Osvita.ua Блоги Юрій Федорченко: про патерналізм у системі освіти
Юрій Федорченко: про патерналізм у системі освіти

Освітяни не хочуть самостійності і це породжує той убогий рівень менеджменту, який ми маємо

Юрій Федорченко: про патерналізм у системі освіти

Автор: Юрій Федорченко, кандидат філософських наук, незалежний освітній аналітик-консультант.

Наше суспільство є патерналістським, пересічні громадяни шукають собі патера – захисника та оборонця. Потужна тенденція до такого пошуку в суспільстві є ознакою незрілості суспільства в цілому. Громадяни-освітяни в приватній бесіді щиро повідомляють, кого б вони підтримали на посаду керівника власного навчального закладу, не задумуючись при цьому про раціональні аргументи, що лежать в основі їх вибору. Широка освітянська громадськість висловлюється з приводу підтримки того чи іншого претендента на посаду міністра. Цього підтримую, а того ні, ця гарна, а та не дуже. Мова не йде про підтримку програми, яку пропонує політична сила, що висуває певного претендента. Патери не спираються на програми, вони виконують лише функції.

Новий керівник навчального закладу, ледве обійнявши свою посаду, повідомляє, що тепер відчуває особливу відповідальність, оскільки тепер він має відповідати за весь педагогічний колектив. Складається таке враження, що йдеться не стільки про дорослих та самостійних людей, скільки про отару овець, за яку має відповідати пастух, який і сам погано розуміє, що він має далі робити, а тому також шукає собі патера, якщо такого, звісно, він ще не має. Це ще якось працювало останні двадцять років, однак у сьогоднішніх умовах така практика є катастрофічною.

Регіональні освітянські патери повідомляють, що вони зроблять все можливе, щоб не допустити закриття навчальних закладів в їхньому регіоні. Їх уважно слухають налякані члени педагогічних колективів. Вони хочуть їм вірити. Вони не хочуть міркувати самостійно, вони хочуть покладатися на патерів, при цьому не хочуть зважати на те, що жоден регіональний освітянський патер не може їм сьогодні гарантувати відповідного захисту, цього гарантувати не можуть сьогодні навіть найвищі освітянські патери. Передбачити тенденції можуть лише освітні аналітики, однак вони можуть дати лише раціональні рекомендації, однак у патерналістському суспільстві раціональність не має великого значення, сподівання на диво підміняє будь-яку раціональну аргументацію. Все це породжує той убогий рівень освітянського менеджменту, який ми сьогодні маємо. Звинувачуючи керівників вищих навчальних закладів в їх неофеодальних методах управління, ми маємо розуміти, що саме цього від них і чекають, як ті, хто їх призначає, так і ті, хто їх визнає своїми патерами.

Оригінал

osvita.ua
08.02.2016


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
ni-ni
Своевременная статья, нашла значение слова "Патернализм" - Патернализм (от лат. рaternus - отеческий) - особенности социальных взаимоотношений и взаимодействий на производстве. Работник чувствует, что он принадлежит к единой семье и что организация о нем заботится. Чувство общности создается при помощи особых мероприятий. Так для японских компаний, где целенаправленно культивируется патернализм, характерны: единый стиль одежды, возможности общения с руководством, в том числе и в непринужденной обстановке, пожизненный найм и т.д"В моей школе, админ боится общения, вопросов, проф. информации от компетентного учителя, пытаются заглушить, не пытаются даже выслушить. Страх за свое место, выглядеть менее умным, чем подчиненные. Таких подбирают из молодых и пожилых, серость и тупость - от неумения и нежелания выслушать, создать коллектив творческих людей.
для Zinger
Да,мне не довелось посещать ни политзанятий ни всякой иной лабуды,ни ходить ПРИНУДИТЕЛЬНО на парады, ни вообще что-либо принудительно выполнять.А цене на хлеб не успелось узнать,а вот то,что этот хлеб для изготовителей зерна стоил намного дороже в 90х,нежели для остальных-это да.ЭТОТ нонсенс до сих пор так и остался.А с 90х вон сколько летт прошло.Просчитав свою зарплату(то,что просто сложилось на книжке)за 3 года пришли к выводу,что машину купить планируем,поскольку реально сможем.А кроме того планировали к подруге в Германию на погостить,и по мИру иногда.Но то,чо это иногда ПРИСУТСВОВАЛО в проекте-это да.СЕГОДНЯ же никакого "иногда",да и вообще-не приведи Господь ребёнкам в государсвенную школу.Всё очень просто.ЧТО будет завтра-посмотрим.Ваши дети в госшколе работают?Если "да",то ЧТО рассказывают?Если "нет"-почему?///НАша сегодняшняя корупция есть следствие наименьшего сопротивления,поскольку решать дела за мзду ещё при самодержавии принято было.Ну а мы далеко не ушли...
Zinger
Уважаемый коллега! Вы наверное никогда не посещали лекций на политзанятиях в бригадах и коллективах и в этом Ваше счастье. И не слышали. как добренькое соц.государство продает нам хлеб по 20 коп. при себестоимости 1 кг.зерна 3 рубля И т.д. и т.п. А чтобы получить кооперативную квартиру нужно было иметь 15тыс. рублей при средней зарплате 130рублей в месяц.Это стоимость машины "Волга", много на ней ездило граждан? У нас работник заимел такую машину потом месяц ходил в органы обьяснять где взял деньги.Меня красть не учили, мне показывали, как надо себя вести в соц. государстве, если хочешь работать не дворником( а хотя бы бригадиром) и что "сэкономить" не подло. И сколько людей могли устоять от такого предложения? Судя по нашей сегодняшней коррупции очень и очень мало. Кто не мог воровать пошел в учителя, а остальные тешат нас "светлым будущем"! И обваливают гривню в три раза!
для Zinger
И кому подобное втемяшивали?Никогда в союзе государство не гарантировало квартиру, профессию, зарплату.Но утвержали,что профессию НЕОБХОДИМО освоить, зарплату - ЗАРАБОТАТЬ,квартиру?-комнату в общежитии. А вот хочешь быстрее квартиру-вступай в кооператив(квартира в кредит).Я так понимаю, что Вас УЧИЛИ украсть.Нас то ведь НЕ учили.НАС учили что красть-подло,а ЗАРАБОТАТЬ-престижно.Каким образом в одной стране различные идеологии?///А вот что касаемоо аналитиков происходящего-их настолько много развелось,что иногда думаешь,не спокойнее ли ЗАРАБАТЫВАТЬ именно этим.И напрягаться,как учителю в ОБЫЧНОЙ школе,не нужно,и обеспечение поприличнее.Сколько лет люди живут с того,что рассказывают другим,ЧТО с ними происходит и как им следует поступать,когда заводы закрывались,зарплаты гграждан месяцами лежали в банках,когда банковский служащий,за счёт населения,живёт в разы,приличнее учителя(обычной школы),оберегающего этого служащегоОТ ПОГРОМОВ
село и город(не в плане обидеть  или задеть...)
"Новий керівник навчального закладу, ледве обійнявши свою посаду, повідомляє, що тепер відчуває особливу відповідальність, оскільки тепер він має відповідати за весь педагогічний колектив"-это отношение СЕЛЬСКОГО директора к своей пастве,воспитанное многолетним примером СЕЛЬСКИХ руководителей.И от этого НИКУДА не деться - история СОЗДАНИЯ общества штука реальная,чем-то смахивает на воспитание человека...
Zinger
Важко з Вами не погодитися і погодитися також не виходить. Ви розглядаєте патерналізм у суспільстві, якому 70 років втовкмачували в голови, що держава -це усе. Вона дасть тобі квартиру, зарплату, професію, а ти за це маєш її любити, бо вона соціалістична, тобто робітнича, тобто народна. А тепер ми "будуємо" капіталістичний устрій ( мрія - з людським обличчям) як у Швеції. Але король і його оточення соромляться обкрадати свій народ бо їх виховали совістливими людьми, а нас вчили лишень як вкрасти у держави.Народилася така приказка:Комуністи самі крали і нам трохи давали, а при демократах немає чим с.....ти"! Чи чекали ми від теперішнього складу ВР такої"плідної" роботи? Скажете, що я патерналіст. То що мені брати вила як Ляшко і горланити про всесвітню справедливість? Якщо кров героїчної сотні з Майдану не витверезив наші голови - який потрібно катаклізм, щоб ми змінилися? Ніхто на це відповіді не дає. А жаль. Аналітиків того, що ми маємо не бракує, бракує чесних і рішучих людей!
Владимир Белый
Для Zinger: Дуже важко реалізувати у житті актуальні і розумні речі, навіть, для потужного колективу з простої причини: досить одного-двох принципових руйнівників і вони "задовбають" чи не всю громаду.
если руководитель громады
Для Владимир Белый: не задолбает этого возмутителя спокойствия. Мы ведь живём в реальном мире.
Михаил Логинов
В СРСР всіх комуністів знищила сталінська контрреволюція і ніякого соціалізму там не було, а був звичайний державний капіталізм.

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!