Osvita.ua Бізнес-освіта Спеціалізація МВА Чи має сенс спеціалізація програм MBA?
Чи має сенс спеціалізація програм MBA?

Поширення спеціалізованих програм МВА розділило думки викладачів світових бізнес-шкіл

Чи має сенс спеціалізація програм MBA?

Професор Саймон Стоклі з Imperial College Business School у Лондоні, стверджує: «МВА, за визначенням, є загальною кваліфікацією в менеджменті, і тому ми не цілком переконані, що може існувати така річ, як спеціалізована програма MBA в якійсь області».

Інші вважають, що якщо кандидат має значний досвід роботи в одній галузі, і знає, що його майбутнє пов'язане з нею, чому б не спеціалізуватися разом з експертами за програмами МВА, які володіють як загальними методами управління, так і навичками в цій унікальній галузі?

На думку Володимира Наната, професора італійської MIB Management School у Трієсті, «у кожній галузі є висококваліфіковані фахівці, які просто хочуть прогресу в рамках своєї області і MBA-кваліфікація може їм допомогти в кар'єрному зростанні».

Для критиків, головною причиною існування програм МВА є навчання загальним основам бізнесу, його універсальним законам, а також розширення горизонтів кар'єрного зростання випускників таких програм. Вони ставлять питання - навіщо звужувати спеціалізацію, а значить і можливості?

Професор Стоклі не самотній у своїх застереженнях. В останні роки спостерігалося поширення спеціалізованих програм МВА, відомими прикладами яких є: Ступінь MBA у виноробстві в Bordeaux Management School, ступінь MBA у сфері футболу в University of Liverpool, ступінь MBA в області управління нафтовою і газовою промисловістю в Aberdeen Business School at the Robert Gordon University і це лише мала частина таких прикладів.

Таке поширення спеціалізованих програм МВА відбувається через необхідність експериментів і диверсифікації навчання. Вік MBA вже становить понад 100 років і, враховуючи важкі випробування, що випали на долю банківської та фінансової галузей, декани і творці програм намагаються знайти інноваційні шляхи навчання наступного покоління бізнес-лідерів.

Проте невірно припускати, що збільшення кількості спеціалізованих МВА програм носить масовий характер.

Наразі, хоча і не існує точних даних, лише невелика частка студентів МВА є слухачами таких курсів. Досі найбільше число тих, хто отримує бізнес-освіту за допомогою програм МВА, як і раніше навчаються за традиційними програмами.

Полеміка

Поява таких спеціалізованих програм МВА не обійшлася без суперечок найсильніших гравців. За словами Алена Лемпереа, професора кафедри ведення переговорів і посередництва в ESSEC Business School Paris-Singapore, спеціалізовані програми MBA відіграють важливу роль для студентів з чіткою орієнтацією на певну галузь.

«Студенти, які відвідують спеціалізовані програми МВА опановують основи управління, які дає загальний курс МВА, а також особливості конкретної галузі у своїй сфері інтересів», - говорить професор Ален.

Однак багато бізнес-шкіл, як і раніше відкидають концепцію спеціалізованої програми МВА. Професор Альфонс Соке, декан ESADE Business School у Барселоні, стверджує, що справжня цінність МВА полягає в наданні загального підходу до управління, а значить і розуміння всієї корпоративної побудови. Як і у всіх провідних програмах MBA, факультативи відіграють ключову роль в особистісному розвитку учнів і їхніх інтересів.

«У рамках MBA, факультативи дозволяють учасникам додатково зосередитися на конкретній області інтересів і сконфігурувати MBA програму в залежності від їхніх інтересів і цілей на майбутнє. Факультативи мають працювати спільно, щоб дати слухачеві таке ж ясне розуміння, скажімо, фінансів, як і стратегії», - зазначає Соке.

Спеціалізація на магістерському рівні

На думку Соке, спеціалізацію можна отримати і в рамках магістерського курсу, але такі курси орієнтовані на інші групи студентів, відмінні від груп МВА. Вони «розвивають конкретні компетенції в таких областях, як маркетинг, фінанси і спрямовані на функціональних менеджерів, а не на майбутніх лідерів організацій».

Девід Бах, декан програм в IE Business School у Мадриді, припускає, що важлива персоналізація програми МВА, але не спеціалізація: «Наш сильний акцент на універсальність і різноманітність несумісний з ідеєю «спеціалізованих програм MBA», і тому ми їх не пропонуємо і не захищаємо. Однак ...наші студенти можуть персоналізувати свій досвід MBA, маючи можливість вибору серед 80 факультативних курсів».

Не так однозначно йдуть справи в провідних американських бізнес-школах, таких як Stanford University Graduate School of Business. Дворічний курс MBA в цій школі дає студентам час для самоаналізу і уважного вивчення основних предметів, після чого, на другому році навчання, вони можуть спеціалізуватися в обраній галузі.

Новий декан школи Stanford, Гарт Салонер, заявив в інтерв'ю Wall Street Journal, що «студентам у майбутньому буде все більше необхідна спеціалізація в різних областях. Даючи їм можливість працювати з найкращими студентами в інших областях, ми дозволимо їм розширити сферу їх діяльності».

Справжньою перевіркою, однак, може бути не те, що думають експерти про відносні переваги загальних або спеціалізованих програм МВА, а думки потенційних роботодавців про їх випускників. Для деяких великих гравців опція спеціалізації має великий сенс.

У Pricewaterhouse Coopers, наприклад, говорять, що «виграють студенти МВА, які спеціалізуються в галузі фінансів для консультативних функцій в компанії».

Провідний російський інвестиційний банк Ренесанс Управління Інвестиціями також дивиться прихильно на випускників МВА з фінансовою спеціалізацією, зокрема, у галузі експертизи корпоративних фінансів, але для них характер програми набагато менш важливий, ніж школа, в якій навчався кандидат.

«Хороший випускник МВА, безумовно, все більше цінується тут, в Росії, - говорить виконавчий директор, Андрій Мовчан, - але я не бачу роботодавців, орієнтованих на конкретні спеціальності, вони швидше орієнтуються на престиж школи MBA. Існує реальна диференціація між простими МВА і «зірками».

Висновок, здається, полягає в тому, що, хоча ринок МВА зростає, роботодавці ще не повністю усвідомлюють значення спеціалізованих MBA програм. Наразі, основним критерієм залишається престиж бізнес-школи. Сила бренду, схоже, буде домінувати ще якийсь час.

TopMBA
07.11.2011

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!