Osvita.ua Бізнес-освіта MBA за кордоном Світові бізнес-школи прагнуть до актуальності досліджень
Світові бізнес-школи прагнуть до актуальності досліджень

Чи є дослідження та навчальні програми бізнес-шкіл актуальними? З огляду на основні тенденції управлінської освіти в останні роки питання виглядає спірним

Світові бізнес-школи прагнуть до актуальності досліджень

Поки науковці продовжують вивчати об’єктивну цінність наукових досліджень та навчання у бізнес-школах, їх актуальність до цих пір продовжує бути однією з головних проблем для керівництва шкіл.

Цього місяця Девід Уїллетс, міністр освіти і науки Великої Британії, розкритикував бізнес-школи за надмірне фокусування на академічних дослідженнях. "Я дуже добре розумію, що ми успадкували структуру заохочення наукових досліджень, але це може мати надзвичайно згубний вплив на роботу бізнес-шкіл", - сказав він.

Британським науковцям, додав він, варто концентруватись на викладанні, а не на публікації своїх досліджень у журналах: "Ми створили систему, у якій дослідження мають значно більше засобів заохочення та винагород, ніж викладання, яке на мою думку в наших університетах ведеться дуже погано".

Не дивлячись на те, що міністри рідко висловлюються з приводу бізнес-шкіл, його коментарі дуже подібні до ідей деканів та інших академічних співробітників.

Ден Леклер, старший віце-президент Асоціації AACSB International (The Association to Advance Collegiate Schools of Business), яка акредитує понад 500 бізнес-шкіл по всьому світові, каже, що декани шкіл знаходяться під великим тиском.

"Декани кажуть нам, що основні спонсори ставлять їм досить жорсткі запитання, наприклад, "у вас є усі ці викладачі, якими ви пишаєтесь, але чи можете ви пояснити, що змінюють усі ці дослідження?", - говорить він. - Те ж стосується і випускників, проректорів і навіть ректорів. Усі вони просять школи не лише описувати те, до чого вони прагнуть, але і демонструвати це".

Бізнес-школи критикуються за надання переваги академічним вимогам над практичністю. І багато-хто вірить, що сама структура бізнес-шкіл підживлює існуючі тенденції: просування базується на статтях, які читає кілька менеджерів, а сертифікаційні організації та засновники рейтингів виставляють свої оцінки на основі кількості записів в журналах та цитат.

Пан Леклер каже, що AACSB іноді заохочує дослідження, які є "вузькими та теоретичними, і навіть математичними", тому що їх легше оцінити. "Фокусуючись на цьому, легше визначити, чи варто акредитувати школу. Такий підхід дає нам щось, що можна підрахувати. Прикладні дослідження, зазвичай, складніше оцінити", - вважає він.

Услід за звітом 2008-го року, який закликав школи розширювати контакти з бізнесом, AACSB вивчає як оцінювати вплив "інтелектуальної роботи викладацького складу на цільову аудиторію".

Десять шкіл беруть участь у програмі, де вони самі оцінюють свою роботу за п’ятьма критеріями – кожен з яких взятий з постановки задач. Університет святого Джозефа у Філадельфії, наприклад, оцінює наскільки він відповідає вимогам "ключових галузей та стратегічних сегментів", забезпечує потреби практичного менеджменту та викладацького складу.

Не дивлячись на те, що експеримент ще не завершено, пан Леклер каже, що він вже допоміг розвинути оцінювання дій у таких сферах як виконавча освіта та робота дослідницьких центрів. У майбутньому, це можливо дасть змогу оцінювати як, наприклад, спеціалізовані MBA програми бізнес-шкіл допомагають компаніям досягти своєї мети.

Інші школи теж виконують подібні завдання. Ротердамський Erasmus Research Institute of Management (ERIM) впроваджує "подвійну систему", де оцінює академічний вплив (через статті у журналах та цитати) і менеджерську актуальність (консультаційні послуги та членство у дорадчих органах).

Науковий директор цього закладу Але Смідт вважає, що викладання у ERIM складається на 80 відсотків з академічного критерію та на 20 відсотків з менеджерської актуальності. Він відзначив, що це вплив Нідерландської організації наукових досліджень. "Раніше потрібно було фокусуватися лише на автентичності та точності. Якщо ваша тема була актуальною, то це вважалось лише плюсом. Зараз вона (актуальність – ред.) більш необхідна. Якщо ви не розкриєте актуальності, то можете отримати незадовільний відгук на роботу", - каже він.

Оцінка впливу дослідження є лише одним способом, яким школи намагаються збільшити актуальність своїх досліджень. Olin Business School у Вашингтонському університеті у Сент Луісі запровадила нагороду у $10,000 за дослідження зі "своєчасним практичним застосуванням".

Махендра Гупта, декан Olin, говорить, що премія, вже третій рік поспіль, "створює умови для більшої обізнаності дослідників про те, як їх дослідження можуть бути застосовані у реальному житті".

Джексон Нікерсон, професор, який виграв цю премію у 2008 і 2009 роках, вважає, що нагорода спонукає дослідників зробити "кілька додаткових кроків" у дослідженні, щоб його можна було використати у комерційних цілях: "Існує величезна кількість досліджень, у яких використовується мова економіки, соціології та психології. Багато хто не звертає уваги на перекладацьку діяльність. Нагорода намагається перекинути місток через цю прірву".

Ініційована представником Olin, екс-виконавчим директор "Монсанто" Річардом Махоні, премія стає все більш популярною.

Професор Гупта наполягає на тому, що метою є не зміна основного напрямку досліджень, а заохочення викладацького складу думати про те, як їхня робота може бути використана протягом, скажімо, п'ятирічного терміну. "Ми задоволені зміною культури, яку вона приносить. Премія дасть нам більше ідей для більшої кількості можливостей", говорить він.

Багато хто, як і професор Гупта, вважає, що бізнес-школи виглядали б більш актуальними, якби більше уваги приділяли комунікації своїх робіт. Пан Леклер каже, що Асоціація AACSB зацікавлена передусім у перекладі. Він хвалить сайт Університету Пенсильванії як приклад досліджень доступних широкій аудиторії, і каже: "галузеві асоціації можуть відігравати позитивну роль, ставши об’єднавчою ланкою навчально-менеджерського розриву".

Інші школи намагаються збільшити свою актуальність іншим чином: залучаючи бізнес до роботи над дослідженнями.

Esade Business School у Барселоні створила Креаполіс – "інноваційний парк", де компанії та науковці разом працюють над так званими "action research" проектами. Декан школи Альфонс Саквет каже, що намагається заохотити науковців і компанії до "командної гри": "Це підштовхує людей до проміжної області знань, та допомагає їм стати більш інтерактивними та збалансованими".

У той же час школа Ipade, що розташована у місті Мехіко, заохочує викладачів спілкуватися з випускниками на щомісячних заходах, та давати більше консультацій. Представники Ipade вважають, що ці заходи допомагають науковцям обирати більш актуальні теми для досліджень. "Ми раді, що бізнес-школи звертають більше уваги на актуальність, ніж це було раніше. Наша школа завжди намагалася розвиватися саме у цьому руслі", - каже Джуліан Санчес, проректор Ipade з навчальної роботи.

Тим не менше, залишається багато скептицизму щодо зусиль, спрямованих на збільшення або виправдання актуальності.

"Те, що здається неактуальним дослідженням сьогодні, дуже часто втілюється в життя в бізнесі вже завтра", - каже Боб Даммон, заступник декана з навчальної роботи бізнес-школи Tepper School of Business Університету Карнегі Мелон, який знаходиться у Пітсбурзі.

Професор Дамон каже, що перспективи шкіл та бізнесу не обов’язково мають співпадати. Кілька років тому, у школі Tepper започаткували програму, у якій науковці та компанії працювали над специфічними проблемами. Але врешті решт стало зрозуміло, що обидві сторони зацікавлені у різних речах. "Викладачі були зацікавлені в узагальненні рішень, а компанії – у службах консалтингового типу. Наш досвід показує, що компанії зосереджуються на короткотермінових проблемах, а науковці – на довготермінових", - каже він.

Робін Венслі, директор британського Advanced Institute of Management та професор політики та маркетингу Warwick Business School, вважає, що для учених життєво важливо зблизитися з бізнесом.

Він також виступає за зміну структури стимулів для сприяння більш актуальним дослідженням. Але він боїться того, що вчені можуть стати "тими ж людьми", яких вони намагаються аналізувати.

Пан Леклер підкреслює, що "актуальна" ініціатива AASCB спрямована на вироблення школами власних критеріїв актуальності. Це не загальний стандарт.

А професор Саквет наголошує на тому, що для шкіл життєво важливо мати поєднання теорії та практики. "Як декани ми не можемо впасти у якусь з крайностей. Якщо ми перейдемо на позиції бізнесу, то станемо звичайними консультантами. Якщо ми надамо перевагу академічним дослідженням, то станемо відірваними від життя науковцями. Мені здається ми маємо грати обидві ролі, і в цьому – найбільша складність".

Financial Times, 25.04.2011. Переклад Мирослав Гришин, Освіта.ua.

Освіта.ua
30.04.2011

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!