Osvita.ua Бізнес-освіта MBA в Україні МВА у вишиванці
МВА у вишиванці

Кастовість серед менеджерської еліти - випускників закордонних і вітчизняних шкіл МВА - явище досить умовне. Тому що немає відповіді на питання: що важливіше - навчання за західними стандартами або врахування українських реалій бізнесу

МВА у вишиванці

Більшість наших співвітчизників шанобливо закочують очі до неба, почувши про тих, хто зумів отримати ступінь МВА "там", в одній з найвідоміших бізнес-шкіл. Меншість - презирливо фиркає і запевняє, що наша освіта нічим не поступається іноземній, так як не відірвана від рідних чорноземів.

Так чи інакше, але ставлення до дипломованих менеджерів, як в середовищі потенційних роботодавців, так і серед бажаючих отримати бізнес-освіту, вже сформувалося. "Раніше була мода на МВА, цей ступінь отримували рідкісні фахівці. Зараз це можуть зробити майже всі бажаючі, і різноманітність програм цьому сприяє", - переконаний Віталій Михайлов, керівник рекрутингової компанії World Staff (штат - 20 працівників).

Зараз, за словами представників бізнес-шкіл, зростає попит на недорогі середньострокові і короткострокові програми, в той час як охочих пройти курс, розрахований на декілька років, що включає в себе закордонні стажування, зараз на 5-10% менше у порівнянні з докризовим періодом, коли бізнес-школам доводилося навіть складати "лист очікування" бажаючих долучитися до знань.

Для себе

"У випускників МВА є один основний недолік - вони просять занадто велику зарплату", - лаконічно відповідають деякі директори. Не шанують їх і за зайву амбіційність. "МВА-освіта зазвичай говорить про "інноваційність та ексклюзивність", тим самим виховуючи у деяких психологічно не зрілих керівників завищену самооцінку. Тому "зірковість" деяких випускників МВА заважає їм знайти гідну роботу. "Групу ризику" в основному складають керівники у віці від 30 до 32 років і ті, хто стрімко піднявся кар'єрними сходами. Кількість дипломів не завжди може конкурувати з реальним "жорстким" життєвим досвідом", - вважає Володимир Павелко, директор МВА-програм kmbs.

Втім, треба зазначити, що роботодавці в більшості своїй досить формально підходять до наявності цього диплома. "У СКМ ступінь MBA не є обов'язковою вимогою навіть для керівних позицій. При виборі кандидата на посаду топ-менеджера ми в першу чергу дивимося на те, наскільки претендент досвідчений у конкретній сфері. А диплом MBA є скоріше додатковою, але не ключовою перевагою", - розповідає Ганна Терехова, прес-секретар "Систем Кепітал Менеджмент".

Хоча за інших рівних умов, за словами Віталія Михайлова, кандидату з дипломом МВА, швидше за все, віддадуть перевагу. "Хоча б тому, що він вже не стане просити грошей на освіту", - пожартував пан Михайлов, який і сам є випускником МІМ-Київ 2002 року. У той же час пан Михайлов стверджує, що два випускники з дипломом однієї школи можуть бути дуже різними директорами, і тому кожна кандидатура на посаду топ-менеджера вимагає самого ретельного розгляду. "Все залежить від людини, а не від диплома", - вважає Микола Ткаченко, директор КП "Васильковрайкоммунхоз" (вивезення та утилізація відходів), випускник IBR Інституту міжнародних ділових відносин. "До гарних теоретичних знань має додаватися практичний досвід. На нього я б спирався, вибираючи кандидатів для своєї компанії", - стверджує Вадим Нестерчук, генеральний директор Sixt Ukraine (прокат, лізинг авто, асистанс, штат - бл. 200 чол.).

Тому більшість випускників та учнів за програмою МВА не мають ілюзій щодо того, що з отриманням заповітного диплома їх життя дивним чином зміниться. Однак ніхто з випускників МВА, з якими розмовляли кореспонденти "ВД", не пошкодував про витрачений час або гроші. "МВА допомагає систематизувати досвід, формує цілісне сприйняття бізнес-процесів і дозволяє керівнику на одній мові розмовляти з представниками різних департаментів або підрозділів", - розповів Юрій Клітинський, глава українського офісу YPK Enterprises Ltd (хімічна продукція).

У той же час, крім морального задоволення і впевненості у своїх силах, магістерський ступінь в менеджменті може дати цілком відчутний матеріальний ефект. Так, за словами Миколи Ткаченка, завдяки використанню отриманих знань і навичок у розвитку власного підприємства йому вдалося приблизно за рік окупити вартість навчання. Однак на те, наскільки навчання виявиться результативним, впливає і вибір бізнес-школи.

Знай наших

Отримати освіту за кордоном, наприклад, в університетах Ліги плюща (асоціація восьми приватних американських університетів) залишається заповітною мрією багатьох наших співвітчизників, збутися якій найчастіше заважають відсутність коштів і недостатнє знання англійської мови.

Однак, деякі з наших управлінців абсолютно усвідомлено обирають навчання у вітчизняних бізнес-школах. Це рішення вони мотивують тим, що українські реалії істотно відрізняються від західних. "Національна специфіка є безперечною перевіреною конкурентною перевагою. Так, наприклад, відомі компанії, зайшовши в Україну з успішними (для західного ринку) відпрацьованими бізнес-процесами в портфелі стратегій, "топчуться" на місці роками без реального розвитку свого бізнесу і в результаті залишають межі нашої економіки. Особливості ведення бізнесу в нашій країні відомі всім, хто реально їм займається: це і менталітет, і прозорість, і відсутність у переважної більшості підприємств ключової ідеї побудови бізнесу. Тому блискучі стратегії та маркетингові ходи, застосовні в одній країні, можуть бути абсолютно згубними в нашій. І навіть добре підготовлений професіонал, що володіє новітніми методологіями та інструментами ведення бізнесу, не зможе бути успішним без гарного розуміння кон'юнктури місцевого ринку і корпоративних особливостей як країни в цілому, так і деяких галузей економіки", - вважає Володимир Павелко.

Ще однією важливою перевагою вітчизняних програм МВА є те, що українські школи пропонують програми без відриву від виробництва. Крім цього, велику роль у залученні слухачів грає репутація школи та викладацький склад.

Як зауважив пан Нестерчук, "будь-яка бізнес-школа тримається на викладачах, які відомі в своєму напрямку, які можуть транслювати свій досвід і яких хочеться цитувати". Однак при цьому слід зазначити, що практично всі програми МВА, що пропонують українські бізнес-школи, розроблялися спільно із зарубіжними університетами або за їх стандартами. А на викладання окремих курсів запрошують іноземних фахівців. Саме тому вітчизняні бізнес-школи успішно використовують перевірені практикою форми навчання, наповнюючи їх своїм власним змістом.

"Краща форма "відпрацювання" отриманих знань - це кейсовий метод. І ми не тільки розробляємо кейси на базі українських підприємств та їх реалій, а й проводимо унікальні "живі" кейси безпосередньо на підприємствах, за участі їх власників і топ-менеджерів. До нас зазвичай звертаються керівники підприємств із пропозицією "розібрати їх по кісточках", підготувати і провести "живий" кейс на їх базі. Серед таких бажаючих є не тільки лідери вітчизняного ринку, але також і підприємства зі світовим ім'ям, що інвестували в український ринок", - розповів Володимир Павелко.

При цьому, за словами Вадима Нестерчука, який навчався як в українській, так і в бізнес-школі в Лондоні, саме в нашій країні спілкування випускників є більш живим і неформальним. "У нас простіше звернутися до школи для пошуку партнера або для вирішення якої-небудь проблеми. У західних школах це спілкування більш формальне, але воно активно підтримується на офіційному рівні - регулярно проводяться розсилки, формуються спільноти випускників", - розповів пан Нестерчук.

Ну а для тих, хто все ж хоче здобути освіту за західними стандартами, але не має достатніх коштів, а також можливості два роки свого життя присвятити виключно навчанню, пропонуються різні варіанти, що дозволяють поєднувати приємне з корисним. Так, наприклад, в Україні ведуть діяльність ряд представництв зарубіжних університетів, що видають своїм випускникам "подвійні" дипломи.

За морями-океанами

Втім, у деяких речах навіть кращі з вітчизняних бізнес-шкіл не можуть конкурувати із зарубіжними. По-перше, це особлива атмосфера дійсно елітарної бізнес-спільноти, яка ретельно підтримується і досягається ретельним відбором потенційних слухачів. Можливість вибрати десяток найкращих з декількох сотень претендентів у рази підвищує цінність диплома на ринку праці.

"У топових бізнес-школах конкурс може сягати декількох сотень заявок на одне місце. Оскільки зарубіжні бізнес-школи з ревнощами ставляться до рейтингів, вони спочатку беруть на навчання кращих студентів, які будуть підвищувати даний рейтинг, а не занижувати його поганими показниками по закінченні програми", - пояснює Наталя Тарченко, директор DEC education.

У цьому випадку бізнес-школа по суті бере на себе додаткові функції рекрутингового агентства. Особливо коли при вступі оцінюються не тільки формальні знання і відповідність певним критеріям (наприклад, наявність управлінського досвіду), але й універсальні компетенції та особисті якості.

"Важливою частиною програми МВА закордонних бізнес-шкіл є розвиток у студентів так званих soft skills. Навичок, без яких найблискучіші знання дуже складно застосувати на практиці. У це поняття вкладається вміння працювати в команді, вести ефективні переговори, презентаційні навички, вміння переконувати інших у своїй правоті, аргументовано дискутувати, вирішувати конфліктні ситуації та інші якості, без яких ефективність керівника зводиться до нуля", - розповідає Наталя Тарченко.

Однак, за словами пані Тарченко, найважливіше, що якісно відрізняє західні бізнес-школи від вітчизняних, це наявність міжнародно визнаних акредитацій програм МВА, які мають лише деякі з українських шкіл.

Не можуть суперничати вітчизняні бізнес-школи і з рівнем викладачів. Так, наприклад, у знаменитій Чиказькій бізнес-школі серед викладачів курсу МВА можна зустріти нобелівського лауреата або бізнес-гуру зі світовим ім'ям.

Однак ці переваги зазвичай втрачають своє значення в нашій країні, і диплом найавторитетнішої бізнес-школи може виявитися лише красивим папірцем для недосвідченого в таких тонкощах вітчизняного роботодавця.

Олена Яковлєва, декан бізнес-школи КІБІТ:

- Сьогодні на ринку бізнес-освіти можна виділити дві ключові тенденції. По-перше, слухачі програм МВА помолодшали. Якщо кілька років тому середній вік слухача був 38 років, то зараз вік тих, хто проходить у нас навчання, складає 28 років.

По-друге, серед слухачів програми МВА зростає кількість власників малого та середнього бізнесу, відповідно - зміщуються акценти в мотивації. Раніше слухач школи бізнесу прагнув кар'єрного зростання, збільшення заробітної плати, систематизації досвіду та знань, шукав цікаві та корисні знайомства. Зараз керівники та власники бізнесу, зіткнувшись із кризою, шукають вихід із ситуації. Їм недостатньо зв'язків та досвіду, їм потрібен системний підхід, вміння творчо мислити, розуміти ситуацію і в середній, і в далекій перспективі, а також використовувати нестандартні рішення. Це покоління нового світогляду - світогляду переможців!

Віктор Морозов, декан бізнес-школи Університету "КРОК", завідувач кафедрою бізнес-адміністрування та управління проектами

- Просте транслювання зарубіжного досвіду, нехай навіть і на прикладі відомих компаній, захоплююче і досить повчальне, але не доцільне. В Україні багато речей реалізуються по-іншому. Як? Одним словом не скажеш. Цьому потрібно вчитися. Щоб вчити - потрібно бути впевненим саме у своєму досвіді. А це вже вітчизняний досвід.

Починаючи з 2006 року, коли була створена наша бізнес-школа, в основі навчальної програми був використаний досвід провідних американських бізнес-шкіл. По мірі розвитку навчальної програми до неї почали вплітати досвід ведення бізнесу провідних вітчизняних компаній. Сьогодні ми маємо в своєму арсеналі з одного боку передові методики організації та ведення бізнесу за західними стандартами, з іншого - специфіку ведення бізнесу в Україні на основі проектно-орієнтованого підходу.

Ірина Тихомирова, президент МІМ-Київ

- Український формат МВА - навчання "без відриву від виробництва" - якраз і обумовлений особливостями зародження та становлення вітчизняного бізнесу. У нас настільки динамічне і нестабільне ділове середовище, що менеджер або власник бізнесу не може дозволити собі надовго «відволіктися» на навчання за програмою МВА. А наявність управлінського досвіду є однією з умов прийому на навчання. Без цього документи навіть не розглядаються. В іншому випадку можна втратити одну з головних переваг бізнес-освіти - контакти та обмін досвідом слухачами в групі. Для цього група повинна бути однорідною по складу, слухачі мають говорити «на одній мові» і представляти інтерес один для одного. Як показують дослідження, 70% цінності бізнес-освіти полягає саме в можливості налагодити нові ділові контакти.

Автор: Наталія Науменко

Власть денег
09.09.2011

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!