Ігор Лікарчук: хто відповідає за умови роботи шкіл

Ігор Лікарчук, екс-керівник УЦОЯО про відповідальність за забезпечення життєдіяльності шкіл

Ігор Лікарчук: хто відповідає за умови роботи шкіл

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якоті освіти

Вважаю необхідним продовжити розмову з проблем, які були підняті у вчорашньому сюжеті передачі "Нова інспектор Фреймут". Як бачу, більшість коментаторів у ситуації, що склалася, звинувачують МОН та його міністра - п. Квіта. Давайте будемо щирі, колеги. Якби в сюжеті йшла мова про зміст чи якість освіти, підручники чи технології, то, безумовно, груддя каміння можна було б кидати на город Міністерства. І то було б справедливо.

Але мова йде про УМОВИ роботи закладів освіти, про їхні їдальні та туалети, про холод і, вибачте, тарганів та фекалії. Яке відношення МОН має до цього всього? У незадовільних і небезпечних для життя і здоровя учнів умовах роботи шкіл винуваті їхні ЗАСНОВНИКИ, ВЛАСНИКИ та КЕРІВНИКИ.

Щоправда, жоден український закон не передбачає їхньої відповідальност за подібне... А керівників шкільних закладів МОН не призначає із середини 70-х років минулого століття. Й звільняти їх із посад не має права. Навіть догану оголосити не може. Тож і стараються приватні власники якомога більше здерти грошей; сільські, селищні, міські, районні, обласні ради - зробити вигляд, що турбуються про школу; керівники - встигнути щось випросити, ублагати, або, в крайньому випадку, розплакатися…

Я не є захисником МОН і ніколи ним не був, але упевнений, що не вистачить 200 його працівників для того, щоб приїхати в кожну школу, залізти у кожний її куток і туалет, відкрити всі холодильники і прогнати тарганів. Два заклади, про які йшла мова в сюжеті, знаходяться на відстані 20 км від Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та на відстані 5 км від відповідних районних відділів освіти. Саме вони видавали ліцензії цим закладам і мають контролювати їхню діяльність.

А куди дивляться органи санепідемслужби чи ветеринарного нагляду (я вже заплутався в тому, хто із них має контролювати роботу шкільних їдалень), захисту прав споживачів і т.д. і т.п. Прикро, але подібні речі, якщо шукати навіть поверхово, можна знайти в більшості наших закладів. Бо вони неодмінно супроводжують бідність та безвідповідальність. А бідність та безвідповідальність, на жаль, невідємні характерні риси для 97% закладів освіти.

І до тих пір, поки в новому законі про освіту не будуть виставлені серйозні законодавчі запробіжники, що унеможливлять шкільну бідність та безвідповідальність власників і засновників шкіл, то змінюйте міністрів освіти хоч щомісяця: результати будуть однакові. Кожен має нести свій чемодан. Один носильщик тут не врятує.

Іще одне. В Україні має бути створена незалежна від освітянського міністерства ефективна освітня інспекція, яка матиме право прийти в будь яку годину доби в будь-який заклад освіти, незалежно від його типу і форми власності, та провести там ретельну і фахову інспекцію. За результатами інспекції мають бути видані жорсткі та конкретні приписи власнику, які він ЗОБОВЯЗАНИЙ виконати. Чи не так? Але знову: потрібний новий закон.

Оригінал

Освіта.ua
02.12.2015

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр
одне військо програло війну. почали розбиратися в причинах. виявилося, що генерали тут ні при чому. вони не стріляли, не копали окопи... взагалі нічого не робили. хто ж винен?! рядовий, сержант, лейтенант... були порушені директиви генштабу: окопи викопані не зліва на право, а навпаки, трава в зелений колір не пофарбована, тощо... а тепер серйозно. 1.програми ЗАНАДТО перевантажені. 2.підручники дуже погані, писані не як для своїх дітей. крім того, їх просто не надають у школу. 3.на жаль, стимулів для наполегливого навчання не існує. 4.дитина перевантажена навалою безсистемної інформації. захочеш гарно вчитися - втратиш здоров’я, захочеш зберегти здоров’я - не навчишся... 1000 символів для аналізу мало. ПРОПОЗИЦІЯ: провести чесне ЗНО з чотирьох предметів для працівників міністерства і зробити чесні висновки. перелік предметів: українська мова, історія, математика та англійська мова. а потім для інспекторів різних рівнів...і зробити чесні висновки
!!!!!!!!!!!!!!!!
Для Олександр: а ЭТИ полностью разделяю. Вот только ЗНО для них не важно. ИХ обязанность-ОРГАНИЗАЦИЯ ПРОЦЕССА. Пусть этим и занимаются. И, очень хотелось бы. чтобы ТОЛЬКО ЗА ЗАРПЛАТУ. Ведь у нас образование стремятся поворачивать люди, НЕ ОСОЗНАЮЩИЕ, что значит работать лишь на зарплату учителя. Ту зарплату, которая прописана, без дополнительных вливаний. И ещё одно - НИГДЕ НЕ светятся люди ОБЫЧНЫХ школ.Самых обычных, не именитых,не проплаченных тысячами евро в год(официально), нет. Теми, в которых учатся самые обычные дети самых небольших городов. Не хотят, или их там НЕ ждут?
Коментувати
!!!!!!!!!!!!!!
допоки НЕМАЄ ДОСТАТНЬОГО ФІНАНСУВАННЯ від бюджету - НІЯКИХ перевірок НЕ має бути. А ті, хто направляють НА перевірку МАЮТЬ БУТИ ЗВІЛЬНЕНІ З РОБОТИ БЕЗ ПРАВА займати керівні посади.
Денис
Для !!!!!!!!!!!!!!: Для Олександр: Для Баба Яга, яка проти: Для совесть: Ви міняєте ніки, і пишете пости. Таке враження, що самі з собою розмовляєте. Вам це приносить якесь задоволення ??? Ви ж одна й та сама людина, це ж зрозуміло. Тому і не цікаво з вами дискутувати.
!!!!!!!!!!!!!!!!не, Дениска,
Для Денис: я - не они. Их мысли я НЕ разделяю... Та и... почерк у нас разный
Баба Яга,  яка проти
Ох, Денисе! якби Ви знали, на скільки помиляєтесь! Я свій нікнейм не сьогодні обрала, - коли не згодна, тоді так і підписуюсь. Дивні і безпідставні у Вас висновки щодо непорядності сучасного вчителя. А справжні ПІБ не напишу, бо до пенсії ще далеко. Кіберполіція, либонь, не спить і чатує на таких "не згодних", як я (((
Коментувати
Finita
Нехай буде перевірка. Але ключове слово в ній - "фахова". Перевіряти школу мають право лише практики, які самі пропрацювали не один рік в аналогічних умовах, а не гламурна дівиця, яка вважає, що отримавши посвідку журналіста, самого Бога за бороду схопила.
Олександр
справа в тому, що я цілком згоден з Бабою Ягою. Ми чиї?! Дах у школі тече?Автобус зламався?Електроплита згоріла?Ремонт? У бюджеті коштів немає!!! Шукай сам! А перевірка приїде. А тут ще й не просто перевірка, А ПЕРЕВІРКА НАДВИСОКОГО, захмарно високогорівня, від якої не заховаєшся, і виправдання тобі ніякого не буде! бо її проводять ВІДПОВІДАЛЬНІ, ОБ’єКТИВНІ, ВИНЯТКОВО ЧЕНСНІ, одним словом цвіт нації... Не слід гарячкувати з перевірками. Забезпечити хоч якесь фінансування освіти значно важче. І значно потрібніше.
Баба Яга,  яка проти
Гарно влаштувалися в МОНУ: "Ми далеко, нас мало, - то ми ні за що у ваших далеких школах і не відповідаємо"! А директор має зробити ремонт приміщень у відповідності до САН ПіН на власну зарплату в 3-4 тис. грн.? Чи може, сільський голова зі "своїм" дірявим сільським бюджетом? А ДЕРЖАВА НАМ НАЩО? Щоб час від часу завітати з інспекторськими перевірками всительської "свідомості та патріотизму"?
Свидло
Для Баба Яга, яка проти: вполне огласен. Школы не от хорошей жизни собирают деньги с родителей. А они еще и не верят, что на школу не выделяют ни моющих средств, ни труб, ни бумаги, ни ксероксов. Сейчас еще и за переименование возьмутся - с кого будут деньги на новые печати учреждения собирать? Повезет, если школа расположена не на совдеповского героя улице..Ну ни копейки школам не выделяют! А учиетлей ругают за то, что плохо работают с родителями - то есть не умеют уговаривать деньги собирать. Мое предложение: ввести в педагогических вузах предмет, где учат психологическим приемам раскручивания родителей на деньги, а то учитель считается плохо работающим, если у него в кабинете нет новой тряпки, швабры, моющих средств, вот в этом оду доска упала - гду новую брать? А сколько всего учителя несут в школы из дома! Бумага - своя, детям распечатки делаем на домашнем ксероксе, не говоря уже про канцтовары, про то, что учительницы своих мужей, соседей привлекают к ремонту - некому в классе замок вставить! Нищета
Коментувати
Олекса Позняк
Спочатку дай відповідь за втручання в базу. На нари!!!!!
Павлович
Займіться садівництвом, Ігоре Леонідовичу.
совесть
Ну как не согласиться со словами гения-палача по части контроля! Сколько правильных законов написано, (Конституция Украины уникальна, одна из лучших в Европе!!!), но есть одна большая проблема - ЗАКОНЫ у нас писаны не для всех! Страна за 25 лет разворона до основания (с законами, судами, контролирующими органами...) Да и проблемы, нарушения всегда в любой школе (организации) можно найти, при желании... Так что для изменения ситуации нужно гораздо больше, чем усиление контроля! Де ви, ДЕРЖАВОТВОРЦІ? Нові обличчя? МОРАЛЬНІ ЛІДЕРИ?