Віктор Громовий: звуження компетенції у "вічних директорів"

Освітній експерт про необхідність обмеження терміну перебування на посаді директора школи 10 роками

Віктор Громовий: звуження компетенції у "вічних директорів"

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України

За десять років сидіння в кріслі директора школи будь-яка людина мимоволі перетворюється на керівника із свідомо обмеженою компетенцією.

По-перше, директор, який засидівся, як правило, особисто більше не вникає в процес вироблення стратегії розвитку школи. "Генеральна лінія" за десятилітнє керівництво і так чітко означена: "Цели ясны, задачи понятны. За работу, товарищи!".

По-друге, з огляду на те, такий керівник психологічно відчуває, що досяг високого рівня внутрішньої впевненості, він може дозволити собі відмахнутись і від найбільш рутинних справ. Педагогічна і господарча рутина тепер здається йому нудним заняттям на яке не варто витрачати свій час.

Наслідком звуження компетенції є делегування повноважень та відповідальності своїм заступникам. Та часто в процесі делегування частини компетенцій вниз відбувається збій: заступники не готові їх прийняти… Тому, з огляду на власний 12-річний досвід директорування, пропоную законодавчо обмежити термін перебування на посаді директора 10 роками (двічі по п'ять років). Це дасть можливість реалізувати будь-яку перспективну програму розвитку школи і не дасть можливості на десятиліття законсервувати самого себе і свою школу.

Оригінал

Освіта.ua
21.12.2015

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Родион
Директору освіченому і порядному дуже важко працювати в тотальнокорумпованій освітянській системі. Так можливо потрібно почати руйнувати корупційну піраміду з вершини. Чи може начальник управління з глибоким комплексом неповноцінності, породженим відсутністю освіти та недоумкуватістю, призначити розумного директора? Ніколи! Призначають собі подібних і тим же способом: гроші , зв’язки, особиста відданість.
НЕексперт
12 років тому із захопленням читав Ваші, пане Вікторе, статті: сміливі ідеї, нестандартний підхід і т.п. Сьогодні Ваші опуси такого почуття не викликають. Впевнений, щоб бути експертом у галузі освіти, необхідно бути безпосередньо в системі, а не десь збоку спостерігати та виголошувати реформаторські гасла. Вибачте, але дореформувалися вже до ручки. Напевно, у тому числі, і завдяки "освітнім експертам".
Валентина Валентина
A скільки на посаді повинен сидіти експерт освіти ?
Цікаво
А у Франції ремонт школи теж повністю лежить на пед. колективі?
Володимир
В личной беседе я поинтересовался у французского педагога, директора коллежа, как обстоят дела во Франции с этой проблемой. Ее не существует. Директор назначается на должность в результате общенационального конкурса, и работает максимум девять лет на одном месте. Затем опять заявка на конкурс и смена места работы и учебного заведения. Перманентная реформа образования никак не влияет на сложившеюся ситуацию в нашей стране не смотря на загадочное обещание введения новой системы управления образованием, и в частности, децентрализацию. Жаль, что наш прогрессивный министр образования, который сам оказался в этом кресле в результате революционных изменений в обществе не видит этой проблемы, а продолжает усложнять и без того очень трудную жизнь рядовым учителям.
простоктото
Для Володимир: читая ваши посты делаешь вывод-директора вы видете только в черном цвете.Если директор- значит уже преступник.-- Сотрудничество с преступной властью не должно пройти безнаказанно. создание действующими директорами различных коррупционных схем. отмыванию денег из попечительских советов.99 случаев инициативы по сбору денег исходят от директоров, и т.д.Вы глубоко ошибаетесь.
Коментувати
Володимир
. Сотрудничество с преступной властью не должно пройти безнаказанно. А именно участие директоров в фальсификации выборов, и использование ресурса в виде административного давления на учителей для участия в массовках различного рода. Причина номер пять: создание действующими директорами различных коррупционных схем. По приему детей в школу, по аттестатам, по отмыванию денег из попечительских советов. И, как следствие, создание в обществе стойкого негативного образа учителя, как чуть ли не главного коррупционера в стране. Хотя в 99 случаев инициативы по сбору денег исходят от директоров, а учителя полностью лишены доступа к финансам фонда и не имеют из него даже на канцтовары.
Родион
Для Володимир: Те кто сотрудничал с ЦИТ: "преступной властью" успешно сотрудничают с нынешней и даже награды получают. И то что творят эти незаменимые кадры теперь, "преступной власти" и не снилось.
Коментувати
Володимир
Директора назначаются кулуарно, а не на конкурсной основе. Система подписания контракта породила расцвет коррупции в среде управленцев. Работа учителя стала совершенно бесперспективной в отношении карьерного роста (так называемый синдром «стеклянного потолка»). Причина номер два: длительное пребывание директора в должности (более 10 лет) является фактором, снижающим трудовую мотивацию. Это обусловлено тем, что администратор ограничивает свой кругозор в рамках рутинной работы, свыкается с недостатками, перестает обогащать управление новыми методами и формами, и его работа превращается в шаблон и штамп. Энергия зачастую направлена на внутри школьные интриги. Причина номер три: нет статистки, но как минимум половина школьных управленцев это люди пенсионного возраста со всеми вытекающими психологическими и физиологическими проблемами этого периода. Причина номер четыре: администраторы образования районного и городского типа должны быть люстрированы.
Володимир
В среднем образовании сложилась ситуация, когда ротация руководящих кадров школ близка практически нолю. Появился даже термин «вечные» директора. Это значит, что школьная система закостенела окончательно и не без помощи среднего руководящего звена. Образовалась категория людей, которые сидят в креслах, кто больше десяти, а кто и четверть века и уходить не собираются. Это хрестоматийный случай приспособленчества. Они знают все коды бюрократического поведения, чутко реагируют на команды, и не высовываются с непрошеными инициативами. Не поэтому ли школа практически не изменилась за годы не зависимости и представляет собой непотопляемый островок совка. О чем свидетельствует, например, полностью проваленная воспитательная работа, построенная полностью по образцу и подобию советской школы позднего периода. Есть еще несколько причин, по которым «вечные» директора должны уйти и уступить место молодым. Причина номер один: в образовании перестали работать социальные лифты.
Влад
Коли я після інституту прийшов у сільську школу, то директором там була людина, яка тільки директорського стажу мала більше 25 років (а загального стажу більше 40). Його вже давно немає з нами. Але він для мене був першим ВЧИТЕЛЕМ на моїй педагогічній ниві. І дай Бог кожному молодому вчителю мати такого наставника.
совесть
Для Влад: Дуже щиро... Знаєте, директори шкіл з минулого - люди більшої моральності. Вони не збирали гроші з батьків першокласників, ніколи не починали й не закінчували збори батьків з розмов про гроші... А от для сучасних директорів -бізнесменів 10 років - ЗАБАГАТО!!!
Коментувати
земляк
Этот эксперт не работает в школе длительный период.И сам же когда был в шкуре директора 5-й школы Кировограда.Но его обидела в свое время власть . А теперь надо своим экспертным *я* все время паскудствовать . Почитайте многие другие перлы этого эксперта . Все у него против - против учителя директора методиста.Таких экспертов разрушать сейчас множество.Витя! Созидать надо.Я ДИРЕКТОР. Знаю своих коллег. Знаю как адекватных людей - прекрасных менеджеров- организаторов образования.Конечно же есть и среди нашего брата - разные люди.Но ты земляк не прав!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Володимир
Для земляк: Прав. Вы директора - мы учителя и у нас конфликт интресов.
земляк
Владимир- в таком случае у нас во всей стране конфликт итересов.Давайте крушить дальше.
СТЕПАН
Якщо в директора і вчителів конфлікт інтересів тошколу треба закривати. Не можна таким невігласам довіряти дітей. Не свої інтереси їх найняли люди захищати чи сповідувати, а вчити дітей. Хоча багато невігласів від освіти це забули. Цим можна відвернути увагу людей від своїх не прикритих білих плям
Коментувати
Олекса Позняк
тупо.Почему тракторист может 50 лет пахать огороды и его мастерство только растёт? Чем директор хуже тракториста?Может уйти нормальный директор априйдёт такое г...
salka
Люди бывают разные. Знал не молодого директора, для которого школа – это все. И видел молодого, «эффективного менеджера», у которого как говорится «ни ума, ни фантазии»: туповатый, необразованный, бесхребетный подхалим. Зато аппетит – никакой старый «совок» и близко не стоял…
Студент
А Захаренко О.А. пропрацював директором школи 35 років...В.О.Сухомлинський 23 роки... Може їх теж треба було гнати зі школи в три шиї через 10 років?
Володимир
Для Студент: Ніхто не каже гнати в шию, просто поміняти місце роботи. Така світова практика.
от якби БЕЗ
Для Володимир: "світова практика"(. Як на мене,варто показати РЕАЛЬНУ користь від того.Поки що Я її НЕ бачу. Адже ПРАКТИКА МОГО життя показала, що Директор-дИРЕКТОРУ -велика різниця. І Директора ВАРТО тримати на посаді і 20, і 40 років
Коментувати
директор
Шановний! Якщо ви пропрацювали 12 років і зрозуміли, що "деградуєте"- можливо проблема не в посаді? Все залежить перш за все від тих людей, з якими ви працюєте..педколектив, учні, батьки, громадські організації...Або ж ви з ними не співпрацювали, або вони в Вас не побачили співпраці...З моїм 20-річним стажем мені не приходиться "засиджуватись"...і перспективи розвитку і все інше диктує мабуть не міністерство, і навіть не час, а ті питання що видвигає сьогодення-створення успішного випускника та цивілізованного громадянина..Там де присутня "нормальна" демократія взаємовідносин- там керівнику не має змоги простоювати...
Геня
Директора який на посаді більше 10 років треба гнати в три шиї. Знаю таку , деградує по повній, нічого не робить, тільки командує, та гнобить людей. Тільки плітки по районі збирає. Великий депутат. Але рано чи пізно бумеранг вернеться. Людські сльози просто так не падають.
та шо ж вы там рыдаете?
Для Геня: А на место поставить не пробовали? А попробуйте.НУ а то,что открытым конкурсом ставить директора,учитывая точку зрения как родителей, так и учеников... ЭТО дело
Коментувати
а МОЙ директор школу на ДОЛЖНОМ уровне держит.
И не только он.Знаю ещё не одного ТАКОГО,который и в годах,и директором,и другому отдать - справится ли? Держать всё СЕГОДНЯ НА уровне. Честь таким людям и нежная ЛЮБОВЬ их коллективоввместе с пожеланиями доооолгих лет и счастья. А что не двигаются?Так это не есть правда,поскольку и двигаются,и других увлекают, и что-то новое находят.Если человек с молодости неспокойный в работе,он и в старости таким же остаётся. А если в молодости ему всё до фанаря было,кроме собственных денег и собственного благополучия,то так всегда и будет.И никакие ограничения ЗДЕСЬ НЕ помогут.
за минус хотелось кааааак дать,
да подумалось, а ведь человек и представить не может,что ЕСТЬ нормальные, вот только советские;-) директора,отдавшие жизнь школе и её коллективу,но умеющие при этом не забывать и о семье, тоже учительской, но в другой школе.И при этом ВСЁ на уровне.Было, по крайней мере когда в гости удалось зайти.Желающих на это место появилось.А чё, всё налажено.Работа работается.Школа -на уровне.Почему бы не сесть... А ведь работа НАЧИНАЛАСЬ с нуля.И коллектив СОЗДАВАЛСЯ с нуля. И большая часть работает до сегодня...А ктому вжобство, ну так - куда уж деться
Коментувати
ветеран
Директор який просидів у крислі більше десяти років знищує школу,залучає до керівництва свої людей,вчителя рахує бідлом,розкрадає,принижує вчителя знає своє Я.Сьгодні все добре бо підтримуш його,завтра провал,уроки не такі,конспекти не такі,все не так.Про це знають у відділі освіти але для нього там свої люди,його не чіпають,не знає і знати не хоче про освітні новини,законодавчі документи про школу.Головне ,щоб залишитись ще на рік.А вчитель був,є і ьуде тим вчи-теля,без прав і поваги
ого
Для ветеран: поганий вчитель, якщо немає поваги! А якщо у вас такий директор - я вам співчуваю, але не надо всіх під одну "гребінку", бо в сучасних умовах школу тримати на належному рівні, знайти гроші на ремонти і оснащення та з усіма вчителями і батьками бути в ладу дуже важко. А прав у школі зараз більше у вчителя ніж у директора, самий контролюємий та "крайній" в школі - директор, вчитель має провину, а звинувачують директора, хоч вчитель так само має свої обов`язки і отримує зарплатню.
Коментувати
Tais
Шановний експерте, приїздіть у школи та запитайте, хто хоче стати директорм. Шана й повага тим директорам, які так довго тримаються у цьому кріслі на голому інтузіазмі.Краще б проводили експертизу підручників, за які автори отримують немалі кошти, медодичне забезпечення і т.д. Легко експертувати та тяжко працювати у таких умовах. Я не директор.
ого
Для Tais: підтримую!!!
Коментувати
ого
виникає питання: освітній експерт це посада чи ... І маючи такий великий досвід керування чому не на посаді?... Що працювати директором мабуть важче ніж експертом. Якщо відверто, то і заступниками гідні вчителі не йдуть працювати, тому що вчителем спокійніше і зарплатня така сама, от вам і експерти... На реформи потрібні спочатку кошти, а у вас "голі" ідеї! І кого ми будемо вибирати - у кого більше грошей на предвиборну компанію?
освітянин
Шановні зарплата директора відрізняється від зарплати вчителя методиста на 158 грн. Бажаючих стати заступником немає. А директором ? Стратегія? Школи виживають і тільки лінивий зараз не лає школу. А пан Громовий хай прийде і попрацює в пересічну школу директором. Гарно там , де нас немає. Я думаю , що ті , хто так лають директорів самі не підуть на цю посаду.
Коментувати