Osvita.ua Бізнес-освіта Статті MBA Чого чекати від посткризового МВА
Чого чекати від посткризового МВА

Криза закінчилася, а МВА-програми залишилися. Посткризові тенденції: де тепер прийнято отримувати бізнес-освіту та куди йти на співбесіду

Чого чекати від посткризового МВА

Коли грянула фінансова криза, багато менеджерів, які давно планували навчання, сховалися в бізнес-школи. Спокійно отримуючи освіту, вони розуміли, що нічого не втрачають - на ринку праці панував штиль. Потім криза змінилася рецесією, а потік бажаючих отримати МВА тільки збільшився.

Статистика здачі математичного тесту GMAT говорить, що охочих отримати MBA в 2009 році стало більше.

Чого чекають абітурієнти від посткризового МВА і де чекають їх самих? Ось три головні тренда.

Не чекайте фінансової допомоги від роботодавця

Говорячи про зростання попиту абітурієнтів, які вступають на програми MBA в кризовий час, варто зробити декілька застережень. Зростання відбулося завдяки приватним особам, а не компаніям. Перш за все було відзначено збільшення числа охочих вступити на full-time програми (навчання починається з азів менеджменту і проходить на кампусі), а не на Executive MBA (програма підвищення кваліфікації менеджерів).

Компанії, які раніше оплачували освіту своїх співробітників, при перших ознаках кризи урізали бюджети на освіту, а приватні особи, менеджери й бізнесмени, за наявності коштів для інвестицій, навпаки, вирішили вкласти гроші в знання та зв'язки.

За моїм прогнозом, це можна назвати тенденцією - у найближчі 3-5 років, поки світ не відійде від наслідків кризи, компанії будуть займати дуже стриману позицію в плані навчання своїх співробітників на програмах MBA.

Азія чекає на вас

До кризи більшість студентів з усього світу їхала отримувати МВА в США. У 2009 році вперше за останні кілька років кількість іноземних "аплікантів" в американських школах впала. Вперше в історії бізнес-освіти всього 78% результатів GMAT по всьому світу надіслали до школ США (раніше більш 85%), а 41% іноземних аплікантів послали свої тести взагалі не в американські школи. Такого вже давно не відбувалося. У чому справа?

Раніше в США на МВА прагнули не тільки через сильну школу менеджменту, але й щоб отримати кредит без поручителя та бажану роботу на Уолл-стріт (щоб швидше повернути цей кредит). Після кризи в американських банках різко зменшилася кількість кредитних продуктів без поручителя. З роботою для іноземців стало зовсім погано.

Крім того, зріс інтерес до однорічних МВА-програм (у США - дворічні). Якщо вчитися в кризу, то швидко. Таким чином, європейські програми стали серйозно конкурувати з заокеанськими. Менша вартість освіти, сильний бренд в рамках Європи - все це безпосередньо впливає на вибір людей.

Ще одна потужна тенденція - зростання інтересу до азіатських програм. Як показала практика, країни Азії набагато швидше відходять від наслідків кризи. А якщо говорити про лідера регіону - Китай, то китайці взагалі пішли у відрив, у них зростає промислове виробництво. Крім того, будь-який менеджер, який одержує МВА, перш за все думає про роботу після програми і повернення вкладених коштів. Обираючи між стагнуючою економікою Старого Світу і швидкозростаючою Азією, студенти відмовляються від інтегрованості в західну бізнес-культуру і європейське життя - і залишаються.

Цей тренд може розвинутися настільки, що в найближчі 10-15 років в Азії з'являться власні сильні бренди. Грунт для їхнього зростання вже є - той же INSEAD кілька років тому відкрив кампус в Гонконзі. Думаю, чекати появи нового Гарварду в Китаї залишилося недовго.

Де чекають менеджера з МВА

Компанії скоротили кількість випускників МВА, яких вони можуть найняти на роботу. Якщо в 2008 році компанія наймала в середньому 12 випускників, то в 2009 році число позицій скоротилося до шести. Кількість бізнес-структур, що наймають MBA-випускників, за останній рік скоротилася з 59% до 50%.

Проте попит на MBA-випускників залишився сильним в консалтингу - McKinsey, BCG, Bain та інші монстри галузі набирають замовлення, пов'язані з реструктуризацією корпорації і зміною стратегії бізнесу. Також спостерігається зростання популярності менеджерів з МВА в охороні здоров'я і фармацевтиці. У першу чергу їх шукають транснаціональні корпорації, які виходять на нові ринки.

Ще одна галузь, де чекають МВА, - інтернет-стартапи. Наприклад, Facebook планує відкрити офіси відразу в декількох країнах, що розвиваються. Під ці проекти Марк Цукерберг найняв відразу декількох МВА зі Стенфорда.

І нарешті мода останніх років - за МВА йдуть ті, хто хоче керувати соціальними проектами. Бажаючі очолити благодійні фонди, GreenPeace та інші екологічні рухи, організатори програм мікрокредитування та дистрибуції продукції фермерів - ось аудиторія МВА з соціальним ухилом. Через кілька років ми побачимо, чи перетвориться ця мода в довгостроковий тренд.

Автор: Дмитро Бондар

forbesrussia.ru
19.04.2010

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!