Галина Крук: треба вчити студентів мислення

Сучасна освіта мала б розвивати вміння мислити, аналізувати дані та зіставляти їх, робити висновки

Галина Крук: треба вчити студентів мислення

Автор: Галина Крук, доцент ЛНУ ім. Івана Франка.

Кілька спричинених сесією думок про освіту… Знаєте, що я зазвичай кажу студентам-першокурсникам на першій лекції? Кажу, що кількість інформації у світі зростає шаленими темпами і наша свідомість не здатна цього всього зафіксувати, а тому ми не будемо займатися зубрінням і змаганням, хто більше і краще визубрить. Кажу, що ми будемо будувати шафу, книжкову. Після того вони дивляться на мене великими круглими очима і навіть ті, що на останніх партах, можуть відірвати очі від своїх ґаджетів.

Не я придумала, що найбільшою вадою нашої освіти є брак системності. Ще з молодших класів школи окремі предмети не пов’язані між собою, не взаємодоповнюють і не створюють разом цілісної картини світу. Це розрізнені знання, які найчастіше потім нема куди приткнути.

В результаті отримуємо уявну купу книжок, хаотично накиданих посеред нашої голови, з якої ми в потрібний момент найчастіше не можемо висмикнути потрібної, хоч знаємо, що колись ми її читали, колись вона в нас була.

Навіть порівняно із часом мого шкільного і університетського навчання системності ще більше поменшало. Наш мозок потребує зв’язків. Чим більше зв’язків між інформацією в нашій голові, тим краще пригадування.

На мою думку, освіта давно перестала обмежуватися процесами накопичення знань, наша голова — не твердий диск і не флешка, сучасна освіта мала б рухатися в іншому напрямку — розвивати вміння мислити, аналізувати дані — зіставляти їх із різних джерел — робити висновки. Мислення не є процесом відтворення інформації із голови, це процес творчого пізнання. Пізнавальна діяльність починається з відчуттів та сприйняття, а потім може перейти в мислення і осмислення (ну, або й не перейти, якщо цього не розвивати).

Кібернетика розглядає мислення як інформаційний процес. Однак людське мислення набагато ширше поняття, воно спрямоване не лише на відображення зовнішнього світу, а й є виявом активності суб'єкта, його осмисленості.

Отже, треба вчити учнів та студентів мислення. Звичайно, це дуже індивідуальна річ, але є певні алгоритми мислення (логічні операції мислення, біологічні та психологічні особливості мислення), алгоритми оперування інформацією, яка є в нашій голові (будування отої шафи системності, вміння видобути потрібне, аналізувати та робити висновки) — і саме з цим треба працювати сучасній освіті.

Насправді в кожному здоровому і розвиненому мозку є вся необхідна інформація, просто ми не вміємо нею користуватися.

Оригінал

Освіта.ua
10.12.2015

Популярні блоги
Є. Кравченко: невже наявність іспиту гарантує знання? Треба створювати не іспити, а систему нормального патріотичного виховання у школах
Я. Абрамейцева: у чому ціль обов’язкової математики? Випускники 2023 найважливіші роки майже не мають можливості опановувати предмети взагалі
Ігор Лікарчук: хайп навколо оцінювання учнів Оцінка давно втратила дидактичну значущість і перетворилася на холодну формальність заради звіту
Є. Козолуп: чому вчитель має доводити свою необхідність? «Менеджери» довели освіту до такого стану, що вчитель має робити свою роботу на 150% за будь-яких умов
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
як мама-вчитель СТВЕРДЖУЮ,
що мисленню ДИТИНА ВЧИТЬСЯ В РАННЬОМУ ВІЦІ. Студента "навчити мислити" може хіба що Господь бог.