Osvita.ua Бізнес-освіта Рейтинги бізнес-шкіл Чи важливі рейтинги MBA?
Чи важливі рейтинги MBA?

Рейтинги шкіл і програм MBA свідчать про значимість бренду бізнес-школи, і міжнародні організації не шкодують зусиль, щоб потрапити у верхню частину списку

Чи важливі рейтинги MBA?

Щорічно незліченні друковані та Інтернет публікації різної якості, ранжують MBA програми. Вони можуть бути засновані на таких критеріях, як співвідношення студентів і викладачів, розмір зарплати випускників, кількість професорів, які працюють повний робочий день, плата за навчання, відомі випускники, інфраструктура, бібліотечні фонди, задоволеність студентів і так далі.

Тенденція до рейтингів у бізнес-освіті почалася наприкінці 1980-х років, коли ціла низка ділових газет і журналів, таких як Financial Times, Wall Street Journal, BusinessWeek і US News and World Report почали складати рейтинги програм MBA і бізнес-шкіл, що їх пропонували. У відповідь на це, бізнес-школи почали наймати директорів зі зв'язків, піарників, рекламні агентства, щоб керувати своїми брендами та їх сприйняттям у ЗМІ та серед претендентів на MBA навчання.

Пізніше виникли суперечки через дуже суб'єктивний характер цих рейтингів. Студенти та викладачі хотіли знати, чи служать вони законній меті, допомагаючи зробити усвідомлений вибір між програмами, або просто є знаряддям непотрібного галасу навколо критеріїв підібраних за надуманими правилами.

Так чи інакше, рейтинги MBA мають значний вплив для випускників при з'ясуванні ступеня довіри, що роботодавці мають до їх бізнес-школи, а значить і до їх ступеня МВА. Отже, багато претендентів на MBA переглядають рейтинги з великим інтересом.

Рейтинг MBA журналу Forbes

Коли американський діловий журнал Forbes нещодавно опублікував свій рейтинг дворічних програм MBA 2011, це викликало великий інтерес. Можливо ще й тому, що Гарвардська бізнес-школа, перестрибнувши через два місця на першу позицію в рейтингу, залишила Стенфордську вищу школу бізнесу на другому місці. Але сюрпризом в рейтингу було те, що Dartmouth's Tuck School of Business, що займала друге місце два роки тому, вилетіла з першої п'ятірки на шосте місце.

Коментуючи друге місце Стенфорда в рейтингу Forbes, директор школи зі зв'язків з громадськістю, Барбара Бьюелл сказала: "Ми беремо участь у рейтингах, але не коментуємо їх. Кожен вимірює щось своє. Що стосується Forbes, то різниця між місцями в цих рейтингах дуже мала".

Рейтинг програм MBA від Forbes в основному базується на поверненні випускником бізнес-школи інвестицій у свою освіту (ROI). Такий рейтинг, заснований на поверненні інвестицій, протиставляє витрати і вигоду: чи варті витрати на навчання часу студента та його грошей.

За словами редактора Forbes Курта Баденхаузена, «сьомий рейтинг бізнес-шкіл базується виключно на віддачі від інвестицій, отриманої випускниками MBA 2006 року. Forbes опитав 16,000 випускників більш ніж 100 шкіл про їх до- і пост-MBA заробіток".

За даними рейтингу випускники Гарварду 2006 року отримали величезний стрибок середньої зарплати, від 79 тис. доларів США до отримання бізнес-освіти, до 230 тис. у 2010 році, але методологія рейтингу MBA Forbes не враховує акції та опціони на акції - головний компонент компенсації для випускників Стенфордської школи. Інші рейтинги так само недосконалі, і рідко буває, щоб одна методика підходила двом бізнес-школам. Таким чином, MBA рейтинги істотно різняться залежно від методології їх складання.

Рейтинг MBA від Businessweek, наприклад, базується в основному на рівні задоволеності студентів від проходження програми МВА та оцінки їх роботодавців, у той час як The Economist надає більшої ваги особистісному розвитку, а рейтинг MBA від Financial Times надає великої ваги різноманітності студентського життя та реалізації потенціалу студента. Цей останній критерій в минулому році поставив на перше місце Лондонську школу бізнесу в рейтингу Financial Times.

MBA: думка роботодавця

Існує рейтинг The QS Global 200 Top Business School Report, заснований на думці роботодавців про випускників МВА. Ця система заснована на думці кінцевого користувача, тобто на поглядах роботодавця на випускника МВА. Мета рейтингу QS: дати можливість роботодавцям виявити найкращі бізнес-школи, випускників яких, вони беруть на роботу, і надати студентам інструмент для вдалого вибору бізнес-школи.

Таким чином, хоча немає ніяких сумнівів у тому, що кращі школи виявляються найбільш затребуваними, існує проблема: як студенту зробити свій вибір при такій кількості рейтингів і оцінок на основі різних критеріїв?

Декан Альфонс Саукветс, з бізнес-школи ESADE в Іспанії каже, що всі способи вимірювання успішності в школі є "недосконалим відтворенням, і рейтинги не є винятком". Саукветс припускає, що у спробі оцінити школи та програми не існує жорстких і швидких методів, але, безсумнівно, рейтинги стали необхідним засобом "допомоги кандидатам просіяти величезну кількість доступної інформації і величезну кількість шкіл, що пропонують програми MBA і вибрати декілька програм, про які вони хотіли б довідатись більше".

Крім рейтингів, студенти також мають звернути увагу на акредитацію навчального закладу, а також наскільки добре конкретна програма узгоджується з їх кар'єрними планами, цілями та освітою.

Доктор Бала Балачандран, засновник і декан Great Lakes Institute of Management в Індії та почесний професор американської Kellogg School of Management, пояснює, що "були випадки, коли інститути намагалися піднятися у рейтинговому списку". Як правило, це робиться через підгонку до методології рейтингу - якщо, наприклад, методологія надає велике значення різноманітності, то, приймаючи студентів більш широкого спектру підготовки, не беручи до уваги їх здібності, можна підвищити рейтинг школи в короткостроковій перспективі.

"Щоб не потрапити в такі школи, студенти мають провести значну підготовчу роботу", - продовжує Балачандран. - Вони мають поговорити з випускниками та студентами, які навчаються в бізнес-школі. Спробувати перевірити ліцензії інституту, навчальні програми, розміщення, зарплати його випускників тощо, щоб прийняти рішення. Гарний спосіб отримати таку інформацію в наш час це соціальні мережі. Учні мають вибирати з "об'єктивних" і "суб'єктивних» рейтингів''.

Суть у тому, що MBA рейтинги можуть бути корисні, але вони не є абсолютно надійними. Кандидати не повинні використовувати їх більше, ніж для оцінки репутації програми МВА. Хоча MBA рейтинги, безумовно, і можуть бути важливим вирішальним фактором, шукачі місць у бізнес-школах завжди мають вибрати програму МВА, яка відповідає їх особистим критеріям, а не критеріям рейтингу.

QS TopMBA. Переклад з англійської Освіта.ua.

Освіта.ua
21.09.2011

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!