять дитину вранці і забирають ввечері

Віктор Громовий: школа як "камера зберігання"

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Як розглядають більшість батьків школу? Місце куди вони відводять дитину вранці і забирають ввечері! Вимоги до роботи школи дуже прості: дитина має бути там в "целости и сохранности", нагодована, знаходитись в теплі, мати гарні оцінки і… щоб ніхто не діставав батьків з будь-якого приводу. Тобто ідеальна школа – це "камера зберігання" на вокзалі з назвою "Життя". Бажано, щоб "зберігання" було безкоштовним або з мінімальними витратами. Тема "поборів" чи не єдина тема, яка заводить батьківську громаду, а жвавий інтерес викликала лише тема встановлення відеонагляду у "камері зберігання".

Більшість вчителів і керівників шкіл теж відчувають себе "ключниками". Нащо ризикувати, організовуючи якісь екскурсії за межами школи, якщо це може стати загрозою "збереженню" експонатів "камери зберігання".

Суть такого підходу виражену у фразі С.Я. Маршака: "дети не живут, а жить готовятся". Звісно про наступне поетичне продовження цієї фрази ніхто не згадує:

"Но вряд ли в жизни пригодится тот,
Кто, жить готовясь, в детстве не живёт".

Доводиться констатувати той факт, що рівень педагогічної культури абсолютної більшості батьків і нашого суспільства в цілому просто печерний. Наприклад, тільки у нас є нормою дикий крик на власних дітей (а то і рукоприкладство!) інфантильних маманьок на вулицях чи в громадському транспорті.

Перу японського письменника Рю Муракамі належить роман "Діти з камери зберігання". У ньому йде мова про долі хлопчиків, яких новонародженими підкинули зозулі-матері. Один з них міг би стати чудовим спортсменом, інший став відомим музикантом, але зрада матерів усе життя нагадує про себе психологічними травмами. Якщо дітей "підкидають" шкільній "камері зберігання", це теж зрада!

Директор школи Світлана Олексіюк справедливо зазначає: "Знаєте, люди, що вражає? Освітян надзвичайно мало у Фейсбуці. І батьків, як учасників громадського руху, також мало. І тих мало, хто взагалі цікавиться освітньою темою. Подивіться на кількість всіх опитувань! Подивіться на відгуки та лайки! 400 тис вчителів в країні, 400 тисяч!".

Більшість батьків у "крутих" школах цілком влаштовує і те, що там може бути взагалі відсутнім процес навчання, бо все купується (оцінки, репетитори…). Тож уроки просто "відбувають" і вчителі і учні.

Хтось із батьків не готовий навіть до мінімальної участі в забезпеченні функціонування школи, а хтось готовий просто "відкупитись" від школи.

Лише одиниці ну дуже продвинутих батьків шукають для своїх дітей унікальне академічне середовище школи чи згодом ВНЗ.

Що робити? На мою думку, потрібна масова педагогізація нашого суспільства! Батьків, політиків, спортсменів… усіх! Слід утвердити переконання в тому, що необхідно всім і кожному взяти освіту дітей у власні руки. Усім має бути зрозумілим, що абсолютно безперспективно перекладати відповідальність за освіту власних дітей на когось (МОН, місцевих чиновників, директора школи чи вчителів). Як абсолютно безнадійно чекати "у моря погоди", сподіваючись на те, що в "камері зберігання" якось усе налагодиться саме по собі.

Треба діяти, вчитись елементарним навичкам відповідального батьківства.

Інакше ми тільки будемо безсило розводити руками і задавати самі собі риторичні запитання:

  • Чому в суспільстві не відбувається постійної дискусії про роль і завдання освіти в розвитку країни?
  • Чому влада сповідує залишковий принцип фінансування освіти?
  • Чому, чому, чому…???

На мою думку, певною мірою біди української освіти і зумовлені ще й тим, що наша еліта не має проблем з освітою власних дітей чи онуків. Можновладці завжди можуть влаштувати дитину до "елітної" школи, коли потрібно, найняти репетитора, влаштувати свого "нащадка" у престижний вищий навчальний заклад чи відправити до закордонного вузу. Завжди легше організувати навчання для своєї однієї дитини, ніж думати про зміни у всій системі. Тому і важко залучити представників бізнесу, політичну еліту до розв'язання проблем освіти, які ніколи не будуть розв'язані самими освітянами.

Тобто еліті начхати на школу, а більшості звичайних людей просто не до школи. Виживаємо! Десятиліття виживання мали наслідком і "виживання із ума"…

До мене як до директора гімназії часто приходили батьки, які казали: ми хочемо віддати нашу дитину до вашої гімназії! Відповідав: не треба мені, чужому дядькові, "віддавати" вашу дитину, у мене в самого є троє своїх дітей, а от разом допомогти вашій "не-відданій" дитині здобути пристойну освіти ми зможемо, але тільки разом!

Оригінал

Освіта.ua
17.02.2016


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
про освіту
Для Gluschuk Wladimir: ваша "безоплатна" корумпована з усіх боків ОБОВ`ЯЗКОВА освіта більшості батьків як кістка в горлі. Скільки коштів витрачаєш на процес САДОК-ШКОЛА-ІНСТИТУТ, що тільки вирвавшись за кордон, трохи заспокоїшся, що колись це навчання окупиться зарплатнею. Навіщо, наприклад, майбутньому музиканту чи продавчині квітів 15-16! шкільних предметів, які їх абсолютно не вчать майбутній професії. Діти йдуть у школу мов на каторгу - ще б пак! Відсидіти з 8-30 до 15-16 год. по 7-8 уроків і так 11! років , та за цей час можна було б удосконалитись в омріяній професії і в 18 років піти працювати.
Zinger
Для п. Громового. Треба вчитись елементарним навичкам відповідального батьківства. На цю тему можна написати цілу дисертацію, а проблема залишиться. Нашим суспільством опанувала ненависть: до праці, до людини, до таланту, до чужого успіху, до статків сусіда, лінивство, заздрість і неробство стали домінувати над моральністю. А наша Верховна Рада, нами ж обрана, продемонструвала нам, де наше справжнє місце у цивілізаційному рейтингу європейських народів. Жаль, що мій поїзд вже пішов і я нічого не зможу змінити вже зараз.
Богдан
Для Zinger: Підтримую, колего! Я - теж вихожду! "Приїхав". Сумно, як ніколи
Коментувати
Vira Hlushko
Цілком згідна з багатьма коментарями й автором. Питання освіти (навчання і виховання) часто виносить у соцмережах. Є різні, звісно, думки. Ще років 2 тому я була глибоко переконана, що виховання дитини повністю залежить від сім’ї. Але зараз вже в цьому сумніваюся через інформдотик до стандартів освіти у світі. Так, дійсно, наші діди-прадіди могли виховуватися у більшій мірі батьками і церквою, адже до школи мали змогу ходити не всі, а якщо й ходили, то 3-4, а потім 7-8 років. Про садочки й мови не було. Скільки років сучасна дитина перебуває не під впливом батьків (це в тому випадку, коли батьки нормальні, сім’я благополучна)? Страшно сказати! Від 2-3-х і до 16-17! Тут якби нічого такого - весь світ так вчиться! Але саме тут - суть: як вчиться, які стандарти виписує, кого, так би мовити, ставить "во главе угла"? На жаль, точно не особистість дитини. І це державна проблема, а не конкретного вчителя, батька чи учня. Змініть стандарти, змініть правила, і всі змушені будуть їх виконувати.
Владимир Белый
Продовження декомунізації вже у форматі десовєтізації структури, стандартів, змісту і форм освітньої діяльності не тільки щодо вчителя, а й щодо УЧНЯ як суб"єкта процесів і могло б стати першим кроком до підняття, одночасно, як ролі, так і відповідальності, тобто відповідності, школи її спрвжній місії. Без підміни не тільки понять, а й сутності існування, на яке батьки сплачують податки. Якщо у цивілізованому, тобто декомунізованому світі, поліцейські кажуть, що, так, вони мають зберегти вашу попу неушкодженою, але вони не мають її цілувати. Так і в освіті, педагоги мають просвітити голівку вашої дитини, але не мають її вмивати та соплі витирати. На те був дитсадок чи домашній догляд.
Юрій Присяжнюк
Передусім дякую, пане Вікторе, за небайдужість і професійність. Це дуже важливо для серйозного діалогу. Ви підняли питання про становище в сучасній середній школі й аргументовано пов’язали його зі ставленням батьків до навчання дітей. Цілком поділяю цю думку, але вважаю, що їх, батьків, також можна зрозуміти - безробіття, безгрошів’я, нестабільність, війна. А тут з’являється альтернатива (навіть звичайна поїздка до Польщі чи Словаччини стала занадто привабливою). На цьому тлі система освіти України починає виглядати неефективною (насправді вона такою є давно). Візьміть найелементарніше - збереження "парткомівського" принципу кадрових призначень. Такою ж мірою можна говорити про патріархальність ринку педагогічних послуг, його невідповідність ринку затребуваних компетентностей учнів тощо. Попередній висновок: реформи в освітній сфері мають "опуститися" на мікрорівень, торкнутися конкретної людини; лише реалізація професійного потенціалу спроможна дати серйозну перспективу...
Zinger
Для Юрій Присяжнюк: Лише реалізація професійного потенціалу спроможна дати серйозну перспективу- під цими словами я готовий підписатися. Потрібно змінити ідеологію школи, учень має чути щодня, що він вчиться для того, щоб гарно працювати, бути корисним своїй сім*ї і країні, що він створений для творчої праці, а не спалювання свого життя. І це мають говорити щиро, впевнено, без фальші і сумнівів, а головне - своїми щоденними діями підтверджувати правдивість таких тверджень. Брехня заполонила школи, одне говорять, друге думають, а третє - роблять. Дитина виходить у світ зневірена, з потрійною мораллю, не любима і потрапляє у холодний світ, де тебе люблять, коли від тебе чогось потребують!
Коментувати
Gluschuk Wladimir
Віктор Громовий. До мене як до директора гімназії часто приходили батьки, які казали: ми хочемо віддати нашу дитину до вашої гімназії! Відповідав: не треба мені, чужому дядькові, "віддавати" вашу дитину, у мене в самого є троє своїх дітей, а от разом допомогти вашій "не-відданій" дитині здобути пристойну освіти ми зможемо, але тільки разом! - Тільки разом - Ось точка відліку, ось головна суть всієї статті. Браво. В селі де я працюю, ця проблема бувало приймала гіпертрофовані форми. - 7 годин ранку, зима, мороз страшенний, до занять 1.5 годин, приходжу на роботу і бачу дитину з молодших класів - таке враження, що її просто вигнали в школу, щоб не "путалась" під ногами. Як пояснити це батькам, які слова підібрати "родителям", які живуть в алкогольому тумані. Ісус і то в Храмі перевертав столи торгівцям. От і я, хоча себе вважаю гуманістом, але буває так хочеться взяти палку.
zolotashko
Для Gluschuk Wladimir: Шановний Володимир, в Швеції дітей теж привозять до школи в 7.00, бо батьки їхні фермери, які прокидаються о 4.00 і уявляєте!!! там є спеціальний вчитель, який зобов`язаний їх зайняти до 8.00. А зважаючи на те, що початкові школи в них маленькі, а це і є реформа!! відділити початкову школу від старшої. А те, що в нас всі наші гроші розкрали, то винні не батьки.
Глущук Володимир
Абсолютно і повністю з Вами згоден. Але там, батьки як Ви сказали працюють і є спеціальний вчитель, а тут конкретно батьки валяються з "бодуна" вечірнього - голова від водяри болить і тут діти ще заважають. Не путайте грішне з праведним.
Коментувати
Don
Нічого в школі не зміниться на краще і не повернеться держава до освіти обличчям. Тікати треба зі школи і чим швидше, тим краще! Тут немає майбутнього для педагога.
777
Для Don: я так і втекла після 17 років роботи в школі. З одного боку стомилася переконувати батьків і їх дітей, що освіта потрібна в майбутньому житті (може в них карма бути без вищої освіти), а з іншого-робити ремонти наполовину із свого карману (мовляв, хочеш робоче місце, то створи його; тільки ЧОМУ в державному закладі я повинна бути спонсором зі своєї зарплати, а райво зробить прийомку - ще й зацінить, неначе вони дали кошти) та й прогинатися перед тупоголовою адміністрацією не хотіла, бо свої посади купили в райдержадміністрації. Прощавай неофеодалізм, безсонні ночі і вічна провино, що не можу з усих зробити Менделєєвих.
Zinger
Чесно, справедливо, хоча і дуже сумно.
Коментувати
KVP1248
Різнонаправлений прогрес науки і технологій змінює світ, руйнує застарілі суспільні відносини між людьми, руйнує відсталі країні, знищує цілі клани незважаючи на всі їх багатства. Перед нескінченністю реальності всі рівні, і останній неук, чи хіпі, який тоне в калюжі, і супер інтелектуал, всі конче необхідні для еволюції, кожному знайдеться своя ніша в розвитку. Я закликаю кожного вчителя знайти своє місце в розмаїтті життя, який нас оточує. Учні Вашого класу – прекрасний інструмент для пізнання реальності, який може дати не менше Адронного колайдера для незаангажованого інтелекту.
Zinger
Для KVP1248: Мрійте, мрійте і надійтеся, адже надія вмирає останньою. Дай боже, щоб це сталося у Вас десь у років 80, не раніше!
Коментувати
Теж вчителька
"Більшість вчителів і керівників шкіл теж відчувають себе «ключниками». Нащо ризикувати, організовуючи якість екскурсії за межами школи, якщо це може стати загрозою "збереженню" експонатів «камери зберігання». Працюю в школі давно, пам’ятаю радянські часи. З своїми учнями де ми тільки не побували: Прибалтика, Москва, Ленінград, Крим, Молдавія, Київ, Львів, Білорусія.. Не кажучи вже про піші походи та турбази. Після 5 (!) класу - зібрались: палатки, рюкзаки... і вперед, до лісу, до річки. З ночівлею. На 20 дітей двоє дорослих. І не страшно було чомусь за "збереження експонатів". І стільки спогадів, як зустрічаємось, через багато років!! А зараз - і самому страшно, і дітям запропонуй - в похід не захочуть, на поїздки грошей немає. Я не про те, які часи кращі, які гірші. Вони просто інші.
Gluschuk Wladimir
Суспільство повинне "дозріти" до прийняття Закону "Про батьківство,батьківське виховання та піклування". Щоб керувати авто потрібні і теоретичні і практичні навики. То б чому б "мамок" і "папок", які, зверніть увагу, отримують кошти від держави при народженні дитини, элементарно не змусити проходити "батьківські курси". Покарання за відсутність "батьківського виховання і піклування" повинна бути жорсткою і дієвою. Брудна дитина, воші - шраф і виправні роботи, голодна - шраф і виправні роботи, пропуски безпідставні занять учнем - шраф і виправні роботи батькам, відсутність на батьківських зборах - штраф, не виконані домашні роботи дітьми - штраф батькам і т.д.
Гарна пропозиція
Для Gluschuk Wladimir: Суттєве поповнення фонду школи …
Світлана
Для Gluschuk Wladimir: згодна з усім окрім штрафів, вони і так голі та голодні! А виправні роботи - те що потрібно!!! На БЛАГО школи і суспільства.
trust
Для Gluschuk Wladimir: якщо й пресуватимуть, то вчителів, а не батьків чи учнів. Бо він отримує ЗАРПЛАТУ (хоч і менше $100)... А те що Гонтарєва отримує зарплату і долар по 27 грн. нікого не є бе.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!