Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: надлишковість в шкільній освіті
Віктор Громовий: надлишковість в шкільній освіті

Слід перетворити освітню управлінську вертикаль у горизонталь, шляхом ліквідації управлінь освіти

Віктор Громовий: надлишковість в шкільній освіті

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Які види надлишковості присутні в шкільній освіті?

1. «Змістовна» надлишковість (перевантаженість шкільних програм, перенасиченість різноманітними «заходами» тощо).

2. Управлінська надлишковість (школа як надлишково керована організація).

3. Функціональна надлишковість (на школу покладається виконання надмірних і не притаманних їй функцій).

4. Інформаційна надлишковість (надмірні паперопотоки, збір даних заради даних, а не заради прийняття управлінських рішень).

5. Структурна надлишковість (існують «не потрібні» структури – методкабінети, бібколектори тощо).

6. Кадрова надлишковість (надмірна кількість заступників директора, удвічі більша кількість вчителів на одного учня в порівнянні із Західною Європою тощо).

7. Ресурсна надлишковість (явно надмірні приміщення у багатьох сільських і частині міських шкіл тощо).

Що робити?

З огляду на те, що радикально розвантажити учнів за нинішньої системи визначення змісту освіти не вдається, слід, замість спущених зверху перевантажених програм, перейти на індивідуальні освітні програми. У такому випадку зміст власної освіти визначатиме сам учень. Певні орієнтири йому запропонують його тьютори, консультанти, фасилітатори, які і займатимуться проектуванням особистісного розвитку учня. Зайве доводити, що кожному учневі стане набагато краще, якщо він отримає особистого тьютора і буде отримувати індивідуальну педагогічну підтримку. Це стане можливим за умови утвердження свободи від нав'язаних зверху «залізобетонних» навчальних програм вчорашнього дня, свободи творчого самовираження, як учня, так і вчителя.

Ті, хто працює в системі освіти, мають зосередитись саме на суто «людській» складовій навчального процесу — соціальній взаємодії, забезпеченні емоційної підтримки, створенні певної культури навчання тощо.

Сьогодні поняття «школа» не повинне асоціюватись із будівлею. Це певна субкультура, яка дає відчуття свободи та почуття приналежності до спільноти. Школа – це певний стиль пізнавальної активності, який базується на побудові позитивних стосунків між учнями та вчителями, на підтримці процесу взаємного розвитку.

З огляду на те, що контроль «згори донизу» поступово втрачає свою важливість, слід перетворити управлінську вертикаль у горизонталь, шляхом ліквідації нинішніх управлінь освіти і передачі їх функцій громадським органам управління освітою та професійним асоціаціям освітян. Це дозволить оптимізувати систему управління шкільною освітою, адже прибереться паразитична ланка (бюрократія), яка не додає корисних якостей, а лише гальмує розвиток освіти. Тоді нарешті прокинеться громада і відбудеться реальне роздержавлення освіти.

Оригінал

Освіта.ua
06.02.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Просто учитель
Все так. Але у керманичів слова із ділом розхордяться. Вже більше року пишаються тим, що зменшився паперопотік, бо відмінили певні звіти. А те, що на один відмінений звіт видумано кілька нових, ніхто не звертає уваги. Виховна робота перетворюється на нав’язливу ідею. Вчитися нема коли - граємо, співаємо, маршируємо, робимо поробки... Вчитися немає бажання, бо стимул відсутній, ... Олімпіади, МАН, звірячі конкурси - дайте грошей, знайдіть ідейних, перемагайте, бо не атестують... Де вихід? Давайте починати з малого: відмініть рейтингування за будь-якими показниками, окрім ЗНО, відмініть хоч на 3-5 років конкурси, олімпіади згори, або участь в олімпіадах зробіть суто за бажанням. Нехай школи самі визначаються зі своїми виховними заходами. Дозволити школам "заробляти гроші", здаючи приміщення в оренду тощо.
Gluschuk Wladimir
Як завжди прямо в ціль. Комусь потрібно це озвучити і Віктор Громовий взяв на себе цю невдячну місію. Респект і уважуха.
Zinger
п.Громовий! Якби Ви бачили наші сонні громади Ви би перестали у це щиро вірити. І ще хочу Вам нагадати, що кількість - це не завжди якість. Якщо хочете, щоб Вас не перестали поважати грунтовніше готуйте свої дописи.
Олекса Позняк
Для Zinger: Віктор пише дуже толково, він у темі.Єдине що заважає йому аплодувати -скільки я бачив таких що правильно говорять а потім дориваються до влади і понеслось грабувати Україну
Коментувати
Олекса Позняк
Вибачаюсь над андрієм маляром.Федорченко молоток.Сплутав прізвища
Олекса Позняк
Вітя візьми шефство над Юрком Федорченком.А то таку галіматью пише, жах
Олекса Позняк
Усе правильно.Але завтра постав його міністром, буде те ж що й при Табачнику.Система безсмертна!!!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!