Osvita.ua Блоги Ігор Лікарчук: чому виникла ідея відеонагляду в школах
Ігор Лікарчук: чому виникла ідея відеонагляду в школах

Кілька причин, через які ідея встановлення відеокамер в школах стала взагалі можливою

Ігор Лікарчук: чому виникла ідея відеонагляду в школах

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якоcті освіти.

Кілька слів до мого учорашнього посту про відеокамери в школах. Дуже ріноманітні коментарі. Дуже велике розмаїття думок. Дуже хитка правова позиція ідеї встановлення відеокамер... Але. Чому така ідея стала можлива взагалі? Вбачаю кілька причин.

1. Наша система загальної середньої освіти не працює так, як це потрібно. Не буду тут говорити про причини. Назву лише один факт. За даними соціології осені 2014 року 78% тих складали ЗНО, користувалися послугами репетиторів...

2. Гострий конфлікт між батьками і педагогами. Педагоги звинувачають у всіх бідах батьків, батьки — педагогів. Й кінця краю цьому конфлікту не видно. Інколи мені здається, що прірва між одними й другими наростає чи не щодня.

3. Величезна, якщо не переважна кількість педагогів, або професійно вигоріли, або професійно не здатні працювати в сьогоднішній школі. Вони не можуть (не хочуть) шукати адекватні заходи педагогічного впливу до багатьох учнів, які не є такими, котрими були п’ять чи десять років тому. Тому конфлікти між одними і другими в латентній або гострій формах, на жаль, стають постійними й майже неминучими, а дякуючи сьогоднішньому інформаційному суспільству — відкритими й прозорими, що в свою чергу провокує нові конфлікти.

4. Фаховий крах шкільного менеджменту. У дуже багатьох школах їхні керівники не здатні оволодіти ситуцацією, вирішувати конфлікти, упереджувати їх. Більше того, своїми діями чи бездіяльністю вони цю ситуацію ускладнюють. Фахових керівників, котрі володіють сучасними управлінськими технологіями, психологією управління, дуже і дуже мало. А набутий багатьма із них у попередні роки досвід управлінської діяльності (у багатьох іще в радянській школі), чи той, котрий базується на теоретичних і метологічних засадах «Школознавства» — то жахлива архаїка, яка в сьогоднішніх умовах не працює.

5. Відсутня реальна система громадсько-державного управління школою. Через це основні управлінські рішення приймаються дуже маленькою групою людей і не є адекватними ситуцації, що складається.

6. Ця причина одна із найбільш важливих. ВІдсутня система оцінювання якості освіти. Тому всі оцінки стосовно діяльності конкретного вчителя чи школи є субєктивними і не відображають реального стану справ. На фоні формалізму, папероманії, чиновницько-директорської солдафонщини, якою заповнена наша школа, відсутність такої системи знищує останні залишки розумного, доброго й вічного у діяльності величезної кількості закладів освіти.

7. Відсутність реформ. Упродовж 25 років педагогічна громадськість лише чує про них. І перестає вірити в можливість змін. Тож повторюю, як мантру: потрібна СПРАВЖНЯ реформа. Потрібні НОВІ люди в органах управління освітою усіх рівнів, включаючи найвщий. Потрібна ліквідація застарілих управлінських і методичних структур та формування сервісної служби забезпечення закладів освіти і дієвої незалежної від МОН Державної освітньої інспекції. Первинними у СПРАВЖНІЙ РЕФОРМІ мають бути ті питання, про які я написав вище. А не терміни навчання, профільні школи чи інші проблеми, навколо яких чубляться і вправляються в красномовстві автори законопроектів «Про освіту». Адже ми можемо мати 12-річну школу, в якій залишаться ті ж проблеми, про які написано вище. У кращому випадку, можливо буде якесь їхнє тюнінгування. Однак, найкращий тюнінг ситуацію не врятує.

Оригінал

Освіта.ua
02.02.2016


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Вилен (МОДЕРАТОР)
Вау, яке новаторство. Ще два роки назад ми дискутували на цю тему. http://osvita.ua/questions/school/teachers_rights/3674/
Валентина Валентина
Державно-громадське управління - це, коли все добре, а якщо промах... відповідає один. Так хто повинен приймати рішення?
Людмила
Шановні колеги! Що ви всі боїтеся відеокамер... в класах ніхто їх не встановлюватиме, а от при вході і в коридорах камери мають бути обов’язково, і полісмен на вході в школу. тобто адміністратор. Саме так є в багатьох школах за кордоном. А вчитель - просто виконувач вже написаного методистом уроку з усіма представленими дидактичними матеріалами. А коли вже сам навчиться, тоді такий вчитель просить підвищити йому категорію і робить запит до вищестоячого органу надати таку можливість... А от роботу з батьками необхідно вдосконалювати, багатьох батьків самих треба вчити, бо багато хто з них вважає свою дитину найкращою, хоча в колективі вона НЕ є такою... А ще за всякі учнівські порушення (підтверджені!) дисципліни ввести штрафи, щоб діти думали про культуру поведінки та реальні знання і викорінювали невігластво...
Александр
Для Людмила: Вы еще розги в ведите...!!!! Детей надо воспитывать не наказанием , а поощрением !!!!!
Ірина
Окрім зазначеного, варто зрозуміти, що починати ремонт у домі, аби поповнити сімейний бюджет, - безглуздо! Братися за реформи в освіті, намагаючись зекономити, нема жодного сенсу. Що ж до ЗНО та репетиторства: невже знання про розряди займенника чи типи підрядних частин у складнопідрядному реченні є свідченням мовленнєвої компетентності носія мови? Затеоретизований урок що у школі, що в репетитора - це лише перевантаження мізків сучасної дитини, яка не розуміє доцільності такої інформації, але в останнього (репетитора) учень залишає гроші, тому докладає бодай найменших зусиль до засвоєння матеріалу... Пора ретельно й детально переглядати навчальні програми з креном до спрощення, полегшення, зменшення кількості ЗАЙВОГО!
Таня Колеснік
..я тільки за!!!! вони в режимі повільного перегляду будуть уже точно бачити ненадруковані підручники... крейду, яку школа докупляє за власні рахунки..поламані стільці, парти, та інше... нехай і відразу у всіх школах... так і батьки будуть бачити як і коли діти приходять на уроки,
совесть
Для Таня Колеснік: Яка ви, Тетяно, молодець! Лише не хвилюйтеся так, бо це фантастична ідея з точки зору реалізації в нашій країні... А от висновки Лікарчук робить правильні. Я лиш додам, що відсутній пункт про низьку ЗП вчителя. Але це біда нашої країни, де праця людини вартує копійки...
Олекса Позняк
Для Таня Колеснік: крейду навряд чи а от ваш голос запише точно. І будуть тикати носом як кошеня: отут у вас довга пауза, а отут ви сказали так а потрібно отак.Вам на себе компромат потрібен -знімайте і викладуйте.Петро1 так і казав: " і викладивать всё в ю-туб даби дурь каждого відна била"
Ольга Бузницкая
смішно...підручники у повному обсязі немає коштів надрукувати, обладнання в кабінетах ще совдепівське...комп’ютери старезні...а камери будуть у кожному кабінеті? фантастика якась....краще дати гідну зарплату та ретельніше проводити відбір вчителів....та й на пенсію вчасно треба відправляти...25 років - і годі....гідна пенсія за роботу....залишати лише деяких вчителів..так все робиться для того, щоб вчителі сиділи до старечого віку у школі...на 1200 - 1 5000 крб пенсії не проживеш, хіба чесно за квартиру заплатиш....ні на одяг -ні на ремонт в квартирі вчитель заробити не може...не кажучи вже про відпустку....
Олекса Позняк
Дурень ляпнув а ви дискусію розводите. Ну поставив Азаров веб-камери на вибори.Витратили на це МІЛЬЯРД гривень. А курс тоді був 7/доллар.Ви уявляєте що значить поставити камеру в КОЖЕН кабінет?А якщо знайдеться ідіот який це поставить, ви думаєте що усе буде видно як у телевізорі з оператором?Побачите якісь фігури в тумані особливо принедостатньому освітлені
Анжела
Камери в класах мають бути обов"язково! У першому класі вчителька зрідка з"являється на власних уроках, діти сидять тишком-нишком перелякані три уроки, коли хто спитає : "Де вчителька?" Дітки дружно відповідають : "Вийшла на хвилинку" То як треба було їх дресирувати? Коли появиться на урок, програму наздоганяє за рахунок трудового, мистецтва, фізкультури і музики...це ж не важливо. Інколи просто залишає дітей на цілий день на бібліотекаря, інколи вони тиждень підряд готуються до "Дня учителя" - перший урок провела і репетиція. Довести не можливо!!! Кажуть діти придумали, батьки придумали. А вчителька м іж іншим ще й завуч, який не має на дітей часу і не має по суті права брати класне керівництво. Зарплати 5000грн, а батьки дітей навчають вдома, у школі тільки забувають вивчене. Що накажете робити? Я сама педагог, і не проти, щоб у мене в класі установлювали відеокамеру, і не проти, щоб батьки приходили на уроки. Якщо вчителю немає чого боятись, які перешкоди для відеоспостереження?
Накипіло
Для Анжела: частково я з Вами згоден, на рахунок "не серйозних "уроків за допомогою яких прикриваються дірки, але як Ви гадаєте за рахунок чиїх податків, будуть установлюватися ці камери, я не думаю що якись Міністр вийме з кишені, тому на рахунок камер я гадаю Ви перегнули
Краковяк
"...78% тих, хто склали ЗНО, користувалися послугами репетиторів" - знання коштують дорого, і не буде вчитель, який себе поважає, рватися з усіх сил, щоб якісно за копійки навчити, та ще й усіх, навіть тих, хто не хоче.
Ірина
Для Краковяк: Я, учитель, який себе поважає, рвуся з усіх сил за копійки навчити дітей у гімназії тими ж словами , методами, засобами, що й на додаткових - результати аналогічні: хто вчить, той знає, розуміє, застосовує... Решті й утрачені гроші - не мотивація!
Накипіло
Про які реформи може бути річ дорогі мої, якщо програми пишуть ті хто ніколи не працював в школі, інноваційні методи навчання зав язують по руках і ногах, бо у закладах сидять доісторичні керівники яка тицяє шо треба робить по папірцю, і від нього не на мить не відривається, досвід перейнять ні в кого, бо деякі предмети викладають явні проф не пригодні люди, яких взяли по блату. А з приводу відеонагляду, хай розпочинають із себе покажіть як треба: "стіклян"і двері, скрізь відеокамери, прослушка, і невнамовні громадяни бігають із кляузами...
НМ
Ну никак не успокоится г-н Ликарчук! Теперь еще и видеокамеры в каждый класс! Предлагаю еще по афроамериканцу рядом и с плеткой! Мне кажется, что у г-на Ликарчука врожденное чувство ненависти к учителям, корни которого находятся в его школьном прошлом.Что-то там нечисто! В защиту учителей ни одного поста, ни одного хорошего слова, а только желание унизить! Откуда такая нездоровая страсть? Похоже на паранойю!
Іринка
"Величезна, якщо не переважна кількість педагогів, або професійно вигоріли, або професійно не здатні працювати в сьогоднішній школі." Вірно сказано. Професійно вигоріли... Чому ж тоді при професійному вигоранні не дати вчителю можливість вийти на вислугу. Знову змінили закон. Мені не вистачило 46 днів, щоб мати право на вислугу, змушена далі працювати ще 5 років. Уряд вирішив, що у мене має відкритися друге дихання. Яка гарантія, що через 5 років нічого не змінять, не подовжать роки виходу на вислугу? Який вихід? Піти ні з чим, покинути школу? Думаю...
ААА
Для Іринки: І мені 2 місяців не вистачило. Паскуди!
Василь
Невже так важко розібратися в законі?
Maryana Shevtsova
Ларчик всегда просто открывается. Что нужно сделать, чтобы вывести школы из коррупционного тупика. 1. Школьное образование в Украине уже давно перестало быть бесплатным. Все поборы с родителей нужно отменить, а ввести фиксированную плату за обучение в данной конкретной школе. Контролировать использование этих денег должен попечительский совет из родителей и выпускников данной школы. 2. Методические службы должны быть не контролирующими, а сервисными. Методисты должны давать открытые уроки и именно таким способом учить учителей новым методам и технологиям обучения. Рейтинг школ определять по конкурсу поступающих в эти школы. 3. Программы по всем предметам сократить и упростить. Отменить домашние задание- путём выполнения их на уроках. Оценивать учеников через письменное тестирование, чтобы исключить предвзятость и субъективизм в оценке знаний. Тестовые задания тоже упростить, но проверять нужно не только сумму усвоенных знаний, но и усвоенные умения и навыки. 4. После уроков школа должна...
Лузган Анна Николаевна
Для Maryana Shevtsova: браво! Согласна с каждым тезисом!
Нина Царевская
Для Maryana Shevtsova: Полностью поддерживаю Ваши предложения. 4 пункт предлагаю дополнить: после окончания учебного года 1 июля директор сдает ключи в мэрию и получает их 25 августа после выполнения горсоветом качественного ремонта.
Людмила Васильєва
По какому-то странному, но повсеместно распространенному правилу, контроль направлен только на выявление негатива и определения наказания. Хотя должна обязательно отмечаться и другая сторона вопроса: достижения учителей, новации, пусть даже на уровне одного класса. Почему мы впадаем в такую крайность - если не вся страна сразу, то значит никто?

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!