Osvita.ua Блоги В. Громовий: реформи згаснуть не встигнувши розпочатись
В. Громовий: реформи згаснуть не встигнувши розпочатись

Застаріла модель управління освітою є головною причиною її кризи та гальмом для вирішення проблем

В. Громовий: реформи згаснуть не встигнувши розпочатись

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Хвіст і надалі метлятиме собакою… Нам і надалі "гадитимуть" на голову.

Якщо здоровий глузд полишив голову, назвіть її хвостом.
Румі.

Див. Методичні рекомендації з розроблення положення про структурний підрозділ освіти виконавчого органу об’єднаної територіальної громади.

Як свідчить приведений вище документ, наші керманичі досі так і не зрозуміли простої істини про те, що саме бюрократична вертикаль є головним гальмом розвитку освіти ХХІ століття. Для того, щоб відкрити шлях реформуванню школи потрібна "шокова терапія": ліквідація управлінь освіти і створення замість них територіальних департаментів (відділів) сервісного забезпечення роботи навчальних закладів. Тільки так можна прийти до освіти без начальника, освіти без наказів, освіти без пустопорожніх нарад, освіти без конкурсоманії, освіти без хабарів, освіти без страху…

Якщо не буде ліквідована бюрократична вертикаль в освіті, ні про який перехід від неефективного зовнішнього управляння навчальними закладами до школобазованого менеджменту і лідерства мова не йтиме. Забемхане вчительство і затуркані директори шкіл не стануть силами змін, а, навпаки, чинитимуть спротив будь-яким реформам. Рушійною силою реформ вони стануть лише тоді, коли ми їх вивільнимо від бюрократичного пресу, утвердимо презумпцію невинуватості, почнемо будувати стосунки за принципом довіри... Тоді вони почнуть потроху розпрямляти плечі і відрощувати крила.

Тому найважливішим маркером спроможності до реальних реформ є готовність МОН почати зміни з себе, з реформування системи управління освітою.

Зайве доводити, що застаріла ієрархічна модель управління освітою є головною причиною її системної кризи та гальмом для вирішення поточних проблем. У цьому навчальному році ми побачили, що ця "вертикаль" не спроможна вирішувати навіть найпростіші завдання (забезпечення шкіл підручниками тощо).

Ефективність держави, особливо пострадянської, у будь-якій сфері є вкрай сумнівною. Тож, потрібно зменшувати вартість держави і не марнувати гроші платників податків на виконання функцій, які держава виконує погано або зовсім не виконує. У освіті теж має відбутись процес роздержавлення і поява принципово інших мережевих форм взаємодії…

Продовження ситуації "коли хвіст метляє собакою", подальше управління шкільною освітою на основі принципу "курятника", збереження домінуючої управлінської взаємодії по лінії "начальник для начальника", - це шлях в нікуди.

На жаль, зараз ми опинилися у ситуації, коли, "верхи" не можуть управляти по-новому, а "низи" взяли на озброєння гасло: "А нам все равно!".

Тому революційна ситуація українській освіті не світить.

Як уже видно з дворічного процесу підготовки нового Закону "Про освіту", у нас, замість радикального, буде помірковано-консервативний сценарій розвитку подій. З огляду на те, що збережеться начальникоцентрованість освіти, не варто очікувати на справжні реформи шкільної освіти. Витягнути себе з болота самостійно як барон Мюнхгаузен система освіти не зможе. Потрібен активний громадський "буксир" ззовні. Реформувати освіту зверху неможливо, її можна реформувати лише знизу. Тож, з огляду на те, що роздержавлення школи не передбачається і громадська складова так і буде фіговим листочком для прикриття "начальникоцентрованісті", не важко спрогнозувати: реформи шкільної освіти згаснуть, так і не встигнувши розпочатись.

Але це не буде історія із "щасливим хвостом". У цій системі нещасні всі і "хвіст" теж. І чим скоріше це проясниться, тим краще.

Оригінал

Освіта.ua
20.01.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
FAQ
Прикольна фотка, тільки не в тему. Насправді, нинишня влада клала на освідчене суспільство великий ..уй.
Zinger
Шановні колеги. На цей час 33 дописувачі висловили свою думку і це всього за три дні. Переважна більшість прийняла до серця статтю п. Громового, видно, що він переймається проблемами освіти і на своєму місці робить те, що вважає потрібним на даний час. Спробуймо відійти від зависті і прийняти раціональні речі , які він пропонує. Те, що ми пишемо ось тут свідчить, що ми все таки віримо у прогрес в освіті. Перехід на фінансування освіти з місцевого бюджету значно скоротить можливості панівної верстви, місцеві депутати не дадуть їй жирувати за громадські кошти. Одне беззаперечно - маємо на місцях бути активними у захисті інтересів школяра та вчителя, ми працюємо на громаду і вона має дбати про тих, кого ми випускаємо у майбутнє життя.
не мысль, ИДЕЯ
чиновникам от образования взять школу в селе подальше от райцентра и вообще центра и ПОКАЗАТЬ наработанное)
Ніна
Віктору Громовому потрібно, на мою думку, поміняти прізвище на "Махно". Він такий же, як і всі директори. Ні один начальник або директор не буде другом учителю!!! Якщо такий розумний - нехай візьме загальноосвітню школу в селі та покаже якість навчання!!! Цікаво, коли це "заслужених" присвоювали чесно, без "нужних" людей-начальників?!!
Олекса Позняк
Для Ніна: Друг чи не друг але написано правильно. Тільки наскільки щиро? Ліля теж на Майдані лила крокодилячі сльози про те скільки прекрасному українському учителю недоплачують та які вони перезавантажені . А дорвалась до корита і ми стали усі некомпетентні...
Віктор
У квітні 2001 року Віктор Громовий став переможцем Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року» в номінації «Керівник навчального закладу» і, як це передбачалось умовами конкурсу, отримав звання «Заслужений учитель України». https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D0%92%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
молодец
Для Віктор: но в школу работать ПОСЛЕ не пошёл.ПОЧЕМУ?Финансирование недостаточное? Вот бы обычную школу,самую обычную,самую удалённую - да и поднял бы.
Коментувати
Голосzнароду
Треба почати з усвідомлення того,що реформи будуть започатковуватися тільки ті, які будуть гарантувати збереження панівної позиції існуючому начальству. Бюрократична система не дасть себе перевернути з ніг на голову просто так, бо там кор ито і кожен, хто біля нього, купив собі це право (все одно що феодалізм). І вчителі будуть масово проти реформ, проти яких будуть їхні феодали, бо все дуже просто - вони покупляли в них свої робочі місця і тому залежні від них. Освіта в українських школах за своєю моральносвітоглядною позицією знаходиться ще десь в періоді 18-19 століття, ну а нижче вже середні віки. Чи відродження все ж таки? - на це питання має дати відповідь освітянська інтелигенція.
Вчителька
А якщо так? http://cntime.cn.ua/index.php?option=com_easyblog&view=blogger&layout=listings&id=158
вчитель
Для Вчителька: а что вы хотели http://www.jpg-1.com/321462?ref=new
Коментувати
олена
а де аванс за січень, фінансування з Києва де, Коли очікувать ? Те що воз з реформами і досі там, то і було понятно, а дітей своїх вдома чим годувати, а бумагу для звітів на які шиши купляти!!!!!!!!!!!!!!!!
Вчитель
Для олена: Суть децентралізації. Регіони й далі будуть платити центру податки, але центр вже не будет повертати частину грошей. Аванс буде разом із зарплатою, на початку лютого. Дітей не годуй, папір не купляй.
Детей корми, бумагу НЕ покупай
Для олена: от того,что купишь и распечатаешь в голове учеников НЕ прибавится. Те,кто стремится ЗНАТЬ, те ЗНАТЬ будут и без учительской бумаги
Детей корми, бумагу НЕ покупай
Для олена: от того,что купишь и распечатаешь в голове учеников НЕ прибавится. Те,кто стремится ЗНАТЬ, те ЗНАТЬ будут и без учительской бумаги
Коментувати
Олекса Позняк
Усе правильно.Одна лише біда - як тільки революціонер за народної підтримки добереться до корита напрям думок змінюється на протилежний.Подивіться на Лілю до корита і біля корита - зовсім різні люди...
Вчитель
Для Олекса Позняк: Я відкрию тобі невеличкий секрет. Така поведінка усіх, "революціонерів" новиною, несподіванкою, є лише для таких як ти. Чи зроблять такі висновки? Ні. Тому вже зараз треба готуватися до майдану_3 років так через 10-15 і от тоді то вже точно настане "тотальна перемога".
Олекса Позняк
Для Вчитель: Чому ти думаєш що це для мене секрет?Але якщо приїхав у село депутат наобіцяв , виграв вибори тай не виконав - це одне. А тут зовсім інше.Лежать рівненько убиті снайперами. І потрібно кожному в очі заглянути -може упізнаєш - бо вони без документів. І після такого брехати, обдурювати, красти? Мені в голові не вкладається.Не тому що я наївний чи тупий а тому що не настільки цінічний
Вчитель
Для Олекса Позняк: Проблема в тому, що вже для всіх "брехливий депутат" - типова ситуація. От і підвищився "поріг", від брехні аж до геноциду.
Коментувати
Менеусізнають
Крик души... "Душно мне, душно" "дайте мне яду" "Слушаю я вас тут слушал, и подумал: ну и дураки же вы все!" (это все - цитаты, прошу не обижаться)
Вчитель
Для Менеусізнають: Насправді дна ще не досягнуто. Скоро будемо мільйонерами як в 90-х.
Коментувати
Родион
Ніякі структурні зміни управлінської вертикалі не принесуть результатів. Ворони пересідатимуть з гілки на гілку. Єдиний вихід - радикальні кадрові зміни. Освіта повинна звільнитись від людей які є уособленням хабарництва і корупції. З повагою ставлюсь до педагогів-пенсіонерів. Але про які інновації та реформи можна говорити де нач. управління, зав. методкабінетом, директор школи пенсіонер з десятилітнім стажем.
ну и ну
Для Родион: Как Вы статью читали?! Не надо уже этих примитивных идей для болванов : "всех старых поменять на новых " и " чтобы победить коррупцию, надо увеличить зарплату этим коррупционерам". Громовой правильно пишет, что не ворон менять надо, А ВЕТКИ СПИЛИТЬ!!! Уничтожить саму ВЕРТИКАЛЬ, по которой идет лавина пустых бумаг. Их просто отписывают и шлют наверх отчеты. Никто не делает то, что пишет, потому что это не реально!!! И это надо уничтожить!
Родион
Для ну и ну: Доки будуть ці старі ворони - ніхто не пилятиме сучки на яких вони сидять. І кожна ворона, що сидить вище дивиться вниз: а що я матиму від тих на кого какаю?
Коментувати
Інна
Повністю підтримую автора статті. МОН дійсно має розпочати реформи з себе!!! Умови, в яких працюють українські вчителі, перетворюють їх високе покликання на важкий хрест. Учитель cьогодні, нажаль – фігура залежна і пригнічена. Почасти репресивне управління освітніми закладами породжує страх, перетворює його на раба. Паперотворчість в освіті стала просто катастрофою. Вона прийшла на зміну справжній учительській творчості, натхненню, ініціативі. Складається враження, що школа поступово перетворюється в те місце, де адміністрації і вчителям діти заважають працювати з документами. Сьогодні, на початку 21 століття ми не можемо та й не маємо права бути схожими на героя одного із віршів І. Франка: Мій учитель був пес, що на лапки стає І що лиже ту руку, яка його б’є. Дуже важливо, щоб нарешті прийшло усвідомлення того, що вчитель – хребет, а не лакей влади.
Вчитель
Для Інна: Продовжуй виливати своє невдоволення анонімно на забитому й забутому форумі - це "обов*язково принесе результат".
РЕЗУЛЬТАТ принесе те,
Для Вчитель:що будуть казати ЗНАНІ люди.А якщо звичайний вчитель, а чи учень, буде кричати на весь світ, то почують той крик ой як мало інших. Надто мало,щоб отримати РЕЗУЛЬТАТ. Тут не зовсім і забитий форум, бо інколи СЮДИ заглядають як звичайні вчителі, так і ЗНАНІ люди. І саме вони спокійно приймуть написане студентом,чи навіть учнем
Вчитель
Для РЕЗУЛЬТАТ принесе те,: Свята простота. Хотів би я бути таким самим наївним романтиком.
Коментувати
Леонідович
Громового в міністри освіти, щоб зруйнував, цей принцип "курятника"! Дуже влучно намальована структура освіти України у вигляді прахів. Набридають ці купи наказів які падають зверху, які потрібно розгрібати.
гімназія
Для Леонідович: А чому Громовий не розповість яким він був директором . Тільки правду ! Отой малюнок точно із його гімназії ( на час його керування)і він отой що зверху !!! Що, ностальгія замучила пана Громового ???
Коментувати
Oleksandr Kravchenko
Все дуже правильно написано. Можу тільки додати, що за майже два роки нової влади, на яку особисто я покладав багато надій, якихось суттєвих змін в організації навчального процесу не відчув.
Вчитель
Для Oleksandr Kravchenko: Час перекласти надії на інших, поки що претендентів на владу, і високо пострибати аби вони таки ту владу отримали. А потім повторити, ще, і ще, і ще, і ще раз.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!