Osvita.ua Бізнес-освіта MBA в Україні Жінки на програмах МВА в бізнес-школах України
Жінки на програмах МВА в бізнес-школах України

Близько сорока відсотків слухачів програм МВА в українських бізнес-школах - жінки

Жінки на програмах МВА в бізнес-школах України

Сьогодні, як ніколи раніше, жінки інвестують у своє майбутнє, користуючись можливостями, які пропонують бізнес-школи. Дані українських бізнес-шкіл, надані Інтернет-виданню «Освіта.ua», свідчать про те, що контингент жінок на програмах МВА в Україні становить близько сорока відсотків.

На думку експертів, школи бізнесу дають жінкам шанс для досягнення освітніх, кар'єрних і особистих цілей за менший час, ніж треба було б без ступеня МВА, а збільшення кількості жінок на програмах МВА незабаром приведе до збільшення кількості жінок серед топ-менеджменту українських компаній.

Жінки позитивно впливають на процес навчання

На думку віце-президента Міжнародного інституту бізнесу (МІБ) Олександра Верещака, достатня кількість жінок на програмах МВА позитивно позначається на всьому процесі навчання.

«Як показує досвід, гендерний баланс чудовим чином впливає на продуктивність групи, здоровий дух змагання між слухачами, навіть на якість презентацій проектів студентами, - говорить Олександр Верещак. - Зрештою, збалансованість групи привносить додаткову цінність як у процес навчання, так і в результати після закінчення програми».

При цьому адміністратор модульної програми МВА в Міжнародному інституті менеджменту (МІМ-Київ) Наталія Данкович зазначає, що суттєвої відмінності між навчанням жінок і чоловіків на програмах МВА не існує. «Звичайно, є певні психологічні особливості в навчанні, але це все умовно, оскільки цілі і у чоловіків і у жінок при навчанні на програмі МВА однакові - кар'єрне зростання», - говорить Данкович.

Поступаючи на програми МВА, жінки хочуть отримати від навчання те ж, що і чоловіки - теоретичну базу та практичний досвід.

«Зі своєї практики можу сказати, що завдання, які ставлять перед собою жінки, вступаючи на наші програми МВА, різні: хтось відчуває недоліки теоретичної підготовки, комусь необхідний практичний досвід або нові зв'язки, тому не можна сказати, що жінки ставлять перед собою якісь особливі цілі в навчанні», - вважає Наталія Данкович.

У той же час жінки, як втім, і чоловіки, прагнуть до самореалізації. «Насамперед, це люди, які прагнуть реалізувати себе. Це особистості, сфокусовані на успіху і які розуміють, що він ніколи не приходить сам по собі. І тому вкладають сили в зростання свого потенціалу. МВА програми для таких жінок - оптимальний шлях і до фінансового, і до особистісного зростання», - говорить Олександр Верещак.

За словами Вікторії Таран, випускниці програми «International MBA» Міжнародного інституту бізнесу, розширення кругозору, знайомство з унікальними і яскравими людьми варті витрачених зусиль.

«Результат навчання? Особистісне зростання в хорошому сенсі цього слова. Знайомство і дружба з цікавими людьми, зустріч з цікавими викладачами, які дуже люблять свою справу і вміють донести ці знання до слухачів. Мене неодноразово відвідувала думка, що якби так викладали у вузах, то ніякого MBA і не потрібно. Правда, в 20 років ця інформація абсолютно не сприймається», - каже Вікторія.

Жінок на програмах МВА стає більше

Раніше гендерна різниця на програмах МВА була більш помітною, ніж зараз, але ситуація змінюється: сьогодні близько 40% відсотків слухачів програм МВА в Україні - жінки.

«Хоча у нас на МВА ніколи не було груп, що складаються лише з чоловіків, переважання чоловіків в групах відчувалося. Але останнім часом кількість жінок збільшується. Зараз на наших програмах МВА близько сорока відсотків жінок, і явно вираженого гендерного перекосу ніколи немає, крім унікальних корпоративних програм», - говорить Наталія Данкович.

Щоб збільшити кількість жінок на своїх програмах МВА, бізнес-школи виходять з пропозиціями, додатково мотивуючими жінок.

«Останнім часом у нас спостерігалося деяке збільшення кількості чоловіків від загальної чисельності слухачів на програмах МВА. І це не дуже позитивна тенденція, - говорить віце-президент Міжнародного інституту бізнесу Олександр Верещак. - Для того щоб змінити тренд, ми вийшли на ринок з пропозицією, додатково мотивуючою жінок, надавши для цієї категорії слухачів знижку в розмірі 7% від вартості навчання».

«Важко судити, наскільки саме цей фактор відіграв позитивну роль, але нова група підібралася з практично ідеальним співвідношенням: 57% чоловіків і 43% жінок», - говорить Верещак.

Структура жіночої аудиторії МВА-програм

Не можна сказати, що структура жіночої аудиторії на програмах МВА сильно відрізняється від чоловічої: це і власники компаній, топ-менеджери, і менеджери середньої ланки українських компаній.

За статистикою Міжнародного інституту менеджменту, основну частину жіночої аудиторії становлять топ-менеджери (65%), на другому місці менеджери середньої ланки (28%), найменше власників бізнесу - 7%.

«Хоча кожна група слухачів програм МВА має свої особливості, можна з упевненістю сказати, що більшість жінок на наших програмах - це топ-менеджмент, керівники департаментів або проектів в українських компаніях», - говорить Наталія Данкович.

У Міжнародному інституті бізнесу також переважна більшість жіночої аудиторії - топ-менеджери і власники. «У той же час за останній період збільшується інтерес до цього виду навчання і з боку middle-менеджмента. Крім усього іншого, це пов'язано і з усе більш щільним входженням України до світової економічної спільноти, де є визнані і прийняті стандарти якості», - говорить Олександр Верещак.

Жінкам не вистачає рішучості

Жінки менш охоче йдуть на ризик і швидше залишаться поряд з домом для отримання освіти та майбутнього працевлаштування. Вони більшою мірою готові принести в жертву свої кар'єрні перспективи заради тих, хто для них важливий. Але бізнес-школи адаптуються до запитів своєї жіночої аудиторії.

«Жінка в будь-якій ситуації залишається жінкою, у неї є особисте життя і люди, які їй дорогі. Модульний формат навчання в бізнес-школі дозволяє зберегти всі сторони особистого життя і не втратити контакт зі своїми близькими», - каже декан школи бізнесу КІБІТ Олена Яковлєва.

У той же час жінки дуже насторожено ставляться до змін і досить часто висловлюють сумніви щодо своїх здібностей навчатися в бізнес-школі.

«Коли жінки дізнаються більше про те, в якому форматі проходить навчання, вони починають сумніватися, і наше завдання дати їм впевненість у тому, що вони зможуть повноцінно пройти цей шлях, - каже Олена Яковлєва. - У свою чергу, навчання в бізнес-школі дає впевненість у своїх силах, піднімає самооцінку, спонукає до дії і підвищує мотивацію кар'єрного зростання».

Випускниця програми «International MBA» бізнес-школи МІБ Вікторія Таран каже, що на її рішення про необхідність вступу на програму МВА вплинула підтримка керівництва її компанії і колег по роботі.

«Я дуже люблю вчитися і пізнавати щось нове. Просто працювати мені нудно. Навіть якщо я працюю 20 годин на добу. Під час мого навчання на одній з маркетингових програм у бізнес-школі я часто придивлялася до слухачів програм MBA, і тоді мені здавалося, що це якісь «монстри», що МВА - це для небожителів і що мені це ні за що не потягнути», - каже Вікторія.

«Через певний час я отримала нову посаду, у моєму підпорядкуванні з'явилися люди, і я зрозуміла, що мені це потрібно. На цьому етапі мене підтримало керівництво компанії, - згадує Вікторія. - Основний сумнів: а чи зможу я? Там же всі такі розумні ... Але оскільки однією з слухачок бізнес-школи була моя колега, я отримала у неї достатньо інформації, щоб остаточно прийняти рішення».

«Зараз, озираючись назад, можу сказати, що навчання далося досить легко. Але в процесі навчання, звичайно, було дуже важко: маса проектів, контрольних, написання есе вночі, читання бізнес-літератури теж вночі, підготовка до TOEFL ... І це крім основної роботи, яку ніхто не відміняв. Не втомлююся дякувати своїм колегам, завдяки яким я могла вільно «випадати з життя» на тиждень на місяць», - каже Вікторія.

За словами Галини Штукарін, випускниці програми МВА бізнес-школи МІМ-Київ, програма MBA допомагає отримати впевненість у своїх силах і підтвердити свою успішність.

«Навчання в бізнес-школі - це два найщасливіших роки в моєму житті. Раджу всім, хто планує вчитися, бути готовими: тільки приходиш у бізнес-школу - і в житті починаються зміни. І бізнес-школа лікує від страху змін, нагадує, що всі ми дуже талановиті, що головне в будь-якій справі - це творча енергія», - ділиться своїми враженнями Галина.

Представництво жінок у топ-менеджменті українських компаній

Представництво жінок у керівництві компаній надзвичайно мале в усьому світі. У США в даний час у списку компаній Fortune 500 налічується тільки 16 жінок керівників, незважаючи на високий відсоток працюючих в цих компаніях жінок, у тому числі тих, що мають освіту і вчені ступені.

І лише 6 жінок керують провідними компаніями України зі списку журналу «ТОП-100. Рейтинг кращих компаній України».

«У ментальності нашого суспільства поки не допускається думка про жінку-керівника, і жінка, що займає ключову посаду в компанії, швидше виняток із правил», - каже декан Школи бізнесу КІБІТ Олена Яковлєва.

«Ми маємо зрозуміти, що нам потрібен гендерний паритет як в органах влади, так і в керівництві компаній. Залучення жінок на керівні посади - світова тенденція і нам необхідно до цього прагнути», - вважає Олена Яковлєва.

Вона впевнена, що кваліфікація MBA здатна змінити гендерний дисбаланс в бізнесі. «Отримання жінкою ступеня МВА, а отже, і кваліфікації ТОП-менеджера, здатне дати поштовх її кар'єрному зростанню, і сьогоднішній гендерний паритет на програмах МВА українських бізнес-шкіл свідчить про те, що кількість жінок на керівних посадах буде збільшуватися», - підкреслює Олена Яковлєва.

Освіта.ua
28.01.2012

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!