Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: вчителі є пригнобленою верствою
Віктор Громовий: вчителі є пригнобленою верствою

Структурою гноблення виступає держава, яка встановлює платню, що не забезпечує прожиткового мінімуму

Віктор Громовий: вчителі є пригнобленою верствою

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Чому у працівників освіти як пригнобленої верстви нашого громадянства низька зарплата?!

Популярне пояснення від А.П.Чехова.

Американський учений Майкл Еппл у книзі «Культурна політика і освіта» наголошує на необхідності вживати «правильні» слова, точні формулювання для позначення певних соціальних явищ. Говорити про бідність вчителів означає все зводити до рівня індивідуальних проблем конкретних осіб. У всьому світі є люди, які не можуть дати собі ради (здобути освіту, знайти роботу, вести здоровий спосіб життя тощо), тому вони й опиняються на «дні», стають «бідними».

Хто в цьому винен? Як правило, вони самі. Для декого з них бідність є стилем життя: їм подобається не працювати і бути вільними від суспільства, їм подобається спати під мостом і відчувати себе романтиками, їм подобається зловживати алкоголем тощо.

А в нас є мільйони успішних людей із вищою освітою, які виконують надзвичайно важливу для суспільства роботу, однак опинилися за межею бідності. І в цьому падінні на «дно» немає їхньої провини (в усьому світі учительство належить до середнього класу). Винне суспільство: учительська «бідність» є не індивідуальною, вона є соціальною проблемою.

Приказка «Чого бідний? Бо дурний» — не про вчителів, тому що в нашому випадку вони, швидше, мають «горе з розуму», їхня бідність не є наслідком власної неспроможності здобути пристойну освіту, знайти постійну роботу тощо. Ці люди, які, як правило, добре навчались у школі, закінчили ВНЗ, добросовісно працюють. Вони заробляють більш ніж достатньо для того, щоб мати гідний їхньої соціальне значущої місії рівень життя. Проблема в тому, що «хтось» їх безцеремонне обкрадає.

Хоча можна, звичайно, жартувати з приводу того, що «вчитель, як і сапер, помиляється тільки один раз, коли обирає професію» чи іронізувати, що професія вчителя є довічною гарантією від викрадення з метою викупу, але такі жарти звучать як присуд до довічної бідності лише в нас.

Майкл Еппл наголошує: «Слово «бідний» означає, що проблеми бідної людини є значною мірою наслідком її невдач». Якщо ми вживаємо щодо учительства слово «бідний», у цьому випадку «по суті, не передбачаються носії панування». «Сказати «пригноблений», а не «бідний» означає вдатися до сильнішого вислову, — продовжує Майкл Еппл, — який вказує, що є структури гноблення».

Отже, слід називати речі своїми іменами: вчителі в Україні є пригнобленою верствою населення, а в ролі «структури гноблення» виступає наша рідна Українська держава, яка, з одного боку, законодавче декларує право вчителя на зарплату, не нижчу від середньої заробітної плати в промисловості, а з іншого — фактично встановлює платню, яка не забезпечує навіть офіційно визначеного прожиткового мінімуму.

Утім, як вважає Людмила Шангіна, «бідність — це не рівень доходів. Бідність — це спосіб думок, коло спілкування, хода і вираз очей. [...] Це підібганий хвіст і зацькований погляд. Якщо позбавити людей можливості жити по-людськи, вони перестають бути людьми. Вони втрачають гідність.

Важко, знаєте, жебракувати з достоїнством... Це життя вбиває в нас людське задовго до смерті.

Багатство може не бути предметом щосекундного думання про нього. Бідність — не може. Про неї пам'ятають і думають щосекунди. Про багатство можна забути, захопившись, наприклад, особою протилежної статі. Про бідність — ні».

Оригінал

Освіта.ua
15.01.2016


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
еva
Я згідна з автором статті.Учитель хоче жити,творити і любити.
виктор писаренко
Бсолютно правильна думка. Але менi здаеться, що ми самi теж виннi.
Wikipedia
У новому документі «Про освіту» з’явилось слово «педагог» замість «вчитель» у розділі про кваліфікацію, наприклад «педагог-методист», замість «вчитель-методист». Слово «педагог» Стародавній Греції означало дослівно «провідник дитини». Так називали не вчителів, а рабів, які відводили дитину до школи й забирали назад. Зазвичай у педагоги вибирали рабів, непридатних ні для якої іншої роботи, але тих, що були вірними домівці.
Zinger
Для Wikipedia: Але в Греції існував Закон, згідно якого власник раба - педагога мав його одягати, годувати, надавати житло та лікувати, якщо той захворів, бо раб нічим не володіє. Чи можна за нашу платню забезпечити собі оце все? Ото ж як ми живемо?- краще ніж грецький раб чи гірше?
Коментувати
совесть
Пане Громовий, ви закликаєте вчителів до СТРАЙКУ й готові очолити цей рух? Чи так, поговорити - як експерт... Ви ж СИТА, грантова людина. Маєте зараз реальну можливість ЗМІНИТИ на краще життя вчителя, а допис - продовження боротьби?.. Просто вічний грантовий революціонер! А вчителів все влаштовує! Це раніше у школі гуділо, як у вулику, до самого вечора, було навчання, виховання й безкоштовне донавчання слабких, працювали БЕЗКОШТОВНІ спортивні секції. А на канікулах дітей класами водили по музеях, на екскурсії. Зараз у нас це не актуально - віртуальна реальність, гаджети й ТЕМНА ТИХА ЗАЧИНЕНА будівля школи... (Але весь цивілізований світ дітей водить по музеях класами, школами!!!!) Так за що платити нормальні гроші середньостатистичному учителю в середньостатистичній школі, де вічні канікули, карантини, скорочені уроки, навчальні роки й ТИША? За звітність і папери, домашнє платне репетиторство? Довели рульові за 25 років країну до руїни, а вчитель не винен, пристосувався...
Віка
Відразу видно, що це пише не вчитель. Я пробувала працювати вчителем 4 роки, по совісті, дуже важко, за мізерну плату. А ще повно безкоштовної роботи. Працюю в позашкіллі вже 21 рік(тільки попрошу без іронії та стереотипів про гурткову роботу) так там зарплата ще менша, нас до вчителів навіть не прирівнюють.ми не маємо права атестуватись на категорії. Не рівняйте всіх вчителів під одну лінійку. На жаль часто залишають роботу ті вчителі , які йшли за покликанням, розчарувавшись і жаліючи за своїм вихованцями. Це професія-біль,для тих, хто не має інших доходів, або, амість приділити час сім’ї, змушений перебиватись додатковими заробітками після виснажливого робочого дня. Ось так і прстосовуєть , хто як може., а зараз і це стає проблематичним, бо не всім цього заробітку вистачає на життя, повірте мені!
Віка
А ролик про розмазнб мені дуже сподобався.Зачепило.
Віка
Для совесть: мій мопередній допис був адресований не автору статті, а вам - щодо пристосованості.
Коментувати
Тетяна
Я вчителем працюю вже третій десяток років, люблю свою роботу, але мені хочеться її змінити із-за зарплати. Це не оплата праці! А після відповіді президента на петицію я втратила віру в позитивні зміни.
Бєлий Володимир
Соромливість людини і БЕЗСОРОМНІСТЬ влади. НАША ПРОБЛЕМА у тій брехні, що, мовляв, наша держава бідна, котру нам весь час нав"язує чергова владна команда. Україна входить до ПЕРШОЇ двадцятки країн світу за своїм природо-ресурсним потенціалом!!! А саме для потреб ШКОЛИ та ВЧИТЕЛЯ у першу чергу мають витрачатись державні природні ресурси як те має місце СКРІЗЬ у світі. Тому-то там вчителі й не бувають бідними фізично. НІКОЛИ! ШКОЛА - це ВСЬОГО населення і НАДРА є загальнонаціональними, народними!!! Все інше від лукавого. Від безсоромності влади, що у нас ще ніколи не була ПРОНАРОДНОЮ. Як воно давно є у сотнях країн світу. У тому числі й тих, у яких чергова наша владна команда "циганить" гроші, щоб ще трохи протриматись.
Бєлий Володимир
Одного лише цього (вчительського) зрізу якості нашої влади достатньо, щоб зробити абсолютно ПРАВИЛЬНИЙ висновок - влада наша пахне сморідом і є бридкою. Попри зовнішню намакіяженість та лоск. Соромитися не вчитель наш має, а соромиться наша влада в очах світового товариства. ЩОДНЯ. Вже багато років поспіль.
Тетяна
Прочитала статтю, подивилась ролик, повністю підтримую, що треба вчителям діяти радикальніше! Але важко нам, вчителям, організуватись на страйки. Ми постійно зайняті. Підготовка до уроків, перевірка зошитів, різні додаткові навантаження забирають весь вільний час. А без платних консультацій я б особисто не "вижила". У мене двоє дітей. До консультацій також треба готуватись, купувати спецлітературу, і проводити індивідуальні якісно, бо не буде результатів у роботі. Своїм дітям я не радила б іти в педагогічний. Це дуже специфічна і виснажлива робота, яка не приносить матеріального забезпечення. А тим, хто вважає, що вчителі мають відсотки від ремонтів і переобладнань кабінетів, я раджу на два роки піти попрацювати в школу. Звичайно, треба оптимізувати і реформувати середню освіту, є багато таких питань, які потребують негайного вирішення. Але оплата роботи вчителя не відповідає ніяким нормам. Це просто неповага до вчителя!!!!!
Григорий
Большинство учителей- женщины,много одиноких,разведённых,воспитывающих без помощи детей,бояться потерять работу.поэтому не бастуют. Мужики при власти этим пользуются.
Натэл
Для Григорий: это правильно.
Коментувати
Олександр Желіба
Дякую. Напрочуд точний опис явища! Сподіваюсь, даний сайт читають не тільки педагоги, а і деякі причетні до їх статусу.
Евгенія
Абсолютно не согласна с автором статьи.Все беды нашего образования из-за низкой зарплаты учителей? Ну уж нет! Все беды из-за того, что их все устраивает, они не хотят перемен. Каждый имеет дополнительный необлагаемый налогами доход от индивидуальных консультаций, от вознаграждений за хорошие оценки, от средств на ремонт и переоборудование классов и т.д. И не надо париться, развиваться, любить детей. Конечно, есть 3% других учителей, благодаря которым мы выживаем как нация, но их то и гнобят и выживают из школ остальные 97%, чтоб не было с кем сравнивать свою никчемность. Если бы учителя действительно были теми высокобразованными и высоконравственными людьми, как-то представвляет их автор, мы давно бы уже жили в другой стране, ибо система образования в их лице калечит наших детей и приводит к коррупции и деградации. Нам бы ввести закон, чтобы деньги бюджетные шли за ребенком по выбору родителей в ту школу, в том числе и частную,которую они выберут, и система образования сама по себе оптимизировалась
Олександр Желіба
Для Евгенія: кожен має прибуток від консультацій? Не кожен. А той хто має, то зарахунок часу на родину, часу на власний відповчинок. Це нормально?
Вопрос Евгении:
А вы знаете, сколько денег государство выделяет на 1 ученика? Какая сумма «будет ходить» за учеником, в том числе и в частную школу? Боюсь, что частная школа и «не заметит» эту сумму.
Михаил Логинов
Для Вопрос Евгении:: Евгенія, корупцію породжують товарно-грошові відносини і бідність. Ви щось недалеке написали. Попрацюйте в школі, а потім пишіть. Хто вчителі розвалили і розікрали українську економіку чи олігархи? Все що хоче зробити сьогодні олігархічна влада - це привести систему освіти у відповідність до рівня деградації української економіки.
Коментувати
Zinger
п.Громовий! Хочу Вас повністю підтримати. Аби довести зарплату вчителя до рівня середньої по промисловості посадові оклади потрібно підняти втричі. Президент пояснив, що цього року вона зросте на 25%, отже до сьогоднішнього рівня наші зарплати такими темпами будуть підвищувати 7-8 років. А там банкіри створять нову інфляцію і ми далі будемо залежати від милості батьків. Хоча радикалізм Ляшка мені не довподоби, але в освіті без радикальних змін не обійтися. Президент має настояти на справедливій оплаті праці вчителів, а уряд нехай думає, якими засобами її забезпечити. Все інше - це профанація, свідоме обкрадання праці вчителя і його пригноблення!
Людмила
Полностью согласна с Степаном - учителя не борются за свои права в том числе и социальные из за того, что прекрасно знают, что не отрабатывают даже той мизерной зарплаты которая есть боятся проверок вот и сидят тихо им это выгодно.
hmelena
Для Людмила: А судьи кто....????!!!!
Михаил Логинов
А ви боретесь за свої права?
Коментувати
Степан
С уважением отношусь к автору статьи Виктору Громовому - но выскажу и свою точку зрения. Не хочу обобщать, так как в любой системе в том числе и образовательной есть уникальные люди и учителя, которым не только зарплаты достойные надо давать но и памятники при жизни ставить. Но часности не отрицают главное - система образования страны гнилая по сути - начиная от поступления в педагогические Вузы куда идут в основном те кто уже никуда больше не может идти, до нищенских зарплат. Но нищенские зарплаты как ни странно устраивают учителей так как если бы не устраивали то и не работали, бастовали, создавали бы нормальные профсоюзы а не то посмешище что имеют. Пресмыкание, угодничество, плебейство на 90% поразило педагогические колективы - сформирован главный лозунг "Как платят так и работаем" и плевать на учеников лишь бы нагрузки отхватить побольше и проверок поменьше да повозмущаться мастаки но палец о палец не ударят чтобы почувствовать себя людьми.
Олександр Желіба
Для Степан: в цьому, таки, щось є.
Коментувати
Елена Онищенко
Як може людина яка принижена державою, яка думає чим нагодувати своїх особистих дітей, може виховати любов до Батьківщини? До презедента? Я не говорю про ефективний урок, коли не снідав, коли дома сидиш в холодному будинку, бо економиш на газу. Пани, презедент, міністр і Яценюк, може хватить знущатись із освіти! Я розумію, що розумні, освідчені вам не потрібні, але ви ж перші і відчуєте на собі не вихованість твердої руки українців.
гість
І виникає питання. Як учитель , доведений державою до відчаю, чекаючи 25 років ( як нашій незалежності) квартири ( бо щоб готуватися до уроків у вчителя хоч елементарні умови повинні бути), маючи зарплату на виживання, іде на урок виховувати гордість за державу і патріота?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!