Osvita.ua Бізнес-освіта Про MBA Бізнес-освіта в різних регіонах світу
Бізнес-освіта в різних регіонах світу

Бізнес-школи в Сполучених Штатах Америки, Європі та Азії

Бізнес-освіта в різних регіонах світу

Американські бізнес-школи

Класична американська бізнес-освіта - це програма full-time, розрахована на два роки.

Мабуть, це найбільш дорогий варіант, однак широко поширена точка зору, що тільки такий курс може називатися справжнім MBA.

Крім того, дворічне навчання на американських програмах передбачає літнє стажування, що допомагає набути досвіду професійної діяльності та знайти постійну роботу в майбутньому. Бізнес-школи досить активно допомагають студентам в організації стажувань і в цілому в процесі пошуку роботи, але варто відразу обмовитися - все це орієнтовано саме на роботу в США, з іноземних компаній на кампусах можна знайти лише великі транснаціональні корпорації.

Американські університети в конструкції своїх навчальних програм мають досить сильний академічний ухил, а також майже половину навчального часу займає case study - метод навчання з використанням кейсів. Він теж з'явився у США, в бізнес-школі Harvard University.

Студенти в американських школах молодше, ніж у європейських, та й розмір потоку зазвичай досить великий (в Harvard, приміром, щорічно вступає 800 осіб). Більшість випускників і представників бізнес-шкіл, незважаючи на значне число учнів, відзначають, що студенти надзвичайно лояльні по відношенню до школи, а студентські спільноти відрізняються згуртованістю. Студентські спільноти багато в чому підтримуються самою школою і розглядаються нею як один з найбільш важливих активів навчального закладу.

Така турбота про колишніх студентів вкрай важлива для бізнес-шкіл - адже більша частина їхнього бюджету складається з пожертв випускників. Саме тому більшість американських шкіл є багатшими за європейські. Приблизно 25-50% доходу університетів США складається з приватних пожертвувань випускників (у Європі частка пожертвувань не перевищує 10%).

Останнім часом американські школи відчувають деяке зменшення інтересу з боку абітурієнтів - в основному з інших країн. Пов'язано це як із зростаючою привабливістю європейської бізнес-освіти, так і зі складнощами в отриманні студентської візи в США. У прагненні впоратися зі зменшенням популярності програм деякі школи скоротили кількість місць.

Європейські бізнес-школи

Одна з безперечних переваг європейських бізнес-шкіл - гнучкі освітні програми. Навчання в більшості з них триває рік. Хоч воно і більш насичено, ніж дворічне, але, безсумнівно, набагато привабливіше для тих, хто не хоче втрачати два роки кар'єри.

Процедура вступу до європейських шкіл також більш гнучка, в той час як основна маса американських шкіл жорстко обмежують терміни подачі заяв. Документи подаються не пізніше початку весни, а іноді і січня поточного року. Більшість європейських бізнес-шкіл, включаючи найбільш престижні, використовують систему «безперервних термінів» прийому (rolling deadline). Приймальні комісії готові розглядати заявки студентів аж до середини літа.

Крім того, навчання в Європі приблизно в два рази дешевше за американське. Загальні витрати в європейських школах зазвичай не перевищують $ 60 тис. (за винятком програм Executive MBA). Це менше витрат слухачів багатьох американських шкіл за рік.

Але, мабуть, головне, на що сьогодні звертають увагу потенційні студенти бізнес-шкіл з усього світу, - це різноманітний склад слухачів, а також широкі можливості для знайомства з культурою різних країн світу. Цим не можуть похвалитися американські програми MBA, на відміну від провідних європейських бізнес-шкіл, таких як, наприклад, INSEAD, IMD, London Business School, IESE та ін. Приблизно половина студентів європейських шкіл - іноземці.

Європейські бізнес-школи дуже чітко вловили цю тенденцію і намагаються посилювати міжнародну спрямованість своїх програм. У своїх звітах вони навіть відзначають збільшення інтересу до них з боку жителів США.

Останнім часом між європейськими школами загострилася конкуренція, що змусило їх проявляти максимальну гнучкість у побудові навчальних програм. Вони відкривають, наприклад, кампуси в азіатських і східноєвропейських країнах і укладають партнерські угоди з американськими бізнес-школами.

Європейський союз продовжує розширюватися, його вплив на континенті зростає, а школи, де на одному курсі навчаються представники 50 і більше національностей, стають все більш популярними серед роботодавців.

Тон європейської бізнес-освіти задає Велика Британія. В останньому рейтингу Financial Times британські школи згадуються п'ятнадцять разів зі ста, а London Business School протягом вже багатьох років входить до п'ятірки кращих шкіл світу.

Школами зі світовим ім'ям може похвалитися не тільки Велика Британія, але й інші країни Європи. Традиційно високі місця в рейтингах займають французька INSEAD і швейцарська IMD. У них багато спільного: вони орієнтовані на навчання діяльності на міжнародному ринку ("мобільний менеджер"), обидві знаходяться в дуже мальовничих місцях (INSEAD - біля відомого лісу Фонтенбло, а IMD - на березі швейцарського озера Леман). В обох школах цінують студентів із солідним досвідом роботи (від 5 до 9 років), навчання коштує недешево: більше 55 тис. EURO - в INSEAD і 70 тис. EURO - в IMD. Але є й істотні відмінності. Якщо INSEAD - велика бізнес-школа, яка набирає по 900 студентів щорічно, то IMD - на порядок менше: це "камерний" навчальний заклад набирає лише 90 студентів.

Гарні школи є також в Іспанії, Бельгії, Нідерландах і ряді інших країн.

Бізнес-школи в Азії

Азія нині відчуває бум популярності бізнес-освіти (особливо програм Executive MBA). Наприклад, в Тайвані, де чисельність населення складає 23 млн чоловік, діють близько 40 бізнес-шкіл! Серед них як спільні з європейськими та американськими освітніми установами програми, так власне й національні бізнес-школи Тайваню, Сінгапуру, Південної Кореї, Китаю, Індії, Філіппін та Японії.

Зростання популярності бізнес-навчання в Азії пояснюється двома тенденціями ринку. По-перше, місцеві та іноземні роботодавці вимагають від топ-менеджерів більшого професіоналізму і направляють їх на програми MBA. Причому якщо раніше вибір робився між американськими і європейськими школами, то тепер затребуваними виявилися і місцеві навчальні заклади. Вважається, що їхня незаперечна перевага - здатність дати слухачам знання з економіки ринків, що розвиваються. По-друге, географічні межі бізнес-освіти стають все менш очевидними, а зміст навчання всі частіше торкається широкого ряду міжнародних проблем. З цієї причини багато американських шкіл відкривають філії в Західній чи Східній Європі та Азії. Такі програми користуються помітним інтересом з боку абітурієнтів.

Одна з найголовніших проблем - це мовний бар'єр і кваліфікація викладачів. Поки що далеко не всі школи можуть запропонувати навчання англійською мовою, а викладачі знайомі в основному тільки з місцевим ринком. Значно вище мовний рівень професури в австралійських, індійських, філіппінських, таїландських та сінгапурських бізнес-школах.

До недавнього часу основною перешкодою для іноземних студентів була відсутність навчання англійською мовою на японських програмах МВА. Сьогодні ж у цій країні є дев'ять університетів, у яких викладання ведеться англійською мовою. Зміст японських програм МВА багато в чому повторює зміст традиційних американських, але акцент робиться на обчислювальному аналізі, статистиці, фінансах, бухгалтерському обліку, маркетингу, лідерстві, організаційній поведінці, а також стратегічному управлінні.

Ще однією перевагою азіатських навчальних програм є, звичайно, невисока ціна в порівнянні з американськими. Середня вартість року навчання тут складає приблизно $25 тис.

Бізнес-школи Австралії також націлені на ринки, що розвиваються і в більшості випадків мають міцні зв'язки з провідними азіатськими університетами.

У деяких деталях австралійські бізнес-школи мають певну перевагу перед європейськими й американськими. По-перше, навчання і життя в Австралії приблизно в два рази дешевше. По-друге, далеко не всі австралійські університети вимагають здачі іспиту GMAT.

Правда, на відміну від більшості американських університетів, австралійські не мають ні власного кампуса, ні житла. Його доведеться шукати самому. Не зайве буде звернутися в службу housing office в самому навчальному закладі. Її представники добре знають ситуацію на ринку нерухомості, ведуть базу даних квартир, що здаються, плюс можуть порадити "дружнього" агента з нерухомості.

Ряд бізнес-шкіл Австралії тісно співпрацює з провідними школами світу. Наприклад, AGSM - з Wharton, Kellogg, UCLA і LBS, а бізнес-школа Melbourne University - з такими гігантами, як Columbia і Cornell.

begin.ru
22.04.2010

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!