Osvita.ua Бізнес-освіта MBA в Україні Євген Бадах: повторив би MBA на upper-level
Євген Бадах: повторив би MBA на upper-level

Генеральний директор групи компаній «БАКОТЕК» про бізнес-освіту та її користь і результати

Євген Бадах: повторив би MBA на upper-level

Євген Валерійович, Ви увійшли в топ-10 українських IT-керівників до 35-ти років. Розкажіть, будь ласка, яку освіту Ви отримали до MBA і як прийшли до потреби в бізнес-освіті?

Я закінчував сто сорок п'яту школу - найвідомішу фізико-математичну школу у країні, після чого навчався в КПІ на механіко-машинобудівному факультеті. Тобто спочатку мав інженерну освіту і вже із другого-третього курсу почав працювати у сфері IT, пропрацювавши на одному місці близько семи років до старту моєї власної компанії.

Після КПІ вже чітко розумів, що мені не вистачає економічної освіти. У той час, як і зараз, було популярне навчання MBA, казали, що це модна закордонна освіта, завдяки якій за два роки можна вийти на дуже хороший рівень.

У мене було бажання рости й розвиватись, і щоб рухатись далі, мені були потрібні фундаментальні знання, які допомогли би побудувати свою компанію, навчили об'єктивно бачити ситуацію. Я пішов за систематичними економічними, менеджерськими знаннями. І отримав їх у бізнес-школі.

Чим Ви керувалися при виборі бізнес-школи?

У той момент мій вибір припав на Міжнародний інститут бізнесу, тому що про нього були дуже хороші відгуки, і там було 50% закордонних викладачів. МІБ був одним з перших в Україні провайдерів бізнес-освіти, хоча у процесі вибору я дізнався про можливості навчання й у кількох його конкурентів. Спочатку було зрозуміло, що там будуть даватися хороші знання. Дуже сподобалося, що в них існувала тісна взаємодія з канадськими колегами, і багато українських викладачів МІБ учились також за кордоном. Закордонне визнання бізнес-школи було для мене важливим фактором.

Я вибрав програму Executive MBA, і хоча в той час керував відділом усього із двох осіб, це була перша генерація Executive MBA, і мені пішли назустріч. Там провчився два роки. У нас була дуже хороша група - сім осіб. Були частково власники бізнесу і частково - наймані керівники. Ми й досі підтримуємо дуже добрі стосунки.

Ви отримали чудові економічні та менеджерські знання і могли б їх застосовувати на місці Вашої роботи. Як Ви прийшли до створення свого бізнесу?

Закінчивши програму MBA, я отримав дуже багато ідей, які міг би впровадити у свою роботу. Прийшов до тодішнього свого керівництва з великим пакетом пропозицій, але мене не підтримали. І тоді я прийняв рішення піти з компанії і відкрити свій бізнес - стартувати та ризикувати. Це було в листопаді 2003 року.

З моїм кращим другом ми створили свою компанію, і в листопаді цього року святкуватимемо десять років її успішної роботи. Починали працювати у складі двох осіб, фокусуючись на продажу ліцензійного програмного забезпечення. Багато людей, дивлячись на нас, крутили пальцем біля скроні, бо рівень піратства в Україні був дуже високий. Тим не менше, у мене був вже досить великий досвід у цій сфері, і ми змогли стартувати. Хоча перші кілька років роботи було дуже складно, але потім, зарекомендувавши себе, працювати стало легше.

Ви досягли успіху. Що для Вас робота і бізнес?

Успіх, якого досягти нам вдалось непросто, напевно, корениться в тому , що для нас робота і життя - це одне поняття. Ми ведемо бізнес з душею і дивимось на нього не так, як американські бізнесмени, які орієнтуються тільки на повернення інвестицій. Ми іноді робимо й авантюрні речі, ідемо на ризик, на додаткові витрати - це не чистий бізнес-підхід. Це бізнес із душею.

Якщо сформулювати коротко, чого Ви очікували від MBA?

Хотів отримати нові знання, які мені допомогли б як керівнику вийти із плинності, відійти від банальних продажів, щоби зрозуміти, в який бік спрямувати розвиток компанії, структурно подивитись на питання побудови та розвитку бізнесу.

Чи виправдались Ваші очікування?

Очікування від бізнес-освіти виправдались повністю. Більше того, коли ми з одногрупниками збираємось, то доходимо висновку, що, якби було щось на зразок upper-level MBA з тими ж викладачами, ми би в тому ж складі повторили навчання. Я б зараз з великим інтересом відвідував заняття і піднімав би на них свої конкретні робочі завдання як керівника.

Ви маєте досвід бізнес-освіти та досвід його успішного застосування. У чому, по-Вашому, цінність MBA?

Цінність MBA в тому, що спілкуєшся з розумними людьми, отримуєш нові ідеї. Як правило, ті люди, які занурені в поточну роботу й не ходять на різного роду навчання, не отримують такого заряду ідей і «закисають». А в аудиторії зустрічаєш погляди бізнес-консультантів, викладачів, погляди колег по групі з іншого бізнесу, і це дуже цікаво.

Деякі люди кажуть: «ми отримали контакти» - з одного боку, так, а з іншого - наша група в сім осіб більшою мірою просто дружить, ніж спільно займається бізнесом. Я б контактам приписав відсотків двадцять цінності бізнес-освіти, а от обміну досвідом, крос-ідеям віддав би більшу частину цінності.

У нас у МІБ багато дискусій і занять будувалось на спілкуванні, обміні досвідом. Наприклад, дають якесь домашнє завдання: усі його обговорюють, і у процесі цього народжуються нові ідеї. Цінність бізнес-освіти і полягає в тому, що вас не вчать писати, як у школі, а ви самі отримуєте цей досвід у процесі спілкування та вирішення питань – ви, як губка, вбирає те, що відбувається в аудиторії. Дуже великий відсоток навчання йде від своїх однокурсників (якщо вони, звісно, на рівні).

Цінність бізнес-освіти саме в тій системності, яку воно дає. Це освіта для топ-менеджерів корпорацій і компаній, яка дає відповіді на запитання, як побудувати корпорацію або компанію, щоб вона добре працювала.

Які, по-Вашому, є мінуси в бізнес-освіті?

Я назву зараз не мінус, а швидше великий плюс MBA. Багато людей захоплюються бізнес-освітою у вигляді тренінгів. Ці тренінги з різних сторін впливають на людину і вносять нові ідеї дуже сумбурно й несистемно, і тому ми в нашій компанії навіть кажемо, що якщо людина начиталась багато бізнес-книжок і відвідала багато тренінгів, у такої людини багато сміття в голові. У MBA все дуже чітко розкладається по поличках, і ви, продивившись програму навчання, розумієте, що вам дадуть певні системні знання.

Наскільки практичні отримані в бізнес-школі знання?

У групі відсотків на шістдесят були власники бізнесу, які прямо за рахунок щойно отриманих знань вирішували питання та проблеми у своїх компаніях. Вони просто озвучували свої проблеми й вирішували їх у класі.

Який курс був для Вас найкориснішим?

Курс маркетинг-менеджменту, який вів Владислав Анатолійович Білошапка, ми навіть раніше приходили на заняття і, як діти, з нетерпінням очікували їх початку. Були й інші дуже цікаві предмети, але вони не настільки запам'ятались.

У наш час багато хто думає, що, отримавши ступінь MBA, вони зможуть стати успішними топ-менеджерами. Як Ви думаєте, у кожного це вийде?

Точно не в кожного - це не погано й не добре - це як є. Далеко не всім треба бути керівниками, і я по ринку зараз бачу проблему, що багато хто думає, що вони можуть бути великими директорами. Крім того, чим дорослішою стає людина, тим складніше їй отримувати бізнес-освіту - їй заважають і вік, і сім'я, й діти, і друзі. Для MBA дуже важливе повне занурення, тому західний підхід full-time повністю виправданий. Ті, у кого не виходить зануритись, вибувають або не отримують усі необхідні знання.

Чи важлива для MBA попередня освіта?

Люди з економічною освітою у нас на курсі програми нудьгували. А мені було дуже цікаво. Тому я би рекомендував йти на MBA людям з неекономічною освітою. З іншого боку, якщо вся група буде з економічною освітою, програму можна відповідно адаптувати під таку групу, і буде цікаво всім.

Що, по-Вашому, головне в бізнесі?

Я отримую задоволення від своєї роботи. Можна вибрати германсько-американську модель з чітким розрахунком інвестицій та їх поверненням, а можна по-італійськи вести бізнес із душею. Я до бізнесу не підходжу по суворими бізнес-канонам. Ми ризикуємо, вкладаємо більше, ніж потрібно, але головне - ми цим живемо. Головне в бізнесі – щоби бізнес ріс, розвивався й був динамічним. Але для цього необхідна повна залученість у кожний процес - необхідно жити своїм бізнесом.

Наша довідка

Бадах Євген Валерійович - співвласник і генеральний директор групи компаній «БАКОТЕК», випускник першої генерації Executive MBA МІБ. У 2012 році увійшов у топ-10 українських IT-керівників до 35-ти років за версією «Інвест-газети». У 2003 році відкрив свій бізнес із дистрибуції програмного забезпечення. У 2010 році компанія вийшла на європейський ринок, відкривши офіси в Чехії, Словаччині, Латвії та Литві.

Розмовляв Павло Петриченко, Освіта.ua

Освіта.ua
07.10.2013

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!