Osvita.ua Бізнес-освіта MBA в Україні MBA 2013: нововведення та цінова політика
MBA 2013: нововведення та цінова політика

Експерти упевнені, що найближчим часом ціни на бізнес-освіту в Україні підвищуватись не будуть

MBA 2013: нововведення та цінова політика

Тенденції МВА в Україні

31 січня - 1 лютого 2013 року у Стамбулі проходила щорічна міжнародна конференція Deans & Directors General, яка зібрала понад 350 керівників бізнес-шкіл з усього світу, що входять у глобальну міжнародну організацію EFMD (European Foundation for Management Development) із центром у Женеві.

Президент бізнес-школи МІМ-Київ Ірина Тихомирова, яка відвідала конференцію, розповідає про останні тенденції бізнес-освіти, озвучені на цьому заході: «По-перше, можна казати про зростання попиту на бізнес-освіту у світі. Якщо раніше, особливо за кордоном, казали, що криза 2008 року призвела до зменшення попиту на бізнес-освіту, то тепер можна вважати, що кризові наслідки вже подолані й у даний час спостерігаються позитивні тенденції повернення й навіть перевищення докризових показників».

По-друге, на думку президента МІМ-Київ, спостерігається зміна поколінь людей, які приходять у бізнес-школи. Якщо раніше це було покоління, що характеризується словом «Why», тобто люди, які звикли все брати під сумнів і все перевіряти (притому, що Інтернет дає можливість такої перевірки), то зараз приходить наступне покоління - люди, які найбільше цінують свободу та мобільність.

«З одного боку, вони розуміють цінність освіти, а з іншого - вони все більше хочуть самі визначати для себе формат цього навчання. Ці люди цінують мобільність як у режимі навчання, так і у виборі курсів і спеціалізацій. Вони не хочуть бути в жорстких рамках формальної освіти й активно використовують Інтернет для отримання знань, вони хочуть більше групової роботи, спілкування і конкретних проектів. Під час одержання бізнес-освіти змінюється життя цих людей - вони генерують нові ідеї і починають нові проекти», - уважає президент МІМ-Київ.

У той же час віце-президент з академічних програм бізнес-школи МІБ Ольга Карпова вважає, що зараз у світі бурхливо розвивається дистанційна бізнес-освіта, і цю сферу чекає велике майбутнє.

«Нещодавно я почула думку, що багаті будуть вчитись в аудиторії, а бідні будуть учитись онлайн. Те, що роблять Harvard Business School і MIT, гідно усілякої поваги, тому що будь-яка людина може вивчати їх курси онлайн. Але для того щоб отримати документ про освіту, людина повинна заплатити. Онлайн освіта може змінити життя багатьох людей за умови, якщо в них буде мотивація до самонавчання».

Ольга також уважає, що бізнес-освіта вже подолала наслідки кризи 2008-2009 років, у зв'язку з чим провідні бізнес-школи світу переглядають свої навчальні плани й набір існуючих курсів. Дуже багато світових шкіл зараз включають у програми MBA курси історії мистецтв, соціальних наук, соціальної відповідальності бізнесу та соціально-відповідального лідерства.

«Для нашої країни це нова тенденція, і ми на наших програмах будемо вчити бізнесменів не тільки управлінського обліку, фінансового менеджменту, а й будемо включати курси, які пов'язані з розвитком духовності, цінностей та з іншими питаннями, що стосуються соціального життя суспільства в цілому», - розповідає віце-президент МІБ.

Директор МВА-програм kmbs Володимир Павелко відзначає тенденції, що спостерігаються в Україні: «Кількість людей, які самостійно оплачують за свою бізнес-освіту, зростає, але при цьому зменшується частка підприємств, які платять за своїх працівників - слухачів програм MBA. Може здатися, що інтерес бізнес-організацій до бізнес-освіти слабшає, проте це не так, тому що, з точки зору самих організацій, зростає інтерес до корпоративного навчання, коли компанії бажають навчати не обраних, а цілу компанію».

У зв'язку з цим формуються корпоративні університети, потенціал яких зростає з кожним роком. У цих корпоративних університетах інтелектуальними провайдерами виступають ті ж бізнес-школи. «Таким чином, з одного боку, збільшується кількість людей, які платять самі за себе, і людей охоплених бізнес-освітою, а з іншого - спостерігається зростання корпоративного навчання з боку організацій. Ці два тренди підтримують одна одну у своєму розвитку», - упевнений Володимир.

Декан школи бізнесу КІБІТ Олена Яковлєва, навпаки, уважає, що не все так оптимістично, і друга хвиля кризи 2008 року все ще визначає ситуацію у світі та Україні. За її словами, криза проявляється в усіх напрямах діяльності: і в кадровій політиці, і у виробничій сфері, і в міжнародній торгівлі. До цієї кризи додається ще і криза усвідомленої міграції професіоналів.

«Це депресивне відчуття набуло настільки масовий характер, що, на жаль, щотижневі видання почали цей рік зі статей про усвідомлену міграцію. У зв'язку з цим у нашій школі бізнесу ми включили в осінню програму цілий блок психологічних питань, наприклад, про психологію масової депресивної поведінки», - розповідає декан школи бізнесу КІБІТ.

Нове в бізнес-школах

«Процеси, що відбуваються в МІМ-Київ, відповідають глобальним тенденціям. У цьому році ми ввели як обов'язкові, так і спеціалізовані курси за вибором. Наприклад, MBA зі спеціалізацією в медицині, зі спеціалізацією в IT та інше, - розповідає Ірина Тихомирова. - Крім того, як обов'язковий елемент програми ми ввели так звані «живі кейси».

Хоча метод кейсів використовується дуже широко, Ірина впевнена, що його слабкість в іноземному матеріалі, на базі якого написана більшість подібних продуктів. З іншого боку, українське бізнес-середовище та законодавча база настільки швидко змінюються, що «кейси» дуже швидко втрачають свою актуальність.

«Ми виходили з того, що багато наших випускників потребують дружнього консалтингу і для вирішення своїх проблем звертаються знову до інституту, - каже президент МІМ-Київ. - Тому в нас виникла така синергія: випускник приходить зі своєю проблемою у групу слухачів програми MBA, що готова почути й вирішити цю проблему. Рішенням запропонованої задачі група займається протягом дня. Такі «живі кейси» стають невід'ємною частиною наших програм».

Ольга Карпова розповідає, що МІБ планує вивести на ринок програму для молодих менеджерів середнього рівня - General MBA. Буде також запропонована модульна короткострокова програма типу PreMBA для підготовки певного кола людей, які планують навчатись на програмах MBA в майбутньому. На порядку денному і програма PostMBA.

Володимир Павелко каже, що у 2013 році kmbs відкриває нову програму - Агро-MBA. «Це пов'язано з тим, що наша країна є одним зі світових лідерів у сільському господарстві, але не зовсім ефективно використовує свої можливості. У цій ситуації ми будемо прагнути до підготовки фахівців, здатних підвищити ефективність управління такими компаніями, - каже Володимир, – а якщо казати про майбутні заходи, то у 2013 році ми будемо фокусуватись на неординарних зустрічах з лідерами галузей, які можуть бути цікавими для нашої аудиторії. Наприклад, у найближчі дні в нас буде зустріч із засновником компанії „Wizz Air”. Це будуть зустрічі з цікавими практиками, людьми, які здійснили помітні прориви в розвитку свого бізнесу останніми роками».

У свою чергу школа бізнесу КІБІТ робить наголос на виробничому секторі. «Ми відкрили програму «Директор з виробництва» і вважаємо, що місце України - серед європейських країн з потужним виробничим сектором», - каже декан бізнес-школи Олена Яковлєва.

Цінова політика

Кажучи про цінові тенденції, Володимир Павелко констатував, що останні 30 років ціни на бізнес-освіту у світі зростають у 2-3 рази швидше, ніж на споживчі товари. І у 2013 році цей тренд збережеться. «Якщо казати про Україну, то в умовах невизначеності й постійного очікування девальвації гривні ціни на бізнес-освіту зростати не будуть. Якщо ціни й не зафіксуються, то їх зростання буде незначним. Порядок цін залежить від конкретного продукту, а, ураховуючи, що бізнес-освіта в Україні не розвинена, то, незважаючи на те, що є 5-7 шкіл високого рівня, продукти цих шкіл дуже різні та коштують різних грошей. Так, програма Executive MBA в kmbs коштує 27000 доларів за півтора роки навчання».

Ірина Тихомирова зазначає, що у 2012 році ціни на програми МІМ-Київ змінились неістотно. Зараз вартість базової програми становить 204000 гривень. У ціну включене міжнародне стажування.

Ціни на програми в МІБ не змінювались уже кілька років. «Ми розуміємо ситуацію, що склалась у нашій країні, тому наші ціни на програми Executive MBA та International MBA не змінюються, - каже Ольга Карпова. - Ми запровадили низку знижок, наприклад, ми виступаємо за те, щоби більше жінок-лідерів навчались на програмах MBA, тому в нас є спеціальна система знижок, орієнтована на жінок».

«Що стосується цін на програми школи бізнесу КІБІТ, то ми прийняли рішення нічого не змінювати в цьому сезоні. Ціни будуть стабільними, як і в минулому році. Річна програма mini-MBA коштує 35000 гривень, півторарічна програма General MBA - 85000 гривень», - каже Олена Яковлєва.

Виклики для бізнесу

Декан школи бізнесу КІБІТ уважає, що ключовою подією для бізнесу у 2013 році стане вибір стратегічного вектора нашої країни. «Якщо це буде Митний Союз, то це зближення з Росією, пошук місця в розподілі активів між українським і російським бізнесом, а якщо це Європейський Союз, то це питання, пов'язані з побудовою громадянського суспільства. Тому весь цей рік буде проходити для України під знаком вибору», - переконана Олена Яковлєва.

За словами Ольги Карпової, якщо раніше бізнесменів, які навчались у МІБ, цікавив бізнес тільки в Україні (local to local), то тепер з'являються перші позитивні тенденції розвитку бізнесу local to global. Усе більше українських компаній прагнуть вийти на міжнародні ринки.

У той же час Володимир Павелко вважає, що прийняті в нашій країні рішення ведуть до скорочення конкурентоспроможності бізнесу з точки зору відкритої ділової конкуренції й більше стимулюють закриті методи управління. А при таких методах управління ринкова економіка та знання, що можуть допомогти в розвитку ринкових методів, не працюють.

Ірина Тихомирова переконана, що бізнес завжди бажає стабільності. Але стабільність бізнесу - в його змінах. «Не змінюючись, бізнес не може розвиватись, але зміни, що відбуваються в бізнесі, повинні призводити до позитивних результатів. Головний виклик бізнесу - це бути стійким у своєму розвитку», - каже Ірина.

Павло Петриченко, Освіта.ua

Освіта.ua
28.02.2013

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!